Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1874
Hei!
Lurte på om det er noe som må gjøres mtp. Pass, førerkort osv hvis man kun legger til et mellomnavn. Har ikke funnet noe informasjon på dette.
Takk på forhånd!
Mellomnavn er vell ikke noe som er pålagt å brukes i Norge?
Min mor har f.eks ikke sitt mellomnavn på førerkortet, selv om hun ble døpt med dette.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mellomnavn er vell ikke noe som er pålagt å brukes i Norge?
Min mor har f.eks ikke sitt mellomnavn på førerkortet, selv om hun ble døpt med dette.
Vis hele sitatet...
Jeg har alle mellomnavnene mine på mitt førerkort iallfall.
Pass, førerkort og det nye ID-kortet som staten skal komme med etterhvert vil nok alltid vise fullt juridisk navn, men bankkort (så lenge de velger å levere kort med leg) vil nok forkorte ned til f.eks. første fornavn + etternavn.
Rent juridisk er det ikke noe som heter mellomnavn, og du kan kun ha ett etternavn (så bindestrek må brukes dersom du vil ha etternavnene til begge foreldre som "ekte" etternavn). Heter du Ola Petter Per Nordmann så er det med andre ord kun Nordmann som er etternavn i lovens øyemed, imens Ola Petter Per er alt sammen "fornavn".

Navneloven er ikke så veldig lang i forhold til andre lover, så det er bare å lese gjennom:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19
Sist endret av JohnMichael; 25. september 2014 kl. 23:04.
Off topic:
Er det teoretisk mulig å kalle ungen sin for f.eks. "Lydia Nalen Nordmann", eller "Mari Nade Nordmann"? Ikke at jeg hadde gjort det men er det noe som tilsiger at jeg ikke kan? Har også alltid hatt en fantasi om å bytte fornavn til "Akebrett", er det lov? Og er det noen begrensninger på hvor langt det kan være? Har alltid sakt på spøk at en evt. sønn skal hete; "Georg-Thomas-Kurt-Kåre-Johnny-Ronny-Roger.
Sist endret av jorwax; 26. september 2014 kl. 11:06.
I rent praktiske termer kan jeg si at det på alt annet enn pass ikke spiller noen rolle. Jeg har fjernet et mellomnavn og det står i varierende grad på bankkort, førerkort etc alt etter når de ble byttet sist og/eller hvor flinke utsteder er til å holde sine registre oppdatert i forhold til folkeregisteret.

Men pass bør man ha helt oppdatert da det er noen reiseselskaper, spesielt lavprisselskaper som Ryanair, som krever at det er 100% match mellom pass / legetimasjon og billetten. Det kan skape utfordringer, om ikke problemer i slike tilfeller. Dersom du legger til et mellomnavn er det kanskje ikke så farlig så lenge du passer på å skrive korrekt (uten mellomnavnet) når du bestiller.