Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1677
Har seg slik at etter nesten 13 år med skole er eg enda litt overbevist om at eg har konsentrasjonsvansker ettersom at uansett hvor hardt eg har prøv så har eg ikke fått noe bedre snitt enn 4. (var da eg tok adhd medisiner for å øve på diverse prøver og tentamener på vg1). Har hvert eneste år fra 1.klasse til vg3 fått tilbakemelding fra lærere at eg har dårlig konstentrasjon og det værste er at eg vet eg har det. er som om at uansett om eg tvinger meg selv til å se på lærer og følge med tar det maks noen minutter så tenker eg på hvordan eg skal trene eller hva eg skal gjøre for å kunne konsetrere meg bedre. aka hva som helst som ikke innebærer det å konsentrere meg op det eg må. Er elendig i gruppe arbeid og får da tilbakemeldinger fra medelever og tilogmed lærere at eg må skjerpe meg men eg får det faktisk ikke til. Dette er da også noe som tærer på meg for eg får dårlig samvittighet for å kaste bort lærerene sin tid som de bruker op meg og ikke minst med elever som kunne gjort det bedre. Har no tatt meg kanskje 2 år med tenking og har sagt til meg selv at eg må ta kontakt med fast lege osv. Har da i dag endelig gjort det etter å ha sagt det itl meg selv så lenge. Lurer egentlig på hvor lang tid det tar å få svar og hvor lang prosess osv dette har. Er klar over at eg må kanskje ha timer hos psykolog om nødvendig. Er ikke noe nærvøs for dette selvfølgelig men eg skjemmes litt over hvor dumm eg føler meg når eg ikke får med meg hva en lærer har snakket om i 5 min engang.

tilleg: har hørt fra nære venner som kjenner meg godt at eg virker "spacet" når eg snakker med de alene, altså 1:1. Hater også å delta i grupper med tanke på at eg ikke får med meg hva folk sier eller ikke klarer å komme inn i samtaler fordi eg har tenkt over hva eg skal si i noen minutter og de har byttet tema eller allerede fått svar på det.

Tok en Alza 54 i dag og har aldri følt meg like oppegående og tilværende noensinne. Deltar i timen aktivt (noe som eg ALDRI har gjort som eg kan huske). Det kan sikkert være litt rart å lese for noen som ikke sliter mye med konsentrasjon men er faktisk så slitsomt å ikke kunne henge med de andre like raskt. Ser no at dette inlegget er ganske langt hehe men håper å få noen sitt insyn siden eg prøver å forklare så godt som mulig.

og ja, det har gått ut over karakterer since day one. Det eneste eg har garantert god karakter i er Engelsk muntlig. men mest fordi eg har vært i USA flere ganger og spiller en del spill med folk fra andre land, har da ikke noe andre valg.


Ty for svar på forhånd setter stor pris det
Det er veldig positivt at du tar initiativ. Du må sørge for at fastlegen tar deg på alvor og henviser deg til utredning. Det varierer vel litt etter hvor i landet man bor og hvor høy prioritet saken får, men bør vel ikke drøye mer enn 3-4 mnd. Selve utredningen tar ikke nødvendigvis så lang tid, men så er det vel dette med utprøving av medikamenter for å sørge for at du eventuelt måtte få best mulig utbytte av medisinering. Dette er erfaringsmessig hva jeg ser i Oslo, men kan som sagt sikkert variere en del. Jobber i NAV.
Trådstarter
23 0
Sitat av domingo Vis innlegg
Det er veldig positivt at du tar initiativ. Du må sørge for at fastlegen tar deg på alvor og henviser deg til utredning. Det varierer vel litt etter hvor i landet man bor og hvor høy prioritet saken får, men bør vel ikke drøye mer enn 3-4 mnd. Selve utredningen tar ikke nødvendigvis så lang tid, men så er det vel dette med utprøving av medikamenter for å sørge for at du eventuelt måtte få best mulig utbytte av medisinering. Dette er erfaringsmessig hva jeg ser i Oslo, men kan som sagt sikkert variere en del. Jobber i NAV.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, er det slik at eg ikke får svar før som 3-4 måneder eller er det slik at selve hendvisningen til smatale tiden tar lengst tid. Kan se for meg at det å finne ut hvem eg skal snakke med kan ta lengst tid

EDIT: Leste det du skrev et par ganger og skjønte no hva du mente Takk for svar og er egt litt stolt over at eg endelig tar initiativ i dette og får svar på om eg bare er en sløv person eller om det er noe som kan gjøres med dette.
Sist endret av Meuhi; 19. mars 2019 kl. 21:06. Grunn: leste ikke skikkelig godt igjennom svaret
Du må kontakte fastlegen og få en time hos han aller først. Han vil han ta noen enkle tester også får du med deg et skjema som du skal fylle ut. Når du kommer tilbake til fastlegen for ny time leverer du skjema også tar han blodprøve av deg. Det var i allefall det han gjorde med meg. Han sender innkalling til DPS også får du en time. Jeg skal til DPS til uka. Fra jeg var hos fastlegen første gang og til jeg skal til utredning har det gått ca 8-9 ukers tid.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Konsentrasjonsproblemer kan være alt fra depresjon og angst til epilepsi og adhd. Det er viktig at du ikke bestemmer deg for hvilken diagnose du vil ha på forhånd, for det kan være noe helt annet enn det du tror. Det viktigste er så klart å få 100% riktig diagnose.

Absolutt alle blir mer konsentrerte av adhd medisin, så det betyr ikke at det er adhd du har som er det jeg forstår at du tror ut ifra innlegget ditt.

Utredning kan ta kjempelang tid også. Jeg har brukt 6 måneder fra første psykologsamtale, har nylig vært hos nevropsykolog. Nå må legene ringe personer fra barndommen for å få vite når problemene oppsto. Så det kan fort ta 6-8 måneder å få et svar hvis de følger boka.
Sist endret av Dongerino; 25. mars 2019 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
23 0
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Konsentrasjonsproblemer kan være alt fra depresjon og angst til epilepsi og adhd. Det er viktig at du ikke bestemmer deg for hvilken diagnose du vil ha på forhånd, for det kan være noe helt annet enn det du tror. Det viktigste er så klart å få 100% riktig diagnose.

Absolutt alle blir mer konsentrerte av adhd medisin, så det betyr ikke at det er adhd du har som er det jeg forstår at du tror ut ifra innlegget ditt.

Utredning kan ta kjempelang tid også. Jeg har brukt 6 måneder fra første psykologsamtale, har nylig vært hos nevropsykolog. Nå må legene ringe personer fra barndommen for å få vite når problemene oppsto. Så det kan fort ta 6-8 måneder å få et svar hvis de følger boka.
Vis hele sitatet...
Dette vet eg litt om, har ikke lyst å begynne på noe medisiner heller. har hørt mye greier om at det ikke er for alle som blir diagnosert også. Det med at konsetrasjonsvasnker kan være fra depresjon og angst osv har eg tenkt på også men har seg sånn at eg ikke føler meg lei meg eller ikke motivert til å gjøre ting på egenhånd. Hat aldri opplevd noe angt eller epilepsi anfall heller men så kan depresjon komme i mange forskjellige grader. Men tror ikke eg har vært deprimert siden barneskolen. håper hvertfall ikke det