Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 7408
Opprinnelig postet av joty
Tviler sterkt på at du får kjørt opp til lappen klasse B men..
Vis hele sitatet...
Jo da det gjør man. Man kan også ta lappen på truck, tung truck (bare teori), og anleggs maskiner. Alt er nesten gratis. (ikke bil lappen)

Man kan også gå mange kurs, noe som er lurt å gjøre når det er gratis.
Jeg har egentlig aldri sett bilder eller lest noe særlig om militæret på nettet. Men det bilde jeg har gjort opp med meg selv gjennom årene er at det er:
-En stor leirplass med mange brakker du bor 2-4 stykk i, blir vekket klokka 6.00 eller no hver morgen og MÅ opp. Ut og løpe og slite. Alle må barbere seg, eller ha veldig kort hår.

En ting jeg lurer på, er førstegangstjenesten på 12 måneder? Og hva er gyldig dimmegrunn? altså gi seg tidligere...

Har hørt folk sier at man først må gjenneom førstegangstjenesten, så søkte de seg videre til IT greier på Kjevik i Kristiansand. Men da trodde jeg at førstegangstjenesten var 1 måned eller no :P

Og når jeg skal velge plass jeg vil bli plassert? :/
Det har jeg 0 peiling på! Ser ikke for meg militæret som et militær delt opp i mange divisjoner, som er blitt sagt her...har liksom alltid sett for meg en litt tyngre speider-leir

Noe jeg har litt lyst til er kanskje å bli fyveleder(de som står i tårnet og snakker til flyene :P), kan man utdanne seg til det i militæret?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
www.mil.no har endel informasjon om det du tenker på.. Angående barbering og kort hår er det vel strengt tatt bare Garden som har krav til. Du kan søke om å beholde skjegg, men tviler på at de lar deg gå rundt med skjeggstubber - men hvem vet. Ang hår har jeg sett utrolig mye rart, jeg selv som var i garden gikk konstant med 2-3mm hår og liker meg stort sett slik.
for de som lurer på det med førerkort klasse B: du vil få dekt 7000,- av utgiftene du får til førerkortet i løpet av tiden du er inne til tjeneste.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
evuhleye isåfall er det noe nytt i år, når jeg var inne i fjor ble bare andre klasser dekt
Kaster meg på spørsmålet til Geir&Dangerous jeg også,
å lurer på hva dimmegrunnene er...
Har hørt at de fleste psykiske diagnoser er det, stemmer det?
Opprinnelig postet av joty
atomet: Du har ikke vært inne til førstegangstjeneste så du kan slutte med en gang å uttale deg om hva man lærer og ikke lærer i tjenesten.

De av oss som har gjennomført er veldig fornøyd med å ha gjort det (minst 90% vil jeg tro), mens slike som deg bruker krefter på å rakke ned på militæret.

Forøvrig så hatet jeg militæret meget mye mens det pågikk, men i ettertid er jeg VELDIG glad for at jeg gjennomførte.

Edit: Tydeligvis har du gjennomført siv.tjeneste, da får du min respekt. Men slutt å rakke ned på militæret så mye før du har vært der selv.
Vis hele sitatet...
Har gjennomført både siviltjeneste og ca 1/2 år i millitæret jeg.(les litt nøyere, mener jeg har skrevet det lengre opp) Bestemte meg for å gi det en sjanse selv om jeg egentlig hadde søkt siviltjeneste med en gang jeg kom til værnes, så jeg har faktisk prøvd begge deler.

Var tillitsvalgt på rekrutten, var 1 klikk unna skarpskyttern i sølv (akkurat det irriterer meg grenseløst - patronfaan klikka og dermed mangla jeg... tror det var to poeng, dvs det hadde stort sett holdt å treffe skiva), så gikk jeg hundeførerkurs, og var på ørlandet noen måneder, før jeg tok til vettet.

Så jeg veit faktisk hva jeg snakker om, og rakker ned på nøyaktig det jeg føler for. Er det kanskje da det passer å si "so STFU"?

Kan også tipse om at antall folk som velger siviltjeneste blir høyere jo eldre man blir, kanskje fordi folk blir klokere med alderen? (er rett og slett tragikomisk når man må opp til kapteins grad før det er noe befal som er eldre enn deg)
Sist endret av atomet; 2. april 2004 kl. 21:56.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg skal ivertfall i militæret, det virker litt teit når man slipper militæret på grunn av at man er i alt for dårlig form, eller at kroppen har tatt så mye skade av all sittingen foran data i år etter år slik at ryggen og andre deler av kroppen gir etter med en gang man skal bevege seg.

Jeg mener ikke at de som har fått skader på grunn av slag eller fall har noe de kan gjøre med det, så ikke drep meg for det...

Selv har jeg vurdert å gå befal faktisk...
Men spørs om jeg gidder når jeg heller kan ende opp i en fet jobb med god inntekt.
Huff...

Kjemp for fædrelandet, eller vær en ryggradsløs kujon?
Dere patrioter vet vel at gjennom førstegangstjenesten så blir dere kanonføde i en eventuell krig?

