Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4299
Vekta stiger fortsatt etter fjorårets slutt, og ser meg nødt til å ta noen grep.

Brød med peanøttsmør, Fjordlands svenske kjøttboller og pizza må ut, og sunnere, mer kalorifattige varer må inn.

Vurderer å smake på en frukt eller grønnsak for første gang, men gamle matvaner tar overhånd hver gang jeg entrer butikken.

Jeg er ikke noen stor fan av matlaging, så jeg er på jakt etter sunne varer som er lett å lage, helst i mikroen.

Hva er deres favoritter?
Jeg vil helst anbefale deg å bli vant til og lage skikkelig mat fra bunnen. Jeg var som deg, hata tanken på å lage skikkelig mat, men så begynte jeg å tvinge meg selv til å gjøre det, og har nå fått mer og mer interesse for å lage mat. Sunn og god mat som lages i mikroen tror jeg blir vanskelig, men kan for all del hende noen har gode tips til deg der.
Mikrovennlig er ikke noe krav.
Jeg overlever nok en halvtime med stekeovn eller stekepanne også, men ikke stort lenger.
Ta deg tid til litt skjæring og forarbeid i tillegg, så har du kommet langt!

Denne oppskriften for eksempel:
https://www.matprat.no/oppskrifter/r...ili-con-carne/

Det eneste som tar litt tid er å skjære opp alt du må skjære opp, men jeg synes personlig det bare er avslappende å stå der og skjære. Sykt enkelt og sykt godt!
Angående frukt. Prøv pink-lady eple, putt det i kjøleskapet og spis det kaldt. Anbefales.
kjøp deg en airfryer.. genialt å steke kyllingfilet, svinefilet og fisk i. lager til og med god saftig biff, dog uten stekeskorpe.
airfryer er det det høres ut som, en luft-frityr. pommes frites og potetbåter blir jævlig bra!
Hei,
Du finner masse sunne måltider som du får ferdiglaget i butikken. Noe av det smaker dritt, men det er hver sin smak og utvalget er stort!

Å finne middag med få sunne kalorier er enkelt, men pass på saltinntaket på dem! Noen av pakkene har fryktelig mye salt i seg. Det er vel kanskje mindre enn det du har spist frem til nå, så sånn sett kan du kanskje tenke på det litt etter hvert.

Se bak på pakken kalorinivå og hva det inneholder. Kylling, fisk er å anbefale. Indrefilet med salat er jo også super lett å lage og kjempe sunt.

Valgene er uendelige. Dette klarer du. Et steg av gangen nå. Begynn i hverdagen og kos deg litt i helger
Rema (og coop, billigere men ikke like bra) har en serie med frosne wok grønnsaker som er meget lettvint. Og kombinert med stekt laks\ørret , torsk eller scampi så har du en go middag på under 10 minutter.
Indisk mat er billig og enkelt hvis du kjøper mat i stacks billig fra disse innvandrer butikkene. Du kan lage sunn og veldig god smak med mye mat i hauger for så å fryse ned i ettertid. Samme med asiatisk, men det er mye sunt du kan bruke kylling til ja. Grunnen til at jeg elsker å lagre dette i bulk er pga smakene og den fine prisen. Du burde prøve, sunt er det også. Kan gi deg noen fine oppskrifter på de mest kjente rettene om du vil. Blir som å være på restaurant bare man sitter hjemme hver dag i steden
Slutt med dritt mat, mye grønnsaker og bær
Jeg pleier å stappe blenderen min proppfull av næringsrike grønnsaker, bær, nøtter og frø med litt fun light og vann for smakens skyld.

Gir meg massevis av energi som varer i mange timer.
Kjøp deg en blender og lag smoothies. Enkelt, raskt og så sunt som du kan få det.
bær smoothies med frukjuice og bananer og nøtter er supergodt og sunt, men ikke bra rutine om man vil ned i vekt.
da de metter svært lite og det blir unødvendige kalorier siden du må spise deg mett etter smoothien uansett.
dessuten er sukkernivået ganske høyt.
Viss du har: Ris, kidneybønner, løk, hvitløk, frosne grønnsaker (amerikansk blanding).

Kok ris, stek løk i rikelig med olje på panne. Legg til kidneybønner og grønnsaker.
Bland alt sammen og fordel porsjoner i flere plastbokser som du legger i fryseren.
Enkel og sunn rett som kan tines og spises som snacks eller middag.
Legg noen dråper vann oppi for å fukte risen dersom du tar fra fryser til mikro.

