Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6422
Heisan kjære freaks. Jeg beggyner å bli mektig lei av å bli stoppet av politiet kun pga st jeg er ute å kjører på litt sene kvelder, har også fått bilen ransaket pga en av passasjerene i bilen som tidligere er dømt for salg av hasj.

Men det jeg egentlig lurer på er om at politiet faktisk har lov til og ransake bilen, og generelt hva de har lov til?

Satser på noen bra svar fra dere!
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Raskt google søk ga dette:
Det heter i politiloven § 5 at "Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov."



Det følger av politiloven § 10 at man plikter å oppgi "navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel" når politiet ber om det.

Videre følger det av politiloven § 7 at politiet kan "visitere person eller kjøretøy" for bl.a. å avverge eller stanse lovbrudd.

Det følger av straffeprosessloven § 192 at;

"Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Hos andre kan ransaking foretas når det er skjellig grunn til mistanke om en slik handling, og

1) handlingen er foretatt eller mistenkte pågrepet der,
2) mistenkte har vært der under forfølgning på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) det for øvrig er særlig grunn til å anta at mistenkte der kan pågripes, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i."


Med andre ord kan politiet visitere eller ransake deg og/ eller bilen din, dersom de har en mer eller mindre vag mistanke - dette vil politiet foreta en konkret vurdering på der og da utfra situasjonen.
Det går vel på "skjellig grunn til mistanke", noe det virker som kan være ca. hva som helst.
Trådstarter
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Det går vel på "skjellig grunn til mistanke", noe det virker som kan være ca. hva som helst.
Vis hele sitatet...
Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel tyveri/salg av narkotika, vil det være grunn nokk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel tyveri/salg av narkotika, vil det være grunn nokk?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det ikke være det ?

Endre litt på det og si :

"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel smugling av heroin, vil det være grunn nok?"

"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel drap, vil det være grunn nok?"
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvorfor skulle det ikke være det ?

Endre litt på det og si :

"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel smugling av heroin, vil det være grunn nok?"

"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel drap, vil det være grunn nok?"
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg trodde det var sånn at når man hadde fått sin dom så var "straffen" ferdig, å at da var man på rn måte ferdig med det.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Joda, men jeg trodde det var sånn at når man hadde fått sin dom så var "straffen" ferdig, å at da var man på rn måte ferdig med det.
Vis hele sitatet...
Hva ville da vært hensikten med et strafferegister ?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg lurer også litt på dette, jeg blir stoppet ofte... Hver gang det samme:

"Hvor kommer du fra?"
"Hvor skal du?"
"Kan vi kikke litt i bilen?"

Uansett hva jeg svarer ender det med at jeg må ut av bilen, så roter de rundt i bilen, sjekker lommene mine.

Dritt lei, en ting er hvis dette skjedde et par ganger, men det er omtrent 1 gang per uke.
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg lurer også litt på dette, jeg blir stoppet ofte... Hver gang det samme:

"Hvor kommer du fra?"
"Hvor skal du?"
"Kan vi kikke litt i bilen?"

Uansett hva jeg svarer ender det med at jeg må ut av bilen, så roter de rundt i bilen, sjekker lommene mine.

Dritt lei, en ting er hvis dette skjedde et par ganger, men det er omtrent 1 gang per uke.
Vis hele sitatet...
Ble stoppet 4ganger på 2 dager jeg, er rett og slett dritt lei!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg vet ikke hva dere gjør for å bli stoppet, kjører dere rundt med cannabisplanter i bakruten ?

Jeg kjører 40.000km per år, over store deler av østlandet (alt fra lillehammer -> kristiandsand -> halden) til alle tider av døgnet og jeg har blitt stoppet.... en gang de siste fem årene.
Sist endret av AtXbYeA; 2. april 2013 kl. 19:04.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Ble stoppet 4ganger på 2 dager jeg, er rett og slett dritt lei!
Vis hele sitatet...
Ja og om jeg sier fra "Heiheihei nå har dere stoppa meg nok i det siste" Får jeg beskjed om å være stille.

Om de ikke får rasere bilen (som de gjør uansett) blir jeg mistenkt for alt mellom himmel og jord.
Min erfaring er at politiet ofte stopper biler som ser ut som skrap eller som om de kommer direkte fra pimp my ride...
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg lurer også litt på dette, jeg blir stoppet ofte... Hver gang det samme:

"Hvor kommer du fra?"
"Hvor skal du?"
"Kan vi kikke litt i bilen?"


