Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2641
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Laga for ei stund sida USB-leds. Ganske enkelt å lage. Du treng ein resistor, eit par leds (ikkje meir enn 3, ettersom USB-porten ikkje leverer sååå mykje straum.)

http://zet.no/~vidarlo/usbleds.png
Koplingsskjema til usb-leds.

Ganske enkelt eigentleg.

Bare hugs på at USB ikkje kan levere meir enn 100mA uten å framforhandle dette først, og at USB-porten leverer 5V.

Dersom du bruker ulike typar LED, må du ha ein LED for kvar motstand for at dei skal få rett straum/spenning.

Eg kopla opp denne på ein bit vero-board, men det er strengt tatt ikkje spesielt nødvendig.

Og les LED-tråden for info om korleis du finn resistoren.
Kan du ikke ta bilde av hvordan det ser ut? Har litt lyst til å prøve å lage noe slikt, har ingen elektronisk erfaring, men om jeg følger dine howto`s tenker jeg at det går bra
Dette ser ganske kult ut da. Man trenger ikke å ha så mye elektronisk erfaring for og fiks noe sånt.
Men ta et bilde, vil se hvordan det ser ut!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Den ser ikkje spesielt spektakulær ut Lita plate på 2x2 cm med leds på. Den er lett å bygge, og tar ein halvtimes tid å lage inkludert alt. Kan absoulutt anbefalast.

Bilete av den har eg ikkje sidan det er eit års tid sidan eg slengte den saman...
Liten skrivefeil på tegninga di men.. "Usually REaD wire".
Kunne vært artig å prøve 8)
Tegninga er grei og du er sikkert 10x flinkere enn meg med elektronikk. Men _hvis_ det oppstår kortslutning mellom +5v og jord, vil det skje noe fælt slik at det hadde vært søtt med en sikring eller vil pc'en bare slå seg av? Kan ikke så mye om pc så jeg lurer egentlig bare
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av ulf-rasmus
Tegninga er grei og du er sikkert 10x flinkere enn meg med elektronikk. Men _hvis_ det oppstår kortslutning mellom +5v og jord, vil det skje noe fælt slik at det hadde vært søtt med en sikring eller vil pc'en bare slå seg av? Kan ikke så mye om pc så jeg lurer egentlig bare
Vis hele sitatet...
Du dør ikkje. Det verste eg har opplevd ved kortslutning av USB-porten, er at det kjem opp beskjed om at en USB-port er skrudd av fordi den drar for mykje straum. Du øydelegg nesten garantert ikkje noko, og eg kan garantere deg at du ikkje blir skada av det.
Sitat av vidarlo
Du dør ikkje. Det verste eg har opplevd ved kortslutning av USB-porten, er at det kjem opp beskjed om at en USB-port er skrudd av fordi den drar for mykje straum. Du øydelegg nesten garantert ikkje noko, og eg kan garantere deg at du ikkje blir skada av det.
Vis hele sitatet...
En venn av meg som skulle ha det litt gøyt med tastaturet sitt var ikke så heldig.
Banene på hoved kortet tok kvelden.
Du hadde vist veldig flaks med et bra hoved kort, men nå er jo egentlig ikke USB porten met til og jukkle med.

(men det kan være gøyt fordet:P )
Sist endret av Skummetmelk; 19. oktober 2006 kl. 15:33.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
skal ikke være noe farlig. Fleste hovedkort nå har en failsafe, så hvis det er noe som skjer som ikke skal skje, sier den ifra, eller skrur seg av automatisk. Fant ut at på USB-portene på noen maskiner på gamle skolen min ikke var helt bra, fordi du kunne starte maskinen på nytt ved å "koble" disse to sammen med en binders :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Skummetmelk
En venn av meg som skulle ha det litt gøyt med tastaturet sitt var ikke så heldig.
Banene på hoved kortet tok kvelden.
Du hadde vist veldig flaks med et bra hoved kort, men nå er jo egentlig ikke USB porten met til og jukkle med.

(men det kan være gøyt fordet:P )
Vis hele sitatet...
Nei, du svir ikkje av banene på hovudkortet. Det kan eg garantere deg. For å svi vekk baner skal det ganske stor straum til.
Sitat av vidarlo
Nei, du svir ikkje av banene på hovudkortet. Det kan eg garantere deg. For å svi vekk baner skal det ganske stor straum til.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er mer en nok strøm til at det kan skje, men sån som jeg tolket vennen min hadde han med et uhell koblet sammen +5v til +data eller -data.
Kan du ikke avansere tegningen din med simple vifter og lage en F.eks A-Stabil vippe med 2 LED'S som blinker? Husker ikke åssen vi gjorde dette men synes å huske vi trengte 2 kondensatorer og 2 transistorer, uten å være for sikker.
Sitat av Stickyshift
skal ikke være noe farlig. Fleste hovedkort nå har en failsafe, så hvis det er noe som skjer som ikke skal skje, sier den ifra, eller skrur seg av automatisk. Fant ut at på USB-portene på noen maskiner på gamle skolen min ikke var helt bra, fordi du kunne starte maskinen på nytt ved å "koble" disse to sammen med en binders :P
Vis hele sitatet...
Sikkert, men han hadde tatt 5v rett fra prower sluppyen til USB for at DJ Conosolen ikke fikk nok strøm.

