Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  450 120814
Jezuz, en pakke med dette ble stoppa:


Tilbakestående posten hevder at pakken inneholder legemidler og at de må ha dokumentasjon på det hele. Beskrivelsen er "LEGEMIDDEL 3 LAND NIKOTIN".

Bare å ringe dem?
Noen som har opplevd lignende?
Sist endret av Knudsen; 2. februar 2013 kl. 17:36.
Dokumenter hva det er å send fullmakt på at de kan åpne pakken (Noe du sikkert fikk i brevet (?))
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Jezuz, en pakke med dette ble stoppa:


Tilbakestående posten hevder at pakken inneholder legemidler og at de må ha dokumentasjon på det hele. Beskrivelsen er "LEGEMIDDEL 3 LAND NIKOTIN".

Bare å ringe dem?
Noen som har opplevd lignende?
Vis hele sitatet...
Du har jo ditt på det rene, ingenting av det skal være noen reguleringer på for å innføre, kontakt dem og spør dem hvorfor de stoppet den. De kan jo ikke akkurat kreve resept for nikotin...
Er vel DX som har skrevet "tobacco"/"sigarette" eller noe lignende på pakka.
Sitat av Knudsen Vis innlegg
Jezuz, en pakke med dette ble stoppa:


Tilbakestående posten hevder at pakken inneholder legemidler og at de må ha dokumentasjon på det hele. Beskrivelsen er "LEGEMIDDEL 3 LAND NIKOTIN".

Bare å ringe dem?
Noen som har opplevd lignende?
Vis hele sitatet...
Hvorfor kjøpe sånne filtere forresten? Er vel like greit å rulle noen enkle små selv?
Kanskje dette funker:
Om man kjøper noe privat fra utland, fra ebay, craig's list, eller fra et forum, er det jo fult mulig å få personen til å skrive en lavere verdi på pakningen. Denne bør jo ikke være helt på jordet som $20 for en Gibson Les Paul gitar, men ihvertfall enn del mindre enn orignal beløpet. Si $1000 i stedet for $3000.

Når man så overfører penger kan man gjøre dette i to omganger, en på $1000 dollar, som du tar en kontoutskrift på, og en annen på $2000. Da har man dokumentasjon på å ha overført den "korrekte" summen til selger.

Da sparer man for eksempel $500 i momsutgifter.

Kjøper man en obskur antikk greie som er veldig dyr, men ser forsåvidt billig ut, kan man kanskje skrive $22.99 og være helt momsfri. Husk bare to overføringer.

(Om man spør selger om dette må man selvfølgelig gi dem mulighet til å takke nei, bare å spør svært høffelig, så går det ofte overraskende fint.)

Hva tror dere? skulle dette funke fint?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om man har bestilt RC (syntetisk cannabis) og sporingen på pakken viser at den har ligget på Oslo Letter center i 10 dager, er det da på tide å reformatere datamaskinen pakken er bestilt fra, eller tar ting noen ganger bare litt lang tid?

Package has arrived in destination country
2013-02-03 09:55 OSLO LETTER CENTER
Package has been sent from origin country
2013-02-01 02:25
Vis hele sitatet...
Sist endret av Novice; 13. februar 2013 kl. 09:04.
Har aldri bestilt RC eller lignende, men når ting har ligget på Oslo letter center, har det ligget der i 2-3 timer før det har blitt sendt videre. Noen ganger tar ting lenger tid, men 10 dager er i overkant mye synes jeg.
Bestilt mye fra utlandet. Friluftsutsyr og mye annet. Begynte å merke i fjor høst at posten begynte å bli mer og mer "hissig" på ting fra utlandet og stoppa mer og mer av det jeg fikk sendt inn i tollen.

Nå venter jeg på ting fra USA. Sporingsnummerene fra USA, i allefall nå den siste tiden har ikke fungert i Norge hvor posten har satt på eget sporingsnummer. Gjør det ekstra morro å finne ut hvor pakker er hen.
Rekorden min på en pakke fra England er 2 måneder. Måtte gå tur/retur før jeg fikk den så fra England - Norge - England - Norge. Posten så flinke :P
Noen som aner hva dette betyr?

http://visedeg.no/images/lgbm023y3hkvsatp9utx.png
forlatt avsenderland og er på vei til mottakerland
Ringte dem, fikk beskjed om å sende mail, fikk beskjed om å sende kvittering, har ikke hørt noe mer på en uke, til tross for å ha purra på dem i går. Digger posten!
Sist endret av Knudsen; 15. februar 2013 kl. 17:20.
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så beklager hvis spørsmålet har blitt besvart tidligere.

