Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3858
Så, Oslo Kommune har som største aksjonær i Hafslund bestemt seg for å tvangsinnløse aksjene til alle oss små-aksjonærer. Jeg har da ikke godtatt tilbudet de ga fordi prisen var imho altfor lav.
Men hva skjer nå? Må jeg som enkeltperson gå rettens vei for å få prisen jeg mener er riktig eller holder det at noen andre og litt større tar på seg den jobben og så drypper det nedover på meg? Eller må jeg finne noen andre aksjonærer og gå sammen i et søksmål?

Noen som har litt peiling?
Første tanke er å lese aksjeloven og se om de har brudt den.
Du blir ikke automatisk med i en avtale om en høyere pris dersom du ikke selv har levert innsigelse om prisen på dine aksjer. I praksis må du derfor rette din egen innsigelse (med den risiko en rettslig skjønnsvurdering innebærer) eller melde dine aksjer inn i en gruppeinnsigelse (med rettmessig andel av samlet risiko) dersom det finnes en slik gruppe.

Det er allmennaksjeloven § 4-25 som regulerer dette.

Normalt vil en hovedaksjonær ha gode argumenter for den prisen som er tilbudt, så det er ingen automatikk i at en innsigelse fører til en høyere pris pr aksje.

Hva er f eks differansen mellom tilbudssum og børskurs dagen før det ble kjent at Oslo kommune ble majoritetseier?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror du skal få tilsendt et brev angående dine rettigheter, har du fått det?
Ville forøvrig spurt megleren din
#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Jeg trenger visst ok ikke ta en stilling til hva jeg vil gjøre før oktober, så får se hva som skjer i nyhetene framover; om det dukker opp en mulighet så tar jeg kanskje den ellers så sier jeg fuck it og tar det tapet. Orker ikke stresse så mye, er ikke all verden med aksjer jeg har.