Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7586
Heisann,

Jeg er født i Filippinene der hanekamp (cockfighting) regnes som en sport.

Da Filippinene ble kolonisert av Spania rundt 4-5 hundre år siden, ble de introdusert til hanekamp som de fleste filippiere ser på som endel av kulturen og landet.

De ser på hanekamp som en "sport" og er ett multi million forretning. Der det avles kyllinghaner i små og store "hanefarmer" rundt omkring i landet.

På søndager har vi noe vi kaller for derby der hanene slåss til blods til en av de to blir drept og det veddes på mellom hanene.

Her har dere en link på hva det går ut på så dere får ett lite innblikk/fakta på hva hanekamp går ut, som foregår i vest asia, india området, spania og sør amerika:

https://www.youtube.com/watch?v=RToeR4a7T-g

Jeg spør dere hva deres mening om hanekamp, både moralsk og etisk sett.

Jeg er oppvokst med dette så dette er normalt for meg og har selv fire kamphaner i Filippinene.
Sist endret av Shabo; 17. august 2014 kl. 11:01.
Dyremishandling er min mening! Både moralsk og etisk sett..
Jeg kunne nok sett en kamp (som i videoen du linket) hvis jeg var i et land hvor dette er stort, men jeg er glad for at det ikke er akseptert i Norge.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Nja, blir litt det samme som tyregreiene i Spania. Ikke noe jeg vil ha her i landet, dyremishandling så langt jeg bryr meg, men ikke noe jeg stormer ut av stolen for å stoppe.
Hankekamp er grotesk og uetisk. At haner blir avlet kun for å sloss eller dø er jo sykt i seg selv, men når mennesker står rundt og vedder penger blir hele greia kvalm.
Jeg gidder ikke se videoen da jeg synes dyr skal ha det bra, men vil bare informere om at hanene får festet et barberblad på seg slik at "kampene" blir ekstra brutale og blodige når de "slåss". At Filippinere synes dette er naturlig og greit er nok en miks av gammel kultur og en total mangel på dyrevelferd som man forøvrig ser over hele østen.
Sist endret av DonTomaso; 17. august 2014 kl. 12:08.
Trådstarter
4 0
Takker for deres mening. Forstår godt at dere synes dette er brutalt og dyremisshandlig... Jeg kom til Norge som 5 åring og reist "hjem" hver sommer og vært med å avlet kamphaner og sett endel "kamper" dersom min familie der nede driver farm.

Som sakt kom til norge som ung gutt og er nå 31 år, så jeg har fått oppleve to veldig forskjellige kulturer.

Btw, jeg spurte ikke om dere ville ha dette i Norge. Såpass skjønner jeg at det ville blitt full baluba om det ble lov i dyrevennlige Norge. Er jo ikke lov med proff boksing i dette landet. Ironisk nok har vi verdens kvinnelige bokser i Norge..
Om et dyr blir avlet fram for å spises eller for å sloss, er for meg det samme. Det kommer til å dø på en fæl måte uansett.

Om man spiser kylling, så støtter man på mange måter denne industrien også.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om et dyr blir avlet fram for å spises eller for å sloss, er for meg det samme. Det kommer til å dø på en fæl måte uansett.

Om man spiser kylling, så støtter man på mange måter denne industrien også.
Vis hele sitatet...
Om du spiser kylling så støtter du hanekamper?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om et dyr blir avlet fram for å spises eller for å sloss, er for meg det samme. Det kommer til å dø på en fæl måte uansett.

Om man spiser kylling, så støtter man på mange måter denne industrien også.
Vis hele sitatet...
Tja, mennesker har da i alle år avlet frem dyr for mat. Avl av dyr til mat er vell bare det naturlige steget videre i vår utvikling fra jakt og fiske.

Forøvrig må du da se at det er forskjell på dyr som blir humant avlivet og to haner som slåss til en av de dør av skadene sine? Hva skjer så med den andre hanen? Det blir vell litt som med de landene som fortsatt praktiserer dødsstraff, man lar ikke to fanger slåss til den ene dør for så å bure den andre inne.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Om du spiser kylling så støtter du hanekamper?
Vis hele sitatet...
Nja, jeg skjønner litt logikken hans.

