Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 11305
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå må du huske på at det er stor forskjell på å overføre et signal 0-50 meter, og opptil 500 meter.

På 0-10 meter så har du en overføringshastighet på 35 Mbit/s.
På 500 meter så har du en overføringshastighet på ca 200 kbit/s
Vis hele sitatet...
Nja, det finnes jo forskjellig utstyr, de har kommet langt på den fronten
Har funnet utstyr som skal klare 20Mbit på ca. 300m, så jeg ser ikke på datamengden som noen utfordring dersom jeg går for 485 overføring.

Jeg har jo fått litt innspill, og grublet litt i noen dager, så jeg får bare se hva som vi klarer å få til ut av dette.

Det er ikke plass til noen "PC" nede i dypet heller, så feks remote til en pc blir vanskelig å få til. Men det hadde jo faktisk vært en ok løsning, dersom jeg hadde fysisk plass.
Kanskje jeg skal gruble litt på å finne en one-board computer som kan kjøre Win, og som er liten nok til at jeg får plass til den.
Disponibel plass er inne i en tube/rør med indre diameter rundt 100mm, så det er sparsomt med plass.
Fult mulig å få tilpasset en PC eller kjøpt noe ferdig, som kan passe innenfor området du har tilgjengelig.

Her er f.eks et utgangspunkt:
http://www.idg.no/pcworld/article100679.ece
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvordan han skal bruke RS485?

Er bare å konvertere signalet fra USB til RS485. F.eks ved hjelp av en slik:
http://www.usconverters.com/usb-to-r...onverter-iu100 (Første treff på google - må selvfølgelig ha utstyr tilpasset trykket).

Og så passer man på at spenningen er korrekt i motsatt ende av kabelen, og kobler på en lignende konverter der.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å si det tidligere, at det går ikke. For at dette skal fungere må dingsen nedi vannet kommunisere med rs485, for så å mottas med USB ved PCen. Dette produktet er tilpasset en USB host, tilsvarende for USB device (den som er nedi havet) finnes ikke.

Du kan ikke konvertere en hvilken som helst USB protokoll til RS485, det finnes en egen USB protokoll med tilhørende drivere spesifikt for gammeldags seriell kommunikasjon, og dette dukker opp på PCen som en virtuell COM-port.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Fult mulig å få tilpasset en PC eller kjøpt noe ferdig, som kan passe innenfor området du har tilgjengelig.

Her er f.eks et utgangspunkt:
http://www.idg.no/pcworld/article100679.ece
Vis hele sitatet...
Kjøre remote desktop du tenker på da? Ja, det KAN være en mulig løsning.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du kan ikke konvertere en hvilken som helst USB protokoll til RS485, det finnes en egen USB protokoll med tilhørende drivere spesifikt for gammeldags seriell kommunikasjon, og dette dukker opp på PCen som en virtuell COM-port.
Vis hele sitatet...
Det er her utfordringen ligger forstår jeg. Jeg kjenner ikke sågodt til USB, då dette var nytt formeg at det fungerte på det viset.
Lærer noe nytt hver dag! :-)
Sist endret av Skytteren; 2. september 2014 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har dere ikke hørt om TCP/IP? Drivere til USB ligger i vbox, skal være forholdvis enkelt å overføre dataene over nettverk...
Ja, det kunne jo vært en mulighet....
http://www.eltima.com/products/usb-over-ethernet/
Kom tilfeldigvis over denne når jeg undersøkte noe annet. Laget spesielt for raspberry pi.
Hvor ligger problemet ? Mulig jeg ikke har fått med meg alt. men sett at du har rett, at overføringshastigheten er tilstrekkelig via 500 meter usb, kan du ikke bare forsterke signalene dine på toppen?

uansett om det er analoge eller digitale signlaer bør jo ikke det være noe problem på 450Khz. minimalt støy. det eneste du trenger er Signalkabelen din + 2 ledere til forsterkningspower.

Mulig jeg har misforstått noe helt vesentlig her altså...
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Hvor ligger problemet ? Mulig jeg ikke har fått med meg alt. men sett at du har rett, at overføringshastigheten er tilstrekkelig via 500 meter usb, kan du ikke bare forsterke signalene dine på toppen?

uansett om det er analoge eller digitale signlaer bør jo ikke det være noe problem på 450Khz. minimalt støy. det eneste du trenger er Signalkabelen din + 2 ledere til forsterkningspower.

