Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7821
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Dagen har kommet da cannabis er blitt lovlig i norge.

Staten har åpnet utsalgsteder rundtom i lannet hvor alle over 18 år kan kjøpe seg noe godt å røyke på.
Staten styrer alt bak dette. Innport, eksport, utsalg og fortjeneste.
Prisen på godsakene er noget dyrere (per gram) enn idag, men kvaliteten er da også på topp.

Jeg har lest mangen poster om hvorfor cannabis burde legaliseres i norge. Sikkert flere hundre tilsammen,
men knapt en av dem har vært negativt vinklet mot legaliseringen.

Noen som har noe imot legaliseringen? Isåfall, hvorfor?
Eller vil en eventuell legalisering av cannabis kun være bra?

Diskusjon?
Sist endret av Bombasa; 10. juli 2010 kl. 13:32.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Man ville først se en oppgang i bruk den første tiden, slik statistikken fra Amsterdam opplevde: Fra 87 og opp til 97 steg mengden brukere, dette er på grunn av den generasjonen som vokser opp i samfunnet som har legalisert bruken av cannabis. Men på grunn av den korte rådende bruken av cannabis (folk slutter, eller konsumerer betraktelig mindre etter fylte 25 år), så stabiliserer tallene seg.
Kontinuasjonsraten av cannabisbruk er lav, selv om flere prøver det etter legalisering, er det betraktelig flere som slutter å bruke det.

Det jeg vil pirke på er at vi burde også tatt over produksjonen, bønder kunne fått en god ekstra inntektskilde.
Jeg er 100% for legalisering, men motargumenter jeg møter er som denne påstanden:
-Legalisering av Cannabis vil føre til at flere mennesker blir frista til å prøve sterkere stoffer, og dermed flere overdoser.
Feil! I Nederland var politikerne dritredde for akkurat dette da de skulle legalisere det, men gjett hva! Etter legaliseringen SANK antall overdoser! Det finnes ingen argumenter mot legalisering
når det er tillgjengelig for alle blir det jo litt mindre spennede for unger å prøve sånt...
så sånn kjapt ser jeg vell ikke noen negative sider ved det. for det vil jo mest sannsynelig ta knekken på de som produserer/smugler nå... eller ?
Det eneste negative med legalisering av cannabis er at flere vil åpne opp øynene sine, tenke dypere, lengre og bredere. De vil skjønne at kapitalismen og alt som følger med is a load of crap. Flere og flere begynner og leve mer natulig, de finner tilbake til sine menneskelige røtter.

Samfunnet og systemet kollapser ettersom alt baserer seg på at økonomien må og skal vokse, noe som kommer til å stagnere etter hvert som folk skjønner hva det å være et menneske is all about.

Ja, hehe!
Vel, jeg prøver da de gangene jeg kaver meg til å skrive her å være så saklig og objektiv om mulig, så jeg får gjøre et ærlig forsøk med dette om negative sider ved legalisering også.

Det første som slår meg er jo selvfølgelig den økte bruken av cannabis i de første (si 5 årene) etter legaliseringen bli innført, som nevnt ovenfor.

Det ville nok i starten vært flere av de som bruker harde stoffer som hadde begynt å gjøre dette mer offentlig og åpenlyst dumdristig i en tid etter innføringen av de-kriminalisering/legalisering til spille reglene hadde blitt allmenn kunnskap.

Mange ville nok ha prøvd å rømme fra problemer ved hjelp av rusen og de som lider av psykiske problemer ville kunne gått på en hard smell frem til et orntlig informasjon apparat som "marijuana college" og lignende hadde blitt etablert og sunn fornuft rundt bruk av cannabis hadde blitt normen, noe som tar ville tatt sin tid med betraktning til hvordan miljø det er per idag.

Tømmer, papir, kles og mat industrien ville fått en merkbar reduksjon i profitt om dyrking av hemp ville blitt tillat for norske bønder.
Dette igjen ville gjort markedet ustabilt og kunne laget en del pris svingninger frem til et nytt system hadde blitt etablert.
Dette gjelder forsåvidt mange andre industrigrupper som helsekost, bil, farmasøyter, tobakk, alkohol osv.
Men dette ville som sagt bare ha vært midlertidig.

Turistindustrien hadde forandret seg mye, familier og asiatiske turister ville blitt byttet ut med stonere og fyllehoder som hadde sett på Norge som et fest land slik de dessverre gjør med Nederland per idag, britene ville da ha vært den sterkest representerte gruppen av fyllefanter som hadde begynt å "innvadere norge".

