Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 931
Hallo.

Har seg sånn at jeg har en ganske gammel og utdatert pc, jeg har spilt wow siden det kom ut, og cs en sjelden gang, men har helt gitt meg med alt som heter spilling. Bruker pc`n stort sett bare til surfing, film og musikk, siden jeg ikke sitter her så mye mer uansett.

I den forbindelse tenkte jeg å kjøpe meg et nytt skjermkort, med HDMI utgang, da jeg har en 42" plasma og jeg gjerne vil oppgradere kvaliteten litt fra vanlig Vga.
Har pr. dags dato et Ati radeon X850 XT kort, som jeg har vært fornøyd med til mitt bruk, men dette mangler HDMI ut.

Tenkte da på om noen kunne lede meg litt inn på et skjermkort som er tilsvarende ytelse / bedre helst, da jeg er veldig utdatert på hva som funker og ikke innen hardwaren`s jungel.

Har sett litt på f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344880 og lurte på om et sånn kort var noe å satse på?
Tenkte å ikke bruke mer enn 500,- på et skjermkort, da som sagt spilling osv ikke er noe kriterei, bare HD filmer, dvd og surfing blir benyttet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har du PCI-express da ?

Og hvordan er specs på PC'en ellers ?
B3ndx's Avatar
Trådstarter
Har Amx Xp 3000+ Cpu, 3GB ram ( Er faktisk ikke helt sikker på hva slags type), Asus A8N-SLI Deluxe hovedkort.

Da jeg ikke ser noe vits i å oppgradere noe annet, tenkte jeg bare et billigkort som er tilsvarende det jeg har eventuelt noe bedre, bare med HDMI utgang.

/Edit

Ja, Har Pci-E
Sist endret av B3ndx; 14. juli 2008 kl. 14:05.
Har selv et 7600 GS kort, kostet rundt 6-700 kr når jeg kjøpte det for noen måneder siden, ser nå at du ikke får tak i dette kortet. Kan hende det har kommet et nyere modell av dette.

Det kjekke med kortet er at det ikke har vifte, kun kjøleribbe.
Det har DVI, S-Video, HDMI samt coaxial lydinngang på skjermkorte (dette for og koble til eksternt/internt lydkort, slik at du får både lyd og bilde ut via HDMI kabelen).

Absolutt verdt pengene etter min mening.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av nPulz
Har selv et 7600 GS kort, kostet rundt 6-700 kr når jeg kjøpte det for noen måneder siden, ser nå at du ikke får tak i dette kortet. Kan hende det har kommet et nyere modell av dette.

Det kjekke med kortet er at det ikke har vifte, kun kjøleribbe.
Det har DVI, S-Video, HDMI samt coaxial lydinngang på skjermkorte (dette for og koble til eksternt/internt lydkort, slik at du får både lyd og bilde ut via HDMI kabelen).

Absolutt verdt pengene etter min mening.
Vis hele sitatet...
Alle ATI's kort i 2\3\4000 serien støtter iallefall Lyd over HDMI via lydkort på skjermkortet, så den funksjonen er utdatert for lenge siden.

7serie Nvidia blir jo da såvidt over det han har per idag, da den serien blir vel tilsvarende en 1000serie fra ATI.
Radeon HD 4850 har HDMI, og ligger i klasse med flere av toppkorta fra nVidia.
Og ja, så ligger det på rundt knappe 1300-1400 kroner.
B3ndx's Avatar
Trådstarter
Takk for gode svar, sålangt. Jeg er som sagt ikke noe spessielt villig til å bruke mer enn 500-700,- i utgangspunktet, hvis dette holder til et kort som er såppas dugelig at jeg får sett HDfilmer på det. Er helt utdatert på alt som heter hardware, da jeg kjøpte min siste pc i 2005. forslag til kort som passer til mitt bruk og er innenfor den gitte pris, mottas med stor takk og glede!
Radeon HD3450, HD3650 o.l. er kort du bør satse på ja. Sjekk f.eks disse to vifteløse:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345304
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347276
B3ndx's Avatar
Trådstarter
Mulig jeg er helt på bærtur, for jeg ser jo det står "TV-grensesnitt HDTV-utlinje" på disse kortene, men jeg ser ingen "HDMI" kontakt med på. Er dette en overgang som jeg da må ha, eller hvordan blir dette? Hadde sett for meg en HDMI utgang på kortet, noe jeg ikke ser på bildene av de nevnte kortene.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av B3ndx
Mulig jeg er helt på bærtur, for jeg ser jo det står "TV-grensesnitt HDTV-utlinje" på disse kortene, men jeg ser ingen "HDMI" kontakt med på. Er dette en overgang som jeg da må ha, eller hvordan blir dette? Hadde sett for meg en HDMI utgang på kortet, noe jeg ikke ser på bildene av de nevnte kortene.
Vis hele sitatet...
Få kort som har HDMI utgang, fleste bruker overgang fra DVI til HDMI.
B3ndx's Avatar
Trådstarter
Ah, da er jeg med ! Tusen takk for gode og raske svar. Ble så jeg bestilte meg http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347276 dette kortet. Håper det duger til mine beskjedne krav.
Det som er problemet er at det ikke kommer helt godt frem hvorvidt kortet faktisk inneholder det spesielle DVI->HDMI-adapteret. På noen andre Radeon-kort står det i stor rød tekst at det ikke følger med, for eksempel. I verste fall er det snakk om 95 kr ekstra for et slikt et (ikke kjøp et vanlig et, kjøp et beregna på Radeon som kan føre lyden videre fra den innebygde lydchippen).
B3ndx's Avatar
Trådstarter
Det var greit å gjøre meg oppmerksom på! Regner med at det er denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344881 jeg trenger da, til det kortet jeg har bestilt?
Ja kjempemassefinetegn.