Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3361
Noen her som har en liste over hvor mye man kan overstige de forskjellige fartsgrensene før man mister lappen?
Her har du politiets veiledende liste.

30-sone 56 km/t

40-sone 66 km/t

50-sone 76 km/t

60-sone 86 km/t

70-sone 106 km/t

80-sone 116 km/t

90-sone 131 km/t

100-sone 141 km/t

110-sone 151 km/t
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Her har du politiets veiledende liste.

30-sone 56 km/t

40-sone 66 km/t

50-sone 76 km/t

60-sone 86 km/t

70-sone 106 km/t

80-sone 116 km/t

90-sone 131 km/t

100-sone 141 km/t

110-sone 151 km/t
Vis hele sitatet...
Du må huske på å skille mellom klasse A og B motorvei når det kommer til 90-sone. Klasse A motorvei er grensa ved 131 km/t, mens klasse B motorvei gjelder det å holde seg under 126 km/t
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du må huske på å skille mellom klasse A og B motorvei når det kommer til 90-sone. Klasse A motorvei er grensa ved 131 km/t, mens klasse B motorvei gjelder det å holde seg under 126 km/t
Vis hele sitatet...
Stemmer 0xFF, jeg var nok noe kjapp der. Takk!
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Det er også viktig og huske at lappen ryker ved en lavere hastighet dersom det er dårlig føre. For eksempel kan regnvær bli ansett som dårlig føre.
Trådstarter
Wow, så jeg kan virkelig ligge i 115 km/t i 80-sonen og fortsatt beholde lappen?
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Wow, så jeg kan virkelig ligge i 115 km/t i 80-sonen og fortsatt beholde lappen?
Vis hele sitatet...

Om du er heldig, ja. Det sagt så vil 115 på laseren til Politiet være ca 130 km/t på ditt speedometer.
Trådstarter
Noen som har liste over bøter også kanskje?


Lurer også på, hvis man mister lappen under 6 måneder, må man ta oppkjøring + teori på nytt? Eller får man bare lappen tilbake i posten elns?
Jeg mistet lappen i 4 måneder under prøvetiden min. Her lå jeg 10 under fartsgrensen, men politiet mente det var uforsvarlig. Så vær forsiktig uansett. I forelegget står det at jeg må avgi full ny prøverføre. Uten at jeg er sikker regner jeg med det betyr teori og oppkjøring. Mister du lappen på stedet i prøvetiden må du ta på nytt.
Sist endret av iColdman; 3. juni 2017 kl. 18:15.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Noen som har liste over bøter også kanskje?


Lurer også på, hvis man mister lappen under 6 måneder, må man ta oppkjøring + teori på nytt? Eller får man bare lappen tilbake i posten elns?
Vis hele sitatet...
Skulle nesten tro at dagens ungdom viste hvordan man brukte en søkemotor. Kjøre for fort det kan dem, men å finne ut hva dem for å bøter trenger dem hjelp til.

Fartsgrense 60 km/t eller lavere
  • Inntil 5 km/t (kr 600,-)
  • Mellom 5 t.o.m 10 km/t (kr 1600,-)
  • Mellom 10 t.o.m 15 km/t (kr 2900,-)
  • Mellom 15 t.o.m 20 km/t (kr 4200,-)
  • Mellom 20 t.o.m 25 km/t (kr 6500,-)

Fartsgrense 70 eller over
  • Inntill 5 km/t ( Se over )
  • Mellom 5 t.o.m 10 km/t ( Se over )
  • Mellom 10 t.o.m 15 km/t (kr 2600,-)
  • Mellom 15 t.o.m 20 km/t (kr 3600,-)
  • Mellom 20 t.o.m 25 km/t (kr 4900,-)
  • Mellom 25 t.o.m 30 km/t (kr 6500,-)
  • Mellom 30 t.o.m 35 km/t (kr 7800,-)
Ellers hvis du kjører bil men tilhenger med bremser, så er den maksimale fartsgrensa 80 km/t. Er tilhengeren uten bremser, så er fartsgrensa 80 km/t hvis vekten på tilhenger + last ikke overskrider 300 kg. Veier den bremseløse hengeren med lass mere, så er den maksimale fartsgrensa 60 km/t. Uansett om det står 110 på fartsgrenseskiltet. Så kjører du i 117 km/t med henger på en vei med ei fartsgrense på 110, så mister du førerkortet uansett.
http://www.tysse.no/tilhengerskolen/...med-tilhenger/
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Ellers hvis du kjører bil men tilhenger med bremser, så er den maksimale fartsgrensa 80 km/t. Er tilhengeren uten bremser, så er fartsgrensa 80 km/t hvis vekten på tilhenger + last ikke overskrider 300 kg. Veier den bremseløse hengeren med lass mere, så er den maksimale fartsgrensa 60 km/t. Uansett om det står 110 på fartsgrenseskiltet. Så kjører du i 117 km/t med henger på en vei med ei fartsgrense på 110, så mister du førerkortet uansett.
http://www.tysse.no/tilhengerskolen/...med-tilhenger/
Vis hele sitatet...
Litt pirk fra min side: Det er ikke noe krav til at totalvekt må overskride 300 kg for at den maksimale fartsgrensen skal være 60 km/t. Er totalvekt 300 kg, er altså maksimal fartsgrense 60 km/t, jf. trafikkreglene § 13 nr. 5.