Om man ser på måtene mange store kyllinggårder behandler dyrene sine ser man ganske drøy mishandling... Husker "Food Inc."* viste fram mange som så rimelig stygge ut, og det så ikke akkurat ut som om de dyrene koste seg så meget.

Dog, jeg aner ikke om det er lignende tilstander med norsk kylling.

(*Jeg skal ikke love at den dokumentaren var så veldig upartisk, den ble iallefall "tvangsvist" på skolen, men føltes litt "tvungen", i den forstand at den kun skulle vise fram elendigheten og huff og gru etc.)


EDIT: etter ca. 20 sekunder med googling virker det som om vi er litt flinkere med kyllingene i Norge enn i USA, så da faller argumentet hans litt bort i mine øyne.
Sist endret av Freddy_fred5; 17. august 2014 kl. 14:15.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Nja, jeg skjønner litt logikken hans.

Om man ser på måtene mange store kyllinggårder behandler dyrene sine ser man ganske drøy mishandling... Husker "Food Inc."* viste fram mange som så rimelig stygge ut, og det så ikke akkurat ut som om de dyrene koste seg så meget.

Dog, jeg aner ikke om det er lignende tilstander med norsk kylling.

(*Jeg skal ikke love at den dokumentaren var så veldig upartisk, den ble iallefall "tvangsvist" på skolen, men føltes litt "tvungen", i den forstand at den kun skulle vise fram elendigheten og huff og gru etc.)


EDIT: etter ca. 20 sekunder med googling virker det som om vi er litt flinkere med kyllingene i Norge enn i USA, så da faller argumentet hans litt bort i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Ja, det er nettopp det. Har sett den norske utgaven av Food Inc kalt "I kinda spiser de hund", som med 'skråblikk' ser på norsk matindustri og da spesielt Nortura, Tine og Gilde etc. Men i Norge har vi såpass godt lovverk at kyllingen behandles ikke så dårlig som i utlandet. Samme greia med kyr, i Norge har vi noe av verdens beste melk, det er blandt annet fordi kyrne får være ute halve året og spise ferskt gress. De blir ikke foret opp på kraftfor. Det er litt som å smake oppdrettsfisk av ørret og laks mot fersk/vill laks og ørret.

Skjønner logikken litt jeg også, men det er ikke som at dyrene behandles grusomt, selv om det naturlig nok er tilfeller av det også i Norge. Snusk finner man i alle bransjer uansett hvor godt lovverket og oppfølgingen er. Bor for eksempel i den eneste byen hvor det er bevist at en Milanos restaurant brukte kattekjøtt i maten..
Trådstarter
4 0
Spør du hva som skjer med den andre hanen..? Den andre hanen (altså vinneren) hvis han overlever blir han behandlet av en dyrelege slik at han blir frisk.

Etter han har blitt det, blir hanen vurdert om han kan gå for ny kamp igjen. Alt høres kanskje veldig absurd, men som nevnt tidligere dette er to veldig forskjellige verdener og kulturer.

Er ikke her for å støtte noen eller hensikten din er å fremme hanekamp i norge. Målet er egentlig bare å spre litt info hva hanekamp går ut på.
Alle fugler har en hjerne og et sentralnervesystem som gir signaler om en smerteopplevelse - på lik linje som for mennesker, hunder, hester, griser og kyr. Det at vi skal trigge dem til å føle stress og kjempe for livet ofte i store smerter hele livet er for meg dyremishandling. Man kan ikke bortforklare dyremishandling med kultur, det blir det samme som å bortforklare kjønnslemlestelse hos spedbarn med religion.
Helt klart dyremisshandling! Kultur rettferdigjør ikke dette på noen måte.. på tide at slikt blir stoppet!

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om et dyr blir avlet fram for å spises eller for å sloss, er for meg det samme. Det kommer til å dø på en fæl måte uansett.

