Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  808 208071
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Betalte rett over 400kr for 3.5Ah 30C. Men kjøper stortsett batterier i kina til en brøkdel av prisen i norge. Kan ikke så at jeg har hatt noen problemer med batteriene heller. De har fungert utmerket!

Du skal ha den firmwaren som heter "KK2.0 V1.6 by KapteinKuk" Det e orginalen som Rolf Bakke har laget, og så finnes det endel andre som er modifisert. Bruker du det KKflashtool programmet? Hvis ikke kan du også laste de ned i fra rcgroup.com
Vis hele sitatet...
Det var en drøy pris. Blir muligens å bestille noen fra Kina, men kvaliteten er kanskje ikke helt den samme.

Bruker KKflashtool ja. Er det mulig å se hvordan kodingen er egentlig? Hva slags kode er brukt på KK2.0-kortene?
Rc utsyr fra kina holder samme kvalitet over hele kloden. Med andre ord, det meste lages i Kina, med forskjellige kvaliteter som speiler prisen. Du får både dyre og billige batterier på hobbyking.
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Det var en drøy pris. Blir muligens å bestille noen fra Kina, men kvaliteten er kanskje ikke helt den samme.

Bruker KKflashtool ja. Er det mulig å se hvordan kodingen er egentlig? Hva slags kode er brukt på KK2.0-kortene?
Vis hele sitatet...
Personlig syns jeg ZIPPY Flightmax sine batterier fungerer utmerket! Ikke noe å si på kvaliteten. De koster rundt 100-150kr hos hobbyking. Kjenner mange som bruker de batteriene.

Ja, du kan se koden, Rolf Bakke har lagt den ut på rcgroup. Er skrevet i assembly
Hvilken rate lader dere batteriene på da? Jeg ser mange anbefaler 1C, som i teorien skulle tilsi en ladetid på 1 time og strøm på flere amphere (3.5A for 35Ah batteri). Er det trygt? Med de laderne jeg har så kan lading ta opptil flere timer. Dette kan reguleres med en slik lader som det ble linket til lenger oppe?
Ridder av 1. klasse
Hvis du tenker på den laderen som jeg linket til, så kan du selv velge hvor mange ampere du vil lade med. Du kan også velge om du skal lade 2S 3S 4S osv. Vanligvis lader jeg med 2A på mine batterier, kan egentlig lade med enda mer, men så lenge jeg ikke har det travelt så lader jeg med 2A. Det ene batterie mitt på 3,5Ah kan lades med opp til 5C, så varierer litt i fra batteri til batteri og prisklassen batteriene befinner seg i. Dyre batterier kan ofte lades med høyere strøm
Mente kamerastativ, ikke kamera..

Er foresten ute etter kamera også hvis noen har ett og anbefale.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Uflaks Vis innlegg
Mente kamerastativ, ikke kamera..

Er foresten ute etter kamera også hvis noen har ett og anbefale.
Vis hele sitatet...
Mange bruker Go-Pro, eller andre actionkameraer. Selv har jeg brukt Go-Pro Hero 2, som jeg hadde liggende fra før.

Kjøpte meg også et latterlig billig kamera fra hobbyking. Ut i fra prisen så er det jo helt kanon! Koster rett over 200kr, filmer i 720p, støtte for 32gb mico SD og har en batteritid på ca 3 timer. Her har du link til kameraet. Når det gjelder kvaliteten på filmen, så den rimelig god med tanke på prisen på kamerat. Kan ikke måle seg med Go-Pro, men så er det jo en betydelig prisforskjell. Ut i fra min erfaring så sliter kameraet litt hvis det er dårlig lys, men hvis du monterer det slik at det peker nedover i en liten vinkel, så blir det mye bedre med en gang.
Sist endret av Mchjort; 26. juli 2013 kl. 22:20.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Mange bruker Go-Pro, eller andre actionkameraer. Selv har jeg brukt Go-Pro Hero 2, som jeg hadde liggende fra før.

Kjøpte meg også et latterlig billig kamera fra hobbyking. Ut i fra prisen så er det jo helt kanon! Koster rett over 200kr, filmer i 720p, støtte for 32gb mico SD og har en batteritid på ca 3 timer. Her har du link til kameraet. Når det gjelder kvaliteten på filmen, så den rimelig god med tanke på prisen på kamerat. Kan ikke måle seg med Go-Pro, men så er det jo en betydelig prisforskjell. Ut i fra min erfaring så sliter kameraet litt hvis det er dårlig lys, men hvis du monterer det slik at det peker nedover i en liten vinkel, så blir det mye bedre med en gang.
Vis hele sitatet...
Bruker du det til FPV?
Ridder av 1. klasse
Nei, ikke det billige kameraet. Flyr ikke FPV enda heller. Men folk sier det går ann å bruke det kameraet til FPV, men ikke sånn uten videre. Har ikke studert mulighetene for å få det til. Men har sett at folk har gjort det.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Nei, ikke det billige kameraet. Flyr ikke FPV enda heller. Men folk sier det går ann å bruke det kameraet til FPV, men ikke sånn uten videre. Har ikke studert mulighetene for å få det til. Men har sett at folk har gjort det.
Vis hele sitatet...
Sto på linken til kameraet at det kunne brukes til FPV ved å modifisere det, isåfall er det et rimelig og lett kamera til formålet?