Sitat av etse
Kan du ikke avansere tegningen din med simple vifter og lage en F.eks A-Stabil vippe med 2 LED'S som blinker? Husker ikke åssen vi gjorde dette men synes å huske vi trengte 2 kondensatorer og 2 transistorer, uten å være for sikker.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Multivibrator
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av etse
Kan du ikke avansere tegningen din med simple vifter og lage en F.eks A-Stabil vippe med 2 LED'S som blinker? Husker ikke åssen vi gjorde dette men synes å huske vi trengte 2 kondensatorer og 2 transistorer, uten å være for sikker.
Vis hele sitatet...
Joda, det burde vere rimelig simpel. Men vifte blir vel heftig for en stakkars USB-port. USB-spesifikasjonen seier at du kan dra inntil 100mA uten å spørre om lov, men skal du dra over 100mA må du først starte ei rutine som spør om å få dra så mykje som du vil ha, og vente på svar. Dersom du får ja, kan du dra så mykje som du spurte om, dersom du får nei, skal du ikkje dra meir enn 100mA.

Det kravet er *veldig* mange som overser. For å oppfylle det kravet må du ha div. aktive chipper, t.d microcontroller og usb-bridge. Det blir fort overkill.

Men blinkande leds er enkelt å få til, stikkord er NE555-kretsen, som du finn mykje om på wikipedia.
Nå kan jeg nesten ingenting om USB portene på PC-en min, men jeg lurte på om det er det mulig å anskaffe et program som du kan styre USB-portene med, slik at du f.eks. kan gi LED pærene lov til å dra mer enn 100mA ut av USB-porten eller få de til å blinke uten den derre NE555-kretsen el. eller er jeg veldig dum som i det heletatt spør???
Du kan ha opptil 10 røde leds tilkoblet en usb port med maks strømlevering på 100mA.
Røde leds har et spenningsdropp på ca. 2V, og en gjennomsnittlig maks-strøm på 20mA. I stedet for å bare ha 3 leds i parallell, som vist i skjemaet, kan du ha 5 parallelle bolker med 2 leds i serie. Usb spenningen er på 5 volt, så motstanden R1 må da være R=1V/(20mA*5)=10 ohm. Effekten i R1 vil bli P=1V*0,1A=0,1W, så en vanlig 1/4-watts motstand vil duge.

Provo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Provo
Du kan ha opptil 10 røde leds tilkoblet en usb port med maks strømlevering på 100mA.
Røde leds har et spenningsdropp på ca. 2V, og en gjennomsnittlig maks-strøm på 20mA. I stedet for å bare ha 3 leds i parallell, som vist i skjemaet, kan du ha 5 parallelle bolker med 2 leds i serie. Usb spenningen er på 5 volt, så motstanden R1 må da være R=1V/(20mA*5)=10 ohm. Effekten i R1 vil bli P=1V*0,1A=0,1W, så en vanlig 1/4-watts motstand vil duge.

Provo
Vis hele sitatet...
20mA*10=200mA. Altså kan du ha 5 på en USB-port. Og dei har spenningsdrop på 1.2-1.4V, ikkje 2V. I skjemaet var to forskjellige LED's, derfor kopla slik.

Men 1.2V drop, så kan du enkelt ha 4 i serie, og sleppe serieresistor.

Sitat av Pyroman deluxe
Nå kan jeg nesten ingenting om USB portene på PC-en min, men jeg lurte på om det er det mulig å anskaffe et program som du kan styre USB-portene med, slik at du f.eks. kan gi LED pærene lov til å dra mer enn 100mA ut av USB-porten eller få de til å blinke uten den derre NE555-kretsen el. eller er jeg veldig dum som i det heletatt spør???
Vis hele sitatet...
Hmm, godt spørsmål. Kankskje er beste svaret. Uansett kan du i praksis dra meir enn 100mA, men du risikerer da at den USB-porten blir heilt avskrudd.

Ellers er det ikkje *ekstremt* mykje arbeid å lage ei aktiv enhet...
20mA*10=200mA. Altså kan du ha 5 på en USB-port. Og dei har spenningsdrop på 1.2-1.4V, ikkje 2V. I skjemaet var to forskjellige LED's, derfor kopla slik. Men 1.2V drop, så kan du enkelt ha 4 i serie, og sleppe serieresistor.
Vis hele sitatet...
Så lenge led'ene er i serie, så vil den samme strømmen gå gjennom de. 2 led's i serie, 5 parallelle noder = 20mA*5. Det er hele poenget med å koble led's i serie. Den algebraiske sum av strømmer som går inn i en node er null i etthvert tidspunkt (Kirchoffs strømlov, KCL). Mao. all strøm som går inn i en node må komme ut igjen.
Spenningsfallet over en rød lysdiode varierer fra 1,2V til 2,2V. 2V er svært vanlig, og ble av meg brukt som en eksempelverdi. Det beste er å måle spenningsfallet over hver eneste led, ettersom dette varierer noe fra diode til diode, selv fra samme serie fra samme leverandør. Da vil du ha muligheten til å utnytte diodene best, ettersom du kan bestemme strømmen med nøyaktighet.
Hvis du vil slippe serieresistor, må du være svært nøye på at spenningen passer perfekt. Hvis spenningen på usb porten synker (ved at noe annet usb-tilkoblet utstyr trekker mye strøm), slutter diodene å lyse. Øker spenningen vil de høyst sannsynligvis gå i stykker, samt at usb-porten blir belastet som ved en kortslutning. Dette pga at led's i utgangspunktet ikke har noen indre resistans.