Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5017
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg ønsker å hjelpe min mor som sliter med å få nødvendig hjelp fra NAV.

Litt bakgrunnsinformasjon:
Henne sitter i en elektrisk rullestol og er avhengig av å bo sentrumsnært.
Henne har en lang rekke med sykdommer som gjør at det meste er ganske krevende for henne. Henne har nettopp flyttet for noen måneder siden fordi tidligere leilighetbygg skulle rives, en prosess som var veldig vanskelig og gjorde den medisinske situasjonen verre enn den var. (Noe som i seg selv er greit; ting kan skje og man får ikke gjort så mye med alt).


Min mor deler i dag leilighet med en annen og av medisinske årsaker har den andre personen nå blitt flyttet på institution, som gjør at min mor ikke lenger har råd til å bli boende i leiligheten de har.

Henne får utbetalt ca 17.000 i måneden (tror det heter uførepensjon eller lignende), og da blir det for dyrt å betale 14500 i måneden.
Moren min spurte først NAV om hjelp slik at henne kunne bli boende i leiligheten - noe de nektet tvert for. Henne måtte finne seg et nytt sted å bo. Selv med en legeerklæring som sa at henne ikke burde flytte en gang til på grunn av påkjenningen det vil være for henne.

Videre startet leilighetsjakten, og p.d.d. er det ingen leiligheter i kommunen som koster under 10.000,-. Til den prisen får man svært gamle og slitte leiligheter hvor eiere ønsker å tyne mest mulig ut av boligen uten å gjøre investeringer som oppussing i dem.
Leiligheter med helt OK standard for henne (små 2-roms, enten i 1. etg eller med heis) koster ca 11.000 - 13.000.

Når henne presenter dette for nav, så sier dem at dette blir alt for dyrt. De kan vurdere å hjelpe henne, men henne må finne leilighet som ikke koster mer enn 8.000 i måneden.

Hva kan man gjøre her?? Jeg er helt rådvill og kan ikke fatte hvordan de kan si noe sånt til en gammel dame som allerede sliter med nok i livet.
Det finnes ingen leiligheter til den prisen i kommunen, og man har jo krav på å få hjelp i den kommunen man bor i. Man kan ikke forvente at henne f.eks skal flytte til finnmark når henne bor på østlandet.

Her er noen ting jeg tenker på:
* Leiligheter til personer med nedsatt funksjonsevne som bor i bolig i regi av kommunen koster ca 10.000 i måneden som skal være ca gjengs leie (det vil alltid være nedre del, så litt under hva som er normalen for en bolig til 1 person).

* De eneste boligene som koster under 8.000 i kommunen er hybler eller slike leiligheter hvor 3-5 personer bor og har et soverom hver.

* NAV krever at henne finner en bolig til under 8.000 slik at de kan vurdere å hjelpe henne.
Årets satser for livsopphold er 8 874 kr. Om henne da finner en leilighet til 8.000 sitter henne igjen med ca 9.000, slik at henne er akkurat over denne grensen og da ikke lenger trenger hjelp av NAV. Det må jo de ansatte der vite, så hvordan kan de da kreve dette slik at de skal "vurdere å hjelpe", når de vet at da er det ikke noe de trenger å hjelpe med...

Hva i alle dager kan man gjøre her? Når damen fra NAV ringte henne opp for å fortelle om at henne måtte finne leilighet til 8.000 eller mindre, så opplevde moren min henne som sinna og irritert for at de må bruke tid på dette, noe som gjør at henne vegrer seg for å ta kontakt igjen.

Jeg syntes det er uverdig at en 70 år gammel dame skal bo på hybel og har aldri hørt om noe lignende før. Om 1 måned må henne betale hele husleien selv. Da har henne 2.500 igjen til å dekke mat, strøm, mobil, hundemat, m.m i måneden. Påkjenningen dette er for henne er ikke noe hyggelig å se på, og samtidig er jeg litt rådvill hva man kan gjøre mot NAV. Henne har jo ikke penger til advokat heller og kan ikke gjøre annet enn å akseptere hva de sier og håpe på at henne finner en gammel, liten, nedslitt leilighet henne kan bo i, i de siste årene henne skal leve.


