Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3261
Hei!

Jeg har noe tysjmerking som jeg prøver å få fjernet fra noe plast, utifra det jeg ser på nett så virker det til at sterk "rubbing alcohol" er det jeg bør skaffe. De sier at dette er ofte 90% ren alkohol på flaske. Men her i Norge så har vi jo fine egne ord for alle disse spritene.... Hva er det som faller best inn under det jeg trenger?
Er det snakk om å fjerne mye? Hvis plastikken tåler det hadde jeg brukt aceton, men de fleste alkoholer vil gjøre jobben
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Er det snakk om å fjerne mye? Hvis plastikken tåler det hadde jeg brukt aceton, men de fleste alkoholer vil gjøre jobben
Vis hele sitatet...
Nei, men det er på samlerobjekt, så vil være ekstra forsiktig med plasten, tror aceton blir litt for risky
Blårens er hva de kaller rubbing alcohol.
Jeg ville prøvd med WD-40, en vidunder spray.
Sitat av oggen Vis innlegg
Jeg ville prøvd med WD-40, en vidunder spray.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Tviler ekstremt sterkt på at det fjerner tusj fra plast. Funker medium til å smøre, medium til å løse opp rust. Generelt overvurdert multi-produkt.
Sitronrens tar det aller meste, går sikkert med ren sitron også.
Parafin

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Absolutt ikke. Tviler ekstremt sterkt på at det fjerner tusj fra plast. Funker medium til å smøre, medium til å løse opp rust. Generelt overvurdert multi-produkt.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen på 5.56, prolong og wd-40?
Sist endret av Montezuma; 9. januar 2023 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hva er forskjellen på 5.56, prolong og wd-40?
Vis hele sitatet...
Prolong har jeg aldri hørt om men 5-56 og WD-40 er vel "same shit new wrapping". Som sagt her sterkt overvurdert.

Skal du ha et sånn type produkt som faktisk penetrerer/kryper så anbefaler jeg Fluid film.

For TS anbefaler jeg Blårens bedre kjent som teknisk sprit/isopropanol. Har en del praktiske formål du ikke vil bruke whitesprit og rødsprit til.
Er det en disc? Har skriften sittet på lenge så vil du ikke få fjerna det 100% uansett hva du bruker. Men jeg har brukt aceton med stort hell på flere discer, sålenge ikke skriften er for gammel så går det fint
Antibac fungerer ofte til dette.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det Mozzie sier er korrekt. White spirit er ikke alkohol, det er en blanding av relativt tunge hydrokarboner. Begge deler kan funke fint, men det er vanskelig å uttale seg hvis man ikke vet hva slags plast det er snakk om. Det er stor forskjell på PLA og PTFE for å si det forsiktig. Aceton er stort sett for agressiv på det meste av plast.

Sitat av Stianiver Vis innlegg
Sitronrens tar det aller meste, går sikkert med ren sitron også.
Vis hele sitatet...
Sitrusrens og ren sitron er knapt sammenlignbart... Det skader også mange typer plast.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Antibac overflatedesinfeksjon er 95% etanol. Har brukt den til rensing av ting, til å lage hasjolje og til og med drukket den
Til vanlig tusj og sprittusj så er vanligvis rødsprit effektivt til å fjerne det med.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Tviler ekstremt sterkt på at det fjerner tusj fra plast.
Vis hele sitatet...
Jeg har akkurat prøvd, og her er konklusjonen:

Tegnet noen streker med sprittusj på et stykke plast, og lot det tørke et par minutter, så jeg ikke kunne gni det vekk med fingeren lenger. Prøvde en dæsj WD-40 på et stykke tørkepapir, og ikke faen om strekene gikk vekk.

Prøvde så 99% isopropanol kjøpt på Clas Ohlson, og da gikk strekene vekk uten problemer.
Sist endret av Barte-Sam; 4. september 2023 kl. 12:05.
PCB rens funker kanskje bedre enn etanol/ iso. Bare spray det på så renner tusjen nesten av seg selv. Må selvsagt bruke papir da i tillegg
Klikket på denne
Rødsprit, white spirit, blårens osv... hva er best?
og var sikker på at det handlet om noe å drikke, freak er et spesielt sted as

Lykke til med rensen
Endte forresten opp med at jeg benyttet meg av blårens, og til nøds aceton.