Jeg har aldri blitt innkalt, og er særdeles fornøyd med det, siden jeg desverre er fullstendig tjenestedyktig

Liker ikke at staten skal tvinge meg til noe som helst... Og hvis det blir krig så stikker jeg opp på vidda og venter til uansett hvilken side har vunnet, så kommer jeg ned igjen og lever videre...
Opprinnelig postet av knusp3r
De fleste som har avtjent førstegangstjenesten sin her har jo positive ting å si om forsvaret.

Vi har verneplikt, da er det DIN plikt å tjenestegjøre for fedrelandet. Er du funksjonshemmet eller i så dårlig fysisk stand at du ikke kan brukes er du unntatt.
Unnasniking, klage seg til dimmisjon eller klage seg til å bli tjenesteudyktig er for tapere, de lurer ingen andre enn seg selv.

Det er vi (i sammarbeid med andre) som kan komme til å måtte forsvare landet og våre kjære en gang... og det skal jeg jammen gjøre med ære og stoltheten i behold
Vis hele sitatet...
Helt enig!

Hvis Norge blir angrepet kan det være greit å ta med seg innføringen man får i førstegangstjenesten, selv om man "bare" skal føre geriljakrig.
Har tenkt å legg frem det har av dokumentasjon pga ryggen, ikke klage eller overdrive, men bare si det sånn som det er...Så få skjebnen ta seg av resten...kommer jeg inn, går jeg gladelig inn, kommer jeg ikke inn, går jeg gladelig ut

Eneste jeg sliter med er å finne ut _hvor_ jeg vil inn
mil.no gjore meg ikke så mye klokere :/
Selv har jeg vurdert å gå befal faktisk...
Men spørs om jeg gidder når jeg heller kan ende opp i en fet jobb med god inntekt. [/b]
Vis hele sitatet...
Jeg angrer på at jeg ikke søkte befalsskolen når jeg først skulle inn, du får bedre betalt og gode utdanningsmuligheter + mye ledererfaring som er fint å ha på cv`n.
Kjenner en som er løyntnant i forsvaret, men har nå permisjon for tredje året for å studere økonomi. Han kan vel egentlig velge og vrake i jobber etter endt utdanning, enten i det sivile eller i militæret og da blir han automatisk kaptein når han kommer tilbake. Bare ett eksempel på at det er mulig å få mye ut av militæret. Angrer ikke ett sekund på at jeg var der ivertfall.
pseudo: den sjangsen for at en fremmed nasjon truer norge tror jeg er ganske langt fram i tid ivertfall. Tviler på at f.eks Sverige angriper Norge p.g.a oljen :P. Har ivertfall ikke lyst til og vær i militæret. Det er noe som ikke frister meg.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Eneste gode grunnen til å ta et år i forsvaret er for å hevde deg, få et bra tjenestebevis, og kunne ta ibruk evt. erfaringer man får der.
Jeg er i garden nå, og har fått lastebilsertifikatet mens jeg har vært inne.
Er nestlagfører, og ifølge troppssjefen kommer jeg til å få et positivt og solid tjenestereferat.. Når man kommer fra spesielt operative avdelinger kan dette fort være et pluss senere.

Når det skal sies, man hater mye iløpet av året i militæret.. og hadde jeg hatt en drittjeneste som jeg ikke fikk noe ut av hadde jeg aldri giddet militæret..

Til deg som har hørt at de fleste psykiske diagnoser er dimmegrunnlag, det er litt opp og litt ned.. du kan bli satt til kontorarbeid.. ansvarlig for å shippe binderser til alle norges hæravdelinger f.eks.. I tillegg vil det bli en smule spesielt om en framtidig arbeidsgiver ser at du har et års gap i CVen din, og forklaringen din er at du har en psykisk lidelse..
Skal du få noe ut av militæret må man sørge for å komme seg til spesielle avdelinger hvor de driver aktivt med et eller annet som interesserer deg, ellers vil førstegangstjenesten være svært lite meningsfull.
Å være vanlig "maur" i forsvaret er utrolig kjipt, svært bortkastet etter min mening, hvor det viktigste man gjør er å vente.
En tjeneste hvor det å prøve å få tiden til å gå er det viktigste elementet, du lærer å bli veldig flink tilå kjede deg (som er nyttig i forhold til arbeidsgiver senere...???)


Noen myter slik jeg så det:

-SElvstendighet i førstegangstjenesten_Hvis det å bli fortalt nøyaktig når du skal såt opp, at du skal barbere deg, når du skal vaske, hvor du skal vaske, hvilke klær du skal ha på deg, at du skal barbere deg, når du skal spise osv kan kalles å lære å bli selvstendig må det ha stått dårlig til i hjemmet hos de som påstår dette.
Den viktigste lærdommen er å se hvor mange som har vært "svært godt vant" hjemmefra.

-Fysisk form_Ikke hvis du ikke havner i spesielt operative avdelinger, begrepet "brakkesyke" er godt kjent og betyr at folk ikke gjør annet enn å sove og se på tv utenfor tjenesten.