All hjelp her mottas med stor takk. Kanskje noen vet om forskrifter eller noe lignende man kan henvise til, eller tips til hvordan man kan få den hjelpen som ihvertfall jeg føler at henne har krav på.
Sist endret av Alec; 10. august 2019 kl. 17:12.
Hvorfor er gamlehjem/sykehjem uaktuelt? Må jo være det beste for Henne.
Kunne det vært en idé å ta kontakt med lokalavisen?
Kanskje du kan finne en bolig som du kan dele med din mor ?
Høres jo egentlig ut som hun trenger å bo på en instutisjon/bofelleskap av noe slag. Spesielt hvis hun ikke kan gå selv.
Gjør en bedre innsats for å finne leilighet til henne. Det inn ønskes leid annonse. Jeg kjøper ikke helt den konklusjonen at det er for dyrt, er vel ikke Oslo sentrum? Hun burde være en god kandidat for mange utleie ønsker langtidsleie. Å finne en leiebolig i et trangt marked kan ta tid.

Nav tenker vel at det er bedre for begge parter om de hjelper henne nå så hun kan klare seg selv på lenger sikt.
Sist endret av Dough; 10. august 2019 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Gamlehjem og sykehjem er ikke aktuelt, da henne ikke er syk nok til det. Henne klarer seg fint alene enn så lenge. Når henne en dag trenger mer hjelp, så er det nok hjemmehjelp henne kommer til å få først. Hadde henne fått tilbud om å bo på et gamlehjem/lignende sted så hadde hun nok ikke takket nei til det.
Henne klarer å gå selv, men ikke langt og ihvertfall ikke med bæreposer. Med hennes økonomi er det viktig å handle sjeldent også, noe som krever større innkjøp 1-2 ganger i uken som skal dekke mat for den aktuelle uken.

Moren min krever heller ikke mye. Henne har ikke noe sosialt liv, så det er aldri penger som blir brukt på cafeer og lignende. Jeg krever nok mer for henne enn hva henne gjør selv. Selv tror henne at henne skal få hjulene til å gå rundt med 3.000 i måneden. Altså ikke 3.000 etter at man har brukt penger på alt mulig rart, men 3.000 igjen til å dekke alle utgifter etter husleie. Mat, mobil, internett, klær, egenandeler, reiseutgifter til f.eks buss, kanskje en julegave/bursdagsgave til barnebarn (det er vi som har betalt dette tidligere), med mer.
Jeg mener at henne minst bør ha det staten selv mener at henne bør ha (ref satser for livsopphold).

Det spiller ikke så stor rolle hvor gammel henne er, men allikevel så gjør det det også. Om henne hadde vært 30-40-50 år, så kunne det vært aktuelt å få jobb. Det er ikke et alternativ når man er 70 år gammel.

Jeg har min egen familie å ta hånd om, med barn og kommende barn, jobb og hus. Vi har verken plass, tid eller penger til å ta hånd om henne og jeg føler heller ikke at det er vårt ansvar. Min mor var i full jobb i nesten hele sitt liv helt til henne ble syk, og ble uføre ganske så sent i livet.

Selv om henne har diverse sykdommer så tror jeg nok fortsatt henne har mange år igjen å leve. Det jeg ønsker for min mor er et sted å bo med penger nok til å kanskje dra på en café i ny og ne og kanskje bli kjent med noen som fortsatt lever. Kanskje invitere naboen på en kopp kaffe. Akkurat nå føler jeg at NAV sender henne inn i en blindvei som vil gjøre livet mye vanskeligere enn det hadde trengt å være og sette henne i en vanskelig økonomisk situasjon som kanskje kun kan løses ved kreditt og andre lån.


