Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3379
Hei freaks! Jeg trenger hjelpen deres nå så håper på gode svar.

Jeg og noen venner jobber innen helsesektoren - samme sted. Vi har alle fast turnus med forskjellige stillings prosenter. Det er en noe spesiell jobb hvor veldig mange sykemeldes og utskifting av folk er vanvittig høy. Arbeidsgiver gjør heller ingen innsats for å få inn flere folk selv om behovet virkelig er der.

Ingen av oss har 100% stilling, men på grunn av sykemelding osv jobber vi alle 4 godt over 200 timer hver måned, samt flere på jobben. Mye av dette arbeidet er ikke frivillig og vi blir tvunget til å møte opp. Tar en ikke telefonen når de ringer fortsetter de til alle tenkelige familiemedlemmer og venner til de får tak i oss.

Jeg ble oppringt rett før nyttår og ble tvunget på jobb, da måtte jeg gå så langt at jeg truet hun som ringer rundt for å få en uke fri etter jeg jobbet nesten 300 timer i Desember.

Det som er greie er at vi har fått beskjed fra andre ansatte om at vi får tillegg når vi blir beordret - og vi blir beordret mye. Nå sier plutselig han som sitter på toppen at vi ikke får en dritt. Dette informerer han forøvrig ikke alle om, og satser vel på at vi som kolleger ikke snakker sammen.

Det vi lurer på er rett å slett hva har vi krav på når vi blir tvunget i arbeid i forhold til tillegg og lønn?

Vi får overtidsbetalinga vår så det er greit.
AML har et eget avsnitt om overtid.

Foreslår at du starter å lese det som står der:

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§10-6

Videre så har dere nok noen former for avtaler rundt dette på jobben, ang hvem som har krav på hva.

Gå til tillitsmann(kvinne) og hør hva som gjelder for dere.
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

Videre så har dere nok noen former for avtaler rundt dette på jobben, ang hvem som har krav på hva.

Gå til tillitsmann(kvinne) og hør hva som gjelder for dere.
Vis hele sitatet...
Vi har ingen avtaler rundt dette og går i blinde. En person i ledelsen sier en ting, en annen sier noe annet så vi blir ikke kloke på noe.

Tillitskvinnen er en av disse, så vi kan faktisk ikke gå til henne heller for å få svar.

Om noen vet om noe smutthull vi kan bruke for å slippe unna noen vakter en gang i blant hadde det også vært supert.

Det eneste alternativet vi ser nå er å informere alle rundt oss som blir kontaktet om at de skal svare at de ikke vet hvor vi er. For slik jeg har forstått det er det ingen krav om at vi skal ta telefonen, siden vi ikke har vakt .

Edit: Vi bryr oss ikke om å jobbe overtid og setter ofte pris på det, men når en plutselig ligger på over 50 timer beordret arbeid i måneden blir det for drøyt og flere av oss har begynt å se etter nytt arbeid.
Sist endret av Pancamo; 11. januar 2016 kl. 21:09.
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Tillitskvinnen er en av disse, så vi kan faktisk ikke gå til henne heller for å få svar.
Vis hele sitatet...
Dersom tillitsvalgt ikke kan hjelpe så ta kontakt med forbundet sentralt.
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Tar en ikke telefonen når de ringer fortsetter de til alle tenkelige familiemedlemmer og venner til de får tak i oss.
Vis hele sitatet...
Det høres jo ut som trakassering. Har de lov til dette? Jeg vet ikke om det faller inn under "plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred" i straffeloven, men det kan umulig være greit å holde på slik. For meg fremstår det som ren trakassering.
Basert på hvordan du forklarer det så er det jo klare brudd på AML.
Hvis du ikke vil bruke tillitsapparatet så har 2 andre valg;

Bruke vernetjenesten da de er pålagt å ta dette opp som en sak. Dessverre er det stor forskjell på bedrift til bedrift på hvor effektiv/flinke denne tjenesten er.

Ellers kan du sende mail eller ringe til arbeidstilsynet. Les mer om det her.

Hvis du velger å melde fra til arbeidstilsynet så følg lovverket.§ 2-4.Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten
Det loven sier er at du skal ha gitt bedriften mulighet til å orde opp i problemet selv, ved å melde fra til tillits/vernetjenesten og personalleder som eier HMS-ansvaret. (Hvis du greier få det dokumentert)

Er du fortsatt er klar for å melde fra til arbeidstilsynet anbefaler jeg deg og samle alt relevant dokumentasjon, og kontakte dem først via telefon. Dette organet jobber ikke på akkord så det er greit å ha mest mulig klart.

Siste ting:
Kontakter du arbeidstilsynet og de kommer på kontroll, så kan dere bare glemme den "luksusen" med å jobbe så mye overtid dere ønsker fremover.

