Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 3933
Opprinnelig postet av Xtrax
Er et etisk dilemma akkurat det der, men er du ansvarlig nok til å ha sex, må man også kunne ta ansvar for konsekvensene av det. Bruk gummi, p-piller og kastrering, så slipper man å komme over slike problemstillinger.
Vis hele sitatet...
bare for opplysningens skyld xtrax - sjansen for å bli gravid om man går på p-piller er 1/10. det er faktisk ganske stor sjanse, med andre ord. som eksempel kan jeg ta ei venninne av meg som gikk på pilla, men ble allikevel gravid. så det skjer, tro det eller ei.. ;>
bare for opplysningens skyld xtrax - sjansen for å bli gravid om man går på p-piller er 1/10. det er faktisk ganske stor sjanse, med andre ord. som eksempel kan jeg ta ei venninne av meg som gikk på pilla, men ble allikevel gravid. så det skjer, tro det eller ei.. ;>
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg nevnte gummi og kastrering i tillegg. Hver for seg er det sikkert en viss sjanse for at det går galt, men bruker du alle tre samtidig, så burde ikke graviditet bli noe problem.
Xtrax:

nå er vel kastrering litt vel drøyt da... hvis man ikke vil ha (flere) barn, så holder det faktisk å sterilisere seg! (selv om det ikke er 100% sikkert det heller)...

uansett tror jeg at 40+ åringer ("fare"-gruppen) vet konsekvensene av sex, og bruker prevensjon... med mindre de planlegger graviditet da.
Sist endret av cavey; 3. september 2002 kl. 15:54.
Jeg satte tingene på spissen. Poenget mitt var at hvis du ikke absolutt ikke vil ha et barn som har downs syndrom, så bør du ikke ha ubeskyttet sex, eller sex i det hele tatt. Er du villig til å ta sjansen på at du ikke blir mamma/pappa, så må du også ta ansvaret hvis det skulle skje. Man skal ikke velge bort et barn bare fordi det har en "defekt".
ja, da er jeg med
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Opprinnelig postet av necro
Spørsmålet om abort av de med downs kan stilles på en annen måte:

Har vi rett til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø?

Hvor mitt svar er ja.
Vis hele sitatet...
Så du syns at man skal ha lov å bestemme hvorvidt andre har rett til å leve eller ikke? Hva m vi tar en tenkt situasjon...

Moren til necro: Vi har så dårlig råd.
Faren til necro: Ok, da får vi kvitte oss med sønnen vår.
Moren til necro: Ja, klart det. Det er vår sønn, vi bestemmer om han skal leve eller dø.

Ok, litt dårlig eksempel, men poenget blir vel fått fram... Du ville vel ikke likt om andre bestemte om du skulle fortsette å leve eller ikke? Ja, jeg vet at det er et foster det er snakk om, men det er like fullt et liv.
Sorry for alle de andre dumme postsene mine, men jeg ville iallefall ikke ønsket å beholde en med downs.
Er redd for å ha en som sitter i rullestol, eller en som ikke er tilsnakkelig heller. Det er pointet.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg forstår veldig godt hva du mener, og har selv ikke noe ønske om at et av mine framtidige barn (hvis det blir noen) skal ha downs. Det er bare at jeg ikke ville tatt abort pga en slik sykdom.
Gutten har ikke mye du skulle sagt i en sånn sak.
Alt er opp til dama da så og si, og du er nesten bare nødt og støtte hu men også forklare mulighetene så hu gjør det rett for seg selv, "mannen" og ungen..

Men ærlig talt så var det en elendig problemstilling du satt opp for sånne diskusjoner vet du på forhånd hvordan vil enda..