Så jeg forventer nok ikke at henne skal få det største eple. Hvis henne hadde fått det aller minste eple så hadde kanskje det vært nok. Akkurat nå får henne ingen ting og NAV sender henne inn i en ørken med beskjeden at om henne går langt nok inn, så kommer vannet og eplene til slutt og når du først finner eplene så kanskje vi kan bistå med en ekstra kurv med epler til deg. Men da må du finne eplene først!
Sist endret av Alec; 10. august 2019 kl. 20:47.
De som ikke kjøper din konklusjon her, TS har sjelden hatt med Nav å gjøre selv. Du har rett på å klage på eventuelle vedtak gjort mot mor di og Nav komunalt og på fylkesbasis er da pliktig til å. granske klagen. Anbefaler at du også tar kontakt med dem på vegne av mor di og er streng, forklarer hva du har skrevet her og sjekk om det kan være noe i trygderetten du kan bruke. Jeg vet dessverre altfor godt hvilken byråkratisk maskin Nav kan være når det kommer til ting som dette. det eneste som hjelper mot dem er å stå på sitt og jeg kan nesten garantere at mor di har krav på et eller annet Nav ved eventuell saksbehandler ikke opplyser om.

Edit: hvis mor di har oppfatta saksbehandler som sinna og lite imøtekommende kan dere også klage på saksbehandler, eventuelt kreve å få bytte. Dette høres dessverre altfor kjent ut for meg.
Sist endret av equimanthorn; 10. august 2019 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Saken er at velferdsstaten er i ferd med å nedbygges, og i kombinasjon med nedbygningen av storfamilien vil vi se flere tilfeller som dette. En måte å kutte kostnader på er å gjøre goder vanskeligere tilgjengelig gjennom et labyrintisk byråkrati.

Det er vondt å høre deg fortelle, TS. Jeg har selv en mor som bare er ti år unna å være i den alderen. Heldigvis er hun frisk og rørslig ennå.

Har ikke noen praktiske råd å gi, bortsett fra å klage på vedtak og prøve NAV i alle instanser.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Fylkesmannen var et godt forslag, så jeg driver å kladder en melding dit nå. Kanskje de kan hjelpe meg i å hjelpe min mor, fordi de behandler nok ikke hennes sak når jeg er innsender.

Jeg syntes hele greia er forkastelig og det er nok veldig mange i samme eller lignende situasjon. Jeg betaler svært mye i skatt og forsvarer det jo hele tiden med all hjelpen vi får tilbake. Når jeg merker hvordan de behandler min mor, eller hvordan de behandlet min svigermorfar i månedene før han døde så blir jeg kvalm.

Det virker som at hele opplegget er å spare så mye som mulig og kun hjelpe de med ressurser nok til å ta opp kampen.
Jeg tror min mor som ikke har styrke til å stå på sitt er heldig som har meg, og det får meg til å tenke på eldre som er alene uten noen til å hjelpe eller passe på.
Spot on, og det er derfor Nav agerer som de gjør! Nå har ikke dette en døyt med om storfamilier brytes ned eller ikke så klart men uansett er alltid Nav veldig forsiktig med å gi deg opplysninger som kan medføre at de må gi bruker mer midler enn det de anser som nødvendig med mindre de blir møtt med paragrafer og lovverk som underbygger dine egne påstander/krav.

Må også legge til at Nav er dessverre noe man må ta opp kampen med for at det skal fungere optimalt, og selvom prosessen er tidkrevende og slitsom er det dessverre det eneste som funker.
Sist endret av equimanthorn; 10. august 2019 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Unnskyld, men jeg synes 14000 høres veldig dyrt ut. Selv bor jeg i en 2-roms i Oslo 64 km og betaler 5200 kr i mnd. Jo da, blokka er 50 år gammel, men holdes bra vedlike. For 8000 menes jeg du burde greie å skaffe en grei leilighet.

Har du forresten søkt om bostøtte?

Sett deg ned ved PCen og gå inn på NAV.no og les alt relevant du kommer over. Bruk gjerne Google for å finne tilsvarende saker o.l.
Har dere problemer vil jeg anbefale et personlig møte med saksbehandler. Hvis det skjærer seg, be om en annen saksbehandler.

Snakk også med kommunen, mulig dem kan hjelpe til.
Min bestemor kjøpte leilighet i en blokk tilrettelagt for eldre og syke med mine foreldre som kausjonist. Har du sjekket ut mulighetene for dette?

