Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 7419
Jeg kan nok meget sikkert slippe militæret hvis jeg vil, pga dårlig rygg. Som jeg hadde før hvertfall..har egentlig ikke problemer med den nå bortsett fra av og til :P Men har bilder og alt sånn av at den er skeiv, så kan lett slippe militæret på det. Slipper da også siviltjeneste seff...

Men spørsmålet er...Bør jeg egetlig gå i militæret hvis jeg kan? Eller er det bare et bortkasta år?
"Må ikke svikte fedrelandet" kommentarer går bare inn det ene og ut det andre øret, for det har 0 å si :P
Eller bør jeg bare kjøre på med vond rygg, slippe militæret og begynne å studere med en gang?
Du får jo studiepoeng i militæret, noe som kan være nyttigere senere?

Men dersom du har ryggproblemer får du neppe "bli med".
Bror til kompisen min slapp pga av en nakkesleng han hadde på ungdomsskolen.

Tingen var at det var "for mange" der det året, og de hadde ikke plass til han, samt mange fler. Om det er slik nå også vet jeg ikke.
Men de studiepoengene kan man jo lett tjene opp med å studere noe på den samme tia også da.
Jeg tar militæret som et slags hvileår..
Ble kalt inn i garden nå 20. juli og ser fram til -et HELT år- uten lekser og skolemas.. Det kommer til å bli fysisk (også psykisk) krevende, men er det ikke slikt man blir mann av da?

Jeg nøler hvertfall ikke med å gå militære hvertfall.. Kommer sikkert til å bli kjent med masse nye folk osv...
Skipp det, mitt råd. Prøvd både millitæret og siviltjeneste, ikke tvil om at jeg ville ha skippa det hvis jeg hadde en god unnskyldning.
Opprinnelig postet av atomet
Skipp det, mitt råd. Prøvd både millitæret og siviltjeneste, ikke tvil om at jeg ville ha skippa det hvis jeg hadde en god unnskyldning.
Vis hele sitatet...
Det er nå vi vil vite hvorfor.
Hvorfor?
synes du bør gi det en sjangse.. bortkasta? ja, men sykt morsomt
Hvorfor skippe noe du aldri har prøvd ?

Har hørt mange som sier at militæret var det gøyeste de hadde vert med på (de ble utdanna snikker og rørlegger etterpå da) men, jeg tror vi lærer mye av militæret et år, selv data-nerder!
Vil ønske deg lykke til med valget du tar, om du kan ta det selv
personlig er jeg glad jeg slapp ut etter 3uker i millitæret,
fikk prøvd ag så jeg er fornøyd. du kan jo bare gå inn å se om du liker deg der er jo bare å syte på ryggen og du ombestemmer deg
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
jeg dimmet for en uke siden, var I HM Kongens Garde. Den tiden jeg har vært i militæret, for min del har vært et fint år. Har fått et enestående tjenestebevis. Fint å ha til framtidige arbeidsgivere som vil vite litt om hva jeg står for og integriteten min. Uansett, har hatt mange slottsvakter og en hel del feltdøgn på min samvittighet. Man får mange rare og gode venner i militæret og du vil alltid ha noen å kunne stikke innom om du er en eller annen plass å reiser i Norge. Mye av det man blir utsatt for mens man er inne er kanskje ikke kult akkurat i det øyeblikket man har det gående, men fyfaen så kult å se tilbake på. Det er et år med mye lærdom, om militæret generelt og ikke minst om seg selv!

