Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1369
En liten tutorial om hvordan man kommer inn i vanlig Widows, dersom man er begrenset av Novell ved at man bare faar opp et vindu med programmer, og ikke har flere "rettigheter".

Lag en .bat fil der det staar

command.com

Aapne filen. Du vil da faa opp CMD med begrensede muligheter. For aa faa saa si alle muligheter i CMD, skriv

at 12:56 /interactive cmd.exe
(12:56 byttes ut med et klokkeslett datamaskinen blir om 1-2 min)

Vent til klokken blir det du skrev i kommandoen nevnt overnfor.

Det popper da opp en ny CMD med mange muligheter.

Skal man daa inn i vanlig Windows, skriv

taskmgr

Da kommer TaskManager opp.

Finn explorer.exe i Taskmanger listen.
Avslutt oppgave.

Gaa naa inn i CMD og skriv

explorer.exe

Vent litt - Du er inne i vanlig Windows

Denne tutorialen er beregnet til studenter ved skoler som ofte "utsettes" for Novell.
Du har naa ogsaa tilgang til C: partisjonen, som ofte var sperret før.


-illuSiOn^
istedet for at man skriver taskmgr i det nye cmd vinduet. Ville det da ikke fungere å skrive "taskkill /F /IM explorer.exe"?

Kan man avansert nok batch kan man kanskje lage en som benytter seg av %time% variabelen og legger til ett minutt/noen sekunder forran tiden
Ministry of Love
sptz's Avatar
jee funket bra på 80 tallet... Skjønner ikke hvilken relevans det har i dag..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av spetznaz
jee funket bra på 80 tallet... Skjønner ikke hvilken relevans det har i dag..
Vis hele sitatet...
Funker for tiden på min skole...
Sist endret av illuSiOn^; 25. september 2007 kl. 00:37.
Funker på ungdomsskolen der jeg bor

Noen som har en forklaring på hvorfor dette ofte funker?
Sitat av The Freak
Funker på ungdomsskolen der jeg bor

Noen som har en forklaring på hvorfor dette ofte funker?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det funker?

Det er alfa omega baby...
http://www.freakforum.nu/forum/showp...3&postcount=10
Jeg har skrevet dette før
men, ikke så bra forklart som din guide! fint å se at andre også tar i bruk dette trikset ^^
har brukt det i over et år nå.
Dette trikset fungerer svært skjeldent, men fungerer på skoler med et utrolig dårlig
IT-personell.
De fleste admin-"crew" lar deg ikke kjøre .bat filer - så det hjelper deg lite.
Sist endret av Restyle; 25. september 2007 kl. 09:24.
Dette fungerer kun på nettverk som kjører novell (som er forhåpentligvis få idag) som var ganske populært på skolemarkedet på 90tallet.

Alle kommuner jeg har vært borti idag kjører Windows nettverk med Activedirectory (som gjør denne guiden ubrukelig på disse plasser).
Grunnen til at dette funker er at en vanlig bruker har tilgang til å schedule oppgaver, og schedule agenten kjøres som en "lokal systemkonto", og programmer som blir startet under denne har da eskalerte rettigheter. Denne brukeren kan selvfølgelig endres til å ikke være en systemkonto, men et bedre alternativ er selvfølgelig å ikke gi tilgang til scheduler for vanlige brukere.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Selv om jeg er enig at Novell så definitivt har vært på vei ut lenge nå vil dere bli overrasket over hvor mange som fortsatt kjører dette søplesystemet i det ganske land.

Mange skoler i Norge kjører fortsatt Novell i mer eller mindre omfattende grad, så denne guiden er (desverre) høyst relevant.
Sitat av bakkus
Selv om jeg er enig at Novell så definitivt har vært på vei ut lenge nå vil dere bli overrasket over hvor mange som fortsatt kjører dette søplesystemet i det ganske land.

Mange skoler i Norge kjører fortsatt Novell i mer eller mindre omfattende grad, så denne guiden er (desverre) høyst relevant.
Vis hele sitatet...
You heard the boy...