Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1704
Hei!

Jeg vurderer å leie meg en virtuell server, men er litt bekymret for datagrensen. Alle som leier ut har jo en viss mengde med data i måndeden, og går du over dette vil du bli fakturert for bruk av data. Det som da kan skje er at folk med vilje sender masse trafikk til/fra serveren, og datapaken blir brukt opp og det blir dyrt for meg.

Er dette noe stort problem som noen av dere har opplevd?

Jeg tenkte å sperrer ned alt jeg kan med iptables, men f.eks port 80 kan jeg jo ikke sperre siden jeg ønsker at folk skal ha tilgang til nettsider på serveren. Og det er jo enkelt å missbruke webserveren min for å lure på meg mye data.
Sist endret av Stesolidhode; 15. oktober 2017 kl. 12:23.
Kansje du kan finne en leverandør hvor man ikke kan overforbruke data uten å aktivt selv kjøpe en ny pakke om den du har blir brukt opp?

Når det er sagt, så tror jeg ikke dette er et veldig stort problem med mindre du skal hoste noe som er spesielt utsatt for ddos..
Det er ingen som uten videre kommer til å misbruke trafikk til/fra din server. Jeg har hatt server(e) på DigitalOcean i mange år, og det har aldri vært noe problem.

Sett opp munin for enkel trend-oversikt over blandt annet båndbredde ut og inn, og fail2ban for å automatisk filtrere ut mistenkelige trafikkmønstre i brannveggen. Begge er ganske gode rett ut av boksen uten noe konfigurering.
Hva skal du bruke serveren til? De fleste tilbydere har ganske romslige trafikk kvoter så dette bør ikke bli noe problem såfremt du ikke skal bruke den til noe som genererer enorme mengder trafikk.
<?=getUserTitle()?>
Jeg har brukt Scaleway i noen år nå, billige servere og ingen begrensninger i hastighet.
De tilbyr også fysiske servere, som også er billig.
https://www.scaleway.com/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tror du krisemaksimerer her, det er svært få leverandører av virituelle tjenester som bare lar data stå å gå over kvoten man har. Jeg har faktisk aldri vært borti en slik måte å gjøre business på.
Praksisen som ser ut til å være standard er at besøkende blokkeres når kvoten er overskredet, og man får en beskjed om at kunden ikke har mer data i kvoten sin.
Oftest får man en advarsel før denne grensen nermer seg og tilbud om å gjøre kvoten større mot betaling.
Har du hosting fra før? Shared/delt? Hvor mye trafikk trenger du?