Ikke la sjangsen om militæret gå ifra deg, du har mye igjen for det året du bruker der inne. Imens du er der kan du få all mulig rar utdanning du måtte ønske, om du har tid til det hvertfall.
Hva har du igjen for et år i millitæret? Tro meg, fint lite bortsett fra et år med dårlig lønn. Lærdom om millitæret får du ja... men hvor nyttig er akkurat DET egentlig i det virkelige liv? Oooo... kuult... jeg kan kværke en fyr på 300m med en utslitt ag.... hmm... nå la oss se... hva kan nå DET brukes til av nyttige ting...? Oooo... kuult, jeg kan marsjere pent. Ja, det er også veldig nyttig, bruk det hver dag når du går til jobben, så blir du ihvertfall lagt merke til. Oooo... kuuult, jeg kan brette senga mi pent... ja det er veldig nyttig, bestemora di blir sikkert glad. Jammen... man får jo masse ledererfaring og sånt... yeah right, tror nok de fleste av befalene jeg var borti, ihvertfall opp til løytnants grad ville ha slitt kraftig i noe mer enn frukt-og-grønt ansvarlig på rimi. Ooooo... kult, jeg har lært texas-sibir... ja det er også veldig nyttig, kanskje hvis du har tenkt deg på sydpolekspedisjon eller noe annet piss hvor du planlegger å fryse ræva av deg, men ellers fint lite.

Millitæret er nyttig for et par-tre ting:
1: Folk som flytter hjemmefra for første gang blir litt mindre avhengig av puppen til mamma.
2: Du kommer sannsynligvis til å komme deg i litt bedre form.
3: Dersom du skal ut i lære kan du gjøre det mens du er i millitæret. Riktignok får du enda værre søplelønn enn du ellers ville ha hatt, men du slår ihvertfall to fluer i en smekk.
4: Du kan få deg en utdannelse...
5: Du har alltids et samtaletema dersom du sitter og er nødt til å skravle med folk du ikke har NOE annet til felles med. Bænkers.

Punkt 5 er sannsynligvis den suverent største nytten du kan ha av millitæret, siden...

punkt 1 kan du klare minst like bra, og sannsynligvis enda en fem-seks hakk bedre hvis du begynner på en skole langt pokkerivold hjemmefra. Dette har også den fordelen at du faktisk kan lære deg endel ting en arbeidsgiver vil se på som nyttig.

punkt 2 kan du klare minst like bra hvis du bare gidder å gå litt inn for det.

punkt 3 kan du få bedre lønn for andre steder.

punkt 4 kan du få ganske mange hundre steder ellers i landet også såvidt jeg har fått med meg. Den eneste utdanninga millitæret kan gi deg som det sivile ikke kan, er sånt du aldri vil ha bruk for noe annet sted enn i millitæret. Litt jobb ved siden av også, så har du det glætt bedre økonomisk som student enn som slave i grønt. Gode venner over hele landet har du store sjanser til å få her også, du skal faktisk være ganske snål for å ikke få det.

Dermed står vi igjen med punkt 5, og spør deg selv... er det egentlig verdt ett år med kjipe arbeidstider og slavelønn?
Sist endret av atomet; 2. april 2004 kl. 03:54.
Vel, jeg kjørte på med "vond rygg" men slapp ikke unna. Kommer an på hvor heldig du er med sesjonslegen. Det er heller ingen garanti for at du kommer i form, sjangsen er stor for å bli stabs-soper. Postkjøring og søppeltømming, svært givende tjeneste å kaste bort et år på.

Begynner å nærme meg dimming etter slappe måneder som sambandsvakt, hva sitter jeg igjen med? Vel, rekrutten var jo ganske artig, men etter det har det gått mest i Cola og flash-spill på nettet. Sitter ikke akkurat igjen med følelsen av å ha gjort noe for samfunnet. Men, som alle sier; førstegangstjenesten er hva man selv gjør det til.

Det geniale jeg har lært om forsvaret er at man deler hele systemet i så mange og små enheter som overhodet mulig. Dette medfører at ingen avdelinger er koordinert med hverandre, ingenting går som det skal og man kan selvfølgelig ikke påvirke andre avdelingers arbeid. På denne måten høster man jo rikt med erfaringer om ineffektivitet. Ordene "venting" og "kontra" vil dessuten få helt nye betydninger som ikke kan beskrives, selv med den mest opplyste ordboksforfatterens dypeste språkinnsikt.

