Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 5823
Hehe, takk slashdot Skal prøve, tror at formelen står i posten en plass

Ok, har ikke lært algebra enda, vi lærer det senere i år. Og det mest avanserte vi har holdt på med til nå er Pytagoras..
jeg kom til å tenke på noe, de elementene "gir" jo 92 watt ved 15 volt, så de vil ikke gi like mye ved 12 volt.

hvis vi tar formelen P=U*I , og snur på den, så får vi I=P/U
92W/12V=6,13A


nå kommer det jeg er litt usikker på;

?{
for å finne 'resistansen' i elementet bruker jeg U=R*I, som kan snus til R=U/I
15V/6,13A=2,44 Ohm
}/?

U=15 V
P=92 W
I=6,13 A
R=2,44 Ohm ?

for å finne effekten ved 12 volt må vi regne strømmen gjennom. det gjør vi med U=R*I, som snus til I=U/R
12V/2,44 Ohm=4,91 A

for så å finne effekten bruker vi P=U*I rett ut, altså
12V*4,91A=59,01 W.


det jeg lurer på er om man kan bruke helt vanlig ohms lov til dette, eller om det er noe spesielt, mtp. at peltierelementet er en halvleder?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har kjøpt peltier elementene for en stund siden, så tenkte å kjøpe kjøleribba nå. En har regnet regnet litt, og funnet ut at den termiske motstanden på kjøleribba blir 0,092 grader/watt.

Det er denne kjøleribba det er snakk om:
http://no.rs-online.com/web/search/s...x40mm,EK/B/250

0,31 grader/watt orginalt, men har på 4x120mm vifter.

Vil denne kjøleribba klare 250-300watt, og samtidig holde en temperatur på 40-50 grader?
Sist endret av jeppfi; 31. januar 2009 kl. 00:40.
Hei.
Ta deg en tur på dynga om du kan, let etter lokk/kjølemodul til en sånn elektrisk kjøleboks som folk bruker på camping. I en sånn er det et peltier og to helt supre kjøleribber. Om det ikke er ei dynge i nærheten av deg, så kan det nesten lønne seg å kjøpe en billig kjøleboks å slakte, både peltier og ribber der, en liten vifte er det faktisk også der.. Jeg mener jeg enda har et element liggende som jeg fant på dynga, det eneste jeg vet om det er at det er et peltierelement, andre fakta har jeg ikke. Hvis du vil, så kan jeg hiv det i en konvolutt å sende det til deg.
Sjekk ut Sure Electronic sin ebay store..
det er der janpfo har kjøpt sine elementer (har snakket med ham privat)

ja, sure electronics er genialt, billige produkter, gratis frakt (ofte) og ikke bare merker dem pakken med 3 dollar, dem putter også oppi en "falsk" faktura, der summen blir 3 dollar
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Har tenkt å forsette med kjøleren og prøve å få gjort den ferdig iløpet av sommeren så har funnet en PSU og kjøleribbe på eBay.

Kjøleribbe

PSU

Har aldri brukt slike PSU'er før, men regner med at de virker på samme måte som pc PSU'er.

Når jeg regnet på det så fant jeg ut at den termiske motstanden på ribba er 0.136 °C/W noe som vil utgjøre ca. 21 grader når vi pøser på med 150 watt(skal bruke et 91watt TEC element), så skal det settes en 140mm vifte på hver ende slik at luften blir blåst gjennom ribbene. Den ene vifta skal blåse mot ribbene og den andre vifta skal blåse lufta ut fra ribbene. Den termiske resistansen ble regnet med at det står en vifte på ribba.

Virker dette som en grei plan?
virker som en grei plan dette ja, men hvordan skal du få fraktet kjøleribbe hjem til deg?

hvis det allikevel skulle vise seg å være for mye effekt for kjøleribba (tviler på dette men) så kan du alltids kjøre elementet med ei PWM-styring (Pulse Width modulation)
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Tipper jeg bruker Jetcarrier, koster 295,- for å få fraktet den sjøveien, er 495,- via fly. Så tar billigste muligheten
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Noen som har brukt de før?
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Noen som har en mening eller to om ribben er anbefalt å bruke?
En kjøleribbe av den typen der, er stort sett bare en kjøleribbe av den typen der. De er laget av aluminium alle som en (bortsett fra enkelte som er laget av kobber) og har dermed samme spesifikke varmekapasitet. De har alle flat underside for god termisk kontakt sammen med kjølepasta, og de har alle riller for å øke overflaten mot luft, og det eneste du kan gjøre da er å sørge for å erstatte den oppvarmede luften med kaldere luft, noe du gjør med vifter.