Fikk forresten tunet quaden ganske greit i dag, ihvertfall til å fly en stund. Sliter fortsatt med at den har en tendens til å holde tilten litt for lenge slik at den ikke retter seg opp med en gang (er ikke 100% sikker på at den skal det heller), slik at jeg noen ganger føler at jeg må kompensere med stikka i motsatt retning. Yaw'en er jeg veldig usikker på om ble helt bra, men nok til at det kan fly greit.

Er det slik at når man slipper pitch/roll så skal quad'en rette seg opp med en eneste gang (slik at den glir), eller tilte bakover slik at den stanser i posisjon?

Ellers så ble jeg overrasket over hvilken vanvittig akselerasjon man kan få hvis man gir på litt gass, men det er faen så vanskelig å navigere når det kommer et lite stykke unna og man ikke har helt føling med hastigheten, høyden, retningen og avstand til hindre.
Sitat av LTd Vis innlegg
Er det slik at når man slipper pitch/roll så skal quad'en rette seg opp med en eneste gang (slik at den glir), eller tilte bakover slik at den stanser i posisjon?
Vis hele sitatet...
Hvis du kjører i noen form for autolevel mode så skal den straks rette seg opp igjen og ligge horisontalt når du slipper pitch/roll.

Håper det er greit med litt "reklame" for mitt forsvunne quadcopter. Jeg greide beklageligvis å gå tom for strøm like over et boligområde, hvor jeg aldri burde flydd, og noen rakk sannsynligvis å stjele det før jeg fikk plukket det opp igjen.



Når det kræsjet var de gule propellene byttet med oransje, og det hang et billig kamera med en servo under. Er stygt redd for at noen tror dem har plukket opp en gullgruve fra bakken, når det i realiteten bare er verdt rundt 1500,- kroner samlet og som krever inngående kunnskap om for å få opp fra bakken (pluss radio!).

Hyl ut hvis dere hører noe, dette var i Drammen.
Sist endret av wanna-b; 30. juli 2013 kl. 08:55.
Ridder av 1. klasse
Hvor har du kjøpt de landingsbeinene? Har du en link?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis du kjører i noen form for autolevel mode så skal den straks rette seg opp igjen og ligge horisontalt når du slipper pitch/roll.

Håper det er greit med litt "reklame" for mitt forsvunne quadcopter. Jeg greide beklageligvis å gå tom for strøm like over et boligområde, hvor jeg aldri burde flydd, og noen rakk sannsynligvis å stjele det før jeg fikk plukket det opp igjen.



Når det kræsjet var de gule propellene byttet med oransje, og det hang et billig kamera med en servo under. Er stygt redd for at noen tror dem har plukket opp en gullgruve fra bakken, når det i realiteten bare er verdt rundt 1500,- kroner samlet og som krever inngående kunnskap om for å få opp fra bakken (pluss radio!).

Hyl ut hvis dere hører noe, dette var i Drammen.
Vis hele sitatet...
Kjipt det der. Har du vurdert å henge opp lapp på nærbutikken der det landet, eventuelt på lyktestoler i nærheten? Er du heldig så er det noen ærlige sjeler som har funnet det, men ikke vet hvem de skal kontakte..

Autolevel ja, har lest om flere som har problemer med den funksjonen på KK2.0-kortene. Hos meg så endte det med nestenhavari fordi det tiltet opp i 60-graders vinkel og havnet nesten rett i en vegg 20 meter unna. Har ikke sett så mye på innstillingene eller feilsøkt så mye enda.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Hvor har du kjøpt de landingsbeinene? Har du en link?
Vis hele sitatet...
http://www.goodluckbuy.com/aluminium...ter-white.html
De er i førsteposten min under oppgraderinger også Veldig bra kvalitet, festene er av CNC-skåret aluminium og selve beina er av en myk nylonplast som virkelig reddet copteret mitt en gang en kompis skulle deise i asfalten i høy fart. Tåler mye og spretter rett tilbake.

Har kjøpt meg nytt copter nå og bruker en clone av DJI F450 flamewheel ramma. Så nå venter jeg på to nye alternativer som skal passe den ramma bedre, de blir litt store de i linken over.
http://www.goodluckbuy.com/dji-f330-...-only-95g.html (samme materiale som de jeg hadde fra før)
http://www.goodluckbuy.com/450-pro-l...-pro-5pcs.html


Sitat av LTd Vis innlegg
Kjipt det der. Har du vurdert å henge opp lapp på nærbutikken der det landet, eventuelt på lyktestoler i nærheten? Er du heldig så er det noen ærlige sjeler som har funnet det, men ikke vet hvem de skal kontakte..