Som atomet sier, eneste fordel jeg ser er samtaleemnet, men man har jo været uansett.
Jeg sier meg enig meg atomet... Har ikke vært i militæret men jeg tror nok jeg skipper det når det kommer ass. Jeg er for lat.
det er et valg du selv må gjøre opp egen mening om.
Jeg SKAL inn pga;
- morro
- lærer mye om deg selv
- driver med airsoft og hv-ungdom så det sier seg selv at jeg syns det er kult.
- et bortkastet år sier mange. vel det er ikke et stort pluss å ha fullført førstegangstjenesten. men det er et stort pluss og ikke har skippet den på fremtidige jobb søknader.
- militæret er hva du gjør det til. du kan klage og syte som du da sikkert gjør til stort sett alt her i livet. eller du kan ha det gøy og stifte nytt bekjentskap, kjøre ?BV?Tanks? og leke med utstyr til en god del penger.

jeg har søkt meg til GrenseJeger ved jacobselv (ved russland)
skal man først inn så skal man kjøre løpet fult ut og kjøre seg hardt.
Fikk et brev fra forsvaret her igår. Personlig vil jeg søke siviltjeneste. Hvis jeg av en eller annen grunn ikke skulle få søknaden innvilget dropper jeg enten å møte opp eller så går jeg 100% inn i det og gjør mitt beste. Jeg har alltid bare gitt sånn ca. halvparten av det jeg har på skolen og ellers i livet, men militæret blir enten eller for min del.

Jeg kan ikke annbefale å ta førstegangstjeneste siden jeg ikke har gjort det selv, men jeg satser på å få siviltjeneste.
Vil anbefale deg å fullføre førstegangstjenesten. Jeg er inne til tjeneste nå og dimmer 2. juli. Synes det er helt greit. Jeg skal videre på skole så jeg tenker mest på studiepoengene som kommer godt med. Men noe som også er en fordel er at du får ganske ok papirer når du er ferdig her. Det med ryggen din tror jeg ikke blir noe spesielt problem. Når jeg var i rekrutten ble det arrangert ryggskole for de som hadde problemer med ryggen for å styrke den.

Liten komentar til atomet: Du skriver at en kommer i litt bedre form? Etter 1/2 år her inne har jeg gått ned 25kg og løper 3000m 6 min raskere enn på innrykksdagen. Jeg tar 40 godkjente push ups i stedet for 18. Så jeg kan si jeg er kommet i MYE bedre form på 1/2 år. Men det varierer jo fra hva du er inne i. Kommer du i bilskvadronen er vel sjangsen for at du går opp noen kilo ganske stor
Hvor moro man har det i militæret spørs mye på hvor man havner hen. Nå er jeg post- og rekvistitta assistent i forsvarsdepartementet, ikke spessiellt spennende, men jeg kan bo hjemme.

Det med å være i militæret, eller ikke, har jo mye å si hva du føler. HVIS det skulle bli en krig, ville du da bare la deg, og de du er glad i bli undertrykt av en annen makt, eller vill du kjempe imot?
Jeg er for avskaffing av verneplikten.
Jeg kunne aldri tenke meg å bruke et verktøy som er lagd kun for å drepe et annet menneske.

Mennesker er noen dumme dyr..
pseudo: Du har helt rett, det kommer alt an på hvor du havner, og ikke minst hvor stor innsats du gjør der du havner...

jeg for min del hadde en meningsfylt tjeneste, et utrolig gøyt år på båt og jeg hadde gladelig gjort èn gang til.

Orgazmus: hvorfor avskaffe verneplikten? Vil du heller ha profesjonellforsvar uten forankring i folket? Nå er det jo et slikt forsvar vi er på vei til å få, men still.

Våpen er noe dritt, men det er faenmeg ikke det førstegangstjenesten handler om
Det er mange som går inn i militæret og sier de vil gjøre sitt for å gi landet et sterkt forsvar. La de drive på.
Men hvorfor lære oss andre fredselskende individer å drepe?

En ting er at ryggen min er så røtten at jeg lett kan slippe unna, en anna ting er at jeg ser på meg selv som nesten-pasifist.

Å drepe et anna menneske er noe jeg ikke hadde gjort før de hadde trua meg eller mine kjære direkte.
Opp å stå, rett i ryggen! Eller eier dere ikke ryggrad! Selv blekkspruter har mer ryggrad enn dere, insekter!

