Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 9716
Hei, ettersom jeg nå går allmenn på vg1, vurderer jeg å kjøpe en kalkulator.
I matematikkboken min (Sinus matematikk 1T) står følgende kalkulatorer anbefalt:

Casio
- 9750
- 9850
- 9860
- 9950

Texas Instruments
- TI-83
- TI-84


Ettersom jeg ikke vet så mye om kalkulatorer, vet jeg heller ikke hvilken jeg skal velge og hvilke som blir regnet som bra. Jeg er sikkert ikke alene om å lure på dette, så jeg laget lige greit en tråd om det. Håper noen kan skrive om erfaringer o.l

På forhånd takk
Sist endret av Petter Pan; 29. september 2007 kl. 16:38.
På de fleste skoler så anbefaler skolen som oftest enten texas eller casio, alt etter hva læreren kan best.
Har selv texas TI-84 og vil anbefale den.
Da jeg gikk på vgs anbefalte skolen Casio, ettersom det var kun den lærerne kunne sånn halvveis. Jeg lærte meg en del med den, men jeg så en del begrensninger med den etterhvert - men jeg fikk laget meg egne programmer for den som kunne gjøre de tingene jeg ikke fikk til ellers, så det gikk greit.

I senere tid flyttet jeg til Trondheim og skolen her benyttet seg av Texas Instrument, disse virker noe mer avanserte og arbeider kjappere enn den Casioen jeg hadde. Utvidede programmeringsmuligheter virker det også som den har.
Bruker selv Texas TI-84 og er fornøyd. Kalkulatorene er veldig forskjellig oppbygd og er derfor mest en smaksak og hva en er lært opp med. Etter det jeg lærte etter det første året mitt på videregående var at Casio ofte har noe lettere grensesnitt. Det gjelder ulike kommandoer blir utført med mindre tastetrykk. Det kan være jeg tar feil, men det var ihvertfall jeg oppfattet det fra den læreboken jeg brukte (Sigma 1T)
Casio har noe enklere brukergrensesitt, som nevnt, og har flere begrensninger. Texas er da noe verre å bruke, men du kommer fort inn i det. Dersom du skal studere videre, gjerne ingeniørstudier eller andre studier som har endel matte, lønner det seg å bli kjent med Texas med en gang. Så vidt jeg vet bruker omtrent alle høyskoler/universiteter Texas.
Sist endret av Benson; 29. september 2007 kl. 16:46.
Ta Texas hvis du skal studere videre med matte/fysikk.. Hvis du bare skal ha matte det første året ville jeg hørt med læreren/skolen
Jeg er hjelpelærer for ei som har samme faget som deg. Hvis du vurderer matte videre, bør du tenke i retning av en Texas. Hvis du bare skal komme deg gjennom dette faget, så velger du den billigste.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Takk for mange gode svar.
Ja, jeg vurderer å studere matte videre. Har faktisk vurdert å senere ta matte som hovedfag, så det heller vel mot texas.
Finnes ingen tvil. Du skal ha Texas Intstruments. Skal du ha noe bedre enn dette så lager HP noen rå kalkulatorer, men de koster også deretter. Husk å aldri legg inn spill på kalkulatoren, da går skoleåret til helvete.
Sitat av Deezire
Finnes ingen tvil. Du skal ha Texas Intstruments. Skal du ha noe bedre enn dette så lager HP noen rå kalkulatorer, men de koster også deretter. Husk å aldri legg inn spill på kalkulatoren, da går skoleåret til helvete.
Vis hele sitatet...
Puzzle Pack, Pokemon og Super Mario anbefales!
Er TI-89 'banned' på vgs.?
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy
Er TI-89 'banned' på vgs.?
Vis hele sitatet...
Lurte litt på det jeg og, men siden de kun viser én guide for texas tenkte jeg at den kanskje hadde et litt annet oppsett enn TI-83 og TI-84, så de valgte å ekskludere den fremfor å lage en egen guide for TI-89 i boka ...

De har jo heller ingen guide til f.eks TI-86
Hadde jeg vært deg ville jeg snakket med læreren din og hørt hva han har mest kunnskap i, det er som regel den som er best. Hvertfall så er det ikke så stor forskjell på Texas og Casio at man skulle merke det på VGS
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Takker for mange gode svar!
Har en onkel som er ingeniør som mener texas er best, mens min far igjen sverger til Hewlett Packard. Men virker for meg som Hewlett Packard ikke blir så mye brukt på vgs, noen som vet hvorfor? De er ikke engang nevnt i matematikkboken min ...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
HP er ikkje tillatt på VGS, fordi det er badass-kalkulatorer med trådløs kommunikasjon, minnekort, symbolsk regning o.l.

