Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1663
Uvaksinert 👍
Den siste uka så har det vært 50-60 forskjellige maskiner/nettverk hvor ting plutselig har sluttet å virke. Oppslag mot dns osv. Dette er nettverk og maskiner som har fungert i årevis uten noe som helst problemer. Feilen er tregt nett, sider man ikke kommer inn på osv. Når man så slår av IPv6 på nettverkskortet så fungerer plutselig alt 100% igjen. Hva er det som har skjedd siste uka som gjør at dette plutselig skjer? Gjengangeren er nettverk med Windows server (SBS 2008, SBS 2011, 2012, 2012 R2) Vriker som DNSen på disse serverne slutter å sende ut IP4 men bare IP6. Siden IP6 ikke er satt opp på router/brannmur så vil jo ikke dette fungere. Noen kloke hoder hos MS som plutselig har funnet ut at akkurat NÅ så er det fint å tvinge på folk ip6 ?
Er det interne problemer med dns også eller bare eksterne sider som ikke fungerer? Hva med dns server, det er vel ikke public dns som gis ut av dhcp serveren din?
Hva med navigering med ip kontra domenenavn, gjør det noe forskjell?
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Internt fungerer alt helt ok, det er mot eksterne sider og da spesielt apple.com, og treghet i mail (exchange), kan ta laaang tid før outlook kobler til. Det er den interne DNS serveren som er i Windows server 2008 og oppover (det jeg har sett har problemer i hvertfall) som da gir ut kun ip6 adresser og ikke ip4 og når da ip6 ikke er aktivert igjennom router/brannmur så blir det jo problemer. Slår man av ip6 på klientene så fungerer det med en gang, slår man av at DNS skal svare på ip6 adressen så fungerer det med en gang. Men dette er jo da på servere som har fungert i mange år, noen sikkert helt fra 2008. Hjelper ikke å flushe dns. Går fint mot ip4 adresser direkte. Er ikke alle maskiner som blir påvirket heller, og heller ikke alle sidene. Det er satt opp dns forwarding på dns serveren til den ispen som hver enkelt har som internettleverandør. Hadde det vært på noen få maskiner så hadde jeg ikke brydd meg, men når problemene plutselig dukker opp hos så mange så lurer jeg litt. Kan ISPen sin dns sende kun en ipv6 adresse som svar når dnsen til serveren spørr om en adresse?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Men kva spør klienten etter? Fyr opp wireshark og sjekk kva klienten ber om. Ber klienten om AAAA record får klienten AAAA record - det er problemfritt å servere AAAA over IPv4.

Det er neppe problem med DNS-serveren, men heller klienten, som feilaktig trur den har IPv6-connectivity.
Uvaksinert 👍
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er neppe problem med DNS-serveren, men heller klienten, som feilaktig trur den har IPv6-connectivity.
Vis hele sitatet...
nslookup direkte fra serveren som kjører dns gir også bare ip6 svar. Opplevde i går faktisk problemet hos en som ikke har egen server i det hele tatt, kun frittstående maskiner, linje fra telenor og kun routeren til telenor, ikke noen egen brannmur. Maskinene hadde begynt å gå tregt, outlook brukte 5-10 minutter på å koble seg til exchange i skyen. Har fungert helt fint lenge. Windows 10 på alle maskiner. Slo av ip6 på nettverkskortet og da gikk alt helt fint.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, nslookup vil vel by default forsøke IPv6-lookups om hosten trur den har IPv6-connectivity. Men igjen - sjekk kva klientane dine spør om. Spør dei om AAAA er problemet åpenbart på klientside, og ikkje serverside. Og eg mistenker at så er tilfelle.

Quick fix om du ikkje køyrer dual stack er jo å disable IPv6.