Vi ville muligens risikert å fått en god del problemer innen transport og handel med naboland som Sverige, Finland og Russland.
Da også kontroller ved grense kryssninger og flyvninger ut av Norge ville blitt strengere for enkelt individer og en del av de "godene" vi har som nordmenn når vi drar til fattige land ville kunne blitt inndratt.

Mindre arbeidsplasser for politi, hunde trenere, propaganda spinnere osv.

Utover dette har jeg vanskeligheter med å komme på flere negative sider ved legalisering bortsett fra de umiddelbare idioti utbruddene som er dømt å dukke opp under en hver større endring av lovverket men som er bevist å jevne seg ut og forsvinne over tid.
Og uansett hvordan du ser på det så vil de negative sidene aldri kunne utveie de positive ved å legalisere cannabis da bruk av dette er et personlig valg som egentlig er dekket under standardiserte menneskerettigheter, de hjelper mange syke og det er et trygt og relativt sunt alternaltiv til den rusen vi allerede inntar som dreper flere tusen hvert år bare her i lille Norge.
Sist endret av wolty; 11. juli 2010 kl. 01:38. Grunn: skriveleif, sikkert en av mange, men men
Sitat av wolty Vis innlegg



Mindre arbeidsplasser for politi, hunde trenere, propaganda spinnere osv.
Vis hele sitatet...
Hva er DET for et argument?
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Hva er DET for et argument?
Vis hele sitatet...
Vel siden su spør så pent.. ^^
Når politiet ikke lenger har hasj røykere å bruke som skjellig grunn til mistanke og til å fylle opp "års kvoten" med vil budsjettet deres synke da antallet "løste saker og dommer" som ofte er hoved argumentet deres for hvordan de bruker pengene, et lavere budsjett fører til ferre jobber.
Politihunder trenes ofte til å finne kun en type narkotika og da behovet for å trene "marijuana hunder" forsvinner vil det være ferre oppdrag for hunde trenere.

Politikere og deres PR ansvarlige, politiets "informasjons" gruppe og en god del media representanter vil ha et kraftig nedrykk i propaganda materiale og nyheter å skrive om og dette vil da selvfølgelig føre til mindre jobber i deres yrkesgrupper.

Så det er hva for et argument det var... 0_o
Sitat av wolty Vis innlegg
Vel siden su spør så pent.. ^^
Når politiet ikke lenger har hasj røykere å bruke som skjellig grunn til mistanke og til å fylle opp "års kvoten" med vil budsjettet deres synke da antallet "løste saker og dommer" som ofte er hoved argumentet deres for hvordan de bruker pengene, et lavere budsjett fører til ferre jobber.
Politihunder trenes ofte til å finne kun en type narkotika og da behovet for å trene "marijuana hunder" forsvinner vil det være ferre oppdrag for hunde trenere.

Politikere og deres PR ansvarlige, politiets "informasjons" gruppe og en god del media representanter vil ha et kraftig nedrykk i propaganda materiale og nyheter å skrive om og dette vil da selvfølgelig føre til mindre jobber i deres yrkesgrupper.

Så det er hva for et argument det var... 0_o
Vis hele sitatet...
Da kan de fokusere på stoffene som virkelig lager helvete for en. F.eks. Heroin og amfetamin

Selv finner jeg ingen mot argumenter mot legalisering. Og jeg røyker ikke cannabis.
Sitat av webBIZ Vis innlegg
Da kan de fokusere på stoffene som virkelig lager helvete for en. F.eks. Heroin og amfetamin

Selv finner jeg ingen mot argumenter mot legalisering. Og jeg røyker ikke cannabis.
Vis hele sitatet...
Noe jeg forsåvidt er helt enig med på alle punkter men jeg begrunnet bare argumentet i seg selv.
Målet var å finne negative resultater og dette var da ett av de få og ganske tafatte argumentene jeg kunne komme på men jeg forsøkte ihvertfall.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Noen som har noe imot legaliseringen? Isåfall, hvorfor?
Eller vil en eventuell legalisering av cannabis kun være bra?

Diskusjon?
Vis hele sitatet...
Fanden, dette var vanskelig.

1. Tilgjengelighet for ungdom.

Imens voksne som regel klarer helt fint å takle marihuana, er min erfaring at ungdom i stor grad ikke klarer det. Det er digg å være høy, man har ikke erfaring på å veie kortsiktige/langsiktige konsekvenser opp mot hverandre og man blir ikke fyllesyk. Den kunstige lykkeligfølelsen man får av grass gjør fort at skolen går fra rimelig kjedelig til drepende kjedelig i forhold. De aller fleste blir også merkbart sløvere et par dager etterpå også, som gjør alt enda verre.

