Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7162
Hei!

Eventyr 20 åring som legger ut på reis her!

Har vært i Amsterdam tre ganger, og den siste gangen i sommer under backpacking fant jeg ut at jeg skulle tilbake som pubcrawl instruktør/jobbe på coffeshop.

Å få jobb som pubcrawl instruktør tror jeg ikke er store problemet, med tanke på hvor mange du finner av disse.

Er det noen som har erfaring med lignende og kan gi meg litt hjelp? Har prøvd job-hunt uten hell.
Å få jobb i Amsterdam er ikke enkelt.
Utenom turistsesongene er det håpløst!

Eneste tips er å pushe ut CV'er, høre om muligheter og selv om du får nei, så spørr dagen etterpå også.
Du må virkelig stå på.

Var der selv i litt over en måned. Konstant søking, men ingen jobb.
Sist endret av oom; 10. desember 2010 kl. 12:14.
Én ting er å dra til Amsterdam på ferie, en annen ting er å jobbe der.

Siden du ikke snakker språket, så vil du automatisk ha vanskeligere for å få deg jobb. Dessuten må du ordne deg en plass å bo, som du skal ha råd til på den lønnen du tjener. Som ufaglært 20-åring uten nederlandske språkkunnskaper vil du med andre stille ganske langt bak i køen for jobber med høy nok inntekt til at du kan leve bra i Amsterdam.

Av lønn kan du se for deg ca. 8-15 euro i timen maks, og av boutgifter må du regne minimum 400+ euro i måneden for et stusselig lite rom i utkanten av sentrum.

Jobb på coffeeshop for du ikke uten videre, og dersom du skal ha noen form for guidejobb så må du jo kjenne til stedet veldig godt.


Så planlegg godt før du drar ned. Få deg bosted og jobb først, og se om du kan ordne deg arbeidstillatelse via ambassaden i Oslo.
Aaaah, det hadde jo vært drømmen da
Tanta mi fikk jobb der som support i et stort GPS konsern, men det var vell pågrunn av hennes brede engelsk vokabular.

Lykke til!
Sitat av bronsky Vis innlegg
Av lønn kan du se for deg ca. 8-15 euro i timen maks, og av boutgifter må du regne minimum 400+ euro i måneden for et stusselig lite rom i utkanten av sentrum.
Vis hele sitatet...
8-15 euro timen er vel overdriving.
Alt fra 3-8 euro timen blir mer riktig.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Jobb på coffeeshop for du ikke uten videre, og dersom du skal ha noen form for guidejobb så må du jo kjenne til stedet veldig godt.
Vis hele sitatet...
Jobb på coffeshop er så og si umulig.
En måte å tjene noen penger på, er å gå til resturanter etc. å spørre om de trenger hjelp til oppvask/rydd den aktuelle dagen og få kontant betaling når dagen er over.

Sitat av bronsky Vis innlegg
Så planlegg godt før du drar ned. Få deg bosted og jobb først, og se om du kan ordne deg arbeidstillatelse via ambassaden i Oslo.
Vis hele sitatet...
Planlegging er alfa og omega!
Du trenger dog ikke arbeidstillatelse/oppholdstillatelse.
Du skatter nesten som normalt til Norge.
Bare stjeler tråden litt siden jeg lurer på noe i samme dur..

Hvorfor er det så vanskelig å få seg jobb på coffeshop's der nede, trenger man noen form for spesiell opplæring/kontroll/sikkerhetsklarering eller noe, siden det omsettes stoffer som anses som ulovlig?
Hvis du har andre ferdigheter kunne du ha jobbet med noe annet i en periode til du lærer deg språket og så virkeliggjøre drømmen din ?
Sitat av OoM Vis innlegg
Du trenger dog ikke arbeidstillatelse/oppholdstillatelse.
Du skatter nesten som normalt til Norge.
Vis hele sitatet...
De fleste arbeidsgivere vil kreve nederlandsk skattekort. Dersom han skulle skattet til Norge måtte han fått lønnen sin utbetalt her også.


Hvorfor er det så vanskelig å få seg jobb på coffeshop's der nede, trenger man noen form for spesiell opplæring/kontroll/sikkerhetsklarering eller noe, siden det omsettes stoffer som anses som ulovlig?
Vis hele sitatet...
Dette går på tillit, og de tar normalt lokale folk som enten har en tilknytning til noen som jobber der fra før, eller kjenner noen i miljøet.
okey, takk for den
Mye bra svar her, thanks! Jeg reiser rett fra København hvor jeg har et halvt år bartender erfaring, og når det kommer til husleie og livskvalitet tror jeg det skal gå helt fint - jeg er vandt med å bo på studentbudsjett og jeg kommer til å ta opp fag på internett for å få lån/stipend fra lånekassen slik at det dekker husleie.

Er i service/utelivsbransjen jeg ser for meg, coffeshop/pubcrawl/hostell you name it.

København - bartender
Amsterdam - x
England(Liverpool) -
Magaluf - Bartender under sommerkjøret.

Finn deg en jobb i f.eks Eindohven . Det vil halvere utgiftene dine og samtidig drive stort sett med det samma som i amsterdam!
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Amsterdam er svindyrt, hadde vært bedre for økonomien å bo litt utenfor Amster.
Her er noen sider for utenlandske arbeidstakere som søker jobb i Nederland.
Da du ofte kan finne flybilletter tur retur til amsterdam for 800 eller mindre og kan tjene bedre penger i kassa på Rimi ved halv stilling enn du ville gjort uten godt utdannings bakgrunn for stilling i Amsterdam skjønner jeg bare ikke.

Tjen norske penger og dra til Amster så ofte du vil, må jo være mye enklere, og om tanken er å kunne være stein 24/7 så tror jeg uansett ikke man kan håpe på mange stillinger i amster eller noe annet sted...
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
what he said ^^^^^^
Alternativt hvis du har lyst til å bo i Nederland, så start på en universitetsutdanning i Norge, ta et utvekslingsår i Nederland og ta til deg så mye du kan av språket, røyk så mye du vil av divere urter, og finn ut om det er et sted du vil bo. Etter endt master sitter du igjen med en god utdanning, og kanskje litt nye språkkunnskaper! Da vil du ha et godt utgangpunkt for å få deg en jobb der nede
Sitat av OoM Vis innlegg
Å få jobb i Amsterdam er ikke enkelt.
Utenom turistsesongene er det håpløst!

Eneste tips er å pushe ut CV'er, høre om muligheter og selv om du får nei, så spørr dagen etterpå også.
Du må virkelig stå på.

Var der selv i litt over en måned. Konstant søking, men ingen jobb.
Vis hele sitatet...
Hmm, rart. Kjenner en som har jobbet i en skobutikk i Amsterdam i noen måneder, var visst ikke no problem for han å skaffe seg jobb.
hahaha Jobbe på coffeshop...... lol
Er ikke snakk om å reise til Amster for å være stein 24/7.. Er et par år av livet mitt jeg har bestemt meg for å oppholde meg de kuleste plassene jeg kan forestille meg, å jobbe der.. En lang backpacking tur er avslutningen før studier/eller gudene vet hva jeg har bestemt meg for, venter.

Har allerede vært i kontakt med et par personer som driver pubcrawl prosjektet i Amsterdam, og det ser lovende ut
Du kan gjøre høres med divere youth-hostels der nede da? F.eks Flying pig, var der for 3 uker siden og på Downtown var det plakat hengt opp om at de trengte folk.
Sist endret av Tortia; 14. desember 2010 kl. 03:27.