Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2114
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg, og en stor del av mine venner røyker weed så og si hver dag. Jeg er i utgangspunktet en svært fungerende person, og bruker det i hovedsak for søvn og angst. Jeg har en kompis som begynte å røyke hver dag for ca. 1 år siden. Han sa forrige sommer at han tok pauser da han ikke gjorde det, og er nå igjen bekymret over bruket sitt (han har bare gitt utrykk for dette når han har vært drita, ikke ellers)

han vil ikke snakke med meg, eller noen i det hele tatt for den saks skyld. og vi begynner alle å bli bekymret for han, han dukker ikke alltid opp på skolen, gjør ingenting på fritiden annet en å sløve rundt å røyke. og sist jeg så han trodde jeg nesten han var på heroin fordi han var så borte. dette gjorde meg veldig redd, men han nekter fortsatt for at det er noe problem (igjen bortsett fra når han er drita)

vet jeg egentlig bare kan være en god venn, men jeg blir veldig dytta vekk og har ikke psykisk kapasitet til det. på tide å si ifra til foreldrene hans? (han er myndig)
hva skal jeg gjøre
Han er har blitt en typisk "stoner". Blir fort veldig sløv og giddalaus med daglig inntak av cannabis over tid.
Min erfaring er at folk må ønske det selv når det gjelder å slutte med rusmidler. De må kjenne at denne livsstilen er ikke noe jeg ønsker å fortsette med. Jeg kjenner ikke vedkommende og er litt skeptisk til å ta kontakt med foreldrene til en myndig person.

Du kjenner han best og må finne ut om det er verdt det. Kan fort ødelegge vennskapet også.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Han er har blitt en typisk "stoner". Blir fort veldig sløv og giddalaus med daglig inntak av cannabis over tid.
Min erfaring er at folk må ønske det selv når det gjelder å slutte med rusmidler. De må kjenne at denne livsstilen er ikke noe jeg ønsker å fortsette med. Jeg kjenner ikke vedkommende og er litt skeptisk til å ta kontakt med foreldrene til en myndig person.

Du kjenner han best og må finne ut om det er verdt det. Kan fort ødelegge vennskapet også.
Vis hele sitatet...
ja tror jeg blir kasta langt bort om jeg hadde gjort noe så drastisk. greia er at han er en ikke fungerende stoner. og han snakker veldig mye (i fylla) om hvordan han vil slutte, og hvordan han har fucka så mye opp og har lyst til å drepe seg selv. men det øyeblikket han blir edru, så "går det fint"
Det er nærmest umulig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Tror ærlig talt ikke det er så mye mer du kan gjøre enn å la ham vite at du er bekymra, og at du er der for ham den dagen han går så drittlei (i edru/stein tilstand) at han bestemmer seg for å slutte.

Det eneste jeg kan komme på, må være å lure ham med til et sted han må bli minst et par-tre dager (helst lenger) og det ikke er tilgang på noe ("glem" røykingsen hjemme e.l.), eller på annen måte fremprovosere et ufrivillig avbrekk. Det er ofte ikke så mye som skal til for å få en stoner på gli. Noen få dager uten cannabis vil erfaringsmessig ofte være tilstrekkelig til å komme over den ekstreme psykiske avhengigheten som ofte gestalter hverdagsbruk, og øyne muligheter man ikke ser fra "hasjmyra".
Det virker som kompisen din har gått litt for langt inn i stoner land - noe som er fort gjort om du har anlegg for det. Det beste er vel å håpe at han virkelig vil slutte, og at det ikke bare er et sterkt ønske. Annet enn det er det vel bare å støtte han, hjelpe der du kan hjelpe. Tror nok det viktigste er at du og dine venner støtter han, videre får dere bare håpe at han vil komme seg ut av den smørja han har kommet seg i. Camnabis-avhenghetet er ikke noe å tulle med, hodet ditt blir nesten like skrullete som om det skulle vært andre rusmidler - hvertfall hvis det er snakk om stort forbruk, som det virker som han har. Det er bare vanskeligere å se pga det er et svakere rusmiddel, men det kan virkelig ta et stort grep om hodet ditt. Krysser fingra for kompisen din, det bedrer seg når han kommer seg ut av tåka
Sist endret av TheBean; 30. april 2018 kl. 19:33.
Vel, det som er når man utvikler ett problem med rus er at det hjelper ikke så mye hvor mye du og venner vil at han skal stoppe - det er noe han må finne ut av selv. Men man utvikler en toleranse etterhvert - en ganske stor en også, før eller siden så greier han vel så å si ikke å bli stein uten utrolig store mengder - så da butter det som regel på økonomi til slutt, trist at det må gå så langt.

Prøv å overtale han til å snakke med noen, men er greit å være obs på at leger og psykologer kan fort sørge for at førekortet ryker - men som sagt, vil han ikke selv så er det ikke så mye å få gjort når det er ett voksent menneske.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
tusen takk for alle svar<3 tar det til meg
Som andre her nevner er det lite du kan gjøre for å stoppe han, moralprekner hjelper lite.

Problemet hans er at han ønsker å slutte på fylla, men når han er edru igjen går han tilbake til gamle vaner. Vaner er vanskelige å forandre på.

Anbefaler deg heller å være hans "streite venn". Tving han med ut å gjøre ting på fritiden, prøv å finn en hobby dere kan gjøre sammen, så han kan finne noe nytt som kan gi han glede og positive opplevelser, og komme ut av sitt destruktive mønster. VIS han at det finnes et bedre liv der ute for han!
Sist endret av Dantello; 1. mai 2018 kl. 02:23.
Har et par sånne kompiser selv. Sitter bare inne og loker dagen lang. Men nekter for at det er et problem. For det er jo så mye bedre enn alkohol. Mitt tips er bare å ikke mase om at han bør slutte.
Få han med ut. Fisketur, gåtur hva som helst.
▼ ... over en måned senere ... ▼
dra han med på aktiviteter du vet han liker eller noe han aldri har prøvd før. Kanskje forbred en liten monolog til neste gang dere er på fylla hvor du poengterer at du savner hvor gøy dere hadde det den og den gangen og at du savner den tiden elns. eller spleis han med en sexy høne så kanskje han innser hvor mye bruken har påvirket/bedøvet følelsene hans til at han innser love is the only real drug ^_^