Autolevel ja, har lest om flere som har problemer med den funksjonen på KK2.0-kortene. Hos meg så endte det med nestenhavari fordi det tiltet opp i 60-graders vinkel og havnet nesten rett i en vegg 20 meter unna. Har ikke sett så mye på innstillingene eller feilsøkt så mye enda.
Vis hele sitatet...
Har skrevet ut flyers og puttet i postkasser, hele området vet at jeg savner copteret, så enten sitter det i en busk et sted jeg ikke kan forstå hvor er, ellers så har noen tatt det. Alle vet at det utloves dusør.

KK har jeg ingen erfaring med, men jeg planlegger å bygge nytt quad for broren min hvor jeg skal bruke en av de gamle typene uten ACC. regner ikke med at det har autolevel?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
[url]http://www.goodluckbuy.com/aluminium-tall-
Har skrevet ut flyers og puttet i postkasser, hele området vet at jeg savner copteret, så enten sitter det i en busk et sted jeg ikke kan forstå hvor er, ellers så har noen tatt det. Alle vet at det utloves dusør.

KK har jeg ingen erfaring med, men jeg planlegger å bygge nytt quad for broren min hvor jeg skal bruke en av de gamle typene uten ACC. regner ikke med at det har autolevel?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at de gamle KK-kortene baserer seg kun på acc og mangler gyro, men mulig jeg tar feil. KK2.0-kortene har jo lcd-skjerm og det er en veldig stor fordel.
Sitter å sikler litt etter et quadrocopter for tiden (tenkte å gi meg en liten feriegave )

Tenkte å bygge selv til en pris rundt 2000kr (er dette et greit budsjett?)

Synes det er litt vanskelig å finne ut hvor jeg skal starte. Har snorklet litt rundt på Hobbyking, og sett litt på produktene de har. Men det finnes jo så utrolig mye forskjellig.

Hvordan vet jeg hvilken motor jeg bør velge? Propeller? og ikke minst hvilket kontrol kort jeg skal gå for.

Hadde vært fint med litt eksperthjelp i starten

mvh GreenRay
Sitat av LTd Vis innlegg
Jeg mener at de gamle KK-kortene baserer seg kun på acc og mangler gyro, men mulig jeg tar feil. KK2.0-kortene har jo lcd-skjerm og det er en veldig stor fordel.
Vis hele sitatet...
De gamle kortene har bare gyroer. Acc hadde aldri greid å holde tritt med et quadcopter alene!

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Sitter å sikler litt etter et quadrocopter for tiden (tenkte å gi meg en liten feriegave )

Tenkte å bygge selv til en pris rundt 2000kr (er dette et greit budsjett?)

Synes det er litt vanskelig å finne ut hvor jeg skal starte. Har snorklet litt rundt på Hobbyking, og sett litt på produktene de har. Men det finnes jo så utrolig mye forskjellig.

Hvordan vet jeg hvilken motor jeg bør velge? Propeller? og ikke minst hvilket kontrol kort jeg skal gå for.

Hadde vært fint med litt eksperthjelp i starten

mvh GreenRay
Vis hele sitatet...
Hva er galt med oppsettet jeg lagde i førsteposten? Hvis du legger sammen alt det så er du under 2000 kroner. Forklaringene jeg gjorde på motorer og propeller burde holde i massevis for deg. Jeg har også beskrevet litt forskjellige kontrollkort, men det er blitt diskutert i etterkant. Hvis du ønsker noe som er relativt enkelt og sette opp med auto-level så kjøper du KK 2.0 LCD, som det er linket til tidligere. det er et safe-bet. OBS, her har du ikke mulighet for GPS.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
De gamle kortene har bare gyroer. Acc hadde aldri greid å holde tritt med et quadcopter alene!

Hva er galt med oppsettet jeg lagde i førsteposten? Hvis du legger sammen alt det så er du under 2000 kroner. Forklaringene jeg gjorde på motorer og propeller burde holde i massevis for deg. Jeg har også beskrevet litt forskjellige kontrollkort, men det er blitt diskutert i etterkant. Hvis du ønsker noe som er relativt enkelt og sette opp med auto-level så kjøper du KK 2.0 LCD, som det er linket til tidligere. det er et safe-bet. OBS, her har du ikke mulighet for GPS.
Vis hele sitatet...

Bare gyroer ja. Litt usikker på hvordan det håndterer drift på gyroen, for man merker ikke så veldig mye til det. Ihvertfall gjorde ikke jeg det.

