Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2090
Hei!
Jeg har litt for mye fritid nå på sommeren, og tenkte at jeg skulle bygge meg nytt kabinett til en Linux pc som jeg har stående.
Jeg har allerede bestemt meg for det meste av delene, de har et fint ryddesalg på microplex.no nå, som gjør at jeg får det meste jeg trenger til 130kr!!!!
Men det jeg lurer på er brannfare med et trekabinett, og trenger man brett til hovedkortet.
Jeg vil helst bruke minst mulig penger, så billige alternativer hadde vært fint, hvis det er sånn at jeg må ha hovedkortbrett.
Det blir ikke varmt nok til at det begynner å brenne.
Trådstarter
48 0
Men kan jeg montere hovedkortet rett på treverket, eller bør jeg ha et hovedkortbrett?
Du bør vel ha litt mellomrom mellom hovedkortet og treverket, avstandsskruer eller noe...
Du må ha skruer som du skrur hovedkortet fast i. (klønete forklart)
Altså, hovedkortet bør ikke ha direkte kontakt med treverket. Du må ha spacere (skruer du først skrur fast i treverket, slik at du fester hovedkortet alt fra 0.5-1.5 cm over der igjen.
Trådstarter
48 0
Tror dere det går an å skille hovedkortet fra treverket ved å skru en skrue først igjennom hovedkortet, så er det det en mutter, og så er det treverk? (Litt teit forklart av meg)
Sist endret av Sigurd21; 6. juli 2008 kl. 18:39.
Rapp heller et par spacere fra en vanlig kabinett du.
Sitat av Sigurd21
Tror dere det går an å skille hovedkortet fra treverket ved å skru en skrue først igjennom hovedkortet, så er det det en mutter, og så er det treverk? (Litt teit forklart av meg)
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du tenker på, men trur ikke det er en veldig god løsning. Ikke spessielt mye enklere heller. Hvis du kjøper et skruesett (følger også med kabinetter o.l.)

Så har du først en /skrue/ som kalles avstandsskrue - den skrur du inn i kabinettet - i ditt tilfelle inn i treverket. Etter det legger du hovedkortet over disse avstandsskruene, og skrur fast med hovedkortskruer inn i avstandsskruene.
Det er greit å ha skikkelige og riktige skruer for å slippe kortsluttning.
Må bli fett med tre-kabinett da
Men en ting jeg lurer på. er det en firkanta kasse lagd av panelplanker eller er det ordentlig formet osv. ?
Trådstarter
48 0
Er det sånne her skruer?
http://bildr.no/thumb/223386.jpeg
Beklager bildekvaliteten, brukte webcamera.

Sitat av blondin
Må bli fett med tre-kabinett da
Men en ting jeg lurer på. er det en firkanta kasse lagd av panelplanker eller er det ordentlig formet osv. ?
Vis hele sitatet...
Er fortsatt på planlegginga, derfor jeg stilte dette spørsmålet nå. Hva anbefales å bruke?
Kanskje jeg tar bilder under bygginga og legger ut en worklogg
Sist endret av Sigurd21; 6. juli 2008 kl. 18:57.
Der har du spacere, ja
Den andre hovedkort skrua er litt vanskelig å se, men hvis den var i fra før - er det antakelig det.
Ja, det er sånne skruer du skal bruke, som de du har tatt bilde av. Og hva mener du med "Hva anbefales å bruke" ? Mener du hva slags treverk ?
Trådstarter
48 0
Sitat av Restyle
Der har du spacere, ja
Den andre hovedkort skrua er litt vanskelig å se, men hvis den var i fra før - er det antakelig det.
Vis hele sitatet...
Den skrua som er festa til en av spacerene festa jeg på for å illustrere at det var muligheter for å skru inn skruer på toppen.

Sitat av B3ndx
Mener du hva slags treverk ?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er usikker på hva som er lurest...
Sitat av Sigurd21
Den skrua som er festa til en av spacerene festa jeg på for å illustrere at det var muligheter for å skru inn skruer på toppen.


Ja, jeg er usikker på hva som er lurest...
Vis hele sitatet...
MDF eller hobbyplater er vel fint.
Kryssfinèr kanskje, så det ikke blir så tungt? Er ikke helt sikker på hva som lønner seg. Tar du et raskt søk på google, finner du tråder på andre forumer av lignende prosjekter, kanskje noen tips å plukke med seg derfra også.
Trådstarter
48 0
Tusen takk, akurat sånn jeg hadde tenkt meg det
Bruk kryssfinèr
Kan du ikke bare sette på noen muttere da? Slik at de blir liggende rundt skruene, og mellom hovedkort og treverk.. En mutter er vell rundt 0,8cm i høyden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Mcmak
Kan du ikke bare sette på noen muttere da? Slik at de blir liggende rundt skruene, og mellom hovedkort og treverk.. En mutter er vell rundt 0,8cm i høyden.
Vis hele sitatet...
Ufordelaktig da spacere er perfekt størrelse for skruhullene, dersom mutterne er noe for stor og flytter på seg kan de skape en kortslutning på baksiden av kortet.