Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 15705
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Ja det har seg sånn at jeg skal ta toget fra Stavanger til Oslo i dag.
Og jeg lurer på om det er stikkontakt ved setet? Vi reiser med minipris altså det billigste altarnativet.
Nei, men om du betaler 40kr elns så blir du oppgradert til en annen klasse. Der er det stikkontakt
Det er stikkontakt på Komfort vognene iallefall. Bare det er verdt den ekstra hundrelappen (får gratis kaffe/te og aviser og men) de gangene jeg skal ta toget til Bergen.
Bare ikke gjør som meg!!!!

Gikk på toget i Lunde (Telemark) sku ta toget til Stavanger!
Hadde bestilt sete slik at jeg kunne få strøm til pc`n.
Til min forundring fant jeg ingen stikkkontakt der jeg satt.
Etterhvert som batteriet på laptopen døde begynte jeg å lete febrilsk etter strøm. Fant det ingen steder.....
Så døde laptopen å jeg satt der å stirret ut vinduet i en halvtimes tid, til jeg ble altfor lei av å bare sitte der.
Bestemte meg for å lete enda en gang. Og det var da jeg kikket rett ned til venstre for venstre kne.
På veggen der, under bordet, under en søplekasse hadde de plassert stikket
Jævla nsb :P
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Da er nokk en hundre lapp verdt underholdningen i 9 timer.
Jeg vil faktisk påstå det motsatte. Nå har jeg en laptop som holder i underkant av 9 timer, så strøm er i teorien ikke et problem for min del. Det du derimot skal være oppmerksom på er den tunge bruken av laptoper på komfortavdelingen, nettop pågrunn av strømkontaktene. Å sitte der iløpet av en 7 timers togtur til Bergen er et riktig helvete altså. Like varmt blir det, i tillegg til at du blir kvalm av så mye skjermbevegelse rundt deg. Aviser og kakao kan du bare snike til deg før du rusler tilbake til din kjølige vogn, uoppdaget blant alle som sitter hypnotisert i skjermene sine. Les en bok og nyt utsiktene med litt musikk i ørene, et klart bedre tidsfordriv.
Sist endret av RadioSlave; 23. oktober 2009 kl. 15:12.
Tror ikke du får gratis kaffe/te/kakao og avis lengre. Det fikk ikke jeg i sommerferien. Jeg hadde comfort-billett.

Hvis du leter etter stikkontakten så er den mellom setene, rett nedforbi kanten på en måte Jeg og stresset med å finne den, når jeg hadde en laptop med et batteri som ikke er villig til å leve mer enn 10 min.:P
http://www.nsb.no/article.php?articl...ategoryID=3911

Skjønner ikke helt grunnlaget for spekulasjoner i denne tråden. Dere kunne jo med enkelhet funnet ut av det selv. Har dere blitt så "know-it-all" at dere ikke klarer å ta et raskt søk?!
Jeg skal også til oslo i dag, har bestillt billetter.. Er det noen steder man går inn og fikser eller ringer man til de eller hva gjør man for å få oppgradert til strøm osv?:P
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Thewoodman Vis innlegg
Bare ikke gjør som meg!!!!

Gikk på toget i Lunde (Telemark) sku ta toget til Stavanger!
Hadde bestilt sete slik at jeg kunne få strøm til pc`n.
Til min forundring fant jeg ingen stikkkontakt der jeg satt.
Etterhvert som batteriet på laptopen døde begynte jeg å lete febrilsk etter strøm. Fant det ingen steder.....
Så døde laptopen å jeg satt der å stirret ut vinduet i en halvtimes tid, til jeg ble altfor lei av å bare sitte der.
Bestemte meg for å lete enda en gang. Og det var da jeg kikket rett ned til venstre for venstre kne.
På veggen der, under bordet, under en søplekasse hadde de plassert stikket
Jævla nsb :P
Vis hele sitatet...
Det er jo du som er dårlig til å tenke framover, og ikke minst lete. Å skylde på NSB der blir bare dumt.
Bestilte miniprisbilett fra Fauske til Trondheim nå i sommer, var egentlig bare å godsnakke litt med konduktøren så fikk vi annet sete med stikkontakt. Sikkert ikke alle konduktører som er like villige til å hjelpe deg, men verdt et forsøk.
Var disse gamle vogner med strømuttak kun i endene av vogna, bedre seter fikk vi også forresten. Win!
Det pleier å sitte stikkontakter nede ved gulvet enten foran eller bak beina dine i midten på dobbeltsetene. Liten hvit boks som du må åpne et lokk på.
På noen togtyper sitter de på veggen under vinduet.

Det varierer veldig, men på de togene mellom Oslo og Lillehammer som har fått trådløst nett nå er det hvertfall stikkontakter nede ved gulvet.
Tror de kalte det for 500-tog elns.
Forrige gang jeg reise med NSB var desverre komfortavdelingen full. Da opplyste konduktøren meg at det foregikk oppgraderinger på flere togsett og at det skulle bli stikkontakter ved alle setene og ikke bare i komfortavdelingen.
Hurra for flere stikkontakter! Batteriet på pcen min varer jo ikke evig. Å ta toget over lange strekninger i Norge tar jo år og dag.
Sist endret av Rodwelt; 23. oktober 2009 kl. 18:57.
Innen NSB får stikkontakter på alle (regions-)tog vil det være overflødig. Greit som backup da. Syns de burde få fortgang på det trådløse nettet, hvis man kan ha det på fly ser jeg ikke hvorfor det ikke er på tog...
Viva la Opium:
På strekningen Lillehammer - Oslo er det GRATIS trådløst nett på de fleste togene. Det gjorde togturen rimelig kort.
Sist endret av drittunge; 23. oktober 2009 kl. 20:20.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Trådstarter
Kan jeg betale for comfort når jeg kommer på toget? Hørte en nevne at du må ha ordinær billett for og kunne oppgradere for 90kr. Stemmer dette?
Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Kan jeg betale for comfort når jeg kommer på toget? Hørte en nevne at du må ha ordinær billett for og kunne oppgradere for 90kr. Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Ja, det er mulig hvis det er ledig. Bare å spørre konduktøren. Har gjort det flere ganger når komfort ikke har vært mulig å velge på web-bestillingen.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Viva la Opium:
På strekningen Lillehammer - Oslo er det GRATIS trådløst nett på de fleste togene. Det gjorde togturen rimelig kort.
Vis hele sitatet...
Da jeg tok ca samme strekninga i vinter var det håpløst, nettet sinnsykt ustabilt og ble mer irritasjon enn glede
Det er nytt opplegg nå som kom i høstferien. Funket kjempebra, 100% stabilt hele veien til oslo.
Eneste man må huske på er å bestille før man setter seg på toget.