Quad'en min tror jeg kom på under 1000kr eksl batterier med den første ramma som jeg raserte fordi propellskruen skrudde seg av. Siden kjøpte jeg alu-ramme til et par hundre. 2000,- er vel et romslig og greit budsjett. Uansett så lever jeg etter regelen om at hobbyprosjekter egentlig ikke skal ha at fast budsjett, men tilføres de midler som er til rådighet når faste utgifter er betalt.
Si at man skal lage et quadcopter til 3-4k. Så vidt jeg ser (På Hobbyking) så går motorene fra denne til denne, og så vidt jeg har prøvd å regne litt på/tenke, så går vinningen opp i spinningen mtp. at #2 veier ganske mye mer. Om jeg da skal oppgradere fra det oppsettet ditt, bør alt av penger da gå til bedre ESC, batterier og flight controll?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
De gamle kortene har bare gyroer. Acc hadde aldri greid å holde tritt med et quadcopter alene!



Hva er galt med oppsettet jeg lagde i førsteposten? Hvis du legger sammen alt det så er du under 2000 kroner. Forklaringene jeg gjorde på motorer og propeller burde holde i massevis for deg. Jeg har også beskrevet litt forskjellige kontrollkort, men det er blitt diskutert i etterkant. Hvis du ønsker noe som er relativt enkelt og sette opp med auto-level så kjøper du KK 2.0 LCD, som det er linket til tidligere. det er et safe-bet. OBS, her har du ikke mulighet for GPS.
Vis hele sitatet...
Ville egentlig bestille alt fra HobbyKing. Men det du listet opp var veldig greit. Har lest over førsteposten en gang til nå, og har gått ut ifra det du har skrevet. Men har gjort noen endringer.

Noen som har erfaring med HobbyKing sin treramme? Altså denne: Link
Den ser jo utrolig pen ut, men frykter at den tåler lite.

Vil helst ikke ha plastikk (har aldri vært noen fan av plastikk. Er litt kresen når det kommer til designe

Hvis jeg blir skikkelig bitt av denne hobbyen ser jeg ikke bort ifra at jeg drar igang et skkkelig byggeprosjekt og lager ramme selv, av aluminium. Har tilgang til det meste av utstyr (eget verksted på en middels stor gård )

Sitat av LTd Vis innlegg
Bare gyroer ja. Litt usikker på hvordan det håndterer drift på gyroen, for man merker ikke så veldig mye til det. Ihvertfall gjorde ikke jeg det.

Quad'en min tror jeg kom på under 1000kr eksl batterier med den første ramma som jeg raserte fordi propellskruen skrudde seg av. Siden kjøpte jeg alu-ramme til et par hundre. 2000,- er vel et romslig og greit budsjett. Uansett så lever jeg etter regelen om at hobbyprosjekter egentlig ikke skal ha at fast budsjett, men tilføres de midler som er til rådighet når faste utgifter er betalt.
Vis hele sitatet...
Enig med det du sier Men synes det er greit å sette sånn ca start budsjett. Bruker å gjøre slik når jeg bygger pc, men klarer alltid å sprenge budsjettet. Klarte faktisk å tredoble budsjettet til mitt forrige prosjekt, i tillegg til at jeg fikk sponsor...
Sist endret av GreenRay; 31. juli 2013 kl. 11:52.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ville egentlig bestille alt fra HobbyKing. Men det du listet opp var veldig greit. Har lest over førsteposten en gang til nå, og har gått ut ifra det du har skrevet. Men har gjort noen endringer.

Noen som har erfaring med HobbyKing sin treramme? Altså denne: Link
Den ser jo utrolig pen ut, men frykter at den tåler lite.

Vil helst ikke ha plastikk (har aldri vært noen fan av plastikk. Er litt kresen når det kommer til designe

Hvis jeg blir skikkelig bitt av denne hobbyen ser jeg ikke bort ifra at jeg drar igang et skkkelig byggeprosjekt og lager ramme selv, av aluminium. Har tilgang til det meste av utstyr (eget verksted på en middels stor gård )



Enig med det du sier Men synes det er greit å sette sånn ca start budsjett. Bruker å gjøre slik når jeg bygger pc, men klarer alltid å sprenge budsjettet. Klarte faktisk å tredoble budsjettet til mitt forrige prosjekt, i tillegg til at jeg fikk sponsor...
Vis hele sitatet...
Jeg hadde treramme før og jeg kan ikke se noen fordeler med det bortsett fra vekta og prisen. Det var også et eller annet med materialet som gjorde at limet ikke satt så veldig godt, og jeg tviler på at de tåler vibrasjoner og påkjenninger like godt som plast eller alu. Motorfestene er også for svake slik som på bildet. Hvis jeg absolutt skulle hatt treramme så ville jeg laget den selv av kryssfinér (6mm?), men da helst for at det får en kul hjemmelaget look .
Sitat av LTd Vis innlegg
Jeg hadde treramme før og jeg kan ikke se noen fordeler med det bortsett fra vekta og prisen. Det var også et eller annet med materialet som gjorde at limet ikke satt så veldig godt, og jeg tviler på at de tåler vibrasjoner og påkjenninger like godt som plast eller alu. Motorfestene er også for svake slik som på bildet. Hvis jeg absolutt skulle hatt treramme så ville jeg laget den selv av kryssfinér (6mm?), men da helst for at det får en kul hjemmelaget look .
Vis hele sitatet...
Da blir det en annen ramme, takk for svar

