Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1128
Jeg jobbet i København anno 2017 og har vært treg med å få utbetalt lønnen. Den kommer neste måned og jeg er nysgjerrig på hva jeg kan forvente av å betale i skatt?

Summen er 53000 danske kroner, og jeg har fått vite at skattenormen er 37%.. men kommer jeg til å betale 37% eller mindre? I Norge betaler jeg ca 30.
Sist endret av Daaaaaaaa; 21. mars 2019 kl. 15:04.
Tenk på at den dkr koster 131 nkr for 100.
Men får å skatte til Danmark må du ha bodd der i over 3 år
Trådstarter
Jaha. Vet noen hvordan skatten da blir trukket i fra? Bodde der i noen måndeder.
Hei, TS. Jeg kan anbefale nettsiden NordiskeTax. Her kan du stille spørsmål til både Skatteetaten og Skat. Jeg anbefaler deg å forhøre deg med begge. Uansett vil dobbeltbeskatningsoverenkomsten mellom landene sørge for at du "slipper unna" med å betale én skattesats. Hvilken, reguleres av avtalen.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
I Danmark har de fradrag. Så normalt sett skatter man ikke av de første 5-6000kr man tjener. Deretter er det ca 40% på alt. Har du rett til mer fradrag pga f eks reise eller andre utgifter blir fradraget større. Jeg hadde fradrag på 6000kr. Tjente 22000kr. Skattet 40% av 22000-6000=
40% av 16000= 6400kroner i skatt. Satt igjen med 15.600kr av en lønn på 22.000 kroner.

Vanskelig å regne prosent der pga fradraget, men mener minste fradrag var rundt 4000 eller 5000 kr for ca 10 år siden.
Må ikke bo i Danmark for å skatte der nei.

Fattern jobbet i SAS Danmark i 30 år og har i alle år bodd i Norge og pendlet dit
Sitat av iamaddict Vis innlegg
I Danmark har de fradrag. Så normalt sett skatter man ikke av de første 5-6000kr man tjener. Deretter er det ca 40% på alt. Har du rett til mer fradrag pga f eks reise eller andre utgifter blir fradraget større. Jeg hadde fradrag på 6000kr. Tjente 22000kr. Skattet 40% av 22000-6000=
40% av 16000= 6400kroner i skatt. Satt igjen med 15.600kr av en lønn på 22.000 kroner.

Vanskelig å regne prosent der pga fradraget, men mener minste fradrag var rundt 4000 eller 5000 kr for ca 10 år siden.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i Danmark as we speak, og kan melde om at bunnfradraget gjerne er på rundt 45 k DKK. Jeg har, as we speak, frikort her i Danmark. Det eneste jeg må betale er 8 % AM-bidrag, resten er skattefritt.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Da er det vel de pengene minus 45-60k kr. Så ca 40% eller hva det blir av resten som skal skattes?

Viss jeg ikke Har misforstått deg.

Kan man fortsatt melde seg ut av statskirken å spare 1 eller 2 % skatt der?
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Da er det vel de pengene minus 45-60k kr. Så ca 40% eller hva det blir av resten som skal skattes?

Viss jeg ikke Har misforstått deg.

Kan man fortsatt melde seg ut av statskirken å spare 1 eller 2 % skatt der?
Vis hele sitatet...
Fradraget er på rundt 45k, så, tjener du over det så skal du skatte. Så hvordan du har endt opp med å skatte i det hele tatt da du tjente 22k, det vet jeg ikke.

Jeg betaler ikke kirkeskatt. Regner med at jeg ikke er innmeldt siden jeg er utlending, I guess.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Jeg var i meldt som utkledning. Jeg snakket om lønn per måned. Tjente ikke 22000 i øret, men i mnd. Derfor skattet jeg

Du snakker år og jeg snakker måned, så i min siste melding snakket jeg om dine tall i år siden du snakket om år, egentlig bare jeg som ikke nevnte det var snakk om måneder i første svaret
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Jeg var i meldt som utkledning. Jeg snakket om lønn per måned. Tjente ikke 22000 i øret, men i mnd. Derfor skattet jeg

Du snakker år og jeg snakker måned, så i min siste melding snakket jeg om dine tall i år siden du snakket om år, egentlig bare jeg som ikke nevnte det var snakk om måneder i første svaret
Vis hele sitatet...
Ahhh, da gir det hele mening Jeg jobber bare ved siden av studiene, derfor de lave tallene.