Du kan gjerne argumentere at det allerede er fryktelig lett å få tak i, men å gjøre enda lettere er ikke riktig løsning på dette.

2. Ingen fyllesyke

Alkohol er selvregulerende i form av fyllesyke. Marihuana er ikke det, og gir dermed mye større muligheter for overdrevent bruk.
Sist endret av DumDiDum; 11. juli 2010 kl. 13:12.
Sitat av wolty Vis innlegg
"marijuana hunder"
Vis hele sitatet...
Høres veldig rart ut å trene hunder til å bare finne 1 stoff.. Vis gjerne til kilder på dette!

mtp det du sier om mindre arbeid som politi o.l ser jeg jo for meg at det vil skapes en drøss nye og. Vi skal ha stålkontroll på strømmen ut og inn, vi skal ha sertifisert dyrkere, selgere, folk til å opplyse.. For å nevne noen
http://www.ba.no/nyheter/article5189199.ece

I denne artikkelen står det at i Nederland har rekrutteringen til heroinmisbruk stoppet helt opp... Det betyr jo at ved å legalisere cannabis vil ha positive effekter på dagens narkotikaproblem.

Og til slutt et lite motto: NEI til narkotika, JA til cannabis!
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Fanden, dette var vanskelig.

1. Tilgjengelighet for ungdom.

Imens voksne som regel klarer helt fint å takle marihuana, er min erfaring at ungdom i stor grad ikke klarer det. Det er digg å være høy, man har ikke erfaring på å veie kortsiktige/langsiktige konsekvenser opp mot hverandre og man blir ikke fyllesyk. Den kunstige lykkeligfølelsen man får av grass gjør fort at skolen går fra rimelig kjedelig til drepende kjedelig i forhold. De aller fleste blir også merkbart sløvere et par dager etterpå også, som gjør alt enda verre.

Du kan gjerne argumentere at det allerede er fryktelig lett å få tak i, men å gjøre enda lettere er ikke riktig løsning på dette.

2. Ingen fyllesyke

Alkohol er selvregulerende i form av fyllesyke. Marihuana er ikke det, og gir dermed mye større muligheter for overdrevent bruk.
Vis hele sitatet...
det er og var vanvittig mye lettere for meg å skaffe hasj enn det å skaffe alkohol, det er det dagens lovgivning oppnår. Kids som hadde røyket eller drukket - Sniffer glade.. Vi må få til kultur, en motsatt kultur, av den norske drikkekulturen
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det eneste negative med legalisering av cannabis er at flere vil åpne opp øynene sine, tenke dypere, lengre og bredere. De vil skjønne at kapitalismen og alt som følger med is a load of crap. Flere og flere begynner og leve mer natulig, de finner tilbake til sine menneskelige røtter.

Samfunnet og systemet kollapser ettersom alt baserer seg på at økonomien må og skal vokse, noe som kommer til å stagnere etter hvert som folk skjønner hva det å være et menneske is all about.

Ja, hehe!
Vis hele sitatet...
Og hva er det? Å ligge på sofaen og munche ostepop? Å motta dagpenger på ubestemt tid? Se gamle repriser av huset på prærien, og klage over at dritsystemet går inn for å ta rotta på oss?

Ja, jeg er enig i at dét er rimelig negativt. heldigvis er det et fåtall av cannabisbrukerne som blir så inngrodde stonere at de virkelig tror samfunnet vårt, som har gitt oss tidenes høyeste levestandard, og mer fritid og frihet enn noen andre mennesker tidligere har hatt, "is a load of crap".

Det som derimot kan skje, er at vi på lang sikt får en subtil holdningsendring i forhold til hvilke verdier vi ønsker å fremheve videre i samfunnets utvikling. Og det kan vise seg å være, i motsetning til denne barnslige og trangsynte forakten for samfunnet, en positiv effekt.
Det ville antageligvis føre til at en haug med 15åringer står utenfor utsalgsstedet og spør fremmede om de ikke kunne kjøpe et par gram med weed til dem. Selvfølgelig er jo dette bedre enn at ungdom blir inblandet i et mer "hardcore" narkomiljø for å kjøpe hasjen sin, men likevell ikke bra.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Fanden, dette var vanskelig.

1. Tilgjengelighet for ungdom.

Imens voksne som regel klarer helt fint å takle marihuana, er min erfaring at ungdom i stor grad ikke klarer det. Det er digg å være høy, man har ikke erfaring på å veie kortsiktige/langsiktige konsekvenser opp mot hverandre og man blir ikke fyllesyk. Den kunstige lykkeligfølelsen man får av grass gjør fort at skolen går fra rimelig kjedelig til drepende kjedelig i forhold. De aller fleste blir også merkbart sløvere et par dager etterpå også, som gjør alt enda verre.