Om man spiser kylling, så støtter man på mange måter denne industrien også.
Vis hele sitatet...
Hva ? Det er jo på ingen måte det samme.. å bli pint til døde/å måtte sloss for å overleve og å bli drept på en human måte er det en vesentlig forskjell på.

Skjønner ikke hvordan du kan si at å spise kylling så støtter man Hanekamp, forklar gjerne?

Hva med oksene i tyrefekting.. greit å pine dem til døde også fordi ellers ville vi spist dem ?
Sist endret av thundercat; 17. august 2014 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hva slags egenskaper ønsker oppdretterne å avle fram?
Sitat av villsvin Vis innlegg
hva slags egenskaper ønsker oppdretterne å avle fram?
Vis hele sitatet...
Agressjon, muskler, utholdenhet, og den slags antar jeg. Tviler på at det er fine egg.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Helt klart dyremisshandling! Kultur rettferdigjør ikke dette på noen måte.. på tide at slikt blir stoppet!



Hva ? Det er jo på ingen måte det samme.. å bli pint til døde/å måtte sloss for å overleve og å bli drept på en human måte er det en vesentlig forskjell på.

Skjønner ikke hvordan du kan si at å spise kylling så støtter man Hanekamp, forklar gjerne?

Hva med oksene i tyrefekting.. greit å pine dem til døde også fordi ellers ville vi spist dem ?
Vis hele sitatet...
Du støtter ikke hanekamp, men du støtter dyremishandling. Om du dreper en hane i en maskin for å lage mat eller i en hanekamp for å skape underholdning er for meg uvesentlig. Poenget er at du har behandlet et dyr uten respekt og tatt dets liv.
Sitat av Alegria Vis innlegg
Du støtter ikke hanekamp, men du støtter dyremishandling. Om du dreper en hane i en maskin for å lage mat eller i en hanekamp for å skape underholdning er for meg uvesentlig. Poenget er at du har behandlet et dyr uten respekt og tatt dets liv.
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig forskjell på å bruke dyrene til mat fremfor det å torturere de for underholdning. Dyr blir brukt som mat, både i dyrerike, og for mennesker. Det er ingenting uetisk med dette, og det er klart at dersom en kylling blir drept på 0,2 sekunder via maskin, fremfor at den blir torturert et langt liv for og så dø på en smertefull måte, uten at kjøttet er brukelig til noe som helst så må du vel se hva som er best? Klart, vi vil jo at alle dyr skal unngå lidelse, og da er det ikke uvesentlig om dyret har blitt slaktet humant, rakst for å gi mat til mennekseheten, fremfor at dyret skal bli torturert for underholdning. Mat blir det jo uansett av dyr. Du kan alltids bli vegitarianer om du vil gjøre en forskjell - mange som gjør nettopp dette.
Sitat av Shabo Vis innlegg
Spør du hva som skjer med den andre hanen..? Den andre hanen (altså vinneren) hvis han overlever blir han behandlet av en dyrelege slik at han blir frisk.

Etter han har blitt det, blir hanen vurdert om han kan gå for ny kamp igjen. Alt høres kanskje veldig absurd, men som nevnt tidligere dette er to veldig forskjellige verdener og kulturer.

Er ikke her for å støtte noen eller hensikten din er å fremme hanekamp i norge. Målet er egentlig bare å spre litt info hva hanekamp går ut på.
Vis hele sitatet...
Klart, skjønner at du ikke ønsker å starte med hanekamper her i Norge, men det var heller ikke poenget med innlegget mitt.

Ja, tradisjon kan det godt være, men det er ganske barbarisk, synes du ikke? Litt som dette: http://m.db.no/2013/01/28/nyheter/dy...5485756/?www=1

For min del kan hanen få så mye dyrlegehjelp i etterkant som penger kan kjøpe uten at det gjør tradisjonen noe bedre i mine øyne.
Det går an å gjøre med mennesker også! må bare holde de fanget og drepe begge om de nekter sloss, er bare å sende begge i ringen samtidig så vil de da sloss for sitt liv. Blir svært energiske kamper
Joda, neida. Jeg mener hanekamper er forkastelig. mennesker er syke, syke vesner.
Ekstrem ukultur og toppen av menneskelig primitivitet.. .som jeg er glad for vi ikke har her. Nuff said.

