Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1597
God Morgen

Jeg lurer; Jeg har blitt anholdt i en aksjon, mye indikerer at dette er på grunnlaget av et tips noen har gitt politiet.

Så jeg lurer; Dersom en person gir et muntlig tips til politiet om noe, har de retten til å være anonym?

De må vel ha signert en forklaring om de skal ha offisiell status som informant?

Lurer bare på om jeg kan finne ut hvem det er..

På forhånd takk
Nei, du kommer nok ikke til å finne ut hvem det er. Med mindre du legger ut dusør.

Hva skal du med han, hvis du har gjort noe galt fortjener du antageligvis straffen for det.
Trådstarter
23 5
Skal ikke noe med han, bare vært spennende å vite hvem som gjorde det.

Greit å vite hvem som faktisk er vennene sine, og ikke..

Vet at represalier mot vitner o.l i norge straffes mange ganger værre en det jeg ble tatt for.
mest sansynligvis en kar som blir stoppa en del selv av politiet, som har tipset, hvis det er det som har skjedd.
politiet liker å spørre de de stopper om hva som skjer.
Trådstarter
23 5
Jepp, men, la oss anta at han har "tipset dem muntlig" (typisk rotter)

Om han ikke har signert noe, har han vel heller ikke status som "vitne" i en sak? For om han er "vitne" er hans forklaring og identitet åpent for innsyn under en eventuell rettsak.

Så, om han bare slenger det ut muntlig, så vil ikke jeg kunne finne ut hvem det er mao?
Sitat av lurs Vis innlegg
Skal ikke noe med han, bare vært spennende å vite hvem som gjorde det.

Greit å vite hvem som faktisk er vennene sine, og ikke..

Vet at represalier mot vitner o.l i norge straffes mange ganger værre en det jeg ble tatt for.
Vis hele sitatet...
Da skjønner jeg, men du kan alltids legge ut en dusør. Om du bor i en liten by, tettsted eller noe så går det veldig fort. En kompis gjorde dette og fant ut hvem som hadde gjort ugjerningen. Det var snakk om å finne navn så han kunne anmelde en sak.
Trådstarter
23 5
Hm. Skal tygge litt på den

Frustrerende å se at folk gjør slikt uten noe grunn..

har ikke noe usagt med noen, men allikevel kommer de stormende pga et "tips"..
kanskje de brukte "tips" som en unnskyldning for å ta deg? eller, er det lov?
Det er ikke et lov, men det har vel blitt bevist gang på gang at Politiet ofte har en tendens til å operere i gråsonen hva slike ting angår. Det er i hvert fall ikke uvanlig å høre om politiavhør hvor venner har blitt forsøkt satt opp mot hverandre uten at det er hold i påstandene, uten at jeg skal starte en FTP ACAB!!!-aksjon av den grunn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Franklin Vis innlegg
Det er ikke et lov, men det har vel blitt bevist gang på gang at Politiet ofte har en tendens til å operere i gråsonen hva slike ting angår.
Vis hele sitatet...
Kvifor kan ikkje politiet ha lov til å reagere på grunnlag av eit anonymt tips dei finn truverdig?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor kan ikkje politiet ha lov til å reagere på grunnlag av eit anonymt tips dei finn truverdig?
Vis hele sitatet...
Tror han mente det å finne på at noen har kommet med et tips.. altså å fabrikere tipset.. Og det er vel ikke helt etter boka? Uansett en umulig ting å overholde, fordi ingen kan motsi det at du mottok et anonymt tips..
Trådstarter
23 5
Spørsmålet der er vel; dersom politiet gjør treff på grunnlag av et tips, må ikke da "tipseren" stå som vitne i en evt rettssak?
Svaret er nei.
https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/
Hvis du oppgir din kontaktinformasjon, vil vi ha mulighet til å ta kontakt med deg, hvis vi har behov for det. Du kan velge å ikke oppgi din identitet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 25. januar 2010 kl. 11:04.
det eneste "tipseren" gjør er jo å si ifra om hvor ting foregår og kanskje hvem som gjør det, slik at politiet vet hvor de skal lete.

Men tenk godt etter hvem du henger med, er det noen som kanskje har litt mer problemer med politiet en de andre?
Trådstarter
23 5
Nja.. Har noen misstenkte, men de fleste flyver under radaren til daglig..
De har lov. De gjør det. Nei du finner aldri ut hvem som sa det.
Trådstarter
23 5
Ok

Takk for svar alle sammen