Mulig jeg har misforstått noe helt vesentlig her altså...
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener han skal forsterke, egentlig? Signalet før det prosesseres, eller USB? Det det kan virke som du tror, men jeg skal ikke si for sikkert, er at hvis signalet som applikasjonen sampler har tilstrekkelig lav båndbredde så vil USB-signalene også overleve lenger? Det er feil.
[quote=wanna-b;3160815]Hva er det du mener han skal forsterke, egentlig? Signalet før det prosesseres, eller USB? Det det kan virke som der)u tror, men jeg skal ikke si for sikkert, er at hvis signalet som applikasjonen sampler har tilstrekkelig lav båndbredde så vil USB-signalene også overleve lenger?

er ikke det jeg mener. sier bare at jeg ikke forsto problemet så lenge du har tilstrekkelig bånbredde. er det ikke da bare å forsterke signalet før det prosseseres?(som du sier)
Vil ikke noe slikt fungere?
http://m.amplicon.com/Data-Comms/USB-USB-USB-4626.cfm

(Er på mobil, så vanskelig å få sjekket om den er postet fra før)
Sitat av PyrONics Vis innlegg
Kom tilfeldigvis over denne når jeg undersøkte noe annet. Laget spesielt for raspberry pi.
Vis hele sitatet...
Ser jo lovende ut dette her!

Any device you plug into your Raspberry PI USB ports becomes directly accessable on a Windows/OSX/Linux machine over the network.

The Raspberry Pi USB ports become a direct extension of your desktop USB port


Sitat av visualn00b Vis innlegg
Hvor ligger problemet ? Mulig jeg ikke har fått med meg alt. men sett at du har rett, at overføringshastigheten er tilstrekkelig via 500 meter usb, kan du ikke bare forsterke signalene dine på toppen?
Vis hele sitatet...
Har du noe informasjon om en slik USB forsterker da? Jeg ser for meg litt utfordringer her...

Sitat av visualn00b Vis innlegg
uansett om det er analoge eller digitale signlaer bør jo ikke det være noe problem på 450Khz. minimalt støy. det eneste du trenger er Signalkabelen din + 2 ledere til forsterkningspower.

Mulig jeg har misforstått noe helt vesentlig her altså...
Vis hele sitatet...
Ja, det som skjer er at alt av bilder blir "blurry", tror det er pga. resonans i kabelen eller noe, det blir det samme som om du surrer alu-folie rundt en coax med video-bilde på, da får du blur og skygger.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jo, vil fungere som kukk i varmt smør, men da står jeg overnfor å måtte skaffe en kabel med fiber, og med strekkavlastere osv, som tåler det bruket jeg skal ha det til. Den kabelen kommer nok til å koste mer enn det vil koste å handle noe ferdig.
Sist endret av Skytteren; 6. september 2014 kl. 01:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kontakt Leteng. De har alt av sånn. Det du ser etter er usb over tp kabel.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Det du ser etter er usb over tp kabel.
Vis hele sitatet...
Ja, vi har vært innm det litt tidligere i tråden
Med tanke på kabelpris så er SM fiber det desidert rimeligste alternativ. En G2 eller G4 SM fiber på 500 meter bør du kunne få tak i for 2-3.000,-, hvilket er mye rimeligere enn en tilsvarende vanntett kopperkabel. Se på fibermodemet fra Black Box som heter IC406A-EU. To slike + to SM mediekonvertere til 3-400,- så har du en løsning som tåler hele 10km. Om du velger en ADSS-kabel så vil den tåle et strekk på mange kilo. Husk en fiberkabel består av bare plast og glass og tåler derfor saltvann mye bedre enn en koppperkabel. Er det plass til et batteri i denne "ubåten"? For eksempel standardbatteriet 12V 7Ah som er relativt rimelig, relativt lett og som tåler en belastning på opptil 20W. Dersom batteriets vekt er et problem, så finnes det lettere alternativ med bruk av Lipo batteri.
Sist endret av BjornTore; 15. september 2014 kl. 09:06.