Dessuten bruker HP revers polsk notasjon, så læreren vil sannsynligvis ikkje forstå fnugg av dei.

Men det finst ikkje deiligere kalkulator enn HP48GX i mine auge. Enkel i bruk, kjapp, og nydelig programvare!
Jeg har en HP49G+ Utrolig bra kalkulator, du kan gjøre så å si alt med den. Men fikk ikke lov til å bruke den på eksamen så endte opp med å kjøpe en brukt casio. Casioen er grei og enkel. Fikser alt du trenger på VGS. Om du tenker videre kan du gjerne sette deg i noe litt mer avansert som Texas eller HP, Du bør da gå for Texas siden Hp ikke er lov..
Jeg har hatt en HP48gx i 13 år nå, og denne serien har ikke forandret seg nevneverdig på alle disse årene; hvorfor forbedre det perfekte?
Men denne kalkisen løser alle tenkelige oppgaver FOR deg - du kan bare forklare den hva du vil gjøre - så den er neppe noe eksamensverktøy :-(

Men anbefales til hjemmelekser :-D
Sist endret av Sander; 29. september 2007 kl. 21:37.
TI-89 er som oftest banned på VGS grunnet div funksjonalitet som noen lærere regner som "juks".
Den er også banned på Forkurs til Ingeniørutdanning her på HIG med samme grunnlag.

Har hatt TI83-Plus, genial kalkulator, kjøpte den selv om læreren ba meg kjøpe Casio på GK. Grunnet TI sine muligheter til å programmere apps osv. Jeg synes også de har bedre brukergrensesnitt.

Kalkulatoren gikk nettopp til helvete etter 5 års bruk så jeg kjøpte TI84-Plus. (Raskere prossessor og litt mer minne) Her bruker de faktisk normalt Casio her og, men gikk for Texas da det er det jeg er kjent med og mener fremdeles at det er best kalkulator.

Vil helt klart anbefale en TI-kalkulator. (Kjøp TI84-plus da den ikke koster no spess mer enn TI83-Plus men er litt kjappere og har litt mer minne, ellers så godt som samme kalkulator.)
Så lenge kalkulatoren ikke kan kommunisere med andre trådløst er du stort sett safe. Går el. ing. på høgskole og bruker casio fordi det er det jeg hadde fra før. Overhode ikkeno pes med å bruke casio. All fancynessen i kalkulatorene er ikke ting du får særlig bruk for i skolesammenheng uansett. På alle matte- og fysikkeksamener jeg har hatt, har jeg knapt brukt kalkulatoren. Kun for så enkle sjekker at jeg kunne brukt en solcelledrevet gratiskalkulator. Slik sett spiller det ikke så stor rolle hva du velger, men det er klart det er morro å ha de fancy funksjonene til utenombruk!
Skal ligge en liste over godkjente kalkulatorer for høgskolebruk et sted, men usikker på hvor..

Forresten, avhengig av hva du har tenkt å gå videre på, burde du sjekke at kalkisen kan regne med komplekse tall. Kan spare deg for mye tid. De fleste har vel denne funksjonen, men sjekk for sikkerhets skyld.
Sist endret av Provo; 30. september 2007 kl. 10:44. Grunn: Forresten..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Det jeg la merke til når jeg gikk på skolen var at Texas tydeligvis ikke hadde noe som helst programvare som var brukendes.
Læreren måtte hele tiden løpe rundt og kopiere programvare fra sin kalkulator og over på elevene sine for de mangla de.

Selv har jeg holdt meg til Casio. Enkle og greie, og har alle funksjonene jeg skulle komme til å trenge.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo
Så lenge kalkulatoren ikke kan kommunisere med andre trådløst er du stort sett safe. Går el. ing. på høgskole og bruker casio fordi det er det jeg hadde fra før. Overhode ikkeno pes med å bruke casio. All fancynessen i kalkulatorene er ikke ting du får særlig bruk for i skolesammenheng uansett. På alle matte- og fysikkeksamener jeg har hatt, har jeg knapt brukt kalkulatoren. Kun for så enkle sjekker at jeg kunne brukt en solcelledrevet gratiskalkulator. Slik sett spiller det ikke så stor rolle hva du velger, men det er klart det er morro å ha de fancy funksjonene til utenombruk!
Skal ligge en liste over godkjente kalkulatorer for høgskolebruk et sted, men usikker på hvor..
Vis hele sitatet...
På forkurset her var definisjonen "Enkel kalkulator", dvs en der en kunne slette alt brukergenerert innhold raskt og enkelt. HP48 faller inn under den definisjonen, derfor har eg fått bruke HP48 på eksamener.

