Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1586
Hei, jeg stusser litt på hvordan en bøyer ordet "ingeniør" slik at det har samme (-ing)-form som "konstruksjon", "utvikling", "maling (av vegger)".

"Han jobber som skipsingeniør, men han driver med ingeniøring av skip". U get?
Og det du ville vite var?
Ren gjetting :

En ingeniør
Flere ingeniører
Alle ingeniørene
Ikke glem: å ingeniøre, har ingeniørt og skal ingeniørere.
Sist endret av toolate; 21. juni 2011 kl. 22:17.
Trådstarter
Med fare for å gjenta meg selv:
Hvordan omforme ordet "ingeniør" til et ord som beskriver handlingen utført av ingeniøren.

Ingeniøren driver med.... ?

Edit: Kanskje er "ingeniøring" et godkjent ord å bruke? Ukjent for mine ører hvert fall.
Sist endret av Tengel; 21. juni 2011 kl. 22:22.
Sitat av Tengel Vis innlegg
Med fare for å gjenta meg selv:
Hvordan omforme ordet "ingeniør" til et ord som beskriver handlingen utført av ingeniøren.
Vis hele sitatet...
Ingeniør er såvidt jeg vet en yrkestittel, og ikke et ord som kan bøyes.

Sitat av Tengel Vis innlegg
Ingeniøren driver med.... ?
Vis hele sitatet...
Bygg, data, maskineri, elektronikk, kjemi osv.
Kanskje noen av de ordene kan bøyes
Ordet du leter etter er "ingeniørarbeid". Platt men sant.
I følge google så er det mange som bruker ordet 'ingeniøring' som du har nevnt i posten din.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
I følge google så er det mange som bruker ordet 'ingeniøring' som du har nevnt i posten din.
Vis hele sitatet...
Mange? Det er 24 stykker (hvorav den første er denne siden), sammenlignet med 123 000 for ingeniørarbeid!
Trådstarter
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Mange? Det er 24 stykker (hvorav den første er denne siden), sammenlignet med 123 000 for ingeniørarbeid!
Vis hele sitatet...
Takker for tips om ordet "ingeniørarbeid", det dekker vel det jeg var ute etter ganske godt.
Synd at vi ikke har et direkte oversatt ord for det engelske "engineering".
Du nevner jo selv ord du kan bruke om "ingeniørarbeidet. Tar utgangspunkt i startposten din: Ingeniøren "konstruerer", "utvikler" eller "maler".
Trådstarter
Sitat av probe Vis innlegg
Du nevner jo selv ord du kan bruke om "ingeniørarbeidet. Tar utgangspunkt i startposten din: Ingeniøren "konstruerer", "utvikler" eller "maler".
Vis hele sitatet...
Var ikke ute etter arbeidsoppgaver som en ingeniør har, men om det var mulig å få ordet "ingeniør" til å bli som ordet "engineering", bare på norsk og i ett ord, ikke sammensatt slik som "ingeniørarbeid"
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Mange? Det er 24 stykker (hvorav den første er denne siden), sammenlignet med 123 000 for ingeniørarbeid!
Vis hele sitatet...
Skal ikke begynne å kverulere på den Virket mest naturlig å bruke ingeniørarbeid som dere sier, ja.
Sist endret av eRixn; 21. juni 2011 kl. 22:39.
Evt. flytte til USA. Der er alle ord på engelsk!
Sitat av Tengel Vis innlegg
Var ikke ute etter arbeidsoppgaver som en ingeniør har, men om det var mulig å få ordet "ingeniør" til å bli som ordet "engineering", bare på norsk og i ett ord, ikke sammensatt slik som "ingeniørarbeid"
Vis hele sitatet...
Da tror jeg nok du er i samme situasjon som jeg relativt ofte er oppe i selv: Engelske ord har ofte ingen god norsk erstatning, og til tider finnes det engelske ord som beskriver en ting eller en situasjon bedre enn noe annet norsk ord. Jeg tror neppe du finner noen "bedre" ord enn "ingeniørarbeid" eller de verbene de substantivene du nevner i første post er basert på.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Ordet du leter etter er "ingeniørarbeid". Platt men sant.
Vis hele sitatet...
Det enkle er ofte det beste...