Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2632
Jeg har nettopp begynt å lage meg en liten FM-sender, og til denne trenger jeg en 10K Ω, en 27K Ω og en 470 Ω, og jeg lurte derfor på om det er mulig å lage motstander med kobbertråd, ståltråd el. og om noen her på forumet visste hvor høy resistans f.eks. kobber har per cm, meter el.
Har ødelagt 3 radiostyrte biler og 5 radioer+ TV´en min på jakt etter motstander og slikt som jeg trenger.

Takker for alle svar
Kan du ikke bare bestille dem fra elfa?
joh, mn vil helst ikke bruke så mye penger, alle tinga jeg har gjennomgått har vært ødelagte og derfor ikke kostet meg en dritt, hvis du eller noen andre gidder å pælme opp noe stuff om resistans i kobber, stål etc. hadde det vært fint

PS: Jeg har funnet div. sider på google om emnet, men det står bare slik:



Metal Resistivity /(W m) Material Resistivity /(W m)
silver 1.6 × 10-8 carbon 35 to 5000 × 10-8
copper 1.7 × 10-8 graphite 800 × 10-8
aluminium 3.2 × 10-8 germanium 0.65
lead 21.0 × 10-8 silicon 2.3 × 10-3
manganin (alloy) 44.0 × 10-8 pyrex glass 1012
eureka (alloy) 49.0 × 10-8 PTFE 1012 to × 1016
steel (varies) 10 to 100 × 10-8 quartz 5 × 1016


Table 3. Resistivity values at room temperature. For metals, resistivity increases as temperature increases. For semiconductors and many insulators, the opposite is true.


Og jeg forstår ikke en dritt, jeg har prøvd å regne ut det men det blir så store tall at jeg må gjøre ett eller annet galt, derfor hadde det vært greit med en forklaring eller noe så enkelt som å bare skrive hvor høy resistans kobber el. stål/jern ligger på (i ohm)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Motstandar i kiloohm-området kan du ikkej lage sjølv, og dei kostar ikkje ein skit på elfa. Typisk langt under 1,- pr stk. Så om du har eit seriøst håp om å jobbe litt med elektronikk, kjøper du inn eit sett med motstander. Det får du bruk for uansett.

Edit: Ja, har en følelse av at denne kunne havna OT om den hadde fått leve. Eg har hørt argument for at den bør opnast, men då får folk sende meg PM med konkrete og gode svar på kvifor den bør opnast, og ha en intensjon om å svare.

Det OP spør om er ikkje praktisk gjennomførbart, og OP har heller ikkje gjort så alt for mykje for å sette seg inn i emnet ser det ut til...
Sist endret av vidarlo; 15. november 2006 kl. 19:39.