Ettersom eg er einaste med HP-kalkis har ikkje IR-kommunikasjonen vore et problem, og ingen har brydd seg med det.

Forøvrig er eg einig med Provo, kalkulator er oppskrytt. Samtidig så har HPen så mange nifty funksjoner som gjer det raskt å jobbe med dagligdagse oppgaver at den er kos. Samme gjelder revers polsk notasjon, slipper å tenke på paranteser. En god del raskere enn å hogge inn parantser på casio...
Noe som er viktig å få med seg er at i fjor ble det tillatt med bruk av symbolregner i den videregående skolen (ref: http://www.lamis.no/lamis/main/?cat=...Telemark&id=32)

Hvis du bare vil løse matteproblemer, uten å lære deg syntaks o.l. anbefaler jeg Casio Classpad 300, nytt OS til den har også kommet (v3.0). Bruker den på matte 2 og matte 3, og den holder mer enn godt nok mål til de emnene.
Sist endret av sputch; 30. september 2007 kl. 14:27.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Men hvis f.eks skulle valgt en HP-kalkulator, ville jeg hatt store problemer med å sette meg inn i den? Siden det ikke er guide for HP kalkulatorer i matteboken liksom?
Nei, det følger med gode bruksanvisninger og brukergrensesnittet er ikke så innviklet at det gjør noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Petter Pan
Men hvis f.eks skulle valgt en HP-kalkulator, ville jeg hatt store problemer med å sette meg inn i den? Siden det ikke er guide for HP kalkulatorer i matteboken liksom?
Vis hele sitatet...
Nei. Med min HP 48GX var det manual på et halvt tusen sider, med alt mellom himmel og jord.

Det verste er når du skal bruke en anna kalkulator, og rpn ikkje funker...
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg kjøpte meg en Texas TI84-Plus. Jeg har aldri vært borti en så spenstig kalkis. Det er kun en ting du må huske med den - les intruksjonboka først. Jeg klarte å tryne min i mattetimen da jeg prøvde å lage en graf.
Sist endret av Moff; 30. september 2007 kl. 20:16.
Bruk det læreren din bruker! Det lønner seg!
Viss du er litt sterk i matte på vidergående og har noenlunde teknisk innsikt har det ingenting å si hvilken kalkulator læreren din bruker. De er såpass lette å sette seg inn i at du klarer å lære deg det du trenger iløpet av 1-2 skoleår.
Sitat av steinarlima
De er såpass lette å sette seg inn i at du klarer å lære deg det du trenger iløpet av 1-2 skoleår.
Vis hele sitatet...
Du bør rekke å lære det du trenger før faget for lengst er avsluttet.
Kverulering på gang? Poenget er at du lærer litt etter litt gjennom hele skoleåret, mao det du trenger å kunne på det tidspunktet du har bruk for det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
De aller fleste i mitt skoleår bruker CASIO 9850 GC +. en del kjøpte ti 84. En ting som irriterer veldig er lang tid på tegning av graf. OK, men kunne vært bedre.
Når det gjelder hastighet er Casio fx-9860G rask; http://www.hpmuseum.org/cgi-sys/cgiw...s.cgi?read=700
Har den selv. Hadde den hatt RPN og CAS ville den vært perfekt.
Sitat av vidarlo
Nei. Med min HP 48GX var det manual på et halvt tusen sider, med alt mellom himmel og jord.

Det verste er når du skal bruke en anna kalkulator, og rpn ikkje funker...
Vis hele sitatet...
Manualene mine til 48GX (med Advanced User's Reference Manual, som er uvurdelig) veier et par-tre kilo, og da er de kun enspråklige (engelsk).

RPN er den naturlige måten å tenke på, og når man først har lært det går ting fort som faen!