PS: Kan den laderen du linket til (Link) lade alle typer LiPo batterier? Kan den lade Turnigy nano-tech 850mah 2S og Turnigy 2650mAh 3S?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Da blir det en annen ramme, takk for svar

PS: Kan den laderen du linket til (Link) lade alle typer LiPo batterier? Kan den lade Turnigy nano-tech 850mah 2S og Turnigy 2650mAh 3S?
Vis hele sitatet...
Den ladderen der har så lite mA at det vil ta år å lade noe. Har de ikke kraftigere?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Den ladderen der har så lite mA at det vil ta år å lade noe. Har de ikke kraftigere?
Vis hele sitatet...
Har ikke sjekket, men den var anbefalt i førsteposten.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Si at man skal lage et quadcopter til 3-4k. Så vidt jeg ser (På Hobbyking) så går motorene fra denne til denne, og så vidt jeg har prøvd å regne litt på/tenke, så går vinningen opp i spinningen mtp. at #2 veier ganske mye mer. Om jeg da skal oppgradere fra det oppsettet ditt, bør alt av penger da gå til bedre ESC, batterier og flight controll?
Vis hele sitatet...
Vel, ja, for det er det eneste som koster penger. Noen ville sikkert lagt mer penger i radio, men det fraråder jeg deg. La de andre få ha sine futubas og spektrumer, du kommer aldri til å savne det

Som du sikkert skjønner, en sterkere motor som snurrer på 10.000 rpm vil ikke få copteret ditt til å fly noe fortere, for det avgjøres jo av forholdet propell versus motorhastighet. Hvis man skal øke styrken/effekten på motoren så må det være fordi de du har sliter med å spinne opp (fort nok) når copteret blir tungt eller du har store propeller el.

Ikke bestem deg for en pris nå. 3-4K vil du få brukt opp til slutt uansett, når du har kræsjet, oppgradert, stylet og bygd om copteret.

Hvis du MÅ legge 3-4k i første copter hadde jeg benyttet meg av norske forhandlere og kanskje en naza controller.

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Ville egentlig bestille alt fra HobbyKing. Men det du listet opp var veldig greit. Har lest over førsteposten en gang til nå, og har gått ut ifra det du har skrevet. Men har gjort noen endringer.

Noen som har erfaring med HobbyKing sin treramme? Altså denne: Link
Den ser jo utrolig pen ut, men frykter at den tåler lite.

Vil helst ikke ha plastikk (har aldri vært noen fan av plastikk. Er litt kresen når det kommer til designe

Hvis jeg blir skikkelig bitt av denne hobbyen ser jeg ikke bort ifra at jeg drar igang et skkkelig byggeprosjekt og lager ramme selv, av aluminium. Har tilgang til det meste av utstyr (eget verksted på en middels stor gård )
Vis hele sitatet...
jeg har listet opp flere gode grunner til å velge nylonplast over f.eks. alu. Du kan helt sikkert tenke deg hvordan den plywood-ramma oppfører seg når du kræsjer. Du kan like gjerne lage ramma i sprøstekt bacon om du bare er ute etter "design"...

Sitat av uaexed Vis innlegg
Den ladderen der har så lite mA at det vil ta år å lade noe. Har de ikke kraftigere?
Vis hele sitatet...
Den lader opp 850mAh batteriet på litt over en time, 2650mAh batteriet på ca 3 timer. Funker veldig fint til å f.eks. ta med seg på jobb eller skole og lade mens du gjør andre ting, siden den er mobil og 230v kompatibel.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Vel, ja, for det er det eneste som koster penger. Noen ville sikkert lagt mer penger i radio, men det fraråder jeg deg. La de andre få ha sine futubas og spektrumer, du kommer aldri til å savne det

Som du sikkert skjønner, en sterkere motor som snurrer på 10.000 rpm vil ikke få copteret ditt til å fly noe fortere, for det avgjøres jo av forholdet propell versus motorhastighet. Hvis man skal øke styrken/effekten på motoren så må det være fordi de du har sliter med å spinne opp (fort nok) når copteret blir tungt eller du har store propeller el.

Ikke bestem deg for en pris nå. 3-4K vil du få brukt opp til slutt uansett, når du har kræsjet, oppgradert, stylet og bygd om copteret.

Hvis du MÅ legge 3-4k i første copter hadde jeg benyttet meg av norske forhandlere og kanskje en naza controller.


jeg har listet opp flere gode grunner til å velge nylonplast over f.eks. alu. Du kan helt sikkert tenke deg hvordan den plywood-ramma oppfører seg når du kræsjer. Du kan like gjerne lage ramma i sprøstekt bacon om du bare er ute etter "design"...