Jeg personlig er for abort vist du har en grunn.
Det skal IKKE brukes som et prevansjonsmiddel i likhet med angrepilla!
*me er for abort, i aller høyeste grad!
jeg ville sannsynligvis ikke tatt abort, selv om jeg er for (selvbestemt) abort. det har noe med at jeg har tilbrakt en sommer med hun som driver PROFF reiser (reiser for psykisk og fysisk utviklingshemmede), og derfor har sett hvordan folk med f.eks. downs fungerer. de med downs tenker, jobber, og elsker. de gjør det samme som oss, bare på andre måter, med andre uttrykkformer, og i en litt annen fart.

offtopic:
mia: ved riktig bruk av p-pilla skal det ikke være mer enn 0.1 prosent sjangse for at du blir gravid.

necro: mange som er i dette forumet, er litt annerledes på en eller annen måte. det er ikke nødvendigvis fysisk de er annerledes, men psykisk. hvis du har downs syndrom, så er du ikke farlig for samfunnet, du er bare annerledes. fordelen til alle oss andre er at vårt utseende ikke avslører at det er noe "galt" med oss.

kunne du se på ted Bundy at han var en seriemorder? tviler...hvor mange med downs syndrom veit du om som har skadet noen på den måten, med overlegg, gjentatte ganger? veit du om noen med downs syndrom som er en trussel mot det samfunnet vi lever i? de fleste psykisk tilbakestående fungerer bra i samfunnet, fordi de vil det, de vil være som alle andre...de som ødelegger er det som er psykopatene, de som vil være best, mest elsket, mest populær, vakrest, og alle andre skal ha det jævlig.
Sist endret av Painkiller; 4. september 2002 kl. 11:13.
Painkiller: Hvis du har en fysisk defekt er du en fare for samfunnet hvis du formerer deg, fordi ditt avkom kan arve dine (og din partners) fysiske defekter. Dette fører til en degenerering av rasen vår.
Så langt har jeg bare "angrepet" den fysiske delen, men når vi beveger oss over på psykiske lidelser som psykopati, så er det en mye enklere løsning. Alle mentale lidelser kan kureres, hvis de ikke er et "symptom" av en fysisk lidelse, som f.eks. kjemiske ubalanser.

Også vil jeg i tillegg peke ut at jeg ikke ville likt å leve med disse tiltakene, siden dette ikke virker til å ha kommet fram så bra tidligere, men det BURDE være slik for menneskehetens skyld (ikke at jeg egentlig bryr meg noe særlig, men det er morro å diskutere det ).
så er det mange med ARVELIGE fysiske defekter som avstår fra å formere seg fordi de ikke vil påføre barne sine det samme...men endel ting kan du ikke kontrollere. de med downs har like stor rett til å få barn som alle andre.
Opprinnelig postet av necro

Har vi rett til å bestemme hvem som skal leve og hvem som skal dø?

Hvor mitt svar er ja.
Vis hele sitatet...
betyr dette at du mener at du selv er genetisk perfekt, og at det er grunnen til at du fortsatt lever?
offtopic: Necro: yndlings boken din heter vel ikke tilfeldigvis "mein kampf"?
Manjakken: Det at man går til angrep på en persons karakter på grunn av deres bruk av ytringsfriheten er forkastelig.

Jeg liker det!


Desverre må jeg skuffe deg, jeg har ikke en gang lest hele Mein Kampf, og utifra det lille jeg har lest kan jeg bare konkludere med at Adolf Hitler ikke hadde så mye å fare med.

Ei heller er jeg (som jeg er sikker på at det ble prøvd å bli hintet fram til) nazist. Ikke en gang "neo-nazist". Beklager hvis dette er en skuffelse og ikke passer inn i ditt verdensbilde av hvem som har hvilke meninger.

Beklageligvis gidder jeg ikke kaste bort mer tid på å svare nå, siden jeg ikke ser noen egentlig mening med det.

[/RANT]
Hitler hadde mange meninger om hvordan mennesket skulle være. Og de er skremmende like de meningene du har. Han lagde menneske fabrikker der han dyrket frem det han mente var det beste genetiske materialet. Som er noe av det samme som det du sier om at de som er nærmest genetisk perfekte skal få minst fem barn.
Jeg kaller deg ikke en nazist, men du har meninger som kan virke litt nazistiske.
Jeg mener at det er ikke opp til oss å besteme hvem som skal leve eller dø. Hvis en person med downs er ulykkelig, så er det ikke opp til oss å bestemme om vedkomne skal få leve eller ikke. Men jeg mener at det er vår oppgave å legge ting tilrette for at de med downs skal få et så godt liv som mulig, uten at det ødelegger vårt liv.
Tja, kanskje meningene mine kan virke litt nazistiske, men det er store forskjeller.