Jeg har importert en vare med en verdi på over 6000kr ved å reise til utlandet. Jeg betalte ikke mva når jeg ankom Norge. Varen det er snakk om ble importert for 5 år siden og jeg vurderer nå salg. Kan det at det ikke er betalt mva på varen få noen konsekvenser for en eventuell kjøper? Blir varer registrert i et register når mva blir betalt?

Takk for svar.
▼ ... over en uke senere ... ▼
God dag

Jeg kjøpte meg en GameCube (bare konsollen) av Ebay for noen uker siden, og det kom en hentelapp for den idag.
Prisen på gamecuben var ~70kr og frakt ~100kr.
På hentelappen står følgende:

Det jeg ikke helt forstår her er, varen var jo under 200,- men alikevell må jeg betale 210,- i fortolling og MVA. Er dette fordi pakken kom på et postkontor istede for rett i postkassen? (regner med pakken var for stor for postkassen) Jeg har jo ikke betalt noe moms på pakker fra DealExtreme som har vært innom postkontoret eller noen av de mindre pakkene jeg har fått i posten.

Regner med pakken ble stoppet i tollen, men verdien er jo under 200kr, så er det ikke sånn at jeg ikke trenger betale avgifter da?
MVA på 81 kroner tilsier vel at verdien er på ca. 320kr. Ring posten og klag.
hei, jeg har fått en venna v meg i tyskland til å sende over 3 gram med noe god brunt, den blei sendt som pakke inn i en liten høytaler, hva er kjangsen for at den går igjennom ?
Litt vanskelig gi deg svar på det. Spørs jo helt på om tollerne lar Fido lukte på posten som kommer fra Tyskland akkurat den dagen. Lenge siden du bestilte? Var det en god venn? Hvordan betalte du?
Bestilte koffeinpiller for en stund siden, ettersom de enda ikke er kommet så tenker jeg de kanskje kan være tatt av tolla, eller bare blitt stoppet.
Vil jec få beskjed om pakken er blitt tatt, det er ikke sporing på pakken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Settoz Vis innlegg
Bestilte koffeinpiller for en stund siden, ettersom de enda ikke er kommet så tenker jeg de kanskje kan være tatt av tolla, eller bare blitt stoppet.
Vil jec få beskjed om pakken er blitt tatt, det er ikke sporing på pakken.
Vis hele sitatet...
Du får nok ikke beskjed om det, nei.

Har selv bestilt en pakke fra eBay nå, som har ligget til "importvurdering" i snart en uke. Som regel skifter statusen ganske raskt fra "til importvurdering" til enten å sendes videre, eller settes på et tollager, men denne gangen har den stått sånn i snart en uke nå - andre som har opplevd det? Det virker som om de bare har glemt den.
Sist endret av AnaMorph0s|s; 13. mars 2013 kl. 08:57.
Betyr dette at pakken min er på vei til Norge?

http://i.imgur.com/MqLDlMb.png
International dispatch ready = Internasjonal avsendelse klar.

