Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1572
heisann!

Jobber på rema 1000. Idag kom sjefen og ville ha et alvorsord med meg ang. noe stjeling i butikken. Det han ville prate om var at han tror jeg LAR kamerater stjele i butikken. Noe som er komplett bullshit.

Jeg har sagt til dem "HVIS dere stjeler, ikke gjør det mens jeg jobber, og ikke fortell meg om det!" det har jeg sagt til dem. Og dette har dem fulgt opp. Jeg har ikke hørt eller sett noe stjeling fra dem. Men idag kom sjefen og sa at jeg lot dem stjele, og at jeg visste dem gjorde når jeg jobbet og lot dem gå.

Han har ingen bevis for at jeg har hjulpet dem og stjele, eller at jeg har visst om det. Men han sier at jeg kan miste jobben pga dette. Er dette sannsynlig skjer? Han har ingen bevis for at jeg visste eller var med. Jeg har sagt det som det er at jeg ikke visste noe om dette. Kan han sparke meg på mistanke? Kan jeg gjøre noe for og beholde jobben og kanskje snu saken mot han igjen?

mvh.
Nei, selvfølgelig kan han ikke sparke deg kun på mistanke. Han må kunne bevise sine påstander.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Han kan ikke gi deg sparken for å ha mistanke om at du har hjulpet venner å stjele i butikken.
Så lenge at han ikke har tatt deg på fersk gjerning, og/eller har video med deg på at du er i kontakt med vennene dine i det de stjeler, har han ingenting. Mister du jobben for dette, bør du rette en sak mot ham.

Jobber i butikk selv, og vet det ikke er lett å kverrulere med skjefen. Det beste du kan gjøre er å be vennene dine stjele i en annen butikk, eller i det minste aldri når du er på jobb.
Hvis han har sett/ser vennene dine stjele og tar dem kan hvertfall de bekrefte at du har ingenting med saken å gjøre.
Lykke til, håper du beholder jobben!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av timmeyh Vis innlegg
Kan jeg gjøre noe for og beholde jobben og kanskje snu saken mot han igjen?
Vis hele sitatet...
så fordi du føler deg urettferdig anklaget her ønsker du å ta hevn på sjefen din på noen måte?

skjerpings. det at andre gjør feil betyr ikke at du har fripass for å være drittsekk tilbake.
hold deg for god til det.

forstår han godt jeg, selv om han bør vite bedre enn å true med oppsigelse på denne måten.
Sist endret av somnium; 20. januar 2010 kl. 19:21.
Tror sjefen er ditt minste problem, du burde seriøst finne deg en ny vennegjeng..
Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt vennene dine om å gi faen i stjele i butikken, uansett om du er på jobb eller ikke. Det skaper bare problemer for deg, og det resulterer i at de kaster misstanke over på deg om de er i butikken samtidig med deg.
Sitat av timmeyh Vis innlegg
Kan jeg gjøre noe for og beholde jobben og kanskje snu saken mot han igjen?

mvh.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "snu saken mot han"?
Hvis du mener noe i de baner jeg tror du mener, så tror jeg det blir vanskelig å kombinere dette med å beholde jobben der.
1. Ikke prøv å snu saken, det finnes ikke noe måte du kan gjøre dette på uten at du egentlig driter ut deg selv også.

2. Er du 13? Vennene dine stjeler på rema 1000..... dersom man vil kriminalisere seg ovenfor ei brus til 12 kroner, har man enten ikke utviklet hode i det hele tatt, eller all form for utvikling har gått i HELT FEIL RETNING.

Ta å kryss ut nettleseren, å finn på noe anna å gjøre. Du er helt åpenbart ute etter å gruppere deg sammen med venne dine mot skjefen din, faen godt kan komme ut av det på noen mulig måte? Han kom med et utsagn bare, la det ligge der.
Det å si til vennene dine at de kan stjele bare de ikke gjør det i din arbeidstid og ikke sier det til deg er å godkjenne på et nivå at de kan stjele. Det er ekstremt illojalt ovenfor arbeidsgiver og jeg synes absolutt du burde fått sparken, men det er moraliserende fra meg.

Om du var fagorganisert kunne du prøvd få støtte fra dem. Jeg tviler (gitt aldersgruppen din og type jobb) at du er det - og fagorganisasjonen ville muligens lukte lunta uansett og latt deg kjøre din egen sjø.

Du kunne forsøkt rettslig gang, men jeg tviler du verken gidder ta det så langt (og du bør ikke), og ville du klart snakke sant under ed på at du ikke visste noe om vennene dines stjeling? (du visste jo *at* de gjorde det, bare ikke nødvendigivs når).

Å true arbeidsgiveren med mulig rettslig motsvar tror jeg bare ville gjøre vondt veldig mye verre.

Kanskje du kommer noen vei med å lyve på deg total ignorans om tyveriene ovenfor sjefen din - at du sier du aldri visste noe som helst. Så kan du håpe på at sjefen tror deg.

Lojalitet selv når sjefen ikke er der er en fin måte å bygge tillit som kommer deg godt senere.
Hvis du har et snev av arbeidsmoral og respekt for de som har ansatt deg, så forteller du vennene dine at de skal gi faen i å stjele fra arbeidsplassen din. Hvis ikke, så bør du IMHO bare si opp jobben din med en gang.