Hitler ville dyrke frem "guderasen" blant mennesker - blonde, blåøyde og atletiske arer. Resten var uverdig, og jøder, sigøynere, homofile, svarte og så videre skulle helst utslettes alle som en. Det er rasistisk.

Mine meninger, derimot, har ikke et snev av rasisme i seg. Jeg driter i om de med de beste genene er svarte, hvite, gule, røde eller blå - men det er de genene som burde taes vare på!

Når jeg går i butikken for å handle grønnsaker så plukker jeg ikke med meg de som er myke og/eller har flekker. Jeg tar for meg av de beste grønnsakene jeg finner. Skjønner ikke hvorfor det skulle være annerledes når det er snakk om barn når man faktisk har muligheten.
Jeg ville sagt det er opp til moren..
Jeg tror ikke jeg hadde taklet å hatt en unge med downs syndrom selv..

Det er litt vanskelig å sette seg inn i situasjonen skikkelig, siden man lett kan være etterklok.
painkiller: Nei, vi har ikke et slikt system, og glad er jeg for det! Hadde sikkert ikke blitt født da.
Jeg ville ha vurdert det litt..prøvd å snakka fornuft i dama....tror ikke jeg kunne ha tatt meg av en handikappet gutt/jente....veldig vanskelig tema dette med abort...men visst jeg tenker meg om,så ville JEG ha tatt abort..for å ikke ødelegge livet til den Jenta/gutten..tenk deg selv for et liv det må være,bli matet,vasket,trillet tur med og kan ikke gjøre noe som helst...det må være det verste du kan tenke deg...
Necro har et jævlig godt poeng faktisk. Har dere sett Fatboy Slim videoen som viser hele evolusjonsprosessen og slutter med en feiting på en benk ikledd en t-skjorte med teksten "I'm number one, so why try harder?"

Her i den vestlige verden hvor det ikke lenger er selvsagt at "veike" individer dør før reproduksjon går den genetiske utviklingen i feil retning i og med at de fleste av grunnlagene for "sunn" evolusjon er revet vekk...

Før var det slik at de begavede individene i en bestand hadde større sjans for å klare seg frem til knullbar alder. Nå for tiden kreperer så og si ingen før fylte 20 og "tapere" får flest barn. Det blir altså født flere og flere "ikke genetisk begavede" i forhold til "genetisk begavede".

Tror dette er min mest moralsk forkastelige post noensinne.
Sist endret av plumRad; 6. september 2002 kl. 15:19.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Rasisme er vel og mene at enkelte er mere verdt, og står 'høyere' enn andre, det er jo akkurat det du mener? At de som er perfekte bør tas vare på, og resten bare dumpes. Det er jo i høy grad rasisme.
Rasisme har jo egentlig flere sider, hvertfall i dette tilfellet.
Det er jo ingen vits i å nekte på at det beste for menneskerasen faktisk hadde vært å bare videreføre de beste genene. Jeg hadde selvfølgelig ikke blitt født i det tilfelle, men sånn er det jo ellers i dyreverden.
De med de beste genene har større sjanse til å formere seg. Og de som blir født med defekter blir spist av rovdyr.

For oss er jo en slik mening/teori forkastelig, men slik burde det jo egentlig være for at menneskerasen skal utvikle seg.
Ond^Sofa: Slik jeg har forstått ordet rasisme så er det å mene at noen folkeslag/grupper er bedre enn andre. Jeg snakker om individuell utvelgelse.

[EDIT]
Tenkte jeg kunne legge til et eksempel.
Person A er en hvit mann som hater svartinger, dette gjør ham til en rasist.
Person B derimot hater en svarting, men ikke alle, dette gjør ikke ham til en rasist.
[/EDIT]

[EDIT 2]
"Men onkel Necro, du fremmer jo en gruppe - de genetisk "perfekte" - og fordømmer en annen - de med defekter."

Jeg ser ikke på fostre som mennesker. Når de er bittesmå ligner de på "idealfostret" til en hel del pattedyr og ettersom de vekser får de mennesklige trekk. Gorillaer har også mennesklige trekk, men er en helt annen dyrerase.

