Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4079
Hei, jeg har en luftmengde måler her fra en toyota camry 91 mod, som jeg hadde tenkt å bruke til ett DIY prosjekt. Men problemet er at jeg ikkje finner ut hvordan den fungerer, har søkt en del på google, men jeg finner ingen koblingsskjemaer eller bilder fra elektronikken som sitter inni måleren (forsegla).

Har prøvd å måle litt med ohm-meter, men det gir heller ikkje noen konkrete resultater, ser ut som den bare melder i fra om når den er fult åpen og lukket.

Det er 7 pinner på kontaktene, og her er måle-resultatene:

Mellom P1 og P2 får jeg 0.3 Ohm så lenge spjeldet ikkje er lukket.
Mellom P3 og P5 får jeg 0.3 Ohm uansett stilling på spjeldet.
Mellom P3 og P6 får jeg 90 Ohm når spjeldet er fult åpent.
Mellom P5 og P6 får jeg 87 Ohm når spjeldet er fult åpent.

Som dere ser så gir ikkje det mye mening, jeg regner ikkje med at denne er digital siden den har så mange porter, hadde den vært digital så hadde man vel bare trengt 4 porter.

Er det noen som vet hvordan slike luftmengdemålere fungerer? Eller har bilder fra innsiden av elektronikken?

Jeg fant frem ett bilde på google av den måleren.
http://i.ebayimg.com/14/!CDrC0lgEWk~$(KGrHqF,!lcEz+y(EBJLBNPZcod19g~~0_1.JPG?set_id=8800005007

Eller kan den være ødelagt?
Uten å ha veldig peiling, så forsøker jeg med et svar likevel. Åpningen er vel egentlig ikke så interessant, sett fra motorens side. Det er hvor mye luft den får, som spiller noen rolle. Mengden luft, vil avhenge av lufttrykket. Kaldere luft, gir tyngre (mer luft) på mindre åpning.

Tipper du må blåse noe gjennom, for å se skikkelige resultater. På BMW, så mener jeg at det er et trådkors, som man måler motstanden på. Denne motstanden endrer seg, avhengig av hvor mye trådene blir avkjølt av luften som passerer, og ut fra dette, så regnes det ut hvor mye luft som motoren får.
Det er også forskjell på luftMENGDEmålere og luftMASSEmålere. Luftmengdemålere er vel bare en klaff, og luftmassemålere er atskillig mer avanserte. Luftmengdemålere finner man stort sett bare på eldre biler.
Kan du ikke bare få tak i koblingskjema til bilen å se hva som går til de forskjellige kontaktene?
Sitat av cazber Vis innlegg
Uten å ha veldig peiling, så forsøker jeg med et svar likevel. Åpningen er vel egentlig ikke så interessant, sett fra motorens side. Det er hvor mye luft den får, som spiller noen rolle. Mengden luft, vil avhenge av lufttrykket. Kaldere luft, gir tyngre (mer luft) på mindre åpning.

Tipper du må blåse noe gjennom, for å se skikkelige resultater. På BMW, så mener jeg at det er et trådkors, som man måler motstanden på. Denne motstanden endrer seg, avhengig av hvor mye trådene blir avkjølt av luften som passerer, og ut fra dette, så regnes det ut hvor mye luft som motoren får.
Vis hele sitatet...
Er ikkje det luftmengdemåleren som styrer hvor mye bensin motoren (injection) får?

Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Det er også forskjell på luftMENGDEmålere og luftMASSEmålere. Luftmengdemålere er vel bare en klaff, og luftmassemålere er atskillig mer avanserte. Luftmengdemålere finner man stort sett bare på eldre biler.
Vis hele sitatet...
Hva er hensikten med å ha en måler som bare måler om det kjem luft inn?