Disse stakkarene som ser på har da sikkert ikke annet morsommere å fylle tiden med. Jo fattigere landet er jo mindre dyrevelferd ser det ut til å være
Sist endret av aeon_illuminate; 17. august 2014 kl. 21:57.
Ok tankeekspriment: Hanekamp er primitivt og umoralskt fordi det er det bruker hanene til underholdning og det er ikke nødvendig for oss å få underholdning av dette, altså det er overflødig.

Men det samme kan sies om å spise andre dyr, det er ikke en nødvendighet vi klarer oss uten, men mange foretrekker det ofte pga kultur.

Vil si at disse to er temmelige like av prinsipp. Selvfølgelig skjønner jeg at det finnes en rekke innvendinger mot at det er helt likt, graden av "mishandling" dyrene opplever osv osv. Men man burde kanskje være litt forsiktig med å rope "dyremishandling" når man selv, helt unødvendig og kun for egen nytelse, spiser andre dyr.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ok tankeekspriment: Hanekamp er primitivt og umoralskt fordi det er det bruker hanene til underholdning og det er ikke nødvendig for oss å få underholdning av dette, altså det er overflødig.
Vis hele sitatet...
Du legger alt for lite vekt på hvor forferdelig hanenes liv er, fra start til slutt, i denne såkalte underholdningen.
Haner sloss i virkeligheten også, som oftest til den ene dør.. enten direkte eller en langsom død pga skadene.

Det ligger i hanen sin natur å sloss/drepe en annen hane som kommer inn på dens territorium.


"mennesker har da i alle år avlet frem dyr for mat. Avl av dyr til mat er vell bare det naturlige steget videre i vår utvikling fra jakt og fiske. "

Haner har sloss med hverandre lenge før vi starte med avl av mat. Gjør det da det mer korrekt med avl av kamphaner?


For å komme med noen punkter fra avl:

I moderne hønsehold er hanekyllinger uønsket. De blir sortert vekk og avlivet snarest mulig etter klekking.
Kyllingene lever med en tetthet på opptil 20 kyllinger per kvm.
I løpet av 30 dager vokser kyllingene fra 40 gram til 1800 gram.
Årlig dør 1,9 millioner kyllinger utilsiktet på grunn av belastninger ved driftsformen.. Atskillig flere lider seg gjennom sitt 30 dager korte liv.


Om man mener at dette er et verdig liv, bare fordi det er mat, så er det noe alvorlig galt med tankegangen.



Må sies, jeg spiser kylling uten problemer. Men liker ikke at man skal argumentere med at noe er OK så lenge man spiser dyret, mens det ikke er OK når det ikke er mat. Et liv er et liv, uansett hvordan det brukes.
Rett og slett respektløst. Kultur og tradisjon driter jeg langt i når det skal gå utover dyr.

Noen har bare alt for lite respekt og empati for de som ikke kan snakke for seg selv. Å utnytte en arts forsvarsmekanisme for egen nytelse er perverst.

Fortjener en håndflate i nakken alle sammen!

heartslava.
Trådstarter
4 0
Fint at dere engasjerer dere. Mange saklige argumenter her og noen mindre. Heartslava vil gi alle håndflate til alle som utøver hanekamp.. Flott at du også vil utøve "vold" mot meg fordi jeg driver med hanekamp.. Har nesten lyst til å gi deg adressen min så får vi se om du tør å gi meg en velfortjent håndflate i nakken. Kam jo bli slåsskamp av det heartslava .. det synes jeg er verre enn hanekamp.

Kultur eller tradisjon, det rettferdiggjør ikke hanekamp. Og å sammen ligne det med å dele en gris i to... tjaa er ikke helt enig der.

Hanekamp er noe som kommer alltid til å bestå om dere liker det eller ei.

Synes hanekamp er helt greit. Dette er noe jeg er oppvokst med og drevet med i en årrekke. full forståelse at dere missliker dette.

