Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1309
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på dette prosjektet:

https://www.youtube.com/watch?v=7mgn2eaabF0

Jeg har ikke så veldig god peiling på slik elektronikk, men jeg kan litt. Youtuberen selv selger dette settet med alle de forskjellige delene:

https://kipkaykits.com/product/3x3x3-led-cube-2/

Problemet er at prisen på frakten blir like stor som selve settet. Derfor kjøper jeg heller alle delene hver for seg på ebay. Men problemet nå er at jeg ikke hver hvordan jeg programmerer en atmega8. Jeg har googla litt, men finner ikke ut hva jeg trenger eller hvordan jeg skal gjøre det. Kan noen si meg hva man trenger for å gjøre dettet, hva slags programmer til pcen jeg trenger og hvordan jeg gjør det?

PS: hva er egentlig forskjellen mellom atmega8, atmega16 osv.
Atmel atmega sine microcontrollere programmeres i C, så det du trenger er C kunnskaper. Forskjellen mellom atmega8 og atmega16 er bare antall pinner og størrelsen på ROM, RAM og prosessorkraft.
Hva med a bruke en arduino?
Finnes ett lass med led Cuba prosjekter....

Arduino kobles rett i pc via usb.
Lett å komme igang, enkel programmering i c/ c++.
Masse eksempler overalt på nettet.

Enkel getting started guide for å blinke en led på arduino.cc
Sitat av Tenag Vis innlegg
Hva med a bruke en arduino?
Finnes ett lass med led Cuba prosjekter....

Arduino kobles rett i pc via usb.
Lett å komme igang, enkel programmering i c/ c++.
Masse eksempler overalt på nettet.

Enkel getting started guide for å blinke en led på arduino.cc
Vis hele sitatet...
Arduino programmeres ikkje i C/C++, men et eget språk. Men ja, det ligner veldig på C med tanke på syntaxer.
Arduino programmeres ikkje i C/C++, men et eget språk. Men ja, det ligner veldig på C med tanke på syntaxer.
Vis hele sitatet...
Du hark rett AVR-gcc er bare ett subsett. Men jeg tror ikke det savnes noe for å lage en led kube.

Jeg tror arduino er bra for nybegynnere, du trenger ikke kjøpe eller lage en programmerer.
Forskjellen på atmega8 og atmega16 er som nevnt tidligere størrelsen på RAM, flashminne, antall pinner++. Atmel har forøvrig nesten 100 forskjellige microkontrollere i atmega-serien (megaAVR). For å programmere en AVR/atmega miktrokontroller så trenger du et "Integrated Development Environment"(IDE), Atmel leverer selvfølgelig dette, nyeste versjon er Atmel Studio 6, og er gratis såvidt jeg husker. I tillegg så trenger du et grensesnitt for å laste opp programmet til selve mikrokontrolleren, Atmel selger også dette, blant annet AVR JTAGICE mkII. Tror den koster rundt 500 kr.

Som Tenag skriver så kan du også bruke en Arduino. Selve kretskortet inneholder både grensesnitt til PC, og mikrokontroller. I tillegg så har Arduino en egen IDE. Den vanligste typen er Arduino Uno, som har en atmega328p mikrokontroller. Den er litt lik atmega8, bare nyere og bedre. Både Atmel Studio og Arduino IDE bruker C/C++, Arduino er bare litt annerledes med blant annet ekstra biblioteker.

Selv så vil jeg på det sterkeste anbefale Arduino, her får du alt du trenger på ett kretskort. I tillegg er de ganske billige. Atmega328p har så og si alt man kan ønske seg av funksjonalitet.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Arduino programmeres ikkje i C/C++, men et eget språk.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det ifra?
"Ardino-språket" er basically litt forenklet C++ (en del ting man ikke må gjøre selv)
Se på Arduino sin Faq
Se på spørmålet
Can I program the Arduino board in C?
Vis hele sitatet...
Det er C++, bare en veldig smart compiler som gjør en hel masse for deg