Uansett hva jeg svarer ender det med at jeg må ut av bilen, så roter de rundt i bilen, sjekker lommene mine.

Dritt lei, en ting er hvis dette skjedde et par ganger, men det er omtrent 1 gang per uke.
Vis hele sitatet...
Hvor er det skjellig grunn kommer inn der?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg vet ikke hva dere gjør for å bli stoppet, kjører dere rundt med cannabisplanter i bakruten ?

Jeg kjører 40.000km per år, over store deler av østlandet (alt fra lillehammer -> kristiandsand -> halden) til alle tider av døgnet og jeg har blitt stoppet.... en gang de siste fem årene.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører rolig, pent og en skikkelig bil. Mulig at jeg er i et eller annet søkelys, men synes fortsatt at de er litt for "på".
Hva slags bil har dere som blir stoppa, da?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hva slags bil har dere som blir stoppa, da?
Vis hele sitatet...
Splitter ny Honda familiebil.
Er du en kjenning av politiet? Virker drøyt hvis de stopper deg ukentlig uten noen grunn.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Dos Equis Vis innlegg
Er du en kjenning av politiet? Virker drøyt hvis de stopper deg ukentlig uten noen grunn.
Vis hele sitatet...
Er jo kjenning, men det betyr ikke at jeg kan trakasseres.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvorfor skulle det ikke være det ?

Endre litt på det og si :

"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel smugling av heroin, vil det være grunn nok?"

"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for for eksempel drap, vil det være grunn nok?"
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle en passasjer som tidligere er dømt for noe som helst gi grunnlag for ransakning? Endre utsagnet andre veien:
"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for vold, vil det være grunn nok?"
"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for trygdesvindel, vil det være grunn nok?"
"Å ha en passasjer i bilen som tidligere er dømt for naskeri, vil det være grunn nok?"
Når er en forbrytelse "liten nok" til at tidligere forhold ikke lenger gir grunn til ransakning? Og, hva med TS? Han er ikke dømt for noe? Selv om du skulle mene at dømte forbrytere skal kunne ransakes når som helst, hvor går grensa for andre? Kjøre i samme bil? Bo i samme hus? Nabolag?

Loven er lik for alle. Det er i alle fall idéen. Privatliv er en menneskerett, og inngrep i dette skal være hjemlet i lov. Dømte kriminelle skal her ha den samme beskyttelsen som alle andre, og ransakning skal ikke skje fordi personen er den den er - det skal skje fordi politiet faktisk har en objektiv grunn til å mistenke deg for noe.

Ikke at politiet bryr seg om maktbegrensninger. Eller at man har noen som helst mulighet til å få gjort noe med det. Det betyr ikke at man bare skal si at slike overtramp er greit.
Sist endret av Myoxocephalus; 2. april 2013 kl. 20:01.
At noen tidligere er dømt for et eller annet gir ikke skjellig grunn.
Skjellig grunn = overveiende sannsynlig/sannsynlighetsovervekt...F.eks at det er større sjanse for å finne hasj i bilen, enn å ikke finne hasj i bilen.

Å tidligere være dømt for noe holder ikke i seg selv, men kan selvfølgelig være et av flere momenter som teller med om det er skjellig grunn eller ikke.
Noen som kan nevne kjapt om moped i samme slengen?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Heisan kjære freaks. Jeg beggyner å bli mektig lei av å bli stoppet av politiet kun pga st jeg er ute å kjører på litt sene kvelder, har også fått bilen ransaket pga en av passasjerene i bilen som tidligere er dømt for salg av hasj.

Men det jeg egentlig lurer på er om at politiet faktisk har lov til og ransake bilen, og generelt hva de har lov til?