Tør ikke å spørre dere hva dere synes er værst av hundekamp, tyrefekting eller hanekamp..
Sist endret av Shabo; 18. august 2014 kl. 10:25.
Sitat av Shabo Vis innlegg
Tør ikke å spørre dere hva dere synes er værst av hundekamp, tyrefekting eller hanekamp..
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?

Dette er ikke et enkelt spørsmål og svare på, siden verdien hvert menneske setter i hvert av disse dyrene kan variere. Men hva var egentlig poenget med tråden? jeg regner med du skjønte at hanekamp og lignende ikke er akseptert her siden det er ulovlig, og jeg tviler på at mange driver med dette ulovlig.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Haner sloss i virkeligheten også, som oftest til den ene dør.. enten direkte eller en langsom død pga skadene.

Det ligger i hanen sin natur å sloss/drepe en annen hane som kommer inn på dens territorium.

"mennesker har da i alle år avlet frem dyr for mat. Avl av dyr til mat er vell bare det naturlige steget videre i vår utvikling fra jakt og fiske. "

Haner har sloss med hverandre lenge før vi starte med avl av mat. Gjør det da det mer korrekt med avl av kamphaner?

For å komme med noen punkter fra avl:

I moderne hønsehold er hanekyllinger uønsket. De blir sortert vekk og avlivet snarest mulig etter klekking.
Kyllingene lever med en tetthet på opptil 20 kyllinger per kvm.
I løpet av 30 dager vokser kyllingene fra 40 gram til 1800 gram.
Årlig dør 1,9 millioner kyllinger utilsiktet på grunn av belastninger ved driftsformen.. Atskillig flere lider seg gjennom sitt 30 dager korte liv.

Om man mener at dette er et verdig liv, bare fordi det er mat, så er det noe alvorlig galt med tankegangen.

Må sies, jeg spiser kylling uten problemer. Men liker ikke at man skal argumentere med at noe er OK så lenge man spiser dyret, mens det ikke er OK når det ikke er mat. Et liv er et liv, uansett hvordan det brukes.
Vis hele sitatet...
Haner slåss kanskje i sitt naturlige element om de er ville for å holde på sitt territorium og sine høns/kyllinger. Dette gjør de i likhet med alle andre dyr som har harem.

En vill hane vil ha dette innstinktet basert på naturlig seleksjon, de vil ikke ha det fordi de villeste, største og mest muskuløse hanene blir direkte plukket ut av et mer intelligent vesen for å parre seg med en passende høne. De vil heller ikke bli gitt barberblad eller andre skarpe gjenstander i naturen for å gjøre ekstra skade.

Men ja, jeg mener faktisk det er mer riktig å avle frem dyr til mat enn til kamp, måten det gjøres på mange steder i verden kan selvfølgelig diskuteres opp og i mente og det kan alltids bli bedre.

Ja, et liv er er liv. Men verdien av det livet som man tar må da kunne diskuteres. Er det ikke mer verdi i å drepe en kylling for å gi mat til x antall personer enn å avle de frem for å drepe hverandre slik at noen kan få underholdning av det? Det er vell en grunn til at alle (?) steder der det fins mennesker har vi sluttet med å ha kamper til døden mellom andre mennesker.
Sitat av Shabo Vis innlegg
Fint at dere engasjerer dere. Mange saklige argumenter her og noen mindre. Heartslava vil gi alle håndflate til alle som utøver hanekamp.. Flott at du også vil utøve "vold" mot meg fordi jeg driver med hanekamp.. Har nesten lyst til å gi deg adressen min så får vi se om du tør å gi meg en velfortjent håndflate i nakken. Kam jo bli slåsskamp av det heartslava .. det synes jeg er verre enn hanekamp.
Vis hele sitatet...
Så mener du at om du arrangerer hanekamp i Norge så er det verre at du blir straffet for dyremishandling enn å misshandle dyr? Straffen er verre enn lovbruddet?
Straffen for å gjøre noe slik her til lands er nemlig ganske mye strengere enn ei flathånd i nakken.
Sitat av Shabo Vis innlegg
Fint at dere engasjerer dere. Mange saklige argumenter her og noen mindre. Heartslava vil gi alle håndflate til alle som utøver hanekamp.. Flott at du også vil utøve "vold" mot meg fordi jeg driver med hanekamp.. Har nesten lyst til å gi deg adressen min så får vi se om du tør å gi meg en velfortjent håndflate i nakken. Kam jo bli slåsskamp av det heartslava .. det synes jeg er verre enn hanekamp.

