Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6629
Hei

Leste at burot kan hjelpe med å ha bevisste drømmer og lurte på hvor man kan få kjøpt det?

Finner ikke burot te i helsekost når jeg googler. Kan dette bestilles lovlog fra utlandet?

Finnes planten i Norge, slik at man kan lage egen te av det?

Noen tips`? Andre urter som er like / mer effektive som det lett går an å få tak i ?

Er det noen som vet hvor dette kan finnes i Kristiansand / Vest Agder, og på hvilke tider av året dem kan plukkes?
Sist endret av notFanatic; 5. september 2016 kl. 09:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Burot ( Artemisia Vulgaris), er definert som Legemiddel (reseptfritt) i Norge, men siden privatimport av legemidler er så strengt kan du møte på problemer: Alle legemidler må ha norsk pakningsvedlegg Kilde: Privatimport av legemidler.

Finner du en Norsk distributør så ordner det seg vel, jeg fant ikke noen i skrivende stund.
Open your mind
Beaivi's Avatar
8 1
Burot vokser overalt her i Telemark hvertfall, langs veier og i marka. Bør nok plukkes når bladene er unge og friske så ville trodd tidlig på sommeren.

Ei side med urter som historisk har blitt brukt til "Lucid Dreaming"
http://lonerwolf.com/legal-psychedelics/


URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER
Appetittløshet, dårlig fordøyelse, tarmproblemer, leverproblemer, gulsott, innvollsorm, lus, menstruasjonsplager, uteblitt menstruasjon, livmorblødninger, for å sette i gang en fødsel og drive ut etterbyrden, depresjon, spenninger, søvnproblemer, hysteri, skjelving, epilepsi, gikt, urinveisplager, forstuing, vann i kneet, kløe, utslett, psoriasis, malaria, neseblod og andre blødninger, soppinfeksjoner, forkjølelse, influensa, bronkitt, feber, muskelsmerter og insektbitt. Burot brukes ellers som insektmiddel, til produksjon av moxa og til rituell renselse.

Sitat fra: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/arte_vul.htm
Hei

Hvordan identifiserer man burot. Så noen planter som liknet på bilder av burot, men hvordan kan jeg være helt sikker. Vokste i veikanten.
Er det planter som likner?
Hva er vitsen?
Burot er en av de vanligste plantene å ha langs vegen i Norge. Du finner den i så og si alle boligfelt, og langs de fleste vanlige asfalterte veier i nabolag osv...
Burot er enkel å kjenne igjen pga de sølvgrå blomsterskuddene, og den intense aromaen som planten har.
Du kan knipe av et par buds og gni dem mellom fingrene, og få en veldig intens og kraftig krydder-lukt (minner nesten om manne-deodorant eller parfyme, faktisk).

Her er det bare å gå ut og plukke selv! Burot skal være enkel å finne, bare søk deg opp på bilder og sjekk hvordan den ser ut...
Har du identifisert burot én gang, husker du den for alltid. Enkel plante.
Det er ingen andre som er helt like, men meldestokk og evt malurt kan kanskje ligne litt for en som ikke vet hva man skal se etter. Jeg tror uansett ikke de to har like intenst og kraftig krydderlukt som burot.

Sitat av Cola_ole Vis innlegg
Hva er vitsen?
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å spørre?
Hei

Takk for svar, kan dette være burot? http://picpaste.com/pics/20160905_13...1473084477.jpg
Open your mind
Beaivi's Avatar
8 1
Sitat av notFanatic Vis innlegg
Hei

Takk for svar, kan dette være burot? http://picpaste.com/pics/20160905_13...1473084477.jpg
Vis hele sitatet...
Bingo! You got yourself some herbs!

