Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2713
Jeg mistet førerkortet av fylkelegen før jeg gikk inn i rusbehandlig, har vært clean i mange år. men har gode fordeler med å røyke i perioder. men jeg går på urinprøver for førerkortet. Jeg trodde det var opp til legen men min lege sier han må søke til fylkeslegen. jeg finner dette frustrerende da jeg leser om de nye forskriftene.

samtidig så har vi jo promille grense på thc og bilkjøring.
sitat: ''1. februar 2012 innførte Norge straffbarhetsgrenser i trafikken for 20 ulike narkotiske stoffer og rusgivende legemidler''

er det da slik at de ikke kan ''nekte'' meg førerkortet dersom jeg skulle teste positivt på thc?

Noen som vet mer om dette ? har lest en del men.. ser for meg ut som at en som har førerkort kan røyke thc mens en som ikke har ikke kan få førerkortet om man røyker en gang i blant.
Det som brukes her er edruelighetskravet. Det blir da som du sier, har du sertifikat og blir tatt med thc under grensen blir du ikke straffet. Har du rushistorikk og skal ta sertifikatet må du bevise din edrulighet. Fylkeslegen kan derfor "nekte" deg sertifikatet om du tester positivt.
Men det blir jo for dumt når fagpersoner skal se så enkelt på saken. spesielt etter de nye forskriftene, der legen din har mye å si i saken, jeg nekter piller jeg får tilbudt av legen. vil ikke ha det. problemet mitt her er at de kan/skal fortsette i 5 år til med disse prøvene.
Dumt er det, men slik er det. Det ene regelverket angår egentlig ikke det andre.
Sitat av Don P Vis innlegg
Det som brukes her er edruelighetskravet. Det blir da som du sier, har du sertifikat og blir tatt med thc under grensen blir du ikke straffet. Har du rushistorikk og skal ta sertifikatet må du bevise din edrulighet. Fylkeslegen kan derfor "nekte" deg sertifikatet om du tester positivt.
Vis hele sitatet...
Man blir vel straffet for bruk uansett hvor mye THC de finner i kroppen din? Man trenger heller ikke ha en rushistorikk, det holder at du forteller politiet at du bruker cannabis to-tre ganger årlig. Det er nok for dem til å mene at du ikke er edruelig nok til å kjøre bil.
Du må ikke være ren i 5 år for å få sertifikat.. 6 mnd rene prøver for bil og 12 mnd for lastebil/buss er kravet. Du må nesten selv ta en avgjørelse hva du anser som viktigst, en sjelden J eller ett sertifikat.