Og det 48GX og dens etterkommere ikke vet om matematikk og fysikk, det er vel egentlig ikke verdt å vite
Sist endret av Sander; 4. oktober 2007 kl. 00:02.
Sitat av Jonta
De aller fleste i mitt skoleår bruker CASIO 9850 GC +. en del kjøpte ti 84. En ting som irriterer veldig er lang tid på tegning av graf. OK, men kunne vært bedre.
Vis hele sitatet...
Det er da man skal overklokke! (google det )
▼ ... noen uker senere ... ▼
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Er det noen vet hva hovedforskjellen på HPs HP48gII og HP50g?
(compare)

Ser det er litt prisforskjell, men siden jeg nettopp har begynt med kalkulatorer i matematikk er jeg ikke sikker.
For å spør enkelt; er det sik at HP50g bare er en "bedre" utgave en HP48gII, eller har de hvert sitt bruksområde de er tilpasset?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bedre utgave afaik. Om eg skulle kjøpt ny kalkulator ville eg enten gått for HP48GX (som du får dritbillig på ebay) eller HP50-serien ny.

En kalkulator skal følge deg gjennom livet
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Bedre utgave afaik. Om eg skulle kjøpt ny kalkulator ville eg enten gått for HP48GX (som du får dritbillig på ebay) eller HP50-serien ny.

En kalkulator skal følge deg gjennom livet
Vis hele sitatet...
Ok La bare merke til at på compare var det et par punkter som va "N/A" på HP50, som hadde "YES" på HP48
Jeg ville valgt casio, lærerene har som oftest det og kan litt mer om det..
I elektroklassen min er det en dude som har Texas og lærerene klare ikke hjelpe han med noe, siden de er vant med Casio..
Selv valgte jeg casio
Sitat av Benson
Casio har noe enklere brukergrensesitt, som nevnt, og har flere begrensninger. Texas er da noe verre å bruke, men du kommer fort inn i det. Dersom du skal studere videre, gjerne ingeniørstudier eller andre studier som har endel matte, lønner det seg å bli kjent med Texas med en gang. Så vidt jeg vet bruker omtrent alle høyskoler/universiteter Texas.
Vis hele sitatet...
På mat.nat. ved Universitetet i Bergen får vi kun bruke enkle kalkulatorer på eksamen (uten grafisk vindu, begrenset til noen få modeller fra casio, texas og hp). På disse kalkulatorene, tror jeg funksjonaliteten er så pass begrenset at merke ikke har allverden å si.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skal du ha HP48 må du sørge for å få en original GX. Dei seinare utgavene har dårligere taster og slikt, og er ikkje samme gode feelingen.

Men av dei to der så er det nobrainer å gå for HP50.
40$ er jo 200,-
noen som vet hvor jeg kan få den billigste casio kalkulatoren som er godkjent på 1t matte?
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Hørt at binders generellt selger kalkulatorer billigt ...
Vi fikk beskjed om at en kalkulator med sin, cos og tan var nok. Til grafer og slikt skal vi bruke PC-en.

Jeg kjøpte en Casio Fx-82 ES.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av brunost
noen som vet hvor jeg kan få den billigste casio kalkulatoren som er godkjent på 1t matte?
Vis hele sitatet...
kelkoo.no? SOL-shopping?
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Forresten, noen som vet hvor vidt det er mulig å laste ned en emulert HP 48GX?(kan også være andre grafiske kalkulatorer)

Tenker på noe ala dette

Hadde vært morsomt å lekt seg litt med før jeg eventuellt gikk til inkjøp ...

På forhånd takk
enten kjøper du noe av Casio, eller så kjøper du TI-89. TI-89 er den beste av de beste En utrolig bra og billig kalkulator er faktisk den Casio kalkulatoren som koster 200kr, den er ikke grafisk, men man har strengt talt ikke bruk for det...(sikkert mange som er uenig der da).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tingen er RPN. Revers polsk notasjon er en drøm å jobbe med når en er komt inn i det, og utrekninger går jævlig raskt. I tillegg så har HP en del fine verktøy som er nyttige når en jobber med typiske ingeniørting, slik som nettopp grafiske muligheter, rekker, integral o.l.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
En annen morsom ting med grafiske kalkulatorer er at man kan legge inn egne programmer, en i klassen min har et 3 på rad spill på sin.
Utestengt
Petter Pan's Avatar
Trådstarter
Kan noen raskt fortelle meg hvordan man setter opp en enkel graf på HP 48gx?(kjører atm emu48)
Eller eventuelt gi meg noen relevante linker?