Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5650
Heisann!
Kan godt være det allerede er en tråd om dette, jeg ga det bare ett kort søk.

Skal bygge nytt hus. Har en stor garasje i kjelleren og boenhet i andre etasje. Jeg er på utkikk etter flotte og fancy idèer folket har til hva som kan integreres i smarthuset mitt.

Jeg er utdannet elektriker så jeg vet om de fleste standardløsningene som er, og er derfor på utkikk etter noe litt utenom det vanlige/ tøffe løsninger.

Har en halvveis plan om å gå for Futurehome hub for å styre spetaklet. Denne hubben skal funke mot det meste som er på markedet. Skal benytte meg en god del av IFTT for fjernstyring

Takk for innspill!
Futurehome støtter vel foreløpig bare z-wave?
Om du vil ha noe som virkelig støtter alt, så ville jeg tittet på Athom Homey.
Det du kommer til å merke er at iftt løsninger er greie men husk brytere!!
Du kan gjøre mye gøyalt med automasjon, men automasjon gjør også ting litt mindre fleksibelt.

Feks er det ikke alltid du ønsker at hele huset skal gå i kino modus bare fordi du skrur på mediaspilleren.
Så husk en del scenekontrollere/brytere.

Du bør forøvrig styre unna trådløse teknologier dersom du skal bygge nytt, zwave er ikke annet enn smarthus-WiFi, det beste vil alltid være kablet. Du bør selvsagt ha støtte for zwave men knx er veien å gå om du har mulighet.
Zwave er også er teknologi under kontinuerlig utvikling og det finnes allerede både zwave og zwave+, som betyr at huset ditt kan begynne å henge etter etter noen år.
Sjæf
Trådstarter
54 6
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det du kommer til å merke er at iftt løsninger er greie men husk brytere!!
Du kan gjøre mye gøyalt med automasjon, men automasjon gjør også ting litt mindre fleksibelt.

Feks er det ikke alltid du ønsker at hele huset skal gå i kino modus bare fordi du skrur på mediaspilleren.
Så husk en del scenekontrollere/brytere.

Du bør forøvrig styre unna trådløse teknologier dersom du skal bygge nytt, zwave er ikke annet enn smarthus-WiFi, det beste vil alltid være kablet. Du bør selvsagt ha støtte for zwave men knx er veien å gå om du har mulighet.
Zwave er også er teknologi under kontinuerlig utvikling og det finnes allerede både zwave og zwave+, som betyr at huset ditt kan begynne å henge etter etter noen år.
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med KNX, skal lese meg opp på feltet.
Sitat av Bintang Vis innlegg
Har ingen erfaring med KNX, skal lese meg opp på feltet.
Vis hele sitatet...
Det koster litt iom at en elektriker må installere det, men det må du uansett ha dersom du skal bygge inn zwave i støpsler o.l.

Zwave enheter er jo også dyrt så jeg ville hatt knx og utvidet med zwave og andre protokoller der det er naturlig ved behov.

Ulempen å basere seg på trådløse teknologier er jo som sagt at de utvikles hele tiden og du blir sittende med utdaterte produkter inne i veggene til slutt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har vært med å kable knx systemer både i bolig og industri, og selve kablingen er veldig enkel da man bare trenger en kabeln mellom alle bryterne/enhetene, såfremt man ikke overskrider et antall enheter (husker ikke grensen for hver linje i farten). Det andre fine med knx er at det er en solid og veletablert standard hvor det finnes mange leverandører av alle tenkelige sensorer og utstyr. Men før du bestemmer deg for knx, finn et firma/en person som kan å programmere det og som har tilgang på softwaren for det. Jeg har en kompis som selv bygde nytt hus med knx system for to år siden, som "glemte" at det skulle programmeres. Han bruker fremdeles sikringene som lysbryter.
AMX eller Crestron. Da kan du automatisere alt. Blander du dette med kule lys, lyd og digitale flater så kan hjemmet ditt bli akkurat slik du vil.

Dette er kostbart, men varer livet ut.

Samme som med KNX så må dette programmeres.