Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1458
Hei jeg skal søke til VG2 nå snart og jeg er usikker på om jeg skal velge VG2 Automasjon eller VG2 Data og Elektronikk.

Planen min er å velge bacheler i informatikk og ende opp som programmerer. Jeg synes det er spennende å automatisere ting, å tenke seg fram til løsninger, men jeg synes det også er spennende med koding, internett og internettsikkerhet. Informatikk har veldig høyt snitt og jeg ligger på 5,2 nå. Enten så tar jeg påbygg tredje året og søker meg rett inn på informatikk, men hvis jeg ikke kommer inn der da har jeg ikke så mye backup. Eller så tar jeg fagbrev slik at jeg har en plan B. Ut i fra det jeg har hørt trives elevene på automasjon bedre enn de på Data og elektronikk. (I mitt område)

Hvis jeg tar Data og Elektronikk hvilke andre lærlingsplasser kan jeg ta lærlingstida mi på annet enn på steder der de lodder kretskort? (Finnes det steder der jeg kan programmere?)

Hvilket av linjene burde jeg ta hvis jeg vil gå informatikk og jobbe med å programmere og finne logiske løsninger?

Hva kan jeg gjøre hvis jeg tar påbygg og ikke kommer inn på informatikk? (Kan jeg søke meg inn på VG3 igjen da?)
Høres mer ut som at du skal ta turen innom IKT.

Data og elektronikk handler om bygging av kretskort og nettverk. Nettverk i form av å koble datakontakter og telefonkontakter.
Har således absolutt ikke noe med data som i PC å gjøre. Ei heller programmering.

Jeg har gått på begge linjene. Etter å ha fullført data og elektronikk så sto jeg (i lag med alle andre i klassen) uten lærlingeplass. Og generelt svært få jobbmuligheter i ettertid. Det er på godt og vondt et døende yrke.

Jeg gikk over til automatisering (VG2 og VG3) og har nå i dag en fantastisk jobb og tjener ekstremt godt. Litt flaks på veien, men absolutt et yrke for framtiden.

MEN: Automatisering har ikke noe med internett, koding og sikkerhet å gjøre. Og er således feil vei å gå for deg om du ønsker å jobbe med det.

Gå IKT etterfulgt av påbygning før du starter på høyskolen, så havner du til slutt der du ønsker å være.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
MEN: Automatisering har ikke noe med internett, koding og sikkerhet å gjøre. Og er således feil vei å gå for deg om du ønsker å jobbe med det.
Vis hele sitatet...
Tjeh. Ikkje udelt ueinig.

Per i dag er det to siloer som i liten grad snakker saman. Men framtida er at det er to sider av samme sak, og folk med litt kunnskaper om den andre siloen vil stille veldig sterkt i ein god del jobber.

I dag skal brått anlegg levere data via internett, og sikkerhet, koding og IT er viktig del av det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tjeh. Ikkje udelt ueinig.

Per i dag er det to siloer som i liten grad snakker saman. Men framtida er at det er to sider av samme sak, og folk med litt kunnskaper om den andre siloen vil stille veldig sterkt i ein god del jobber.

I dag skal brått anlegg levere data via internett, og sikkerhet, koding og IT er viktig del av det.
Vis hele sitatet...

Jeg er både enig og uenig med deg.
Du har rett i det du sier, men dette blir samtidig ikke en jobb for en automatiker.
I bransjen ser vi større og større deltagelse fra selskaper som Atea. Fordi deres nærhet vil være en selvfølge i framtiden, etterhvert som utstyret vårt blir mer og mer tilpasset IOT og den digitale verden.

At det er en fordel å ha kunnskaper om begge deler, er veldig korrekt. Og vil være gull verdt i framtiden.

Men: Kunnskapen du får "utdelt" på VGS, er ikke i nærheten av å være oppdatert nok til dagens arbeidsliv. Du lærer deg det som er grunnleggende og basic, som enkel kontaktor-styring og programmering av utdaterte PLSer.

Og en slik kunnskap er ikke verd spesielt mye når det kommer til koding, internett, sikkerhet og generelt informasjonsteknologi.


En mulighet, hvis man ønsker å bruke litt tid på utdannelsen og få en solid bakgrunn som garantert gir jobb i framtiden, vil være å ta fagbrev som automatiker, der lærlingtiden har vært i et firma som driver med byggautomatisering (F.eks GK). Og så gå videre med påbygning og informatikk på høyskolen. For deretter å søke jobb hos f.eks Atea i deres avdeling for smarte bygg.

Er en liten omvei, men vil være en garantert suksess i dagens samfunn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du har rett i det du sier, men dette blir samtidig ikke en jobb for en automatiker.
I bransjen ser vi større og større deltagelse fra selskaper som Atea. Fordi deres nærhet vil være en selvfølge i framtiden, etterhvert som utstyret vårt blir mer og mer tilpasset IOT og den digitale verden.
Vis hele sitatet...
Eg sa heller aldri det. Eg sa at nokon innan ei av greinene, med litt kjennskap til motsett grein, vil vere gull verdt. Nokon med bachelor innan IT og eit fagbrev i automasjon vil forstå korleis ein PLS funker, og slikt dill...
Jeg valgte selv Elektro->Data&Elektronikk->Påbygg før jeg tok en bachelor som dataingeniør. Jeg føler jeg har mer valg etter endt utdannelse.

Vil du programmere på sikt er nok kanskje Informatikk det beste, men som Dataingeniør har du litt mer realfag og kan også jobbe med programmering i industri. Det er mulig du er bedre kvalifisert til en spesifikk jobb hvis du har fagbrev innen elektronikk/automasjon, men får du jobb med en gang etter en bachelor så tjener man nok fint inn dette.

Selvfølgelig er dette litt avhengig av hva du tenker å jobbe som senere.
Etter data og elektronikk kan du for eksempel bli telemontør, vet ikke helt om det var det du siktet etter men er fint arbeid med mye forskjellig innenfor feltet. Relacom er en mulighet å søke innenfor der.

Vet også om en kompis som endte opp med lærlingplass på difi etter vg2.
Trådstarter
2 0
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg valgte selv Elektro->Data&Elektronikk->Påbygg før jeg tok en bachelor som dataingeniør. Jeg føler jeg har mer valg etter endt utdannelse.

Vil du programmere på sikt er nok kanskje Informatikk det beste, men som Dataingeniør har du litt mer realfag og kan også jobbe med programmering i industri. Det er mulig du er bedre kvalifisert til en spesifikk jobb hvis du har fagbrev innen elektronikk/automasjon, men får du jobb med en gang etter en bachelor så tjener man nok fint inn dette.

Selvfølgelig er dette litt avhengig av hva du tenker å jobbe som senere.
Vis hele sitatet...
For meg så blir det enten å ta informatikk eller gå dataingeniør, men hva var planen din hvis du ikke hadde kommet inn på dataingeniør?
Jeg gikk på Høgskolen i Østfold. Det året jeg søkte, så kom alle søkerne inn. Dvs det var ikke noe karakterkrav. Dette er for så vidt noen år siden og det var mulig det ikke var like stor interesse for IT tidligere. Jeg hadde ingen plan B, men selv lå jeg litt under 5 i snitt fra VGS.

Hvis du satser på å gå på en av de bedre skolene (feks NTNU), så blir nok plassene fylt opp ja, men med 5 i karaktersnitt så er jeg ganske sikker på at du er godt innenfor. Halvparten av klassen min droppet ut ila det første skoleåret.