Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 9690
Hei!

Prøver å modifisere en PSU for å kjøre en CB-radio som kobles på sigarettenneren.

Men hva er pluss og hva er minus på sigarettenneren?


Dofty
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Pluss er i midten og ringet rundt er minus.
Sitat av Wikipedia
For the 12-volt systems, the "contact point," which is the center part of the plug when viewed end-on, carries the positive voltage, whereas the "can" part, which is the outer part of the connector, carries the negative voltage (which is the "ground" connection for most automobiles, which have a negative ground electrical system).
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cigar_lighter_receptacle
Sist endret av datagutten; 14. oktober 2009 kl. 19:05.
Dofty's Avatar
Trådstarter
Der ja, takk!
Dofty's Avatar
Trådstarter
Sitat av sintkar Vis innlegg
Hm, du slår meg som veldig usympatisk og utakknemmelig når folk kommer med råd for å prøve å hjelpe deg med DITT problem.
Tror første mann misforstod spørmålet ditt, han trodde vel du mente; hva er de positive sidene og hva er de negative sidene med sigarettenneren.

jeg synes du kan være litt mer hyggelig
Vis hele sitatet...
Først nå som du nevnte det forsto jeg hva førstemann mente. Og da forsto ikke jeg hva han svarte på, for jeg forventet et svar som "tuppen er pluss og minus er ringen rundt". For meg var svaret hans helt ute av kontekst. Så spørsmålet mitt var egentlig veldig dårlig formulert.

Og til Dani87 må jeg nesten beklage, han kunne umulig vite om jeg visste at rød er for pluss og svart er for minus.


Sitat av Jazzin Vis innlegg
Altså, jeg mener at sigarettenneren på en bil har lav sikring, så det går lite strøm gjennom den. Opllevde at sikringen gikk når ejg kobla blålys til den
Vis hele sitatet...
Har en 2A sikring på sigarettenner kontakten og CB-radioen trekker ikke mer enn 1,3A når den sender ut på full effekt (4W).
Så det er ikke noe problem!
Sist endret av Dofty; 14. oktober 2009 kl. 19:47.
▼ ... flere år senere ... ▼
Den trekker vel ikke ver en 0,33 A? (4W/12V)