Sitat av sanasana Vis innlegg
Kan du ikke bare få tak i koblingskjema til bilen å se hva som går til de forskjellige kontaktene?
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å få taki koblingsskjema, men det var enklere sakt enn gjort. Google gir meg ikkje noe, alle bil forhandlere har gått over til digitale koblingsskjemaer, og dem er ikkje villig til å ta noen utskrift.
Jeg fant noen koblingsskjemaer og litt annen info på http://www.turboninjas.com/camry/

Skikkelig koblingsskjema for 94: http://www.turboninjas.com/camry/camry94wiring.pdf
Og generell info om Gen3: http://www.turboninjas.com/camry/be.pdf
Sitat av Frenor Vis innlegg
Jeg fant noen koblingsskjemaer og litt annen info på http://www.turboninjas.com/camry/

Skikkelig koblingsskjema for 94: http://www.turboninjas.com/camry/camry94wiring.pdf
Og generell info om Gen3: http://www.turboninjas.com/camry/be.pdf
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har forstått så er det skjemaer får Toyota Camry 88-91 model jeg trenger, 94 modelen har en nyere type luftmengdemåler.
Sitat av Masi Vis innlegg
Hva er hensikten med å ha en måler som bare måler om det kjem luft inn?
Vis hele sitatet...
Det får du spørre bilprodusenten om. Men den måler jo selvsagt mengden da, men tar ikke hensyn til massen. Derfor funker det sikkert best ved en gitt temperatur, og den tar kanskje mindre hensyn til varierende utetemperatur. Det er jo en grunn til at de har gått vekk fra denne løsningen for mange år siden.

Luftmassemålere er ihvertfall lette å kjenne igjen, da de har et finmasket gitter med tynne tråder, og ingen spjeld. Disse går fortere i stykker enn den gamle typen, men er mer nøyaktige.

Jeg er ingen ekspert på luft eller andre gasser, eller måling av disse. Jeg vet derimot at biler bruker forskjellige metoder for måling av luft, som nevnt over. Såvidt jeg kan se har du flere alternativer for måling enn de du har tatt nå, du har vel bare tatt 4 målinger. Med 7 pinner har du flere alternativ enn det vel? Dessuten skal du ikke se bort i fra at multimeteret ditt ikke er nøyaktig nok, at luftmengdemåleren er ødelagt, eller at den rett og slett ikke kan måles med vanlig multimeter. Kanskje du må ha oscilloskop? Ikke vet jeg, jeg har aldri brukt disse til annet enn bil der de hører hjemme.
Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
Det får du spørre bilprodusenten om. Men den måler jo selvsagt mengden da, men tar ikke hensyn til massen. Derfor funker det sikkert best ved en gitt temperatur, og den tar kanskje mindre hensyn til varierende utetemperatur. Det er jo en grunn til at de har gått vekk fra denne løsningen for mange år siden.

Luftmassemålere er ihvertfall lette å kjenne igjen, da de har et finmasket gitter med tynne tråder, og ingen spjeld. Disse går fortere i stykker enn den gamle typen, men er mer nøyaktige.

Jeg er ingen ekspert på luft eller andre gasser, eller måling av disse. Jeg vet derimot at biler bruker forskjellige metoder for måling av luft, som nevnt over. Såvidt jeg kan se har du flere alternativer for måling enn de du har tatt nå, du har vel bare tatt 4 målinger. Med 7 pinner har du flere alternativ enn det vel? Dessuten skal du ikke se bort i fra at multimeteret ditt ikke er nøyaktig nok, at luftmengdemåleren er ødelagt, eller at den rett og slett ikke kan måles med vanlig multimeter. Kanskje du må ha oscilloskop? Ikke vet jeg, jeg har aldri brukt disse til annet enn bil der de hører hjemme.
Vis hele sitatet...
Ah, sånn sett ja. Nei, jeg har målt alle kombinasjoner av de 7 pinnene, mens jeg har flyttet spjeldet fram å tilbake får å se om det er noe endring.
Sitat av Masi Vis innlegg
Hva er hensikten med å ha en måler som bare måler om det kjem luft inn?
Vis hele sitatet...
Den måler altså ikke BARE om det kommer luft inn (ubrukelig siden en motor alltid forbruker mengder av luft, selv på tomgang) men den måler altså mengden av luft som passerer. En luftmassemåler vil i motsetning måle konsentrasjonen av luft, dvs luftens tyngde.