Neida...Fikk ikke noe brev om militæret jeg. Ringte dem, fant ut at jeg plutselig hadde dansk statsborgerskap! Kult! Men jeg fikser meg allikevel et norskt statsborgerskap nå, så kanskje jeg kommer i miltæret allikevel. Hadde vært kult, litt forandring fra hverdagene.
synes at militæret er et bortkastet år, men du har egentlig mye å tjene på det, men vil du ikke så slipper du det. det kommer jo snart nye ordninger i militæret, de skal skjære ned på antall vernepliktige, det skal til slutt bare gjenstå en 10000 mann av de som kom inn....,

Jeg har ikke søkt førstegangstjeneste før i 2008, tviler på at jeg kommer inn da.. studier først!
Jeg syns egentlig å dimme (ved ugyldig grunn) er skikkelig feigt. Hva er det som er farlig med å være i forsvaret? Dersom du er pessismist syns jeg det er greit, men det er en unnskyldning som blir ofte brukt uten grunnlag.
Opprinnelig postet av Orgazmus
Mennesker er noen dumme dyr..
Vis hele sitatet...
Helt enig

Opprinnelig postet av Orgazmus
Å drepe et anna menneske er noe jeg ikke hadde gjort før de hadde trua meg eller mine kjære direkte.
Vis hele sitatet...
Men så lenge de slakter resten av befolkingen er det helt ok?

Hvis det først kom en fremmed nasjon (event. organsiasjon) som truer norges befolkning, blir jo også din familie truet, tror ikke de ser noen forskjell mellom din familie og alle andre her i landet.
Sist endret av pseudo; 2. april 2004 kl. 11:49.
Jeg har en nakke skade. Jeg datt ned fra et klatre stativ når jeg var liten der jeg slo en nakke virvel skeivt. Jeg har veldig lyst å inn i militæret, men tviler på at jeg komme inn i og med at jeg har astma, skeiv nakke virvel og mulig for høy blodsukker verdi :P
Skal på sesjon jeg og snart. Bare lurte på om En skeiv nakke virvel , astma og for høyt blodsukker garanterer at jeg ikke kommer inn i militæret?

Jeg har utrolig lyst å inn lissom, så vist de nekter meg blir det en nedtur for meg siden jeg har gledet meg til det helt siden jeg var 10 år :P
Jeg skal ivertfall i millitæret når jeg blir innkaldt. men jeg satser på at jeg kommer inn på elektronikk verksted innen millitæret.
Vist ikke har jeg søkt på Infanteri eller sambandet.
Når jeg får innkallning drar jeg.
Akkurat kommet hjem fra sesjon. Med meg fikk jeg et fint lite skriv hvor det står "Kjennelse: Ikke Tjenestedyktig". Ahhhh
noob killer
elukS's Avatar
Jeg var inne til førstegangstjeneste, og det var en veldig lærerik oplevelse.

Dette kan kanskje høres litt "gubbete" og snusfornuftig ut, men faktum er at du lærer deg flere gode egenskaper i militæret.

Feks. vasking (hygiene), disiplin, ansvar for deg selv og andre, ansvar for egne eiendeler, respekt for de forskjellige typene mennesker du faktisk er nødt til å bo sammen med, og sist men ikke minst evnen til å samarbeide med andre mennesker.

Jeg vet at når jeg var i militæret for 10 år siden hadde jeg veldig godt av det, og jeg ville ikke tenkt meg om før jeg gjorde det igjen, og som flere her allerede har sagt er det utrolig gøy!
Opprinnelig postet av pseudo
Hvor moro man har det i militæret spørs mye på hvor man havner hen. Nå er jeg post- og rekvistitta assistent i forsvarsdepartementet, ikke spessiellt spennende, men jeg kan bo hjemme.