Så den er nok på vei.
aha, skjønte ikke hva det betydde :O

den har stått sånn siden 7 og ikke noe oppdatering enda.
Sist endret av VitoScaletta; 13. mars 2013 kl. 11:18.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor lang tid tar det vanligvis før en pakke fra Kina kommer til norge med EMS express?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vurderer å importere inn varer til 7000 kr og få dem markert som verdi < 200. Det er ikke store pakker, men dyrt elektronisk utstyr. Hvis pakken blir tatt i tollen, kan man unngå tollavgift? Altså at man bare ber dem sende pakken tilbake igjen og betale en liten sum for frakt osv?
Sist endret av Chronic420; 27. april 2013 kl. 16:40.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Vurderer å importere inn varer til 7000 kr og få dem markert som verdi < 200. Det er ikke store pakker, men dyrt elektronisk utstyr. Hvis pakken blir tatt i tollen, kan man unngå tollavgift? Altså at man bare ber dem sende pakken tilbake igjen og betale en liten sum for frakt osv?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du nekte å betale toll og dermed tvinge posten til å sende varene i retur for så å håpe det ikke blir stoppet på ny. Men for meg så virker det som unødig mye styr, du kan heller ta sjansen på at det ikke blir stoppet i utgangspunktet, og om nødvendig bare betale.
Takk for svar! Det var det jeg tenkte, at jeg kan be dem sende den i retur. Vel, altså, nå har jeg ikke regnet på det, men jeg regner med at tollavgift, moms osv blir en god del når jeg skal bestille varer for 10 000... Da blir det kanskje like greit å bestille fra Norge Men jeg krysser fingrene!
har et lite spørsmål angående USPS, jeg har hørt at tollen trenger (husker ikke hva det heter om det var ransakelses orde eller noe sånt) for og åpne pakker som blir sendt via USPS. er det noen som kan bekrefte dette ?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Takk for svar! Det var det jeg tenkte, at jeg kan be dem sende den i retur. Vel, altså, nå har jeg ikke regnet på det, men jeg regner med at tollavgift, moms osv blir en god del når jeg skal bestille varer for 10 000... Da blir det kanskje like greit å bestille fra Norge Men jeg krysser fingrene!
Vis hele sitatet...
Hvis vi nå tar utgangspunkt i verdien du oppga i førstepost, 7000kr, vil MVA komme på 1750, du vil altså måtte betale totalt 8750, om det blir stoppet og framsatt krav om dette selvfølgelig.

Det du bør være obs på da, er tjenester som DHL express, noen ganger er det ikke opplyst (godt nok) om at nevnte tjeneste blir benyttet, og du kan få framstilt krav om mye større summer enn du hadde regnet med. Det eksempelvis DHL Express gjør, er at de pålegger seg å forhåndsbetale MVA for å få pakken fram hurtigst mulig til deg, mottaker, men med dette så kommer det også mange skjulte kostnader, Tollavgift, merverdiavgift og utleggsgebyr.
Personlig måtte jeg nylig betale 909 kroner for varer til en verdi av 977 kr, takket være DHL. Sure kroner, men akk.
når man sporer pakker å ser det har kommet til postkontoret sitt, må man vente til man får hentelapp i postkassen eller kan man bare gå opp på postkontoret sitt å be om pakken sin? må man ha med tracking nummeret eller id eller noe?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av morsomvampyr Vis innlegg
når man sporer pakker å ser det har kommet til postkontoret sitt, må man vente til man får hentelapp i postkassen eller kan man bare gå opp på postkontoret sitt å be om pakken sin? må man ha med tracking nummeret eller id eller noe?
Vis hele sitatet...
Postansatte orker neppe lete etter din pakke med mindre du har en hentereferanse, men du kan jo prøve deg. Husk legitimasjon.

Hentereferanse som kolli eller sporingsnummer som wtf1337 nevner.
Sist endret av Zyke; 28. april 2013 kl. 16:54.
Sitat av morsomvampyr Vis innlegg
når man sporer pakker å ser det har kommet til postkontoret sitt, må man vente til man får hentelapp i postkassen eller kan man bare gå opp på postkontoret sitt å be om pakken sin? må man ha med tracking nummeret eller id eller noe?
Vis hele sitatet...
Du bare oppgir koli/sporingsnr.
okei, hva når man ser noe som det her på sporinga:

Processed Through Sort Facility
April 28, 2013, 12:00 pm
NORWAY

Customs Clearance
April 28, 2013, 12:00 pm
NORWAY
Vis hele sitatet...
betyr det at pakken gikk rett igjennom tollen og til sortering eller? siden det ikke ser ut som tollen brukte noe tid i det hele tatt? er den på vei nå da?
Sist endret av morsom vampyr; 28. april 2013 kl. 17:02.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mail
I will be happy to request a shipping quote to the airport nearest you. We have found this is the most cost-effective way to send this size of instrument internationally. This method of shipping means that you would need to clear it through customs yourself, or hire that done, and then arrange for local pickup or delivery.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om omtrent $2000+ dollar som det så skal betales MVA av. (Surt. )
Hvordan ordner jeg denne fortollingen og fikser levering lokalt?
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er snakk om omtrent $2000+ dollar som det så skal betales MVA av. (Surt. )
Hvordan ordner jeg denne fortollingen og fikser levering lokalt?
Vis hele sitatet...
http://www.toll.no/templates_TAD/Top...epslanguage=no

Fortolle varer som privatperson.