Hilsen
Øystein
Trådstarter
Ja flere av oss har følt oss trakassert til tider. Han ene kameraten slo av telefonen dagen han skulle fri til fruen. Rett etter hun sa ja begynner det å ringe hos henne og han må reise på jobb. Fine greier.

Har også vært tilfeller der folk har blitt hentet med taxi 3 timer fra arbeidsstedet for å møte opp.

Jeg kommer ikke til å kontakte noe arbeidstilsyn. Tror jeg. Vi liker som sagt å jobbe mye overtid, vi tjener tross alt heftig på det. Men det er dette med beordring som er hele problemet - for viss en ikke skal få ei krone for å bli tvunget på en jobb der en risikerer helsa hver dag en møter opp er det ikke greit. Det er egentlig kun dette jeg vil ha svar på:

har vi krav på noe ekstra for tvunget arbeid?
Og hvilke smutthull kan vi bruke for å slippe unna en gang i blant?

Til nå har jeg funnet ut at jeg kan si jeg er dritings, men det er kanskje ingen god ide mitt i uka.
Jeg har heller ingen unge jeg kan si jeg må passe, kan det eventuelt funke å si jeg på passe ungen til noen andre?
Hvilke grunner er egentlig gode nok til å slippe unna, lovlig?

Jeg ser det står på nett at "Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Vi er ~20 ansatte, men all beordring havner på oss 4 og ett par til en gang i blant. Kan jeg da slå i bordet med at de har minst 15 andre de kan spørre?

Som sagt er det mange som sykemelder seg, og det er ekstremt lett å få igjennom på denne jobben, men jeg nekter å bruke samme metode selv for å slippe en beordring iblant.

Kan kanskje være lurt å nevne at jeg ikke jobber i en bedrift, men under staten.
Jeg antar du er organisert, eller? Hvis ikke gjør det med en gang! De stiller også med gratis advokat, hvis det skulle være nødvendig. Altså du kan få mye god hjelp der, og dem kan gi sjefen din en skikkelig tupp i baken.
Sitat av Pancamo Vis innlegg
Ja flere av oss har følt oss trakassert til tider. Han ene kameraten slo av telefonen dagen han skulle fri til fruen. Rett etter hun sa ja begynner det å ringe hos henne og han må reise på jobb. Fine greier.
Vis hele sitatet...
Kan være lovlig, da det er lov å trekke tilbake godkjent ferie.
Det finnes dog mange regler rundt det.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Har også vært tilfeller der folk har blitt hentet med taxi 3 timer fra arbeidsstedet for å møte opp.
Vis hele sitatet...
Så lenge arbeidsplassen dekker kostnadene kan det være helt gyldig.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Jeg kommer ikke til å kontakte noe arbeidstilsyn. Tror jeg. Vi liker som sagt å jobbe mye overtid, vi tjener tross alt heftig på det. Men det er dette med beordring som er hele problemet - for viss en ikke skal få ei krone for å bli tvunget på en jobb der en risikerer helsa hver dag en møter opp er det ikke greit. Det er egentlig kun dette jeg vil ha svar på:
Vis hele sitatet...
Uten å vite hva du jobber med er det umulig å svare på dette.
Uansett skal det ha blitt utført en risikovurdering på arbeidet, og 2 ganger i året en HMS-Egenkontroll av lederen. Basert ut fra de dokumentene kan man vurdere om arbeidssituasjonen er greit eller ikke.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
har vi krav på noe ekstra for tvunget arbeid?
Og hvilke smutthull kan vi bruke for å slippe unna en gang i blant?
Vis hele sitatet...
Så du lurer på om du har krav på ekstra betaling for "ulovlig tvunget arbeid" som du ikke vil kontakte offentlige myndigheter med?

Enkleste "smutthullet" for å unngå å bli kaldt inn, er å si at du er påvirket av alkohol på dette tidspunkte, eller si du er syk og ikke mer. Bedriften har ikke rett til og kreve å vite hvorfor du er syk.

Sitat av Pancamo Vis innlegg
Jeg ser det står på nett at "Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Vi er ~20 ansatte, men all beordring havner på oss 4 og ett par til en gang i blant. Kan jeg da slå i bordet med at de har minst 15 andre de kan spørre?
Vis hele sitatet...
Som nevnt har du HMS rapportene på dette, kan du få vernetjenesten til å kreve endringer mer effektivt en du som arbeidstaker.