Du kan gjerne argumentere at det allerede er fryktelig lett å få tak i, men å gjøre enda lettere er ikke riktig løsning på dette.
Vis hele sitatet...
Du sier at det vil bli enda lettere å få tak i som om det var fakta. Dette er jeg helt uenig i. Om det blir statsregulert vil det kriminelle marked synke og lovlige utsalgssteder (hvor man har overblikk og aldersgrenser)vil ta over. Det vil bli letter tilgjengelig for myndige, men mindre tilgjengelig for mindreårige.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
2. Ingen fyllesyke

Alkohol er selvregulerende i form av fyllesyke. Marihuana er ikke det, og gir dermed mye større muligheter for overdrevent bruk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et argument imot legalisering, men imot cannabis.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Høres veldig rart ut å trene hunder til å bare finne 1 stoff.. Vis gjerne til kilder på dette!
Vis hele sitatet...
Da jeg skrev dette syntes jeg å huske å ha sett en dokumentar om treningen av "sniffer hunder" og at en del av dem ble spessialisert for 1 type stoff men jeg har vanskeligheter med å finne noen kilder så jeg kan godt ta feil.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Det ville antageligvis føre til at en haug med 15åringer står utenfor utsalgsstedet og spør fremmede om de ikke kunne kjøpe et par gram med weed til dem. Selvfølgelig er jo dette bedre enn at ungdom blir inblandet i et mer "hardcore" narkomiljø for å kjøpe hasjen sin, men likevell ikke bra.
Vis hele sitatet...
Så det at det ikke er en perfekt løsning betyr at vi skal velge en værre løsning?
Sitat av wolty Vis innlegg
Da jeg skrev dette syntes jeg å huske å ha sett en dokumentar om treningen av "sniffer hunder" og at en del av dem ble spessialisert for 1 type stoff men jeg har vanskeligheter med å finne noen kilder så jeg kan godt ta feil.
Vis hele sitatet...

Dette mener jeg stemmer til en viss grad, uten jeg heller har kilder å vise til.
De fleste hunder trenes hovedsaklig til å finne ett eller to bestemte stoffer. Men jeg kan selvsagt ta feil.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
det er og var vanvittig mye lettere for meg å skaffe hasj enn det å skaffe alkohol, det er det dagens lovgivning oppnår. Kids som hadde røyket eller drukket - Sniffer glade.. Vi må få til kultur, en motsatt kultur, av den norske drikkekulturen
Vis hele sitatet...
Godt poeng. For å gi et reelt eksempel som støtter opp under det: Igår glemte jeg ølsalget, og etter mange telefoner fikk jeg rett og slett ikke tak i noe å drikke, så jeg kjøpte meg litt å røyke på istedet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Og hva er det? Å ligge på sofaen og munche ostepop? Å motta dagpenger på ubestemt tid? Se gamle repriser av huset på prærien, og klage over at dritsystemet går inn for å ta rotta på oss?

Ja, jeg er enig i at dét er rimelig negativt. heldigvis er det et fåtall av cannabisbrukerne som blir så inngrodde stonere at de virkelig tror samfunnet vårt, som har gitt oss tidenes høyeste levestandard, og mer fritid og frihet enn noen andre mennesker tidligere har hatt, "is a load of crap".

Det som derimot kan skje, er at vi på lang sikt får en subtil holdningsendring i forhold til hvilke verdier vi ønsker å fremheve videre i samfunnets utvikling. Og det kan vise seg å være, i motsetning til denne barnslige og trangsynte forakten for samfunnet, en positiv effekt.
Vis hele sitatet...
Ah du valgte å ikke klare å tolke hva jeg skrev i det hele tatt.

For det første, jeg spiser ikke ostepop. Produkter med å mye e-stoffer putter jeg aldri i min egen kropp.

For det andre, det går ikke an å motta dagpenger på ubestemt tid.

For det tredje, jeg har ikke TV apperat. Jeg ser kun et lite utvalg av TV-serier, filmer og dokumentarer. Huset på prærien er ikke en av de.

For det fjerde, jeg er ikke en inngrodd stoner. Jeg røyker sikkert mindre enn deg iløpet av 1 år.

Hadde du sett på innlegget med et litt annet syn hadde du klart å lest det på en ikke seriøs måte. Men du måtte være en typisk vif. (Du skjønner hva jeg mener) Har jeg noen gang ment at systemet er ute etter å ta rotta på oss? Nei overhode ikke. Du har bare satt meg i en bås etter hvordan du tror jeg er.