Hvordan du ordner transport lokalt kan jeg ikke hjelpe deg med uten å vite hvor du bor. Som regel fins det bud som kan ta dette for deg, søk opp 'bud "ditt område"' i google så finner du nok noen. Evt så hyrer du en kompis med bil og tilhenger, antar du trenger tilhenger siden det står såpass store instrumenter i sitatet ditt, dette er nok den billigste løsningen.
Hei!

Jeg lurer, hvor lang tid vil det ta for en pakke å nå fram til trøndelag (sendt fra Oslo)? Den ble sendt på Torsdag forrige uke.
Sitat av Calindor Vis innlegg
Hei!

Jeg lurer, hvor lang tid vil det ta for en pakke å nå fram til trøndelag (sendt fra Oslo)? Den ble sendt på Torsdag forrige uke.
Vis hele sitatet...
Normal postgang er 1-2 dager, men siden det ikke går post på søndager og ikke alle steder pakker på mandager så kommer den nok tidligst mandag, evt tirsdag.

Vær obs på at om det er en pakke fra en bedrift er det ikke alltid den faktisk er sendt når de sier den er det. Et firma kan si at nå er pakken din sendt, det egentlig mener er at nå er pakken klargjort og posten har fått melding om at de må komme å hente en pakke. Ofte lagrer de pakker til faste dager eller til de har nådd et visst antall før de faktisk blir sendt.

Er det en privatpakke er det litt avhengig av når den er levert inn. Eksempel, om jeg skal sende en pakke til Trøndelag herifra og jeg leverer den etter klokka 14.00 på postkontoret på mandag, blir den sendt til Tromsø (hovedsortering), først på tirsdag ettersom posten blir hentet fra kontoret her klokken 14.00.
hva betyr det når det står på trackinga:
Attempted Delivery - Item being held, addressee being notified
Vis hele sitatet...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
http://www.toll.no/templates_TAD/Top...epslanguage=no

Fortolle varer som privatperson.

Hvordan du ordner transport lokalt kan jeg ikke hjelpe deg med uten å vite hvor du bor. Som regel fins det bud som kan ta dette for deg, søk opp 'bud "ditt område"' i google så finner du nok noen. Evt så hyrer du en kompis med bil og tilhenger, antar du trenger tilhenger siden det står såpass store instrumenter i sitatet ditt, dette er nok den billigste løsningen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg er ganske grønn på dette... vil dette si at posten tar seg av dette hvis jeg ikke ber dem la være? ("Hvis du vil fortolle varen selv, må du varsle transportøren om dette for å unngå at transportøren utfører fortollingen automatisk.") Eller slipper de bare varen av på flyplassen der den blir liggende?

Vil Posten ellers kjøre vanlig prosedyre og sende den til nærmeste postkontor? Toll.no skriver at det sjelden er noe å spare på å gjøre det selv, og det virker jo som en del jobb.
Sitat av robhol Vis innlegg
Takk for svar. Jeg er ganske grønn på dette... vil dette si at posten tar seg av dette hvis jeg ikke ber dem la være? ("Hvis du vil fortolle varen selv, må du varsle transportøren om dette for å unngå at transportøren utfører fortollingen automatisk.") Eller slipper de bare varen av på flyplassen der den blir liggende?

Vil Posten ellers kjøre vanlig prosedyre og sende den til nærmeste postkontor? Toll.no skriver at det sjelden er noe å spare på å gjøre det selv, og det virker jo som en del jobb.
Vis hele sitatet...
Er ærlig talt ikke helt sikker, om firmaet du bestiller fra ikke sier ifra til posten Norge om at de har en pakke som skal til person x på adresse y, så vil ikke posten Norge vite om at du har fått denne pakken i det hele tatt.
Jeg leser det sånn fra meldingen du poster her fra firmaet. Jeg anbefaler deg å ta en telefon til tollvesenet å spørre, de får nok uansett vite at det kommer en pakke inn i landet osv, de kan gi deg 100% svar på dette. Evt kan du ringe postens servicetelefon på 04004.

Posten kan kjøre pakken din hjem til deg, se her:
http://www.posten.no/produkter-og-tj...a-postkontoret

Og når du nå er på tråden med posten kan du sikkert spørre de om de kan ta fortollingen av pakken din så slipper du å gjøre det, antar det koster deg like mye, evt litt mer for å slippe alt papirarbeidet selv.