Den lader opp 850mAh batteriet på litt over en time, 2650mAh batteriet på ca 3 timer. Funker veldig fint til å f.eks. ta med seg på jobb eller skole og lade mens du gjør andre ting, siden den er mobil og 230v kompatibel.
Vis hele sitatet...
Var det jeg tenkte meg med playwood ramma, men kom over en kis som skrøyt veldig over den. Men ble ikke helt overbevist.

Og den ladetiden er ikke så ille, som du sier er det bare å ta den med på jobb/skole Går for den jeg
Ridder av 1. klasse
Sitat av uaexed Vis innlegg
Den ladderen der har så lite mA at det vil ta år å lade noe. Har de ikke kraftigere?
Vis hele sitatet...
Jepp, det er helt riktig! Finnes et lass av ladere som er mye kraftigere!


Sitat av wanna-b Vis innlegg
V
Den lader opp 850mAh batteriet på litt over en time, 2650mAh batteriet på ca 3 timer. Funker veldig fint til å f.eks. ta med seg på jobb eller skole og lade mens du gjør andre ting, siden den er mobil og 230v kompatibel.
Vis hele sitatet...
Er ikke det i overkant lang tid å vente? Vet ikke hvor mange batterier du har? Selv flyr jeg med 3,5Ah og 4Ah batterier 3S. Hadde tatt meg 25timer å lade opp alle batteriene mine med den laderen.

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Og den ladetiden er ikke så ille, som du sier er det bare å ta den med på jobb/skole Går for den jeg
Vis hele sitatet...
Ladetiden er meget ille spør du meg! Pleier selv å lade batteriene på jobb, og da er det gjo greit at alle batteriene er fulladet innen 8timer...

Har selv denne laderen. Den lader alt i fra 1-6 celle batterier og har en ladestrøm på maks 5A. Laderen forsynes med 230V AC
eller 12V DC. Følger også med alt du trenger av kabler, for å forsyne den med 12V DC rett i fra bilbatteriet. Så ville absolutt vurdert å kjøpt en kraftigere lader enn den som er linket i førsteposten. Kjøper du f.eks en lader med maks ladestrøm på 10A, kan du f.eks lade to batterier samtidlig uten problemer. Du trenger i tillegg en splitter for balanseringspluggen.

Spør dere meg, så er det mye gøyere å fly enn å lade batterier...
Hvordan er det å starte med billigere "ferdigpakker" som YD717 eller P798?
Er det lurt, eller er det bortkastede penger og tid?
Ridder av 1. klasse
Det er absolutt ingen dum ide! Du må jo før eller siden lære deg å fly, og det kan være greit å ha litt trening på selve flygingen før du bygger ditt eget multikopter. En annen grunn til at det kan være greit å kjøpe en "ferdigpakke", er at du får noe som virker med en gang! Etter å ha flydd litt med "ferdigpakken", kan du jo vurdere om dette er noe du vil fortsette med, da kan du jo eventuelt bygge ditt eget.

Har ikke noen kjennskap til de to quadcopterene du linket til, men hos elefun får du et quadcopter som heter Blade mQX til 1398kr. Det er en så kalt RTF (ready to fly) pakke, hvor alt du trenger for å fly følger med. Når det gjelder fjernkontrollen som føler med, er ikke den akkurat det frekkeste du får på markedet. Den er relativ dårlig, men fungerer.
Hvis du kjøper en annen fjernkontroll i uten om, vil du med en gang få en mye bedre opplevelse på alle måter, men dette er ikke et must. I tillegg er Blade mQX et quadcopter, som er laget for nybegynnere, det er derfor bygget slik at det skal ekstremt mye til for at det går i stykker! Snakket med en som jobber på Hobbyland i Bergen, og han sa de hadde solgt flere hundre quadcopter av typen Blade mQX, og at det bare var noen få som hadde kommet tilbake for å kjøpe nye deler. Så ville absolutt tatt en titt på dette quadcopteret! Her har du link Blade mQX hos elefun
Sist endret av Mchjort; 2. august 2013 kl. 01:36.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Jepp, det er helt riktig! Finnes et lass av ladere som er mye kraftigere!

Er ikke det i overkant lang tid å vente? Vet ikke hvor mange batterier du har? Selv flyr jeg med 3,5Ah og 4Ah batterier 3S. Hadde tatt meg 25timer å lade opp alle batteriene mine med den laderen.

Ladetiden er meget ille spør du meg! Pleier selv å lade batteriene på jobb, og da er det gjo greit at alle batteriene er fulladet innen 8timer...

Har selv denne laderen. Den lader alt i fra 1-6 celle batterier og har en ladestrøm på maks 5A. Laderen forsynes med 230V AC
eller 12V DC. Følger også med alt du trenger av kabler, for å forsyne den med 12V DC rett i fra bilbatteriet. Så ville absolutt vurdert å kjøpt en kraftigere lader enn den som er linket i førsteposten. Kjøper du f.eks en lader med maks ladestrøm på 10A, kan du f.eks lade to batterier samtidlig uten problemer. Du trenger i tillegg en splitter for balanseringspluggen.

