Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2418
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! jeg er kommet i den situasjonen hvor jeg ikke får finansiert høstsemesteret mitt grunnet at jeg mangler hele 2 studiepoeng for å få støtte.

Har dermed funnet ut at et forbrukslån er min eneste mulighet for å få fullført semesteret og heller betale det ned til neste år.

Spørsmålet mitt er da hvor vanskelig det er å få forbrukslån? Er det også mulig å få brevene tilsendt til en adresse istedenfor der jeg er folkeregistrert?
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitter med samme problemet, prøver å få etableringslån ung i DNB, men har ikke fått svar enda.
Ville sjekka det ut om jeg var deg! Du kan få opp til 50,000 i lån, og rentene begynner ikke før 6 måneder.
Forbrukslån vill ikke løse problemene dine, det som vil skje er at du roter deg inn i ond sirkel. Du får heller ikke lån om du ikke har inntekt heller. Hvorfan har du tenkt å betale?, renten løper med en gang du tar opp lånet. Ta deg en deltidsjobb som alle andre gjør
Skal sjekke det ut! Hvordan søkte du, ringte du inn eller møtte opp i banken?
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Prodix Vis innlegg
Skal sjekke det ut! Hvordan søkte du, ringte du inn eller møtte opp i banken?
Vis hele sitatet...
Møtte opp i banken men fikk beskjed om å ta kontakt med de på chat/telefon. Tok kontakt med de på chat, men venter på at de skal ringe opp nå. Ting tar tid
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Forbrukslån vill ikke løse problemene dine, det som vil skje er at du roter deg inn i ond sirkel. Du får heller ikke lån om du ikke har inntekt heller. Hvorfan har du tenkt å betale?, renten løper med en gang du tar opp lånet. Ta deg en deltidsjobb som alle andre gjør
Vis hele sitatet...
For min del er det nå enten å ta et forbrukslån eller å droppe ut av studiet, noe som vil være uaktuelt da jeg går siste året på bachelor. Har en deltidsjobb hvor jeg jobber som ringevikar i et av norges største firma, men kan ikke akkurat bestemme når jeg får jobbe.

Planen er å betale ned lånet allerede innen Januar da jeg mest sannsynlig har tjent inn pengene og får et nytt studielån for vår semesteret.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var i omtrent samme situasjon. Valgte å kun ta 10 stp det aktuelle semesteret og jobbet mesteparten av uken. Nå skal det sies at jeg var heldig og hadde den deltidsjobben fra før av, slik at det var enkelt å bare jobbe mer. Men det er fortsatt mulig om du snakker med rådgiver og hører om det er en mulighet for å f.eks kun ta 1 fag det semesteret.
Sitat av Prodix Vis innlegg
For min del er det nå enten å ta et forbrukslån eller å droppe ut av studiet, noe som vil være uaktuelt da jeg går siste året på bachelor. Har en deltidsjobb hvor jeg jobber som ringevikar i et av norges største firma, men kan ikke akkurat bestemme når jeg får jobbe.

Planen er å betale ned lånet allerede innen Januar da jeg mest sannsynlig har tjent inn pengene og får et nytt studielån for vår semesteret.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du tjene inn 50 000 innen Januar uten fast jobb samtidig som du skal betale husleie, mat, mobil osv? Du skal jo lese også sånn at du står på eksamen.
Det er her de fleste driter seg ut, den tankegangen om at "jaja det kommer helt sikkert inn noen penger, det er jo flere måneder til". Sannheten er at det kommer ikke inn ekstra penger sånn uten videre, du vil erfare det om du velger dette lånet.
Hinsides idiotisk ville jeg ha sagt, lån av foreldre.
Skaff deg en jobb..
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Hvordan skal du tjene inn 50 000 innen Januar uten fast jobb samtidig som du skal betale husleie, mat, mobil osv? Du skal jo lese også sånn at du står på eksamen.
Det er her de fleste driter seg ut, den tankegangen om at "jaja det kommer helt sikkert inn noen penger, det er jo flere måneder til". Sannheten er at det kommer ikke inn ekstra penger sånn uten videre, du vil erfare det om du velger dette lånet.
Hinsides idiotisk ville jeg ha sagt, lån av foreldre.
Vis hele sitatet...
Tjener ca 10k om jeg får jobbet en jobbehelg med 12 timerskift, vet også allerede at jeg skal jobbe endel i jul og nyttår så er ganske sikker på at jeg skal klare og få samlet inn til da. Problemet er at fakturaen til skolen må betales innen en måned.