I dag, så betyr hus, hytte, bil, båt og penger ekstremt mye for de fleste. Det er så og si alt de higer etter. De skal ha mest mulig av alt, størst og best. De har også en bra avstand fra det naturlige og menneskelige.

Mangen som røyker cannabis endrer sitt syn på livet, penger og de begynner å prioritere helt andre ting enn hva de gjorde før.

Hadde du klart å tolket hva jeg skrev uten å vært så jævlig forhåndsdømmende og faktisk tror du kjenner meg så hadde du kansje tatt det på en annen måte.
Sist endret av Naturgrønn; 11. juli 2010 kl. 15:22.
Sitat av Naturgrønn
(...)
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å antyde at du spiser ostepop og ser på TV dagen lang. Men det er slike ting som gjerne kjennetegner stonere som sitter og klager på samfunnet og kapitalismen, og vi snakket jo om folk, ikke om deg. Hva du personlig bruker tiden din på har jeg ingen formening om, men slik jeg ser det, så er det perspektivet du presenterte helt virkelighetsfjernt, og det var det jeg var kritisk til.

Jeg ser imidlertid at jeg formulerte meg på en måte som kan oppfattes som personlig kritikk.
No offence mot deg som person. Jeg tror egentlig vi tenker mye likt om mange ting.
Sist endret av mentalmelt; 11. juli 2010 kl. 16:14.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
I dag, så betyr hus, hytte, bil, båt og penger ekstremt mye for de fleste. Det er så og si alt de higer etter. De skal ha mest mulig av alt, størst og best. De har også en bra avstand fra det naturlige og menneskelige.

Mangen som røyker cannabis endrer sitt syn på livet, penger og de begynner å prioritere helt andre ting enn hva de gjorde før.
Vis hele sitatet...
Cannabis er ikke noe vidundermiddel som vil kurere folk for et materalisme. Jeg har ikke noe tro paa at cannabis vil endre tankegangen til folket hvis det blir legalisert. Kapetalismen er saapass inngrodd at en slik plutselig opplysning og endring i levemaate du prater om aldri vil skje saa lenge vi opprettholder et samfunn basert rundt penger.

Folk er forskjellige. Og selvom enkelte folk Qnsker et liv som er fritt for strevet etter penger, betyr det ikke at alle vil dette. Jeg tror aerlig talt at flesteparten av de som lever idag ikke kunne tenke seg en annen maate aa leve paa. Samfunnet har allerede laget en plan for livet deres. Dermed kan de leve et enkelt og greit liv der det aa skaffe hytter, biler og hus er en oppnaaelse som er nok for dem.
Argumentet om at desto mer tilgjengelig/lovlig, desto mindre fristende det blir å prøve for unge mener jeg er litt feil.

Og det kommer sannsynligvis til å bli mer brukt blant tenåringer når det blir legalisert, til tross for at det blir vanskeligere tilgjengelig.

Ta feks da jeg var "ung"; Hjemmebrent var vanskelig å få tak i, mens en alltid visste om en som prøvde hasj. Til tross for dette prøvde ikke jeg meg på cannabis før jeg var noenogtjue.
På den annen side drakk jeg som en svamp fra jeg knapt var tenåring - fordi alkohol er sosialt allment akseptert.
Hva hvis hasj også var sosialt allment akseptert?

Dessuten er det påvist å kunne gi skader på utviklende hjerner, dvs at du bør holde deg unna reven før du er 19-20. Etter dét har det nesten ingenting å si

Det er lett å falle i fallgruven og forhåndsdømme deg når du skriver på den måten..

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
I dag, så betyr hus, hytte, bil, båt og penger ekstremt mye for de fleste. Det er så og si alt de higer etter. De skal ha mest mulig av alt, størst og best. De har også en bra avstand fra det naturlige og menneskelige.
Vis hele sitatet...
Så når folk begynner å bruke cannabis, vinker de hus, hytte, bil, båt og penger farvel og flytter ut i skogen fordi det er mye tøffere? Evt har man da bedre råd til grønt/brunt?

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Mangen som røyker cannabis endrer sitt syn på livet, penger og de begynner å prioritere helt andre ting enn hva de gjorde før.
Vis hele sitatet...
Igjen, prioritere penger til en "femmer", fremfor "fem om dagen"'?


Seriøst, for min del - og alle vennene mine oxo - har fint lite endra seg etter at jeg begynte å røyke. Det eneste er sannsynligvis synet på ruspolitikk.