Spør dere meg, så er det mye gøyere å fly enn å lade batterier...
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig i alt du sier, og hovedfordelen med den jeg linket til i førstepost var 230v inngang. Men du sier den du linker til også tar 230v? Har du kjøpt adapter ved siden av?
Ridder av 1. klasse
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg er forsåvidt enig i alt du sier, og hovedfordelen med den jeg linket til i førstepost var 230v inngang. Men du sier den du linker til også tar 230v? Har du kjøpt adapter ved siden av?
Vis hele sitatet...
Nei, det var adapter med. Den kom riktig nok med feil støpsel på 230V siden, så byttet den kabelen med samme type kable, som du bruker til strømførsyningen på stasjonære PCer.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Mulig du linket feil, for det der er bare kamera-gimbals. De sørger for å holde kameraplattformen stødig når du tipper på quadcopteret. Jeg har kjøpt denne til min F450 ramme, tenkte å prøve den ut i dag http://www.goodluckbuy.com/dji-phant...otography.html
Vis hele sitatet...
Har du fått prøvd den gimbalen du kjøpte? I så fall, er du fornøyd? Fungerer den bra?
Sist endret av Mchjort; 2. august 2013 kl. 20:13.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har ikke vert inne på freak på leeenge nå, men tok en rask titt i gårkveld.. Rett inn på DIY delen såklart.
Lenge vert nysgjerrig på quadcopter, så når jeg så såg denne tråden var jeg solgt.
Kveld ble til natt, og vips, så var kontoen litt slankere.
Bestilte det du anbefaler i første posten, så får vi se om det duger.

GLEDER MEG!
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Har du fått prøvd den gimbalen du kjøpte? I så fall, er du fornøyd? Fungerer den bra?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har "tørrkjørt" den. Den fungerer veldig bra! Lager litt humming-noise i motorene, og nullpunktet er noen grader feil. Vet at begge deler kan fikses med en kalibrering og kanskje ny firmware for å få bort switchelyden i motorene.
Jeg har ikkem kjørt med denne på helikopter enda, fordi det nye ikke er ferdig kalibrert og jeg får ikke landingsbein til det før i dag.

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Har ikke vert inne på freak på leeenge nå, men tok en rask titt i gårkveld.. Rett inn på DIY delen såklart.
Lenge vert nysgjerrig på quadcopter, så når jeg så såg denne tråden var jeg solgt.
Kveld ble til natt, og vips, så var kontoen litt slankere.
Bestilte det du anbefaler i første posten, så får vi se om det duger.

GLEDER MEG!
Vis hele sitatet...
Kult, dette blir morro!
Fikk sannelig fiksa auto level på quad'en i går.

Løsningen var enkel og feilen var idiotisk. Viste seg at da jeg satte opp AUX kanalen til flaps-bryteren så lå det inne at den også skulle bruke elevators som igjen styrer pitch på quad'en. Sånn går det når man ikke har tid til å se igjennom innstillingene.

Synes auto level fungerte veldig greit etterpå. Noen som har erfaring med 'height dampening'?
Hvilken flight controller brukte du igjen?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvilken flight controller brukte du igjen?
Vis hele sitatet...
KK2.0 v1.5
Ridder av 1. klasse
Sitat av LTd Vis innlegg
Noen som har erfaring med 'height dampening'?
Vis hele sitatet...
Har ikke prøvd å endre noe på det, så har ikke akkurat noe erfaring å komme med, men sjekk ut denne tråden på rcgroups.com, står litt om det der
Frister veldig å kjøpe en pakke med alle deler jeg trenger nå!

Noen som vet hvor lang tid jeg får kose meg med å bygge dette? Blir den ferdigbygd på 30 minutter, eller kan jeg holde på en stund?
Å bygge det vel ikke så lang tid. Å perfeksjonere det/kaliberere det er verre.
Tenkte jeg skulle prøve å montere på et lite kamera på quad'en og fant ut at det går an å styre av/på på dette kameraet ved å kortslutte to pinner på kameraet. Kan dette gjøres på en grei måte med signalene fra mottakeren?
Ridder av 1. klasse
Sitat av mroj Vis innlegg
Frister veldig å kjøpe en pakke med alle deler jeg trenger nå!