Satser på noen bra svar fra dere!
Vis hele sitatet...
Du trenger kun å si 4 ting til politiet: navn, personnummer, nåværende adresse og jobbstilling. Alt annet de spør om kan du si "Jeg velger og ikke uttale meg om det / Jeg bruker min rett til å ikke uttale meg".
Mest sannsynlig vil ikke politiet gi seg på dette og fortsetter med spørsmålene, for sånn er det ikke akseptabelt og oppføre seg mot politiet! (Jo det er det). Nå kan du spørre betjenten(e) om du blir anholdt for noe, eller om du kan dra videre på din vei. Om betjenten(e) lar deg gå er problemet ute av verden og du drar videre uten og ha fortalt polisen alt du har tenkt og drive med de neste ukene..
De fleste betjenter derimot vil anse dette som frekt og vil fortsette å prøve å ta deg på ett eller annet bare fordi du "oppførte deg frekt, nedlatende mot offentlige tjenestemenn etc". Så deres neste trekk vil da være og ransake deg, men da sier du bare pent og rolig at du ikke godtar at de kroppsvisiterer deg, for dette har de nemlig heller ikke lov til uten misstanke om at du utfører eller skal utføre et lovbrudd. Om det stopper her går du videre vel vitende om at du vant denne runden mot onkel politi og betjenten(e) som står igjen må vel godta nederlaget, bare fordi du vet hva dine rettigheter er.
har kjørt i nesten 2 år, nå. og ikke blitt stoppa en eneste gang. alt av kontroller, osv. kjører rett igjennom.

nå kan det være jeg har flaksen med på min side og, men man skulle ikke tro at jeg aldri blir stoppa, med langt over 80 wunderbaum, og alt, full av klistremerker, og vertfall ikke annonym.


Link til bilde av bilen.
Link til bilde av gamle bilen
Sitat av WopWop Vis innlegg
Du trenger kun å si 4 ting til politiet: navn, personnummer, nåværende adresse og jobbstilling. Alt annet de spør om kan du si "Jeg velger og ikke uttale meg om det / Jeg bruker min rett til å ikke uttale meg".
Mest sannsynlig vil ikke politiet gi seg på dette og fortsetter med spørsmålene, for sånn er det ikke akseptabelt og oppføre seg mot politiet! (Jo det er det). Nå kan du spørre betjenten(e) om du blir anholdt for noe, eller om du kan dra videre på din vei. Om betjenten(e) lar deg gå er problemet ute av verden og du drar videre uten og ha fortalt polisen alt du har tenkt og drive med de neste ukene..
De fleste betjenter derimot vil anse dette som frekt og vil fortsette å prøve å ta deg på ett eller annet bare fordi du "oppførte deg frekt, nedlatende mot offentlige tjenestemenn etc". Så deres neste trekk vil da være og ransake deg, men da sier du bare pent og rolig at du ikke godtar at de kroppsvisiterer deg, for dette har de nemlig heller ikke lov til uten misstanke om at du utfører eller skal utføre et lovbrudd. Om det stopper her går du videre vel vitende om at du vant denne runden mot onkel politi og betjenten(e) som står igjen må vel godta nederlaget, bare fordi du vet hva dine rettigheter er.
Vis hele sitatet...
Ehrm, nei. I USA, ja. Her, nei. Det burde være slik. Men faktum er at de kommer til å gjøre akkurat som de vil og slippe unna med det. For det første står dine rettigheter svakere her, da loven er vag og kan tolkes i politiets favør. For det andre handler jus ikke bare om å ha rett, men også om å få rett. Sistnevnte kan du bare gi opp. Jeg støtter holdningen helhjerta, men ikke tro et sekund at at de kommer til å la deg "vinne runden". Mister de ansikt, så tar de deg for noe. Ett eller annet, samme hvor søkt, kan brukes til å korsfeste deg hvis de vil.

Du har ingen rettigheter i Norge. Du har en masse privilegier som oftest omtales som rettigheter, men det er en vesensforskjell mellom rettigheter og privilegier - privilegier kan fjernes av myndighetene når som helst uten at det får konsekvenser for noen andre enn deg. Disse privilegiene er hverken hellige eller ukrenkelige, selv om man stadig får høre at de er nettopp det. En løgn blir dog ikke sann av at den gjentas.

Den beste sikkerheten du har mot politiovergrep i Norge er at politiet jevnt over er ganske late og møter såpass mye dritt at de er svake for smiger. Hvis du er høflig, ydmyk og viser litt selvironi, så kan du snakke deg ut av mye - tigger og ber du, så viser du at du vet hvem som er sjefen, og det er det viktigste for dem. Står du på krava, så må de markere sin dominans og det blir sjeldent pent for deg.