Det med å være i militæret, eller ikke, har jo mye å si hva du føler. HVIS det skulle bli en krig, ville du da bare la deg, og de du er glad i bli undertrykt av en annen makt, eller vill du kjempe imot?
Vis hele sitatet...
Hvis det skulle bli krig, så kan uansett ikke Norge stå imot uten hjelp fra andre land. Og da blir DU ganske uvesentlig uansett.
Vil anbefale å sjekke denne siden her: http://www.thapage.net
Klikk på linken på venstre som sier "Military page".
Der har du en "dagbok" av en som har vært i militæret.
Han ble stasjonert i Garnisonen i Sør-Varanger(GSV).
Litt morsomt lesestoff....synes jeg da.
Opprinnelig postet av devotio
Jeg syns egentlig å dimme (ved ugyldig grunn) er skikkelig feigt. Hva er det som er farlig med å være i forsvaret? Dersom du er pessismist syns jeg det er greit, men det er en unnskyldning som blir ofte brukt uten grunnlag.
Vis hele sitatet...
Feig er den som prostituterer seg for staten mot sin vilje.
Det er på ingen måte feigt å forsvare seg mot overgrep;
heller ikke når overgriperen heter Staten.

Edit - barnemat til 'oyvind':

Et (statlig) overgrep: Å tvinge et menneske der har intet
å bøte for, inn i (statlig) forvaring, er et overgrep fordi det
er frihetsberøvelse av enkeltindividet. Prostitusjon: Å la seg
overgripe mot ens ønske kvalifiserer til denne beskrivelsen,
da man har faktiske muligheter til å slippe unna hvis man
er prinsipiell nok.
Sist endret av web0; 2. april 2004 kl. 15:16.
dpolsrod: håper du mente det som en spøk. hvorfor i svarte søker noen seg til GSV når de ikke liker natur og tydeligvis er lat og ikke er motivert for å gjøre noe i det hele tatt =?

intenzo:
si det til sabotørene som tok ut tungtvann og "nr 24" som skapte en del hodebry for nazistene..

dessuten er det vel en GOD stund til noen kommer til å invadere norge med en hel hær i all åpenhet. tror heller det blir terrorister som fighter. tiden for store åpne slag er slutt. (ivertfall til neste teknologiske steg kommer)
Sist endret av Psych|Com; 2. april 2004 kl. 12:49.
3: Dersom du skal ut i lære kan du gjøre det mens du er i millitæret. Riktignok får du enda værre søplelønn enn du ellers ville ha hatt, men du slår ihvertfall to fluer i en smekk.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er feil. Hvis du får deg en vanlig lærling jobb via lærlingskontoret vill du mest sansynelig ikke tjene noe mer enn om du er i millitæret. Fordelen med millitærets lærling opplæring er jo at du "slipper" et år av lærlingen din og blir kvitt førstegangstjenesten. Lønnen blir heller ikke så værst når du tenker på at du har fri kost og losji.

Jeg har selv søkt meg inn i millitæret som lærling og håper at jeg kommer inn. Skal prøve å fullføre generell studie kompetanse mens jeg er der inne også. Hendig å gjøre dette gratis mens du likevell ikke har noe annet å gjøre.
kjenner en som er inne som ikt lærling i militæret.
han får ta hvilke kurs han vi ha gratis, så lenge han melder fra i god tid. men tjener ellers det samme som meg ute i det sivile.
For å si det hele enkelt å greit så er det slik:
- Har man en gyldig skikkelig grunn, så tar man ikke militærtjeneste.
- Har man ingen gyldig grunn for å slippe så gjennomfører man militær/sivil tjeneste.
- Hvis ikke har man ingen ryggrad.

Høres kanskje bra teit ut, men slik mener jeg det er.
Jeg skal også inn som IKT lærling i millitæret hvis jeg kommer inn Psych|Com. Dette med lønn blir jo selvfølgelig litt forskjellig hvis personen du sammenligner med jobber i en privat bedrift som gir han/henne mer lønn.
Men det jeg kjenner til er at de lærlingene som jobber privat tjener svært dårlig istarten for så å tjene mer siste året. Dette resulterer i at de tjener nesten akkurat det samme som alle andre lælringer.
Intenzo: ganske kjipt å bli kjent tjenesteudyktig, så utrolig lite som fatisk kreves av de som går inn.

web0: Prostituere seg? Overgrep? Hva har du røyka?

Offtopic som en gammel tølper, men herregud så mye idiotisk disse folka som enten ikke er gamle nok til 1.g.t. eller har sneket seg unna kommer med her..