Eventuelt om dere har mulighet til å kjøpe en leilighet og leie ut til henne?
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Saken er at velferdsstaten er i ferd med å nedbygges, og i kombinasjon med nedbygningen av storfamilien vil vi se flere tilfeller som dette. En måte å kutte kostnader på er å gjøre goder vanskeligere tilgjengelig gjennom et labyrintisk byråkrati.
Vis hele sitatet...
Men det labyrintiske byråkratiet er da heller ikke gratis? Hvis målet virkelig var å spare penger ville det være langt mer effektivt å faktisk kutte i tilbudet - mindre støtte til færre formål og høyere krav for å få det. Det kan fint justeres uten å ansette flere jurister.

Forøvrig slutter det aldri å forundre meg at høyrepopulster ikke ser de opplagte konsekvensene av sine egne ønsker. Så, man er pissed fordi en eller annen slask tusket til seg støtte fra NAV som han egentlig ikke burde fått? Da klager og syter de over "muh taxmoneys!!" til politikerne innfører mer kontrollrutiner av de trengende for å sile ut snyltere. Greit nok, men det legger selvfølgelig en ekstra dokumentasjonsbyrde på alle - også de som har legitime grunner til å få tildelt støtte. Det er jo hele jævla poenget, så hvorfor blir de da sjokkert når det viser seg at man må hoppe gjennom en masse uforståelige ringer for å få hjelpen man har krav på?
Eller hva om det viser seg at det deles ut mer penger til ulike formål enn markedskreftene tilsier er nødvendig? Her kan det spares i skattekroner! Så da lager høyrepopulistene gnål til politikerne skrur igjen krana og summene reduseres. Har man da noen god grunn til å fortvilelse når det senere viser seg at marginene er hårfine og det er vanskelig å få pengene til å strekke til i praksis? Igjen, de har jo fått akkurat det de ba om!

Dessverre har det seg også ofte slik at den høyre hånda til offentlige etater ikke alltid vet hva den venstre gjør, og ting går i ball. Det er uheldig, og fordrer at man gjør noe - men høyrepopulistene har kun ett verktøy tilgjengelig: Mer papirmølle. De lager helt enkelt et fandens spetakkel til mer kontrollrutiner og dokumentasjon blir innført - slik at enda flere årsverk går med til å produsere rapporter som ikke leses og dokumentasjon som kun trekkes frem når noen må bevise at de har dekket sin egen ræv. Så blir de i etterkant sjokkerte over at driftsutgiftene og saksbehandlingstiden går opp? Selvfølgelig må det skje, det er simple aritmetikk!

Selvfølgelig blir systemet mer tungrodd, dårligere, mer komplisert å navigere på denne måten! Selvfølgelig får man flere historier om ærlige folk som blir rævkjørt av systemet som egentlig skal hjelpe de. Det blir mer finjuss, misforståelser og tåpeligheter! Men det er jo akkurat det systemet høyrepopulistene har jobbet hardt og målrettet for å innføre i lang tid. Hvordan i alle dager kan de da bli idignert over konsekvensene? Det er noe som heter at man skal være litt forsiktig med hva man ber om, for det kan tenkes at man får det. Jeg tror store deler av velgermassen og politikerne ute på høyresiden burde kontemplere litt over akkurat det.
Sist endret av Myoxocephalus; 2. februar 2020 kl. 14:02.
Vil ikke sidetracke denne tråden, så jeg svarer ganske enkelt at jeg er ingen klassisk høyrepopulist. I mitt idealsamfunn ville man hatt minimalt med byråkrati, fordi byråkrati som du korrekt sier det koster penger. Camille Paglia mener blant annet at alle store sivilisasjoner har gått under på grunn av sitt byråkrati (bortsett fra Mayaene). Et byråkrati som bare kan ekspandere og aldri avskaffe seg selv. Istedet ville jeg ønsket at disse oppgavene skulle ivaretas av storfamilie og lokalsamfunn.

Dette er ikke tilfelle nå, og jeg ønsker ikke at noen skal havne på gata uten hjelp og støtte i det hele tatt.

