Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 904
Hei!

Kjører i dag en ruter av typen pfSense. Når jeg ikke er hjemme ønsker jeg å kunne jobbe som om jeg var koblet på hjemme. I tillegg vil jeg bruke vpn'en til å ha en tunnel der all trafikk går igjennom.

Jeg kan velge mellom disse alternativene i pfSense:
  • IPsec
  • L2TP
  • OpenVPN
  • PPTP

Grunnet at jeg har en bærbar skole-pc uten administratorrettigheter kan jeg ikke laste ned og installere tredjeparts vpn-klienter. Derfor må jeg kunne koble til vpn'en via den innebygde klienten i windows.

Hvilken av disse kan jeg, og burde jeg velge?

Takker for svar!

vonS.
Openvpn er kjent for å ha noe bedre sikkerhet 'Out og the box', og finnes som portabel applikasjon. Pptp på den andre siden er støttet Windows + de fleste mobiler rett ut av boksen. L2TP er kort fortalt en oppgradering av PPTP og støttes sikkert på lik linje med PPTP
Mighty
vonS's Avatar
Trådstarter
Kan du si noe om vanskelighetsgraden på å konfigurere disse forskjellige? Er noen mer avanserte og knotete enn andre?