Det var noen som ymta frampå "ryggladsløs" tidligere her, og det må jeg virkelig si meg enig i.
Opprinnelig postet av Psych|Com
dpolsrod: håper du mente det som en spøk. hvorfor i svarte søker noen seg til GSV når de ikke liker natur og tydeligvis er lat og ikke er motivert for å gjøre noe i det hele tatt =?
Vis hele sitatet...
Jeg sier det med en gang.
Personen der er meg.
Jeg skammer meg ikke for å si det.
Men tingen er:
Jeg søkte meg ikke til GSV i det hele tatt!
Da jeg var på sesjon, så ble jeg spurt om hvor jeg ville bli stasjonert.
Det var basert på 1. valg, 2. valg og 3. valg.
Jeg valgte Luftforsvaret som 1. valg, Marinen som 2. valg, og Hæren som 3. valg.
Hæren var egentlig utelukket.
Da synes jeg at det er fantastisk idiotisk at de ber meg VELGE hvor jeg skal stasjoneres,
for så og plassere meg der jeg IKKE vil!
"WTF, mate?"

For å si det rett ut:

1. Ja, jeg er lat.
2. Jeg liker faktisk natur, jeg liker bare ikke steder der det er snø hvor du enn snur deg,
og det er mørkt 24/7. Det kaller ikke jeg "natur".
3. Hva motivasjonen angår, så er det ikke motiverende og
vite at du skal ut i -34 grader og ta pushups. I hvertfall ikke for meg.
Sist endret av dpolsrod; 2. april 2004 kl. 13:22.
De fleste som har avtjent førstegangstjenesten sin her har jo positive ting å si om forsvaret.

Vi har verneplikt, da er det DIN plikt å tjenestegjøre for fedrelandet. Er du funksjonshemmet eller i så dårlig fysisk stand at du ikke kan brukes er du unntatt.
Unnasniking, klage seg til dimmisjon eller klage seg til å bli tjenesteudyktig er for tapere, de lurer ingen andre enn seg selv.

Det er vi (i sammarbeid med andre) som kan komme til å måtte forsvare landet og våre kjære en gang... og det skal jeg jammen gjøre med ære og stoltheten i behold
Jeg har avtjent min førstegangstjeneste, og kan med hånden på hjertet si at jeg angrer på at jeg gadd. Jeg hadde ikke en kontor rotte jobb eller var en brev dytter av noen som form. Var ute i skogen hver dag å trente på krig. (Var i lett infanteriet BN2) Tjenesten var tøff å hard enkelte ganger, men det overlever mann lett. Er ikke det at det var hardt eller tøff jeg klager på (er jo det som er morro), men alt annet. Venting er noe man lærer seg, dårlig befal er jo også en slager, kjipe folk man har i troppen som forpester stemninga er glimrende, Dårlig mat er jo bra for feite folk. Disse punktene jeg har ramset opp her, var slik jeg hadde det. I tilegg var jeg utstasjonert på maukstamoen i indre Troms. Norges mest ensomme sted.

Vil hverken anbefale eller si til folk at de ikke må inn, men jeg kunne fint ha vært foruten.

Noen er jo heldige å kommer sammen med folk de synes er fete og kommer på en fet plass. Andre ender opp med det samme som meg. Shit happens. Det er et sjanse spill!
Opprinnelig postet av devotio
Dersom du er [COLOR=red]pessismist[/COLOR] syns jeg det er greit, men det er en unnskyldning som blir ofte brukt uten grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det er greit hvis man er pessimist? Hehe... veit hva du prøvde å skrive, men jeg må nesten kødde litt med deg for det...

Dersom du er pessimist, så bør du absolutt komme deg inn i forcen og lære deg alle drapsteknikker du overhodet har mulighet til å lære deg, siden du helt garantert kommer til å få behov for det. Bare se hvordan det står til med verden.... dette kan aldri gå bra...

hehe... eller var det kanskje PASIFIST du mente å skrive...?

anyways... Dersom du må i millitæret for å lære deg å vaske deg selv og kåken din, så har du alvorlige problemer.