-Fremtidig arbeidsgiver_Skal ikke si at dette ikke har noe å si dersom du er snekker eller elektriker, men hvis du har/skal ta høyere utdanning senere kan jeg garantere at dette er helt irrelevant i forhold til jobben. På CVen skal man ikke føre opp irrelevante ting, at du har vært kjøkkenassistent et år betyr lite om du skal ha en jobb som ingeniør/økonom....
Det enesete som betyr noe her er at du ikke kommer til å bli innkalt etter at du har fått jobben, og hvsi du har dimmet er jo ikke dette noe problem.


Av egen erfaring akn jeg si at havner du i hæren på en leir i nord er det lite du har igjen. Vil heller anbefale å jobbe et halvt år og reise et halvt år, finne seg en jobb i utlandet eller folkehøyskole innenfor noe som intresserer deg.
Det blir man MYE mer selvstendig av enn å være et år i norges største barnehage hvor du blir konstant fortalt hva du skal gjøre.
Hehe... befalsskole... hehe... gode minner... et av de beste minnene mine fra millitæret involverer tre ganske typiske befalsskoleelever... heeh... poor suckers... Tror de hadde en ganske kjip uke for å si det sånn. De neste tre som kom til vårt kompani ble spesielt advart av befalet før de i det hele tatt fikk møte oss. Spes en av dem fikk virkelig høre det av meg et par ganger, makan til tulling tror jeg aldri jeg har vært borti.

Å være tillitsvalgt kan være moro når troppen hører mer på deg enn befalet, og ihvertfall de nautene av noen rambowannabee-bs-elever Så det er sant det, man KAN ha det moro i millitæret!

selvstendig av å være i millitæret... hehe... joda... ja jøss... det der er nesten en enda bedre vits enn lederegenskapene til de befalsskole-tullingene. Som WazeD sa - da har det virkelig stått dårlig til med deg på forhånd, men det er klart det er teoretisk mulig.
Sist endret av atomet; 8. april 2004 kl. 00:54.
For å si det sånn: Det er bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort.
Min mening om det å være inne til førsteganstjenste i militæret:

Jeg er nå i min tiende måned på vei i førsteganstjenesten og er stasjonert på FOHK (Felles operativt hovedkvarter) på Jåttå.

Jeg mener å huske jeg gledet med til å begynne på førstegangstjenesten, men sitter nå igjen med blandede følelser.

Skal forsøke å dele inn de negative og positive inntrykkene jeg har fått hittil:

Positive:
1. Man kan ta flere sivile kurs helt gratis (Vekterkurs, truckfører bevis, Ex.Phil mm)
2. Man får 3 stk studiepoeng.
3. Hvs tjenestebeviset er bra kan det være ok å legge ved CVen.

Negative:
1. Man blir satt i en bedrøvelig økonomisk situasjon.
2. Å vente/kjede seg får en helt annen dimmensjon. Man vet virkelig ikke hva det er å vente/kjede seg før man er inne til førstegangstjeneste.
3. Maten er overhodet ikke noe å snakke høyt om (dette gjelder der jeg er og varierer veldig fra sted til sted).
4. Man kan om man er uheldig bli innkalt til repøvelser senere.
5. Hvor man blir stasjonert i landet er 50-50. Ytterst få drar på smilebåndet når man åpner konvolutten med innkallingskortet og det står Sør Varanger i Kirkenes.
6. Irritasjonen over det militæret system kan gå en kraftig på nærvene. Et mer firkanta,
inneffektivt byråkratisk system finnes heldigvis ikke sivilit. Ingen andre offentlige etater kommer i nærheten.


Nøytrale:
1. Komme seg i bedre form: Kommer kun ann på deg selv om du vil eller ei. Trene kan man gjøre uansett.
2. Bli kjent med andre folk: Man blir uansett hva man driver med (studerer, jobber) kjent med andre folk.
3. At man lærer noe fornuftig i militæret er jeg ikke enig i. Man lærer å sette opp en syvduker, skyte med AG3en og pusse støvler. Dette er noe man enten kan fra før (pusse støvler) eller noe man aldri senere i det sivileliv får bruk for.


Propagandaen Forsvaret viser på TV omdagen stemmer etter min oppfatning overhodet ikke med virkeligheten, der man meier ned trær med tanks og leker krig med heftige våpen. Dette er ikke en del av hverdagen av det å være i militæret, men tilhører sjeldenheten i form av en øvelse. Propagandafilmene som blir vist på sesjonen er etter min mening overhodet ikke representativt for hvordan det er å være i militæret.

Alt i alt vil jeg si jeg angrer på at jeg gikk inn i militæret i stedenfor å jobbe/reise
eller studere. Den største ulempen er (som nevt) den forjævlige lønna.
Ikke det at militæret i utgangspunktet er frivillig, men alle kan slippe hvis man vil. Om ikke på sesjonen, så i hvertfall på rekrutten.
Opprinnelig postet av mortal
For å si det sånn: Det er bedre å angre på noe du har gjort enn noe du ikke har gjort.
Vis hele sitatet...
Ja det var smart sagt i denne sammenhengen... vil dette da si å ha valgt millitær førstegangstjeneste, sivil førstegangstjeneste, eller å ha hatt vond rygg?