Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2138
Anonym bruker
"Ivrig Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så jeg har gått på angstdempende i et par uker nå, og fikk lappen for ikke så lenge siden. Jeg har lest at legen kan nekte deg resept pga den røde varseltrekanten og sånt og kan frata deg lappen hvis du har et alkoholproblem og lignende

Jeg tviler sterkt på at hvis jeg sier at «jeg lover å ikke bruke medisinen mens jeg kjører» vil fungere

Spørsmålet kom veldig brått og jeg fikk ikke tid til å tenke så jeg sa bare nei.
Jeg har et veldig godt forhold med fastlegen min, så hun stoler absolutt på det jeg sier.
Kan fastlege sjekke dette opp?

Har noen av dere noen erfaringer med dette?

Litt ekstra info:
Jeg har angst, men er stabil nok til å fungere i hverdagen. Har aldri hatt noen rusbakgrunn, aldri kjørt høy/full og er veldig forsiktig med medisinen min. Mann 18
De har nok mulighet til å sjekke det men tror ikke det er noe de er nødt til så jeg antar at legen tar det for god fisk med mindre de ser deg komme kjørende til legen. Om legen skulle se deg kjøre bil og spør om hvorfor, kan du jo si at du kjører uten, og da får du ikke akkurat straff det er ikke noe de har myndighet til. Men hvis det skulle skje.at legen ser deg, eller at du forsnakker deg kan kanskje legen ta en ny vurdering og da kan det være de sjekker det ut. Så jeg tror det går an å få resept uten problemer. Så lenge du svarer nei går de nok utifra det i vurderingen av resept. Har du den allerede så bare lat som ingenting
Sist endret av Bluesky_; 28. mai 2020 kl. 05:37.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg er lege og har jobbet som fastlege tidligere. Har ingen måte å sjekke om folk har førerkort. Man har mulighet til å melde til fylkesmann\lege om at kravene for førerkort ikke er oppfylt, men dette har jeg aldri opplevd at noen har gjort. Jeg brukte å stole på det pasienten fortalte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Jeg tviler sterkt på at hvis jeg sier at «jeg lover å ikke bruke medisinen mens jeg kjører» vil fungere
Vis hele sitatet...
Hvorfor tviler du på det? Hvis du ikke har noe rusproblem så er det vel helt vanlig å få utskrevet trekantmedisin selv om du har lappen?
Kan få akkurat det jeg vil av legen bare jeg spør om det selv, men det er pga legen og jeg stoler på hverandre såpass og at jeg ikke misbruker den tilliten vi har bygget opp. Har hatt perioder med benzo, var en liten periode hvor jeg gikk på en pakke paralgin forte i uka til og med uten at det var noe problem. så lenge du holder deg på et ok nivå og faktisk snakker med legen din om dine problemer på en ordentlig måte tviler jeg på at han sender inn bekymringsmelding ang lappen. Legen din vil si fra hvis hun mener det er noen problemer lenge før det blir aktuelt å sende inn en sånn melding uansett.

Tipper hun spurte om du kjørte bil, så hun kunne informere deg om når du kan kjøre igjen etter du har tatt en pille.
En lege kan lett sjekke om du har førekort eller ikke (https://www.vegvesen.no/forerkort/ha...jekk-forerkort) . Og mener også at lege/sykehus har kunne sjekke i dette før denne tjeneste kom. Du som sier er Lege burde kunne dette. Ikke noe grunn å lyve til din fast lege pga medisiner du trenger. Du kan bruke B preparater og fortsatt beholde lappen.
Sjekk denne linken https://www.helsedirektoratet.no/vei...-til-forerkort
Kan han ikke gi deg en annen medisin?! Jeg kjenner da folk som går på angstmedisin som kjører. Og du skal ikke straffes fordi du har lappen.
Har du den er du ansvarlig nok til å ikke kjøre når du er på slike medikamenter. Og man trenger ikke lappen for å kjøre så den vitsen ser jeg ikke. Da bør vi nekte folk å kjøpe alkohol også hvis de har lappen
Man kan vel ta opptil 30mg sobril i døgnet mtp sertifikatet. Er du tilvent dosen. Tar du de sporadisk, skal man ikke kjøre bil.

Antar du er samme person, 18 år gammel som var redd miste sobrilen sin i en annen tråd..
Sist endret av Tilbaketrukket.; 28. mai 2020 kl. 14:00.
Det er som tilbaketrukket sier , tar du sporadisk kommer halveringstiden inn. Tar du de fast og er tilvent er det bare tute og kjøre