Angående sterilisering o.l. på de som ikke har blitt oppdaget noen defekter på før etter fødselen synes jeg ikke det heller kan bli sett på som rasisme. Å gjøre forskjell på folk er ikke rasisme - ingen kan komme og fortelle meg at men er rasist fordi om man synes folk er ulike [eller, man kan jo fortelle meg det, men jeg nekter fortsatt å tro på det ].

[/EDIT 2]
Sist endret av necro; 6. september 2002 kl. 18:00.
▼ ... over et år senere ... ▼
jeg har ikke lest igjennom alt her..

men bare en ting å si om abort, det er MORD! Man tar livet av et barn som ligger forsvarsløst i mors mage...fra mor og far koste seg i senga til frøet er sådd og det begynner å gro så er det faktisk et barn et levende individ fra første stund...derfor, Abort = mord uansett hvor sykt barnet er
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvorfor ta dette opp igjen?
Hvis du er mann i forholdet, og vil ta abort, og dama nekter.. Da har du ikke en dritt og komme med ! Helse søstra var inn i timen til oss i dag, der diskuterte vi akkurat dette emne.. Hvis barnet hadde downs, og dama vil beholde det.. Bare og pung ut da.. Men hadde JEG vært dama.. Bye bye baby.. Jeg synest synd på de som har barn med downs.. De må ha sinsykt mye oppfølging og "prakk" (hvis jeg kan kalle det det..) med et barn som er fysisk hemmet.. Og når barne da blir eldre så er det ikke bare at de flytter hjemme fra når de er 16 - 18 ! De trenger ofte mer pleie en andre....

Men det er også forskjellige "grader" av downs syndrom da.. Ikke alle er like "skada" (slemt ord, men kom ikke på noe annet :/ ) disse trenger ikke like mye hjelp !

Spilte hockey med et søskenpar, han eldste var 20 år, og spilte med oss som var fra 14 - 16 ! Han klarte og få på seg utstyret selv, men han hylte nesten etter oppmerksom het.. Etter hva jeg vet om downs syndrom så ville jeg tatt abort hadde jeg vert dame.. Men de er ganske morsome og.. Så etter grundig igjennom tenking så tror jeg det hadde blitt abort trossalt.. :/
Opprinnelig postet av pumbaa

men bare en ting å si om abort, det er MORD! Man tar livet av et barn som ligger forsvarsløst i mors mage...fra mor og far koste seg i senga til frøet er sådd og det begynner å gro så er det faktisk et barn et levende individ fra første stund...derfor, Abort = mord uansett hvor sykt barnet er
Vis hele sitatet...
Dersom man har lyst til å ta abort, så er det ikke et barn enda, det er et uhell.
Jeg er for abort, uansett hvilke grunner man måtte ha til å ville ta det.
Jeg viste ikke før idag hvordan abort ble utført ! Kan fortelle det slik jeg fikk forklart..

Altså, dama må ligge og skreve, så kommer legen og fører en skrape inn i skjeden.. Han skraper i alle kanter og kroker.. Tar med seg alt av sperm som kan ligge igjenn, tar med egge som er befrukta og massevis av slim.. Dette blir da et blødende sår inne i dama.. Og når du tenker over hvor jævlig vondt hun måtte få, og hvilken angst (som de fleste jentene får etter abort) hun kommer til og oppleve i ettertid.. Da tror jeg de fleste ville tenkt over det 2 ganger.. Det ville iallefall jeg.. MIN MENING !!
Ærlig talt, tror du de smertene er verre enn når man ni måneder senere måtte ha trøkka ut 3-4 kilo? Det tror ikke jeg.
Det er DIN mening !! Jeg skrev MIN MENING tydlig og godt !! Denne tråden har vært død lenge.. Jeg ville bare si det jeg hadde lært og MIN MENING !!
nFF Marshall
morten's Avatar
[20'44] (Hekate_): Er e-roevik på #nff?
[20'44] (Hekate_): Med _ ,mener jeg.
[20'45] : Da håper jeg det
[20'45] : så kan vi ha det morro med henne
[20'45] (Hekate_): Det er nok en han.
[20'45] (Hekate_): Men han holder ikke til her?
[20'45] (Hekate_): Jeg ville bare si "dust", men det passet seg ikke i forumet.