Ta deg først et år på folkehøyskole, og deretter noen år på et annet studie, der du deltar skikkelig aktivt i studentmiljøet osv, så kan jeg love deg at du kommer til å lære mange ganger så mye om både deg selv, respekt for andre, lederskap (massevis av verv, både seriøse og useriøse det trengs folk til)

Ang. fysisk form... De fleste kommer i litt bedre form enn de var før, noen kommer i mye bedre form, og noen blir slappere enn ever. Det er sant at det kommer veldig an på hvor du havner, men det er ganske sannsynlig at du kommer i litt bedre form. Først spretter det veldig opp i løpet av rekrutten og eventuelle kurs, deretter synker det når du havner på stasjon... Dersom du bare GIDDER, så er det ikke noe problem å komme i like bra form i det sivile, saken er bare det der med å GIDDE. Ta deg en liten løpetur hver dag, og kanskje noen pushups, så er mye gjort, det viktige er bare det der med å gjøre det jevnt og trutt, så trengs det ikke mye om gangen.

Ryggradløs? Hehe, ja jøss, tro hva du vil... At jeg hoppa av har for min del å gjøre med et par ting:
1 - jeg liker ikke(!) "wannabee-autoriteter". Dvs folk som ikke har noe i en lederstilling å gjøre, og disse er det latterlig mange av i millitæret.
2 - Jeg er veldig veldig uenig med endel endringer. Ikke så langt unna Aslak Sira Myres "halvveis-nekte"-grunnlag. Men siden jeg både er "halvveis" pasifist, dvs sterkt sterkt sterkt tvilende til millitæret som løsning (ta irak nå som et eksempel - hva gjorde man egentlig? jo, man bomba bort symptomene, men løste egentlig ingen av de reelle problemene, som nå blir mer og mer tydelig etter hvert som volden øker der nede), definitivt er "atompasifist", og i tillegg hadde endel andre grunner, så valgte jeg siviltjeneste istedet for totalnekting. Et forsvar kan alltids være greit å ha, men det skal være et forsvar. Forsvaret har INGENTING å gjøre i hverken Afghanistan eller Irak. FN-oppdrag er en ting, å logre for USA er noe helt annet.

Mulig jeg har misforstått ang. lærlingelønn, men standard dagpenger i millitæret er ca 3000 i mnd. Såvidt jeg husker øker lærlingelønna i det sivile hvert halvår, du starter på 30%, så 50%, så 70%, og det siste halve året får du 90% av full lønn. Dersom du har en skikkelig drittjobb, der full utbetalt lønn er 10k (hva slags jobb det skulle være aner ikke jeg), vil du første halvåret få ca det samme som du ville fått i millitæret. Deretter vil du få mer. Mulig at forsvaret har lagt seg på noe av samme linja, men da har de helt sikkert noe faanskap i bakhånd også, plikttjeneste elns. Jada, det er helt sant at du bor og spiser gratis mens du er der, så der får du litt ekstra. Men, sannsynligvis ville dette i det sivile bare ha ført til at du bodde hjemme et år ekstra, og de fleste av dimlingene som var inne sammen med meg kom tydeligvis til å flytte hjem igjen når de var ferdige i alle fall, so whats the difference?

Er du ferdig utlært, f.ex. faglært kokk, så får du faktisk ikke LOV til å tjenestegjøre som dette i førstegangstjenesten siden dette ville være å bruke utskrevne mannskaper til sivile oppgaver. Han som var HTV når jeg var inne var i denne situasjonen.

Det er sant, jeg glemte en nyttig ting du lærer i millitæret (eller som de ihvertfall gjerne vil at du skal lære, de blir gretne hvis du ikke er lærenem på dette området): Adlyd ordre, samme hvor borti natta tette de er. Det er sikkert nyttig, men du har ikke behov for å vite hvorfor, andre har tenkt for deg, så du skal slippe å tenke selv. Å la være å tenke er vel også en nyttig ting å lære.
det virker som om mange som ikke har vært i forsvaret selv, ikke vet helt hva de snakker om. selvfølgelig finnes det mange skrekkhistorier, og skrekkeksemplarer om hvordan tilværelsen i militæret er, men mye av dette er overdrevet.

