Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5603
Hei er ny på forumet så beklager hvis jeg poster noe det allerede finnes en tråd til eller som er besvart tidligere.

Jeg har nettopp åpnet abonnement med Altibox og har Zyxel AC hjemmesentralen som jeg hadde fra før av. Denne er satt i bromodus og går videre fra LAN port 3 i hjemmesentralen til WAN porten i ASUS AC68U ruteren. Har også vært inne og aktivert IGMP på asus siden.

Men problemet mitt er at jeg ikke får hverken wifi eller lan til å fungere. Får feilmeldinger som "Kunne ikke finne proxyinstillingene automatisk" (har deaktivert automatisk proxy detection, noe som ikke hjalp). Får også felmeldingen "Datamaskinen ser ut til å være konfigurert riktig men får ikke kontakt med (microsoft.com) / DNS problemer. Og får også ikke noen feilmelding. men det fungerer ikke like vel.

Noen som har en mulig løsning / erfaring med dette problemet?

Hadde vært til stor hjelp!
Har du testa å koble PC direkte til port 3 på hjemmesentral?

Det første eg tenkte på var at enten PC eller din Asus router er satt opp til å bruke statisk DNS frå din gamle abonnement. Gå gjennom innstillinger på Asus router og WAN tab er satt opp med "Automatic IP", og at LAN --> DHC; DNS er tomt (evt bruk google DNS: 8.8.8.8
Har du telefon også via dette abonnementet?
Hvis ikke anbefaler jeg å droppe hele Zyxel-boksen.
Sist endret av Lanjelin; 29. juli 2017 kl. 10:07.
Trådstarter
5 0
Hei, takk for svar. Nei har ikke prøvd det med port 3 som du nevner. Er ikke så datakyndig når det kommer til DNS, DCHP osv... Ei heller har jeg telefon via dette. Kun TV og Internett.

Det jeg har gjort nå er følgende for å bli kvitt hjemmesentralen.

1. Gå inn på nettleser og logginn på router
2. Klikk på LAN
3. Kikk på IPTV
Internett: 102 (VLAN) (priority 2)
IPTV Port 3 og/ eller 4 : 101 VLAN (priority 1)
Aktiver multikastrutelogging (IGMP Proxy) : Aktiver
4. Klikk på WAN
5. Skriv inn mac-adressen til hjemmesentralen
6. DHCP query frequency: Normal
7. Slå av router, flytt nettverkskabel fra mediakonverter (hvite fiberboksen på veggen) til WAN i Asus router.
8. Start router og vent 5-10 min."

Jeg har nå fulgt stegene over og får WIFI til å funke bra. Samt at Internett funker på port 2 i asus ruteren, og da følgelig TV på 3/4 regner jeg med. Men problemet mitt er at jeg har kun 1 kabel inn til hvert rom i huset, og da får jeg ikke internett + TV kablet i rommene med switch ettersom internett og tv går på ulike porter.

Jeg trodde det var slik med Altibox at man kunne sende TV + Internett på samme kabel slik at man ved switch i rommet kan få begge deler ut fra denne kabelen. Er det mulig å "fortelle" asus ruteren at både tv og internett skal gå fra porten? Mener de hos Altibox også sa at man kunne få TV og Internett over samme kabel, men uvisst om det funker med oppsettet over. Noen som vet hva jeg må gjøre evt for å få det til?

Ønsket løsning jeg vil fram til er noe sånt som dette (gjerne med hjemmsentralen også hvis det er eneste utvalg, så lenge jeg får brukt asus ruteren og):

https://imma.gr/67747xfcf83 (Link til skisse over det jeg ønsker å få til, fikk ikke til å få inn bildet direkte)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så vidt jeg vet er problemet at ASUS-ruteren AC68U ikke har IGMP-sniffing, og at du manuelt må sette VLAN.
Det er ikke mulig å definere 2 forskjellige VLAN på samme port så vidt meg bekjent.
En løsning vil være å sette opp en WiFi+ som stedfortreder for ASUS'en din, og heller benytte ASUS et annet sted i boligen.
WiFi+ har IGMP sniffing og vil kunne fordele både TV og internettsignal gjennom samme port.