Anbefaler dog nye å friske skudd og blader.
Der har du funnet deg burot ja Friskere skudd er selvfølgelig å anbefale, men kan være vanskelig å komme over på denne tiden. De fleste planter er nå allerede fullvokste og blomstret.
Uansett er det nok ikke krise at plantene er fullvokst, men det vil kanskje gjøre den litt verre å drikke mtp kraftig og surere smak enn om du hadde plukket tidligere i sesongen. Skal nok gå helt fint

Det er generelt anbefalt å sanke urter tidlig i sesongen, mens skuddene er friske (unge) og inneholder mer næringsstoffer og virkestoffer.
Kult at du fant deg burot da, så får du se om du får ønsket effekt. Vær forsiktig med bruken, da det virker som en potent plante som sikkert kan by på ubehag ved evt overdosering eller uvettig bruk.
Burot er svakt giftig og må ikke brukes av gravide, særlig ikke de første tre månedene i svangerskapet, da urten kan forårsake abort. Inntak av større mengder burot over lang tid kan skade nervesystemet.
Vis hele sitatet...
Fra rolv.no, som for øvrig er en veldig flott side for planteinteresserte
Open your mind
Beaivi's Avatar
8 1
Du fikk sagt det Alzo88!

Var faktisk ute en liten tur å fant noen få unge burøtter (En burot, flere burøtter ), men var veldig få iforhold til de full voksende.

Fungerer nok bra med de du har funnet. Når de er så store er det litt rot rotsystem også. Tørk og knus
Hvor har dere det fra at man bør plukke ung burot? Flere engelskspråklige nettsider mener den er mer potent rundt blomstring.
Open your mind
Beaivi's Avatar
8 1
Sant at man ikke trenger å plukke burot som såvidt har kommet av bakken, var heller ikke det jeg mente med ung burot. Ung burot for meg er en frisk og fresh burot. Altså alt annet enn en som er ferdig blomstret.


"Harvest mugwort shortly before it flowers and hang the leafy steps upside down in a dry place away from sunlight to dry.

Collect the root in autumn. Wash and dry mugwort root thoroughly and lay it on a screen to dry. Do not let the roots touch one another or they may mold."

Kilde: http://www.witchipedia.com/herb:mugwort
Hei

Takker for svar og informasjon. Hvilken del av buroten er det man kan bruke? Er det kun bladene eller hele planten?
Må man tørke det først, eller kan man bruke ferske blader?
Open your mind
Beaivi's Avatar
8 1
Man kan bruke både ferske og tørkede blader.

"Både de overjordiske delene og roten av burot har vært benyttet i medisinen. Det vanligste er å bruke bladene, noe som gjelder både i vestlig og kinesisk urtemedisin. Bladene og toppene samles og tørkes like før planten blomstrer, vanligvis i august. Seinere på høsten kan røttene graves opp og tørkes hele. Den hvite filten på undersiden av bladene benyttes i kinesisk medisin til moxa. Det homeopatiske middelet Artemisia lages ved at den friske roten av burot, som graves opp på forvinteren, hakkes og trekkes i alkohol før middelet filtreres og potenseres."

Anbefaler deg og lese den siden jeg linker til her om du har tenkt å bruke planta til noe

Kilde: http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/arte_vul.htm
Pensjonert Skaper
Dersom du vil ta kontroll over drømmene dine og huske dem bedre i ettertid kan også Calea Zacatechichi være til nytte.
Såvidt jeg vet er den ikke definert som legemiddel, så det skal være helt lovlig å importere (var iallfall når jeg selv testa det).

En tradisjonell måte å ta det på er å røyke en sigarett med det mens man drikker en te brygget av det, men dette smaker kjipolainen så om du ikke liker det bittre kan det nok være smart å finne andre måter å få det i seg på også. Vet at en del lucid dreamers rundt om på nettet har knus det opp og putta i kapsler også.

Ellers veldig interessant å lese denne tråden. Var ikke klar over at burot kunne brukes til slikt. Tror jammen jeg skal holde øynene åpne for det neste gang jeg er ute og høster av naturens goder.