Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3453
Kort fortalt så har jeg levd et liv på den mørke siden av loven, og har ikke "hatt tid" til å holde på en ordinær jobb. Nå har ting forandret seg. Jeg har nå tatt en mastergrad og funnet meg til rette på den smale sti. Problemet er nå som jeg skal begynne å søke jobber, at jeg har et hull i CV`n på 20 år.
Hvordan reparerer man et hull på 20 år i en CV?
Du reparerer det ikke, du er åpen om det. Hadde det vært snakk om et år eller to, klarer man alltids å skjule det, men 20 år...
Vær ærlig når de spør. Du har tatt tak i livet ditt og snudd det til noe positivt. En bred livserfaring vil være positivt i mange jobber.
Trådstarter
3 0
Du har nok rett. Men det føles som en kanossagang å måtte forklare sine tidligere "bragder" i intervjuer. Men det er nok den eneste riktige muligheten. Blir en CV som skiller seg ut om ikke annet...
Som sagt, vær åpen om det! Har en kompis som også har levd på kant med loven og begått alvorlig kriminalitet, han jobber idag i en dagligvarekjede, og blir mest sannsynlig forfremmet til assisterende butikksjef i nærmeste fremtid. Hvorfor? For han var åpen om fortiden sin fra dag én, og var innstilt på å gjøre en god jobb og få orden på livet sitt. Lykke til
kjedelig streiting
Litt avhengig av hva slags utdannelse, og dermed jobb du tenker å søke på spørs det jo hvor relevant arbeidsgiver vil føle det er å få høre de strøjobbene du måtte ha eller ikke ha hatt gjennom livet ditt.

Mange pleier jo ofte å lage en sekkepost for den type jobber, evt. utelate dem dersom det er lenge siden.
Sist endret av legalize_it; 18. mai 2015 kl. 15:08.
Tror det er ganske forskjellig fra jobb til jobb. Å fortelle om hvordan du var torpedo frem til august i fjord passer seg nok ikke helt fint dersom du vil bli sykepleier.

Men igjen, dersom det blir spørsmål om det så kan du jo også si det noe diskrèt. Noe som ''Jeg hadde en del problemer i en god stund, så vanlig arbeid var ikke helt på agendaen.'' Eller noe i den duren.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det skal nevnes at unnvikende svar ofte virker mer suspekt enn å bare være ærlig.

Det kommer jo litt an på hva du har drevet med, da.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Vær ærlig om det. Det verste som skjer er at de ikke kontakter deg.
Kan du være litt mer spesifik på hva slags jobber du skal søke, uten å bli identifisert selvsagt?
Ellers så tror jeg det er best å være så ærlig som du kan. Det kommer også an på hva slags kriminalitet du har drevet med i de siste tjue åra. Jeg ser for meg at det kan være vanskeligheter i flere yrker, særlig arbeid med mennesker og jobber der du får ansvar for penger. Uansett så ønsker jeg deg lykke til, kjempebra å høre at mennesker kan forandre seg og komme seg på det du kaller den smale sti.
Klem fra Betty
Kan du et fremmed språk ganske godt?

Burde være mulig å legge inn et utenlandsopphold i CVn =)
Vi er såpass tolerante her i landet at vi tilogmed har en kommende dronning med et sort hull i cv'en, så dette går nok fint så lenge man er ærlig og ikke har hatt noe med vold/seksualforbrytelser å gjøre, og samtidig søker seg inn i et omsorgsyrke

mvh oddster
Sitat av oddster Vis innlegg
Vi er såpass tolerante her i landet at vi tilogmed har en kommende dronning med et sort hull i cv'en, så dette går nok fint så lenge man er ærlig og ikke har hatt noe med vold/seksualforbrytelser å gjøre, og samtidig søker seg inn i et omsorgsyrke

mvh oddster
Vis hele sitatet...
Å si at vi er tolerante er en sterk generalisering. Nå må en jo selvsagt også generalisere når det kommer til ordet ''sjef'', men at et hull på 20 år i cv som regel blir sett vekk fra på en generell basis her i Norge vil jeg stille meg tvilende til. Tror han bør spille på hvordan han formulerer seg, ellers er mesteparten opp til hvordan arbeidsgiver er. Hadde jeg vært arbeidsgiver, hadde jeg enkelt valgt en godt utdannet, sosialt flink person med jobberfaring, fremfor en som ikke har vært ute i arbeid på 20 år, ved mindre vedkommende sto frem med et mirakuløst, fantastisk, storslått intervju.
Trådstarter
3 0
Jeg har utdannet meg innenfor sosialsektoren. Litt fordi jeg mener jeg har noe å tilføre andre mennesker i en slik jobb, og endel for å bevise for meg selv at det var mulig å ta seg høyere utdanning selv om en har svimet rundt noen år i underverdenen.
Du er et prakteksempel på at ALT er mulig. Du skal definitivt ha dette "sorte" hullet ditt med på intervju, og som en av dine beste kort. Gratulerer så mye med utdannelsen! Fantastisk Thomax