Noen som vet hvor lang tid jeg får kose meg med å bygge dette? Blir den ferdigbygd på 30 minutter, eller kan jeg holde på en stund?
Vis hele sitatet...
Kommer jo an på hvilken pakke du eventuelt kjøper, noen skrur du sammen på 20-30min, mens andre tar lengre tid. Når det gjelder kalibrering og perfeksjonering, så slipper du som regel billig unna hvis du kjøper en komplett pakke. Kommer selvfølgelig an på hvor mye penger du legger i pakken. Er med RC som med veldig mye annet, du får hva du betaler for. Kjøper du f.eks billige propeller må du regne med at de må balanseres.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av LTd Vis innlegg
Tenkte jeg skulle prøve å montere på et lite kamera på quad'en og fant ut at det går an å styre av/på på dette kameraet ved å kortslutte to pinner på kameraet. Kan dette gjøres på en grei måte med signalene fra mottakeren?
Vis hele sitatet...
Se litt på disse linkene:
http://www.gadgetparadise.com/121201/index.htm
http://hobbywireless.com/index.php?m...roducts_id=129
http://www.singahobby.com/?q=node/19488

Disse kobler du til en ledig kanal på mottakeren, og bruker en ledig kanal til å slå av/på
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Se litt på disse linkene:
http://www.gadgetparadise.com/121201/index.htm
http://hobbywireless.com/index.php?m...roducts_id=129
http://www.singahobby.com/?q=node/19488

Disse kobler du til en ledig kanal på mottakeren, og bruker en ledig kanal til å slå av/på
Vis hele sitatet...

Ser ut til at disse bryterne er ment å stå i serie med strømforsyningen, men det er mulig at det fungerer likevel. Isåfall må det vel gå an å fikse noe slikt selv med en mosfet? Problemet er vel da at signalene fra mottakeren vil slå på kameraet i ~2ms og så slå det av en god stund og så på igjen i ~2ms. Kan dette fikses med en monostable 555-timer?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du skal bare kotslutte to pinner på kameraet? Denne er jo bare ett enkelt rele, så den må vel gjøre jobben?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Du skal bare kotslutte to pinner på kameraet? Denne er jo bare ett enkelt rele, så den må vel gjøre jobben?
Vis hele sitatet...
Det gjør den sikkert, men den koster over 20$ og tar i beste fall en uke å få i posten. Tenkte mer på noe i retningen "diy".
Hvis du har en gammel/halvkaputt servo til overs så kan du bruke innmaten til å fks styre et relé, kan ta strømmen fra der motoren sitter. Potmeteret kan byttes ut med ett par motstander.
Sitat av Herman Hedning Vis innlegg
Hvis du har en gammel/halvkaputt servo til overs så kan du bruke innmaten til å fks styre et relé, kan ta strømmen fra der motoren sitter. Potmeteret kan byttes ut med ett par motstander.
Vis hele sitatet...
Mener jeg har en gåen servo liggende ja, men har ikke et relé. Kan en mosfet gjøre samme nytten?
Ja det tror jeg, men kanskje ikke alene. Muligens vil en optokobler virke til det du skal gjøre også. Kanskje starte en egen tråd om dette? Eller kanskje her: Transistortråden
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Se litt på disse linkene:
http://www.gadgetparadise.com/121201/index.htm
http://hobbywireless.com/index.php?m...roducts_id=129
http://www.singahobby.com/?q=node/19488

Disse kobler du til en ledig kanal på mottakeren, og bruker en ledig kanal til å slå av/på
Vis hele sitatet...
Støtter forslaget om en sånn RC Switch, men synes de som ble linket til var forferdelig dyre? Må da finnes noe billigere på ebay, hobbyking, dealextreme, goodluckbuy osv :P


Sitat av LTd Vis innlegg
Ser ut til at disse bryterne er ment å stå i serie med strømforsyningen, men det er mulig at det fungerer likevel. Isåfall må det vel gå an å fikse noe slikt selv med en mosfet? Problemet er vel da at signalene fra mottakeren vil slå på kameraet i ~2ms og så slå det av en god stund og så på igjen i ~2ms. Kan dette fikses med en monostable 555-timer?
Vis hele sitatet...
Du må ha en krets som måler pulsbredden ja, og skrur på et rele eller transistor når den er f.eks. 1.5ms eller nærmere 2ms. Akkurat hvordan du skulle løst dette med en monostable 555 ser jeg ikke sånn i farta, me det an godt tenkes du kan bruke en eller fler 555 timere til dette. Skal tenke litt på den...
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Støtter forslaget om en sånn RC Switch, men synes de som ble linket til var forferdelig dyre? Må da finnes noe billigere på ebay, hobbyking, dealextreme, goodluckbuy osv :P




Du må ha en krets som måler pulsbredden ja, og skrur på et rele eller transistor når den er f.eks. 1.5ms eller nærmere 2ms. Akkurat hvordan du skulle løst dette med en monostable 555 ser jeg ikke sånn i farta, me det an godt tenkes du kan bruke en eller fler 555 timere til dette. Skal tenke litt på den...
Vis hele sitatet...
Tror jeg fant ut noe som kan fungere med 2stk 555 (evt 1stk 556) + en transistor/mosfet, men må sjekke når jeg kommer hjem.
Sist endret av LTd; 8. august 2013 kl. 11:59.