Kultur eller tradisjon, det rettferdiggjør ikke hanekamp. Og å sammen ligne det med å dele en gris i to... tjaa er ikke helt enig der.

Hanekamp er noe som kommer alltid til å bestå om dere liker det eller ei.

Synes hanekamp er helt greit. Dette er noe jeg er oppvokst med og drevet med i en årrekke. full forståelse at dere missliker dette.

Tør ikke å spørre dere hva dere synes er værst av hundekamp, tyrefekting eller hanekamp..
Vis hele sitatet...
Kompis du må tenke litt lenger enn som så. Haner, bikkjer og tyrer har ikke noe valg. De følger bare instinkter. Mennesket derimot har så utrolig mye mer omfang i å velge og ta avgjørelser.

Og ja jeg syntes det er kvalmt og forkastelig. Det at du i det hele tatt lager om tråd om dette er provoserende. Når du heller ikke klarer å ta i mot motargumenter og tanker på dette så er jo tråden helt ute å kjøre.

Håper du ikke tok "håndflater i nakken" bokstavelig. Det var heller en halvmetafor for å beskrive hvor kvalmt jeg syntes dette er.

Det i det hele tatt å utnytte svakere individer og personligheter for egen nytelser er det verste jeg vet.

Tviler på at noen har ressurser eller får stor nok interesse til å stoppe disse forferdelige handlingene, dette syntes jeg er ekstremt synd.

Tradisjoner er til for å brytes i slike tilfeller, skulle vi fulgt tradisjoner som var for 6000 år siden overalt i Verden hadde vi stupet mot verdens undergang for lenge siden.

Like greit egentlig at du starter en tråd. Enten du selv er for eller mot dette. Folk trenger viten og se jævelskapen for å kunne stoppe det.

Eneste oppriktige oppfordring jeg har er at du skal ta i mot andres meninger uansett hvordan folk ser på dette. Ikke forsvar det (håper aldeles ikke at det var det du var ute etter) heller reflekter det.

Med ønske om en god dag videre-

heartslava.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Må sies, jeg spiser kylling uten problemer. Men liker ikke at man skal argumentere med at noe er OK så lenge man spiser dyret, mens det ikke er OK når det ikke er mat. Et liv er et liv, uansett hvordan det brukes.
Vis hele sitatet...
Det er langt mellom å si at hanekamper er galt, dyrehold er riktig og at dyrehold slik det fremkommer idag er riktig. Det bør være en klar distinksjon mellom å misbruke dyrs instinkter til blodige slosskamper for underholdning og å holde dyr fordi man trenger mat. Betyr det at man godtar dyrehold at man synes dagens form er grei? Ganske utrolig vilt langt derifra.

Haner sloss i naturen, det gjør mennesker og. Ville vi godtatt at mennesker ble avlet opp til å sloss i dagens samfunn? Jeg håper vitterlig ikke det. Like lite som vi bør godta at mennesker holdes slik som dyr holdes. Det blir selvfølgelig noe forskjell mellom hva dyr og mennesker trenger i omfang, men prinsipielt bør alle få grunnbehovene dekket, uansett om du går på to eller fire bein.

Jeg kommer til å fortsette å spise kylling, og jeg kommer til å fortsette å argumentere for og kjøpe fra steder hvor dyrene har det bedre. Uten at dette skal bli enda en bondediskusjon, så må det bemerkes som høyst merkverdig at norske bønder nekter å opplyse om hvilken gård produktet er fra og fortelle forbrukere om dyrenes forhold.