Sitat av Pancamo;
Jeg antar du er organisert, eller? Hvis ikke gjør det med en gang! De stiller også med gratis advokat, hvis det skulle være nødvendig. Altså du kan få mye god hjelp der, og dem kan gi sjefen din en skikkelig tupp i baken.
Vis hele sitatet...
Anbefaler selvfølgelig å være organisert, men du oppnår det samme som om du hadde kontaktet arbeidstilsynet i dette tilfelle.
Dette med pålagt overtid er i utgangspunktet svært strengt. Det samme gjelder planlagt overtid. Planlagt overtid i utgangspunktet ikke lov. Derimot finnes det unntak som ved særlig økt arbeidsmengde eller sesongbetinget arbeid. Dersom overtiden har en slik karakter at det skjer for ofte (en noe løs defnisjon) så må den kunne regnes som planlagt. F.eks dersom det er behov for overtid 80% av uken i 6 mnd. så er dette planlagt. Det sier seg selv at bedriften trenger flere ansatte!

Nå sier du jo ikke hva eller hvor du jobber, så det gjør saken vanskeligere. Det man kan si er jo at det offentlige ofte har greie organisasjoner for slikt. Men det høres på meg ut som om dere bryter med overtidsreguleringene i AML rimelig greit, omså bare med tanke på mengden overtid.
Blir du beordret på jobb har du i utgangspunktet ikke krav på mer enn ordinær betaling opp til at du bikker timetallet for 100% stilling. Antar at du jobber turnus og har 35.5t uke.

Denne urettferdigheten med at de under 100% stilling bare får ordinær timebetaling opp til 35.5t gjør at vi på min arbeidsplass først beordrer 100% stillinger slik at de ihvertfall får ekstra betalt fra første time.

Å nekte beordring kan føre til oppsigelse på dagen.. Å si at du har drukket som også foreslås her gjør at du ikke kan beordres...

Ut over dette skal du ha 50% tillegg for første 4 timer. 100% tillegg ut over dette.
I tillegg er det regler for hviletiden mellom vaktene, og søndagsarbeid. 300 timer for en måned er også langt over det som er lov.

Anbefaler deg å lese tariffavtalen.

Skal dere begynne å diskutere med arbeidsgiver er det VELDIG lurt å organisere seg først.
Helt normalt med 100% tillegg hvis man blir beordret på kort varsel. Uavhengig om man har fylt opp "ukeskvoten".
Dette får meg til å tenke tilbake på da jeg var i en lik situasjon for noen år siden. Jeg kan si at jeg jobbet i en kommunal bolig for mennesker med utviklingshemninger. Ofte ble vi beordret på jobb, på svært kort varsel. Det er synd å si, men den eneste måten å få slutt på det var å si at en hadde tatt seg et par glass vin på det aktuelle tidspunktet. Kommuner er, etter min erfaring, utrolig dårlige til å planlegge turnuser, vikar ved sykemeldinger og ferieavvikling. Har aldri hørt om slike situasjoner i industri som også opererer med tre skift. Det sitter alt for mange kvinner, hurper, på 55+ som prøver å lage en turnus som kan gå opp dersom alt går som planlagt. Når en jobber med mennesker kan og vil situasjonen endre seg raskt, dumt å ikke innse det.
Klem fra Betty
Flere muligheter her

1. Kontakt arbeidtilsynet og still alle mulig spørsmål , de svare både på mail og telefon. Og du kan være anonym.

2. Skriv avviksmeldinger, de er ikke bare for uønskede hendelser, men også for overdreven arbeidstid.

3. Kontakt noen på nivå over dine nærmeste sjefer. Forklar problemet

4 Gå all in og anmeld dem til arbeidstilsynet.

5. Hold kjeft og jobb alt du orker.

Men når det kommer til å ringe familie og slikt så hadde jeg sagt ifra at jeg møter ikke på jobb hvis de gjør det. Familie er kun for nødsituasjoner aka du har ikke møtt på jobb til avtalt arbeidsstid eller at noe har skjedd deg i arbeidstiden. Det er rett og slett ufint og helt på kanten av arbeidsgivers rett. De skal ringe deg på oppgitt tlfnummer ingen andre. Gjerne sleng på at hvis praksisen fortseter så kommer du til å poltianmelde/advokat/fagforening.

På en jobb jeg hadde så måtte vi skrive opp hvem vi hadde ringt og når, hvis de bare ringer etfåtall så be dem ringe noen andre først. Vi måtte ta en ringerunde for så å ringe på nytt og beordre den første stakkaren som tok telefon, uavhengig av hvem , hva og hvor hehe. Tok noen hensyn selvsagt. gadd ikke ringe skilt alenemor som har barna i helga eller han som er på fylletur i Tallinn.

Saken er at arbeidsgiver har rett til å beordre deg, men mener at det står et eller annet sted at denne belastningen skal prøves og fordels så jevnt som mulig utover arbeidsstokken. De skal og ringe fra jobb nummer og ikke til familie. Alt dette kan arbeidstilsynet gi deg paragrafer og lovtekster på. Send de en mail eller ring!!

http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797