Hvis du regner 200W som tidligere nevnt her, vil det si at kjøleelementet blir 25+200*0.31=87 grader Celsius uten vifter, hvis du har 25 grader romtemperatur og 0.31 grader Celsius/Watt termisk resistans som det står oppgitt. Nøyaktig hvor varm den blir med vifter må du til med mye mer komplisert fysikk for å finne ut nogenlunde nøyaktig, noe jeg hverken gidder eller har tid til akkurat nå. Om du får den helt ned til 40-50 grader er vel noe tvilsomt, men hverken peltier-elementet eller kjøleelementet vil ta skade (så lenge du har god termisk kobling mellom elementene, noe annet vil hindre varme å forlate peltierelementet pga oppvarmede luftlommer). Dette kan man enkelt og greit konkludere med fordi peltier-elementet neppe krever kjøleribbe for å ikke knerte seg selv da det er konstruert nettopp for å flytte varmeenergi, og ved å bruke en kjøleribbe øker du i praksis bare overflaten til peltier-elementet slik at den termiske resistansen minker, og elementet kan flytte varme mer effektivt.

Kjøp det elementet nå, før du runder 5 sider i en tråd om en enkel drikkekjøler.
Sist endret av Provo; 30. juni 2009 kl. 19:30.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Hvis du ser på noen senere poster har jeg funnet en ny kjøleribbe på eBay og fått regnet ut at den termiske resistansen på den vil være 0.136 °C/W med en vifte.

Spm. er om den vil klare å kjøle ned drikken ned til 4-5 grader.
Det du lurer på avhenger av mye mer enn du tror, men du kan løse det på to måter:

Metode 1: Ettersom temperaturen på vannet avhenger av effektiviteten (og effekten) til elementet, maksimal temperaturforskjell i elementet, romtemperatur, varmekapasiteten på metallboksen og innholdet, den termiske resistansen mellom boksen og elementet, den termiske resistansen mellom vannoverflaten og luft, den termiske resistansen mellom metallboksen og luft, luftstrøm rundt metallboksen og vannet, hvor stor andel av peltierflaten som er blottet mot luft, termisk resistans mellom peltierflaten og denne luften og hvor lenge du mener du skal vente på at vannet skal nå ønsket temperatur. Ettersom du ikke har all denne informasjonen, og at du plutselig har tid med som en løpende variabel, må du ta utgangspunkt i et dynamisk fremfor et statisk system, noe som innebærer at du ikke kan bruke termisk resistans direkte. I steden må du sette opp hele det termiske systemet med termiske overgangstall og spesifikke varmekapasiteter, samt den sanne varmeflyttingen, som en differensiallikning, eller et sett differensiallikninger, basert på Newtons avkjølingslov. Deretter kan du løse dette likningssettet enten gjennom å finne homogen og og partikulær løsning og kombinere disse gjennom videre beregninger, eller via Laplace-transformasjon for på den måten finne en matematisk beskrivelse for vanntemperaturen som en funksjon av tid. Da kan du enten beregne grenseverdier (via den vanlige metoden lim(f(t),t->inf)) for å finne temperatur etter stabilitet, eller sette inn en akseptabel verdi for t for å finne temperatur ved en bestemt tid. Svaret vil da avhenge av en spesiell romtemperatur og inital-vanntemperatur du bestemte før utregningen med mindre du løser det som en funksjon av to eller tre variabler.

Metode 2: Prøv.
Sist endret av Provo; 30. juni 2009 kl. 21:37.
Skal få prøvd det ut nå Må bare skaffe isolasjon, så lurer på hva som er det billigste og beste å bruke der? Isopor?
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Skal få prøvd det ut nå Må bare skaffe isolasjon, så lurer på hva som er det billigste og beste å bruke der? Isopor?
Vis hele sitatet...
centimetertykk isopor rundt tanken (nesten helt tett) vil jeg tro er ganske bra
Hva anbefales å bruke i sprekkene da?

Vil det som brukes rundt vinduskarmen være greit å bruke? Blir jo helt tett da. Husker ikke hva det heter, men er slikt skum som utvider seg ganske mye.

1337 innlegg
Sist endret av jeppfi; 1. juli 2009 kl. 12:36.
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hva anbefales å bruke i sprekkene da?
Vis hele sitatet...
jeg har tidligere hatt suksess med å lime sammen isopor med byggskum (sånn på trykksatt boks), men pass på at kantene ikke er helt glatte, dem må være litt grove (kutt med en kjøkkenkniv så får du røff og god overflate)
Hvorfor skal de være grove?
Sitat av jeppfi Vis innlegg
Hvorfor skal de være grove?
Vis hele sitatet...
for at byggskummet skal hefte skikkelig
Ok, da gjenstår det å finne en grei kjøleribbe og bestille da