Grunnen til at velferdsgodene ikke kan kuttes åpenlyst er selvsagt politiske. Intet politisk parti vil vinne med det som kampsak. Så man svarer med å senke kvaliteten og gjøre godene vanskeligere tilgjengelig.
Sist endret av Sanjar; 11. august 2019 kl. 14:58.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Vil ikke sidetracke denne tråden, så jeg svarer ganske enkelt at jeg er ingen klassisk høyrepopulist.
Vis hele sitatet...
Det var det heller ikke meningen å implisere at du var, selv om jeg ser at innlegget mitt kan leses dithen. Det beklager jeg! Du forfekter mye kritikkverdig tankegods, men mainstream er det ikke i noen forstand.

Jeg mente bare å uttrykke en generell frustrasjon over disse debattenes sykliske natur: klassiske høyrepopulister klager over shit og krever en easy fix, og får den. Den funker ikke, men har andre negative konsekvenser. Og så tillater de seg å bli overraska. Det er veldig forunderlig.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Istedet ville jeg ønsket at disse oppgavene skulle ivaretas av storfamilie og lokalsamfunn.
Vis hele sitatet...
Det er et nostalgisk ønske. Nostalgi kan jeg godt forstå; det er mye ved 1800-tallet jeg gjerne skulle opplevd. Det er imidlertid også fryktelig mye fra hine hårde dage jeg er veldig glad vi har slutta med, og det er ikke nødvendigvis trivielt å skille de gode tingene fra de kjipe.

Sitat av Sanjar Vis innlegg
Grunnen til at velferdsgodene ikke kan kuttes åpenlyst er selvsagt politiske. Intet politisk parti vil vinne med det som kampsak. Så man svarer med å senke kvaliteten og gjøre godene vanskeligere tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Men det koster også penger, og det har du sagt deg enig i. Har du noen tall for disse tingene? Hvis vi godtar premisset ditt - altså at dette er en bevisst og tverrpolitisk kurs for å redusere statens utgifter - kan du da vise at de faktisk sparer penger på denne måten?
Sist endret av Myoxocephalus; 11. august 2019 kl. 15:15.
Men det koster også penger, og det har du sagt deg enig i. Har du noen tall for disse tingene? Hvis vi godtar premisset ditt - altså at dette er en bevisst og tverrpolitisk kurs for å redusere statens utgifter - kan du da vise at de faktisk sparer penger på denne måten?
Vis hele sitatet...
Det er en tall order for meg å bevise det akkurat nå. Men saken er iallfall at de tror de sparer penger på den måten:

Ifølgje NAV er det fare for vidare vekst i talet på unge uføre. Det er uheldig, og må møtast offensivt og med varierte verkemiddel. NAV sin medisin er betre helsetilbod i tidleg alder og sterkare satsing på utdanning. I tillegg trur eg det må vurderast å differensiere ytingane ytterlegare, og ikkje minst må helsetilbodet og utdanningstilbodet i større grad individuelt tilpassast. Dette krev ressursar. Det må vere politisk vilje til å investere. Dessutan er det nødvendig med betre samarbeid mellom NAV og dei vidaregåande skulane.


https://www.unio.no/replikker-2019/k...il-unge-ufore/
Sist endret av Sanjar; 11. august 2019 kl. 15:23.
Redpilled alfahann
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er noe som heter at man skal være litt forsiktig med hva man ber om, for det kan tenkes at man får det. Jeg tror store deler av velgermassen og politikerne ute på høyresiden burde kontemplere litt over akkurat det.
Vis hele sitatet...
Er langt på veg enig i mye av kritikken du kommer med, men det også
er verdt å bemerke at en vesentlig del av økningen i offentlig utgifter og press på offentlige tjenester skyldes innvandring som i hovedsak er en konsekvens av politikk fra venstresiden. For eksempel gikk halvparten av utgiftene til sosialhjelp i 2017 til innvandrere.

Det virker uærlig når FRP snakker om bedre offentlig tilbud samtidig som de tar til orde for lavere skatter og avgifter for milliardærer og mer byråkrati, men det virker like uærlig når Arbeiderpartiet og SV tar til orde for å bruke enorme ressurser på en ineffektiv veldedighetspolitikk som i hovedsak gagner de mest ressursterke flyktningene. I det minste fra perspektivet til en 70 år gammel dame som ikke får det tilbudet hun trenger. Velgermassen ute på venstresiden bør nok også tenke litt over hva de ber om.