Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1905
Den nye straffelovens § 185 er som følger:
§ 185. Hatefulle ytringer

Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring. Som ytring regnes også bruk av symboler. Den som i andres nærvær forsettlig eller grovt uaktsomt fremsetter en slik ytring overfor en som rammes av denne, jf. annet ledd, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.
Vis hele sitatet...
Kan dette få konsekvenser for religiøse skrifter?

Jeg har følgende eksempler:

Paulus' brev til romerne i bibelen:
God gave them up unto vile affections: for even their women did change the natural use into that which is against nature: And likewise also the men, leaving the natural use of the woman, burned in their lust one toward another. God gave them over to a reprobate mind … Being filled with all unrighteousness, fornication, wickedness, covetousness, maliciousness; full of envy, murder, debate, deceit, malignity; whisperers, Backbiters, haters of God, despiteful, proud, boasters, inventors of evil things, disobedient to parents, Without understanding, covenantbreakers, without natural affection, implacable, unmerciful … they which commit such things are worthy of death, not only do the same, but have pleasure in them that do them.
Vis hele sitatet...
9:5 i koranen:
Then, when the sacred months have passed, slay the idolaters wherever ye find them, and take them (captive), and besiege them, and prepare for them each ambush. But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then leave their way free. Lo! Allah is Forgiving, Merciful.
Vis hele sitatet...
Man antar jo at slike eksempler ikke vil bli rammet, men hva er eventuelt argumentasjonen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, lover har generelt ikkje tilbakevirkande kraft, og nemde tekstar predaterer jo straffelova med eit par tusen år. I tillegg vil ytringsfridom vegast opp mot forbodet. Skriv du ein roman om det tredje riket og inkluderer truslar mot jødar vil nok vere trygt innanfor ytringsfridomen, men du vil ikkje nødvendigvis vere innanfor om du produserer det samme innhaldet i trynet på ein jøde på ein pub.

Oppgangen mot ytringsfridomen er vanskeleg, og det er mange gråsoner som ikkje har eit klart svar.
I tillegg til det vidarlo skriver: Dersom straffeloven skal komme til anvendelse må det være noen å straffe. De som eventuelt skulle ha blitt straffet for å ha skrevet disse tekstene har vært døde en stund.
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I tillegg til det vidarlo skriver: Dersom straffeloven skal komme til anvendelse må det være noen å straffe. De som eventuelt skulle ha blitt straffet for å ha skrevet disse tekstene har vært døde en stund.
Vis hele sitatet...
Det som evt. straffes er jo å sette fram en slik ytring. Det kan man jo gjøre ved å trykke nytt opplag og distribuere det, eller å sitere deler, slik jeg har gjort?
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Det som evt. straffes er jo å sette fram en slik ytring. Det kan man jo gjøre ved å trykke nytt opplag og distribuere det, eller å sitere deler, slik jeg har gjort?
Vis hele sitatet...
Nei.

Det du derimot kan havne i trøbbel for er å lage nye og kreative haranger der du hetser ymse minoriteter og publisere disse på nett. Eksempel.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, lover har generelt ikkje tilbakevirkande kraft, og nemde tekstar predaterer jo straffelova med eit par tusen år.
Vis hele sitatet...
Dvs. lovverket beskytter tilhengere av en eldgammel religion og deres rett til å forfekte et middelaldersk livssyn, men forbyr meg, om jeg skulle få en åpenbaring fra Gud i kveld, å starte en ny religion med til forveksling like doktriner?
Sist endret av zeuber; 18. november 2015 kl. 17:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zeuber Vis innlegg
Dvs. lovverket beskytter tilhengere av en eldgammel religion og deres rett til å forfekte et middelaldersk livssyn, men forbyr meg, om jeg skulle få en åpenbaring fra Gud i kveld, å starte en ny religion med til forveksling like doktriner?
Vis hele sitatet...
Handlingene kan fortsatt vere straffbart. Du som bussjåfør har ikkje lov til å diskriminere på t.d. bakgrunn av religion, uansett kva du måtte meine. Meininger er heller ikkje straffbart, og så lenge ein evner å ytre seg sivilisert kan du ha ganske så ekstreme meininger før det vert straffbart. Det vil t.d. neppe vere straffbart å meine at Noreg ikkje bør ha ei jødisk befolking, så lenge du uttrykker det på sivilisert vis.