ja, jeg jobber som befal i forsvaret selv, men skal ikke reklamere om hvor sinnsykt bra alt er. det er endel ting i forsvaret som er trasig, ting tar tid, det fins befal som ikke er 100% oppegående, og ja, lønna er dårlig. likevel vil jeg anbefale alle norske menn og jenter som har en viss motivasjon til å gjennomføre 1.gangstjeneste å prøve. gjennom jobben har jeg sett veldig mange soldater som virket stusslige på innrykksdagen, som har vokst noe sinnsykt på det året de har vært inne. de har lært om hvordan det er å være hjemme hjemmefra, hvordan det er å fungere i et fellesskap, sammen med andre som er i samme situasjon som deg. mange som har en negativ innstilling fra starten av, har tatt helomvending, og synes nå at det er greit å få en liten strekk når det er noe som ikke er helt bra.

men så har vi også de som gir f i alt som blir sagt.. hvis man har denne innstillingen, vil verken befal, eller medsoldater være spesielt ivrige på å være behjelpelig når du trenger det.

jeg vil altså anbefale deg å gjennomføre et år i forsvaret hvis du har lyst, men ikke gå i den fella at du tar kjøkkentjeneste for at det høres slapt ut og kunne vært noe for deg... velg noe som er litt krevende, da lærer du også mye mer, og vil få mye mer ut av året!

lykke til
atomet: Du har ikke vært inne til førstegangstjeneste så du kan slutte med en gang å uttale deg om hva man lærer og ikke lærer i tjenesten.

De av oss som har gjennomført er veldig fornøyd med å ha gjort det (minst 90% vil jeg tro), mens slike som deg bruker krefter på å rakke ned på militæret.

Forøvrig så hatet jeg militæret meget mye mens det pågikk, men i ettertid er jeg VELDIG glad for at jeg gjennomførte.

Edit: Tydeligvis har du gjennomført siv.tjeneste, da får du min respekt. Men slutt å rakke ned på militæret så mye før du har vært der selv.
Sist endret av joty; 2. april 2004 kl. 15:07.
Jeg skal gå i militæret. Du blir sterkere fysisk og psykisk, og det er sikkert rått å kjøre tanks!

Men du får jo også kjørt opp i militæret, og du kan gå på skole der og det er billigere.
Jeg ble fritatt fra tjeneste og var meget fornøyd med det.
Har aldri angret på min avgjørelse.

Men dette er opp til hver enkelt, så ikke spørr andre. Finn ut hva du vil. Vil du i militæret? eller vil du jobbe/studere?
Jeg tror ikke engang millitæret vil ha meg inn når min tid kommer pga. jeg har to dårlige knæær og en dårlig ankel. Selv kunne jeg godt tenke meg ett års verneplikt. Det lærer deg disiplin, og takling av vanskelige situasjoner.... dessuten vil jeg krype rundt i gjørma og leke krig
Opprinnelig postet av Calavera
Jeg skal gå i militæret. Du blir sterkere fysisk og psykisk, og det er sikkert rått å kjøre tanks!

Men du får jo også kjørt opp i militæret, og du kan gå på skole der og det er billigere.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at du får kjørt opp til lappen klasse B men..
Jeg fik innkallingen idag. 12 måneder i sjøforsvaret. Jeg har søkt på kystjeger, og gleder meg som en liten unge!!

29 Juli på Madla (Stavanger)...
Jeg slapp,og var veldig glad for det.
Lære mye - Jeg kan garantere at jeg kommer til å lære mere nyttige ting i friåret mitt.
Forsvare fedrelandet - Vi vet da alle hvor sterkt forsvaret vårt er, hvis noen angriper så er det bare en ting som teller: Geriljakrig.
Kule ting er smak og behag, en ag3 er egentlig ikke særlig kul,en tanks er heller ikke særlig kul og en offiser er nok garantert ikke kul. Dropp militæret!
Opprinnelig postet av intenzo
Akkurat kommet hjem fra sesjon. Med meg fikk jeg et fint lite skriv hvor det står "Kjennelse: Ikke Tjenestedyktig". Ahhhh
Vis hele sitatet...
Og hva du brukte som grunn til ikke å gjennomføre førstegangstjenesten?