Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 638
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg sliter med en vifte på laptopen som uten videre begynner å bråke.

Det er ingen grunn til at den skal arbeide så hardt som den gjør med tanke på at ingen krevende prosesser er i gang og vifte + kjøleribber ble rengjort nylig.

Fra tid til annen tar den pauser og blir helt stille, før den starter opp igjen med det samme levenet.

Dette skjedde en gang før, holdt på et par timer før det gav seg. Det er vel en liten uke siden.
Nå har det startet igjen, og jeg lurer på hva det kan være.

Det er en Acer 5520G forresten.

I tiden etter jeg skrev prøvde jeg en god del forskjellig, både software og hardware, og ingenting er en løsning på problemet.
Viften i seg selv ser helt fin ut. Kjøleribbene er så rene som jeg kan få dem med de verktøy jeg har tilgjengelig. Jeg har installert speedfan (som jeg skjønte ingenting av kl. 04:30 på natta), men jeg vet i alle fall hva temp. ligger på.

Kan det være så enkelt som å hive inn en ny vifte?
Acer maskiner har en stygg uvane av å bli ufint varme selvom de bare står i idle, men kan du ikke poste temp. fra speedfan?

EDIT: Etter at maskinen også blir eldre vil den bli enda varmere og spy ut enda varmere luft.
Sist endret av Trollsauen; 11. august 2011 kl. 10:42.
det hadde jo ikke skadet og bytte vifta hvis du har mulighet til det, hadde også vert en ide om og rense maskinen med trykkluft og blåse det rent, vet ikke om du allerede har gjort det da du sier du har renset den med de vertøyene du har til rådighet.

ps, acer maskiner er kjent for at de blir fort varme og har dårlig kjøling på standard modeller
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Trådstarter
Temp ligger på rundt 50 når den idler.

Har ikke trykkluft desverre, men har det nest beste: støvsuger!
Sist endret av Antim0n; 11. august 2011 kl. 13:31.
Sitat av Antim0n Vis innlegg
Temp ligger på rundt 50 når den idler.

Har ikke trykkluft desverre, men har det nest beste: støvsuger!
Vis hele sitatet...
Ville anbefale deg og ikke bruke en vanlig "hjemme" støvsuger da disse har lett for og skade maskinvaren din. det finnes støvsugere laget kun for elektronikk som burde brukes.

bare en liten advarsel