Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2345
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Sliter litt med sosial angst og er tom for Valium. Har 3 brett med Imovane 7.5mg liggende.

Noen hevder at Imovane kan virke angstdempende?
Noen som har erfaringer?
Jeg har tatt imovane som sovemedisin en gang i blant. Man blir slått ut, for å si det sånn.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har også noe Seroquel liggende? Dog aldri prøvd..
Jeg fikk tvert imot et helvetes angstanfall av den halve jeg tok, men jeg mistenker at jeg ikke er helt representativ. Sovnet til slutt da, merkelig nok.

Det er vel generelt å fraråde å ta det om du ikke faktisk har tenkt å legge deg.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om jeg tar imovane på kvelden så merker jeg mindre til sosial angst dagen etter. Vet ikke om det har mest med halveringstid eller om virkestoffet også hjelper mot angst. Men jeg tar ikke imovane uten at jeg skal rett i seng, for om en ikke er klar og mottakelig for søvn så får imovane raskt en annen virkning.
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar, *pi
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å holde seg våken på imovane er ikke å anbefale. Er hypnotika så kan kjøre mye rart på det. Seroquel derimot kunne nok fungert, og er også et mye tryggere alternativ.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville gått for seroquel. Det er tross alt et antipsykotikum, laget for å døyve alt mulig. Man blir jævlig sulten på den dog
Det fungerer ikke helt ulikt en benzo, så det burde funke mot angst. Men det er litt mer ustabilt. Det er galskap z-greiene.
Har hatt noen vanvittige gode effekter dagen derpå. Dro på fest, tok kanskje en drink og følte meg helt konge. Som en ny person med masse selvtillit. Nesten som jeg hadde ...tatt kokain eller no. Ble ukarakteristisk flørtete.
Har lurt på om noen putta noe i drinken min, det var mye kokain i omløp selv om jeg ikke deltok. Er vel ikke vanlig å helle den dyrebare kokainen sin i drinken til andre, med mindre vedkommende har bursdag.
Klart det virker angstdempende.
Ja det virker angst dempende, og har kryss toleranse med benzo sånn FYI. For de som nevner du vil sovne, så er imovane en innsovnings tablett og ikke sove tablett, stor forskjell (hvis du ikke ligger å lukker øynene, sovner du ikke - hvis du reagerer som gjennomsnitts personen, alt er klart individuelt). Ikke bland med alkohol. Men jeg har også sosial angst diagnose, og ville rådet deg til å droppe det med mindre det er en konkret sosial situasjon som skiller seg ut, og du gruer deg til. Benzo og z-hypnotika utsetter kun angst, kurerer den ikke, så den samme tingen er ikke mindre skummel neste gang du gjør den uten hjelpemidler. Ikke overstig 15 mg mot angst, holder nok med 7.5 mg, men igjen avhengig av hvor høy dose valium du har brukt. Om du ikke bruker mer enn 10mg valium samtidig, prøv deg frem med 7.5mg imovane hvis du må. Og husk at man kan alltid ta litt mer men aldri ta mindre, så heller underdriv enn overdriv. Og kan som sagt være sunt med eksponerings trening istedenfor tabletter (skriv ned hva du er redd for skal skje med deg i forkant av den sosiale situasjonen, hvor ille på en skala fra 1-10 du tror det vil føles/oppleves, så etter situasjonen skriver du ned hva som faktisk skjedde og hvor ille det egentlig var på en skala fra 1-10. For at dette skal ha god effekt må du gjøre dette uten medisiner for at du ikke skal kunne skylde på det som årsaken til hvorfor det gikk bedre enn fryktet i forkant).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Imovane er det beste for min angst, hver tirsdag får jeg sju stk, og spiser de den dagen. Ferie en dag i uken. Får også på resept så tar en hver kveld.

s
Imovane gjør deg trøtt/døsig. Men om du trosser trøttheten og holder deg våken blir du kanskje litt smårar i toppen og øya/småsvimmel og når du er ute å går vil du kanskje føle og oppleve at du går på «puter»/skyer hele dagen. Tilslutt vil du uansett bli trøtt. Er egen erfaring iallefall.
Men er jo egentlig bare innsovingstab.

Men sikkert individuelt.
Sist endret av Tigerlilje87; 22. november 2019 kl. 23:24.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I utgangspunktet blir man ikke direkte trøtt av imovane. Leste en sak om en pasient som ble behandlet med imovane mot angst, 4* 7,5 mg daglig, så ja - det virker mot angst. Du kan lese saken selv:
https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-...source=relisdb
Brukte Imovane sammen med Sobril i mange år pluss Phenergan.Funket bra i begynnelsen,men jeg gikk aldri tom for Sobril.Jeg kan derfor ikke utale meg om Imovane er angstdempende.Etter et par,tre år fungerte den dårligere og jeg klagde til legen om det.Fikk da Stilnoct i tillegg.Kuttet ut Imovane da jeg gikk over på Apodorm,men fortsatte med Stilnoct i tillegg da legen mente at det var ugunstig å kutte det ut.Har nå gått åtte år uten sovemedisin.Bruker bare litt Nozinan til natta.Måtte legge om døgnrytmen min.