Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3127
Heisann, er det noen som har noen eksempel på mat som er godt egnet til eksamenstid for en student?

Kriterier:
* Må være relativt billig
* Må være kjapt å lage
* Må kreve lite tilbereding, i verste fall en mikrobølgeovn
* Må helst være litt drøy mat, ikke noe energibombe.


.. til ettertanke ser jeg at vanlige brødskiver tilfredsstiller disse kravene ganske bra, så da blir det nok det, men setter pris på om noen kommer med andre gode forslag.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I mine studentdager pleide jeg og koke nudler, du vet de billige, med en god neve frossen gronnsaksblanding oppi, tilsatt ofte soyasaus/chilisaus naar det var klart til aa spise, er ikke akkuratt et gourmet maaltid, men er kjappt billig og gir deg det meste av det du trenger. (stekte noen ganger polser/annet billig kjott eller egg ved siden for protein tilskudd)
Havregrøt er en vinner, dryg energi over lengre tid. Kan bruke bær istedet for sukker og kanel også, for å gjøre det enda mer næringsrikt. Nøkkelen er stabilt blodsukker og forbrenning.
Slenger meg på havregrøten. Inneholder mye bra næring, trege karbohydrater (og ikke sånne tomme ubruklige du får fra nudler og sukker generelt).

Personlig bruker jeg 30g havregryn, tilsetter vann, og varmer i mikroen i 4 minutter. Tilsetter litt proteinpulver med sjokoladesmak. Smaker ganske godt egentlig.

Annet en det - kok opp litt fullkornspasta/ris, server sammen med en grønnsaks/wokblanding. Ha i kjøtt etter eget ønske/budsjett. Fort gjort, smaker godt, og sunt.
egg, egg tror jeg er en av de mest komplette matrettene vi har, eneste som mangler er c vitamin men det får du i deg i form av juice eller f,eks kiwi, jeg spiser mye egg og kidneybønner med hakkede tomater til frokost og får dermed i meg alt kroppen trenger
Viss du har blender så anbefaler jeg at du lager en shake til frokost/mellommåltider.

Ingredienser: Havregryn, måltidserstatter ( anbefaler mealpro med sjokoladesmak ), banan ( gjør shaken søt og god ), isbiter og melk.

Denne mixen smaker som sjokolademilkshake me ett snev av havregryn, kommer dog an på hvor mye du tilsetter..

Dette er min daglige mix, du kan også tilsette andre ting som egg, spinat osv..

Man blir mett en god stund, den smaker godt, enkelt å lage/ spise(drikke).

Viss du ikke har blender ville jeg kjørt på med havregrøt eller havregryn med melk og syltetøy.

HUSK, kjøp den økologiske havregryna (grønn paket) mye lettere å spise enn de andre typene.
Hei hei. Vil bare spytte inn min mening her. Hvis det skulle skje at det største problemet under eksamenslesingen er måltidene, ja da kommer eksamen til å gå kjempebra. Skulle ønske jeg også hadde så "milde bekymringer" rundt eksamenstiden min. Jeg spiser pasta med kjøttdeig og løk, og får krone mesterverket bruker jeg chilli og andre lekre kryddere. Lykke til.
Følger ikke noe lavkarbogreier til vanlig, men hvis jeg skal ta et skippertak, holder jeg meg helt unna karbohydrater. Kjøper gjerne eksamenspølse (sånn tørket, spansk pølse med 30% protein, 50% fett ca) og ost type lignende brie. Det er helt sykt hvordan jeg holder energien oppe på det kostholdet! Funker mye bedre enn kaffe. Verdt å søke litt rundt på lavkarbo og brain food hvis du ikke er overbevist. Fett er en god energikilde!

Hvis du søker på brain food vil du få opp: laks, valnøtter, avokado osv.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
HUSK, kjøp den økologiske havregryna (grønn paket) mye lettere å spise enn de andre typene.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet på gården, som leverer ca. 90 % av den økologiske havregrynmengden i Norge. Jeg spiser ikke økologisk havre lenger!.. Ei heller økologiske grønnsaker (gården er/var ganske stor på dette også).

Red: Vil ellers bare henge meg på, at havregrøt eller havregryn og melk er overraskende bra mat. Du kan også kombinere havregryn med flatbrøssølv også.
Til dere som ikke vet hva flatbrødsølv er, så er det flatbrød knekt til små biter og melk. Kombinerte ca. 25 % erterbrød (nam nam), ca. 25 % vanlig flatbrød og ca. 50 havregryn med lettmelk en periode. Flatbrødet ga såpass mye salt, at det var helt unødvendig med syltetøy.
Sist endret av aluminiumfluorid; 5. april 2017 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.