Eventuelt om jeg ikke klarer det kan jeg alltids betale ned forbrukslånet med studielånet jeg får fra våren.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Prodix Vis innlegg
Tjener ca 10k om jeg får jobbet en jobbehelg med 12 timerskift, vet også allerede at jeg skal jobbe endel i jul og nyttår så er ganske sikker på at jeg skal klare og få samlet inn til da. Problemet er at fakturaen til skolen må betales innen en måned.

Eventuelt om jeg ikke klarer det kan jeg alltids betale ned forbrukslånet med studielånet jeg får fra våren.
Vis hele sitatet...

Det første du skriver er jo litt gambling, men la gå.
Men det at du skal betale forbrukslånet med studielånet: Da har du vel fortsatt alle de faste utgiftene i tillegg til et lån som må betales vel?

Jeg ville ha prøvd å låne penger av foreldre/bekjente elns. heller. Vet at det er svært fristende for en student å ta opp et lån, men slik som jeg tenker det er det ikke lurt å ta opp noe form for lån/kreditt uten en fast inntekt.

Jeg hadde heller brukt et ekstra semester på studiene (hvis det er en mulighet med dine), eller prøvd å låne penger av andre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det første du skriver er jo litt gambling, men la gå.
Men det at du skal betale forbrukslånet med studielånet: Da har du vel fortsatt alle de faste utgiftene i tillegg til et lån som må betales vel?

Jeg ville ha prøvd å låne penger av foreldre/bekjente elns. heller. Vet at det er svært fristende for en student å ta opp et lån, men slik som jeg tenker det er det ikke lurt å ta opp noe form for lån/kreditt uten en fast inntekt.

Jeg hadde heller brukt et ekstra semester på studiene (hvis det er en mulighet med dine), eller prøvd å låne penger av andre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare bare å få lånt 50k så helt uten videre når semesteravgift skal betales innen 1 måned.

Sitat av Prodix Vis innlegg
Tjener ca 10k om jeg får jobbet en jobbehelg med 12 timerskift, vet også allerede at jeg skal jobbe endel i jul og nyttår så er ganske sikker på at jeg skal klare og få samlet inn til da. Problemet er at fakturaen til skolen må betales innen en måned.

Eventuelt om jeg ikke klarer det kan jeg alltids betale ned forbrukslånet med studielånet jeg får fra våren.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det beste valget, men en sikker plan b. Ta også kontakt med skolen din og hør om det er noen andre muligheter. Hvorfor får du ikke stipend/lån dette halvåret forresten?
Sist endret av Conflicted; 14. september 2017 kl. 12:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Det er ikke bare bare å få lånt 50k så helt uten videre når semesteravgift skal betales innen 1 måned.
Vis hele sitatet...
Ja det kan jo være at jeg ikke har forstått situasjonen helt siden jeg er vant med et vanlig universitet der semesteravgiften koster noen hundrelapper. Samtidig så ser jeg ikke at TS har nevnt at semesteravgiften til skolen koster 50k. Jeg regnet nå med at det var det beløpet han trengte for å leve av noe i semesteret, og da trenger man plutselig ikke 50k i løpet av kort tid.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Ta et års pause, meld deg opp på enkeltemne på UIO eller lignende. Er gratis og du kommer ajour med studiepoeng? Jobb vedsiden av
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det kan jo være at jeg ikke har forstått situasjonen helt siden jeg er vant med et vanlig universitet der semesteravgiften koster noen hundrelapper. Samtidig så ser jeg ikke at TS har nevnt at semesteravgiften til skolen koster 50k. Jeg regnet nå med at det var det beløpet han trengte for å leve av noe i semesteret, og da trenger man plutselig ikke 50k i løpet av kort tid.
Vis hele sitatet...
Aha! Det gir mening. Da kan han eventuelt sjekke ut om det for eksempel er noen legater der ute eventuelt ol.