Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6634
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
God kveld Freaks.

Nå tror jeg at jeg har stelt det skikkelig i stand for meg selv.

Lang historie kort:

Jeg har gått på dagpenger siden november i fjor, og deretter sykepenger fra dagpengene pga pågående ADHD utredning i mellomtiden. Jeg søkte på en jobb i mars for morro skyld, og fikk plutselig tilbud om denne jobben brått og uventet for et par dager siden (3 mnd etter søknad). Oppstart var allerede i dag. Optimistisk som jeg var så takket jeg ja til jobben i håp om at det kunne bedre hverdagen min. Jeg kjente fort at dette var en useriøs og rotete arbeidsplass og jeg ville avslutte ASAP. Dere som har ADHD vet hvordan det er med slike impulstanker som man ikke klarer å gi slipp på. Har man først bestemt seg for at noe er dritt så skal det godt gjøres å vende om på den tanken. Dette er forresten via et bemanningsbyrå. Jeg understreker at jeg har vært sykemeldt både ved undertegning av kontrakt, og denne ene arbeidsdagen.

Etter å ha sendt mail til kontaktpersonen min i bemanningsbyrået og forklart at jeg ville avslutte, samt at jeg kom til å sende inn sykemelding fortløpende så satt han seg virkelig på bakbeina og sa at han kom til å involvere både jurist og NAV.

Jeg kommer ikke til å sende inn timeliste for denne ene dagen jeg jobbet, og dermed så har jeg jo ikke vært i lønnet arbeid.

Vil dette stelle i stand en "shitstorm" for min egen del, eller kommer hverken NAV eller jurist til å gi medhold i denne saken? Hva tror dere?
Må vel ha jobbet i 2 måneder for å kunne bruke sykemelding?
For det første. Det er DU som krever sykepenger. Når du sender inn del D, må du huske å skrive at du har jobbet. Du har ditt på det rene så lenge du gjør det i forhold til NAV, og deg er vel det viktigste? For det andre. Har su undertegnet kontrakt? Jeg har hørt om flere som har sluttet på dag 1, gått til legen og blitt sykemeldt.

Jeg tror ikke du er i spesiell fare. Det eneste må være kontraktsbruddet med arbeidsgiver/bemanningsbyrå.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Grunnen til at jeg sa opp er pga den psykiske tilstanden min. Når kontaktpersonen min hos bemanningsbyrået innså at jeg ikke kommer på jobben i morra så fikk jeg ei skikkelig useriøs skyllebøtte hvor han nevnte dette med jurist. Om legen min nå sykemelder meg så kan dem vel ikke stille meg for retten? Hvis dere googler "fantegåing straffbart" så ser dere hvorfor jeg er bekymra. MEN om jeg har en sykemelding så er det jo ikke et direkte brudd på denne loven? Jeg sykemelder meg for å ivareta min allerede dårlige psykiske helse, og kan vel da ikke straffeforfulges? Det er 2 ting som bekymrer meg her. Blir dagpengene/sykepenger fra NAV stanset siden jeg selv har avsluttet et arbeidsforhold, og kan jeg bli stilt til retten for brudd på straffeloven §409?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Må vel ha jobbet i 2 måneder for å kunne bruke sykemelding?
Vis hele sitatet...
Nei, det er for å bruke egenmelding. Har man jobbet i under 2 mnd så må man sykemelde seg med andre ord.
Sist endret av xacto; 1. juni 2017 kl. 20:48.
Vær ærlig ovenfor bemanningsbyrået på at situasjonen din rundt egen helse har forandret seg siden du sendte inn søknad. Fortell at du prøvde gjøre så godt du kunne med tanke på arbeid, men det sa rett og slett stopp. Er det ikke allerede for sent pga. en sur kar på andre enden.

Har du sykemelding, så kan jeg ikke helt se hva de skulle klare stelle i stand pga at du ikke møter på jobb. Men er ingen fasit på slike ting, så det er det sikkert andre som kan svare deg på.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Har du sykepenger, eller har du arbeidsavklaringspenger? Det går jo omtrent for det samme.

Man blir ikke straffeforfulgt i Norge for ikke å møte på jobb. Skal man bli det, så må det at du ikke kommer direkte medføre at noen innleverer suppeskåla for siste gang... Da vil det kanskje kunne bli en straffesak. Noe sivilt søksmål for sånt småtteri som dette ser jeg ikke for meg at noen vil bruke tida si på heller.

Så pust rolig.

Det eneste NAV bryr seg om i slike saker, er om du har fått utbetaling eller ikke. At du har forsøkt deg i jobb i en dag, og ikke fått betalt for det, bør du fortelle saksbehandleren din, så får du nok lov til å få utbetaling fra NAV for denne dagen også. Forklar også tydelig for dem, og legen, hva det var som gjorde denne jobben uhåndterlig - slik at du kan fokuseres mot annet passende arbeid.

At du har fått en skyllebøtte der det trues med jurist, kan jeg ikke helt se. Ta deg en spliff og finn noe annet
kjedelig streiting
Suck it up og jobb ut oppsigelsestiden som bør være relativ kort i en slik situasjon. Tenk litt på at du ved en slik oppførsel også skaper trøbbel for mange andre..