Raskt, billig og enkelt. Krydre etter behov.
Sitat av Acting Crazy Vis innlegg
Hei,
Du finner masse sunne måltider som du får ferdiglaget i butikken. Noe av det smaker dritt, men det er hver sin smak og utvalget er stort!

Å finne middag med få sunne kalorier er enkelt, men pass på saltinntaket på dem! Noen av pakkene har fryktelig mye salt i seg. Det er vel kanskje mindre enn det du har spist frem til nå, så sånn sett kan du kanskje tenke på det litt etter hvert.

Se bak på pakken kalorinivå og hva det inneholder. Kylling, fisk er å anbefale. Indrefilet med salat er jo også super lett å lage og kjempe sunt.

Valgene er uendelige. Dette klarer du. Et steg av gangen nå. Begynn i hverdagen og kos deg litt i helger
Vis hele sitatet...

Ikke kjøp ferdig laget mat
For å få i meg ekstra grønnsaker gjør jeg det enkleste av det enkle - wok!

Hodekål, brokkoli, paprika, løk, purreløk, chilli, risnudler osv.

Her er det bare å kaste inn alt du ønsker egentlig, det smaker godt uansett Tar ikke lengere enn 30 minutter fra start til slutt når du blir rutinert, og du sitter ofte med middag til 2 dager.
Lag din egen tomatsaus fra bunnen. Da kan du selv styre hva du har oppi, og kan dermed få en veldig sunn og veldig god variant. Anbefaler da å koke opp i store kvanta, og fryse ned. Dette kan brukes til alt fra pizzafyll, gryterett, lasagne, etc.

På torsdag lagde jeg to store gryter med tomatsaus. Det som tar litt tid er kutting av løk, chilli, hvitløk, gulrot, osv. Fordelte det i bokser, og la det i fryseren. Veldig lettvint når man ikke gidder å bruke mye tid på kjøkkenet hver eneste dag. I morgen står det stekt torskefilet med ris og tomatsaus på menyen. Veldig godt, og siden jeg allerede har gjort grovarbeidet, lages alt av seg selv i morgen.
Sitat av Daaaaaaaa Vis innlegg
Kjøp deg en blender og lag smoothies. Enkelt, raskt og så sunt som du kan få det.
Vis hele sitatet...
Vi lager definitivt forskjellige smoothies. Mine inneholder 800-1000 kcals. Hovedsaklig bananer. Men jeg forstår at den ikke "metter" på samme måte, da kroppen ikke blir tung(og dåven) i etterkant, men heller energisk. Føler med dog veldig full i magen.
PLeier fra tid til annen å lage uforskammet mye lapskaus. Veldig fint å ha de liggende i frysern delt opp i porsjoner til de dagene man er sliten etter jobb eller har kommet hjem fra en treningsøkt.

To-tre poser First Price lapskaus i stor kasserolle (kan blandes med potetmos for litt ekstra piff på smaken og ekstra kalorier), tre-fire pakker strimlet svinekjøtt, kotelettbiter, pølser eller annet kjøtt, kålrot, purre, gulrøtter, løk etc. Plutselig sitter du igjen med seks middager som enkelt varmes i mikroen.

For litt bedre resultat så lager du alt dra bunnen av (dropp First Price lapskausen og kjøp inn masse grønnsaker istedet).

Etter endt koketid kan du spise en porsjon og så la resten avkjøle seg og deretter fryse det ned stykkvis i matboks, brødpose f.eks.
Fjorland, no joke
Tror det beste du kan lage i microen er havregrøt
Anbefaler deg å kjøpe forskjellig typer kjøtt/kylling og tilbehør som ris & pasta. Tar under 30 min hver gang og man slipper å spise rester eller fryse ned. Ellers er fiskekaker et veldig enkelt alternativ kjøper man på Meny. Ha poteter og brun saus til maten så blir det kun potetene man må koke opp. Best å lage maten selv for da smaker den langt bedre!
Enkelt og greit:
2 stk laksefiléter med pepper og sitronskiver på i en form i ovnen i 20 min, server med fullkornsris med soyasaus på. Evt. kan du finhakke paprika og ha dette nedi formen sammen med en god mengde sitronsaft. Null stress å lage, tar kort tid, og smaker godt.