Sitat av morsomvampyr Vis innlegg
hva betyr det når det står på trackinga:

Vis hele sitatet...
Hvilken leverandør er det snakk om?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av morsomvampyr Vis innlegg
hva betyr det når det står på trackinga:

Vis hele sitatet...
Det betyr at pakken har blitt forsøkt levert, og at det prøver å kontakte deg. Pakken oppbevares da til du, adressaten har hentet den, eller i inntil 2 uker.
He, fikk følgende brev fra posten i dag:

Kode

Innførselrestriksjoner Legemidler 

Det har ankommet en sending til deg som inneholder varer som klassifiseres som legemiddel.

Vi gjør oppmerksom på at det ikke er tillat å innføre legemiddel til privatbruk fra land utenfor et EU/EØS.
Sendingen bil bli returnert ved returfristens utløp.
Dette betyr at jeg ikke får varen?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av redkite Vis innlegg
He, fikk følgende brev fra posten i dag:

Kode

Innførselrestriksjoner Legemidler 

Det har ankommet en sending til deg som inneholder varer som klassifiseres som legemiddel.

Vi gjør oppmerksom på at det ikke er tillat å innføre legemiddel til privatbruk fra land utenfor et EU/EØS.
Sendingen bil bli returnert ved returfristens utløp.
Dette betyr at jeg ikke får varen?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt.
Sist endret av Zyke; 30. april 2013 kl. 19:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vel det har seg slik at jeg savner en pakke.. Jeg gjorde 3 bestillinger fra amazon i england for ca. en måned siden. Jeg har fått 2 av de 3 pakkene, 3 pakker siden det var fra 3 forskjellige forhandlere hos amazon. Den pakken som ikke har ankommet enda var den 2. til å bli sendt, men har enda ikke motatt den, forventet levering ut i fra amazon var 29. April. Pakken ble sendt den 15. April.

Så spørsmålet mitt blir dette, er det noen måte jeg kan finne ut hva som har skjedd med pakken? Forhandleren sier den er sendt og ikke returnert til de.. Og jeg har ikke noe sporingsalternativer..
Sist endret av Zarathustra; 9. mai 2013 kl. 10:51.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Vel det har seg slik at jeg savner en pakke.. Jeg gjorde 3 bestillinger fra amazon i england for ca. en måned siden. Jeg har fått 2 av de 3 pakkene, 3 pakker siden det var fra 3 forskjellige forhandlere hos amazon. Den pakken som ikke har ankommet enda var den 2. til å bli sendt, men har enda ikke motatt den, forventet levering ut i fra amazon var 29. April. Pakken ble sendt den 15. April.

Så spørsmålet mitt blir dette, er det noen måte jeg kan finne ut hva som har skjedd med pakken? Forhandleren sier den er sendt og ikke returnert til de.. Og jeg har ikke noe sporingsalternativer..
Vis hele sitatet...
Snakk med firmaet som skulle levere pakken til deg. Er ikke sikker på hvem amazon uk bruker, men det finner du nok ut på nettsidene deres.
Heisann

Hvordan er det med toll og andre gebyrer for å ta inn fiskefor og annet utstyr fra DK? Moms all slags da? Til akvarie bruk

D

Skal reise dit selv altså, ikke sendes

D
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Heisann

Hvordan er det med toll og andre gebyrer for å ta inn fiskefor og annet utstyr fra DK? Moms all slags da? Til akvarie bruk

D

Skal reise dit selv altså, ikke sendes

D
Vis hele sitatet...
Dersom du har vært utenfor tollområdet i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer tollfritt for inntil 6000 kr. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer tollfritt for 3000 kr.
Vis hele sitatet...
Toll.no

massetegn
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som jobber i posten her? Hva kaller de postansatte de røde kassene de har posten i når de er ute å kjører? Har hørt noen kalle de for "kassetter", er dette riktig benevning internt i posten?
Sitat av Cydonia Vis innlegg
Noen som jobber i posten her? Hva kaller de postansatte de røde kassene de har posten i når de er ute å kjører? Har hørt noen kalle de for "kassetter", er dette riktig benevning internt i posten?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk brev fra posten for litt siden at jeg må legge ved utgående tolldeklarasjon og proformfaktura fordi jeg bestitle et sykkelhjul på eBay. Saken er at jeg sa at de skulle merke den for 60$ og sette den som gave. Burde jeg modifisere prisene på kvitteringa eller kjøre fullpris?